رَهی نو

بندر گواتر کجاست؟ خلیج گواتر + عکس و آدرس

تعداد بازدید: ۵۰۰۸ ۲۷ آبان ۱۳۹۶

در منتهی‌الیه جنوب شرقی ایران، در آخرین نقطه مرزی شهرستان چابهار و تماس با مرز پاکستان بندری کوچک و قدیمی اما زرخیز به نام «گواتر» قرار گرفته است. گواتر، تکه کوچکی از محدوده سیستان و بلوچستان است که چون گوهر بهشتی در ساحل دریای عمان می‌درخشد. گواتر به واسطه قرار گرفتن در مجاورت جنگل‌های حرا یکی از مناطق حفاظت شده محیط زیست به شمار می‌رود.

یکی از بنادر کوچک در جنوب شرق ایران و در امتداد ساحل مکران، بندر گواتر یا خلیج گواتر است. این بندر از جاذبه های دیدنی چابهار و جزو استان سیستان و بلوچستان است که نقطه مرزی ایران و پاکستان محسوب می‌شود. زمانی که وارد این منطقه می‌شوید، سکوت و زیبایی درهم تنیده آن، حس عجیبی به شما می‌دهد. اگر مشتاق دیدن این منطقه بکر و دیدنی هستید، بهتر است که قبل از سفر از اطلاعاتی که در این مقاله از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو به شما می‌دهیم، مطلع باشید.

بندر گواتر کجاست؟

بندر گواتر که به انتهای جاده ایران معروف است، در استان سیستان و بلوچستان و نقطه مرزی میان ایران و پاکستان قرار دارد. این بندر در فاصله 95 کیلومتری منطقه آزاد چابهار است و به‌دلیل موقعیت جغرافیایی آن، امکان شناکردن در این بندر وجود ندارد. اگر به این منطقه شگفت‌انگیز سفر کنید، قطعا با دیدن آن، به یاد فیلم‌های علمی و تخیلی خواهید افتاد.

معرفی بندر گواتر

آب خلیج گواتر به‌دلیل قرار گرفتن در نزدیکی اقیانوس هند، بسیار متفاوت‌تر از دریای خزر و خلیج فارس است که چنین مواردی سبب منحصربفرد شدن این بندر شده است. جالب است بدانید که بندر گواتر بی هیچ واسطه‌ای، به قطب جنوب متصل است.
از آنجایی که بندر گواتر دهانه اقیانوس است، به غیر از گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی، تمامی ویژگی‌های اقیانوس را می‌توان در آن دید. برخورد امواج دریا با صخره‌های ساحل گواتر، امواجی به طول 5 متر به‌وجود می‌آورد. زمانی که این امواج با صخره‌های سوراخ‌دار برخورد می‌کند، سبب به‌وجود آمدن فواره‌هایی می‌شود که به موج‌فشان مشهورند. این صخره‌ها و موج‌شکن‌های طبیعی موجب شده تا این ساحل از دیگر سواحل ایران متمایز جلوه کند.

طبیعت بندر گواتر

طبیعت بندر گواتر

 

بندر گواتر باتوجه به اینکه در نزدیکی جنگل‌های حرا قرار گرفته، یکی از مناطق تحت حفاظت محیط زیست به‌شمار می‌آید. در اوایل پاییز هر سال، تعداد زیادی از پرندگان مهاجر به خلیج گواتر مهاجرت می‌کنند. دیدن کوچ دسته‌جمعی پرندگان از نزدیک در کنار جنگل‌های زیبای حرا خالی از لطف نیست و قطعا مناظر چشم‌نواز و بی‌بدیلی را به چشمان گردشگرانی که به این منطقه می‌آیند، هدیه می‌دهد.

مسیر دسترسی به بندر گواتر

برای دیدن بندر گواتر باید وارد منطقه ازاد چابهار شوید که از دو طریق هوایی و زمینی امکان‌پذیر است. اگر راه زمینی را برای سفر خود انتخاب می‌کنید، می‌توانید با استفاده از قطار وارد زاهدