رَهی نو

گل افشان

تعداد بازدید: ۳۷۴۸ ۲۷ آبان ۱۳۹۶

کوه گل افشان چابهار


برای همه ما، به‌خصوص آن دسته که از عاشقان طبیعت‌گردی هستیم، دیدن شگفتی‌های طبیعت جذابیت ویژه‌ای دارد. اتفاق‌هایی نادر و کمتر دیده‌شده که می‌تواند خاطره‌ای فراموش‌نشدنی را در ذهنمان ثبت کند. پدیده گِل افشان از دسته همین پدیده‌های شگفت‌انگیز است.

کوه گل افشان چابهار هم جاذبه‌ای طبیعی است که نباید در سفر به این منطقه دیدنش را از دست داد. اهمیت این گل فشان به‌قدری بوده که عنوان «دومین ژئوپارک خاورمیانه» را به خود اختصاص داده و تبدیل به یک اثر جهانی شده است. با این مقاله همراه باشید تا باهم همه‌چیز را در مورد این پدیده طبیعی در جنوب کشورمان مرور کنیم.

 


کوه گل افشان چابهار

 

کوه گل افشان چابهار کجاست؟


کوه گل افشان چابهار درنتیجه فعالیت‌های درونی زمین در استان سیستان و بلوچستان، بندر تنگ و در نزدیکی کنارک به وجود آمده است. 95 کیلومتر که از شهرستان چابهار به سمت غرب فاصله بگیرید در پهنه دشت کهیر و در جلگه ساحلی دریای عمان با این تپه که یکی از شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های دیدنی ایران است، مواجه می‌شوید.

ویژگی‌های کوه گل افشان چابهار


کوه گل افشان چابهار به‌عنوان پدیده‌ای بی‌نظیر و کمیاب می‌تواند توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب کند. تصور کنید که بدون هیچ دخالت انسانی، مانند آنچه از یک کوه آتش‌فشان تصور می‌کنیم، از درون دهانه گودال، گِل‌ها رو به بالا پرتاب شوند. این اتفاق که یکی از عوارض زمین‌شناسی و ژئومورفولوژی است، هر 10 تا 15 دقیقه یک‌بار رخ می‌دهد. در اثر فعالیت‌های درونی زمین این گِل سرد و خاکستری‌رنگ به بالا پرتاب شده و مثل چشمه‌ای جوشان سرازیر می‌گردد.


گل‌هایی که از گودال خارج می‌شوند در اثر انباشته شدن دور دهانه، باحالتی مخروطی شبیه به کوه‌های کوچک در اندازه‌های مختلف شکل می‌گیرند. در سال‌های گذشته دو تپه کوچک گل افشان دیگر در این منطقه وجود داشت که حالا خشک شده و دست از فعالیت برداشته‌اند.


این کوه گل افشان باقی‌مانده، ارتفاعی حدود 100 متر دارد. قطر قاعده آن‌هم کمی از 100 متر بیشتر است. از گودال کم‌عمقی که در نوک این تپه وجود دارد، گل با فشار گازهای زیرزمینی به شکل حباب رو به بیرون پرتاب می‌شود. هم‌زمان با این اتفاق خاک تپه دچار لرزش شده و گاهی صدایی شبیه به شلیک تفنگ به گوش می‌رسد.

 

گل افشان چابهار

 

کوه گل افشان چابهار، از اعتقادات مردم محلی تا حقایق علمی


اهالی منطقه معتقدند که فعالیت پدیده گل فشان ارتباط مستقیمی با وضعیت دریا دارد. عده‌ای می‌گویند که با بالا آمدن و مد دریا، کوه گل افشان در فصل تابستان بیشترین فعالیت را دارد. به همین دلیل هم به آن «ناف دریا» یا «ناف زمین» می‌گویند. عده‌ای دیگر هم فکر می‌کنند که فعالیتش به اجرام آسمانی و به‌خصوص به کره ماه و جاذبه آن مرتبط است. این دسته معتقدند که در نیمه ماه قمری کوه گل افشان بیشترین فعالیت خود را دارد. دسته سوم هم بارش باران را مهم‌ترین عامل افزایش فعالیت گل فشان می‌دانند.


بااین‌حال از نگاه علمی وجود گل افشان ها به فعالیت‌های تکتونیکی و لایه‌های سنگی با ذخایری مثل نفت بستگی دارد. باوجوداین لایه‌ها، ذخایرشان و فشار گازهای حاصله از آن‌ها، سنگ‌های مارنی و رسی کف و زیرین، توسط آب‌های زیرزمینی اشباع و نرم شده، به گل تبدیل می‌شوند و به خارج از زمین منتقل می‌گردند. در محوطه مسطح این منطقه هیچ‌گونه گیاهی رشد نمی‌کند.

کاربرد و خواص گل افشان ها


گل افشان ها فقط به‌عنوان یک جاذبه گردشگری متفاوت و دیدنی شناخته نمی‌شوند و کاربردهای دیگری هم دارند. از گل آن در سفال‌گری نیز استفاده می‌شود. جالب است که بدانید از این گل برای درمان بیماری‌های پوستی، دردهای مفصلی، کمردرد، گرفتگی عضلات؛ انقباض عروق و... استفاده می‌کنند. درباره این خواص تحقیقات علمی صورت نگرفته؛ اما مردم محلی به آن باور دارند. آن‌ها معتقدند که این گل در تقویت سیستم ایمنی و اعصاب موثر است.

 


بیشتر بخوانید: هتل لیپار چابهار؛ عکس، انواع اتاق و قیمت رزرو با بیشترین تخفیف


 

جاذبه های اطراف کوه گل افشان چابهار


در نزدیکی کوه گل افشان بندر تنگ در چابهار یک اسکله صیادی بزرگ و فعال هست که دیدنش خالی از لطف نیست. اطراف این پدیده، جاذبه های دیدنی‌ تاریخی و طبیعی دیگری نیز وجود دارد که حتما برای شما جذاب هستند. با این حساب می‌توانید با یک تیر چند نشان بزنید و چندین جاذبه را در سفر به این منطقه ببینید.

  • 5.2 کیلومتر تا درخت مکرزن – انجیر معابد (5 دقیقه با ماشین)
  • 14.7 کیلومتر تا ساحل دریای عمان و بندر ماهی‌فروشان (15 دقیقه با ماشین)
  • 25.2 کیلومتر تا روستای کهیر (22 دقیقه با ماشین)
  • 83.3 کیلومتر تا بندر کنارک (1 ساعت و 7 دقیقه با ماشین)
  • 123 کیلومتر تا کوه‌های مینیاتوری چابهار (1 ساعت و 45 دقیقه با ماشین)
  • 100 کیلومتر تا روستای تیس (1 ساعت و 25 دقیقه با ماشین)
  • 134 کیلومتر تا تالاب لیپار (1 ساعت و 52 دقیقه با ماشین)
     


کوه گل افشان

 

دسترسی به کوه گل افشان چابهار


درست است که چابهار بندری چهار بهار است و در هر فصلی که به آن سفر کنید، می‌توانید از دیدنش لذت ببرید؛ اما برای بازدید از بزرگ‌ترین و مشهورترین کوه گل افشان فعال ایران، بهتر است فصل بهار یا پاییز به این خطه سر بزنید. این گل فشان نرسیده به روستای تنگ، در 95 کیلومتری غرب بندر کنارک و در دشت کهیر در زمینی مسطح جا خوش کرده است.
در فاصله‌ای حدود 200 متر از کوه گل افشان، چاله‌ای به عمق 2 متر ایجاد شده که برای رسیدن به کوه باید واردش شوید. در آب‌وهوای آفتابی به‌راحتی می‌توانید خود را به آن برسانید؛ اما درصورتی‌که باران آمده و زمین خیس باشد، این کار آسانی نخواهد بود.
چه با خانواده، چه با دوستان قصد سفر کنید، به شما قول می‌دهیم که دیدن کوه گل افشان چابهار نظر همه را به خودش جلب کند. چابهار سرزمینی بکر و دوست‌داشتنی است که بعد از گذشت این‌همه سال هنوز هم خوب شناخته نشده است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...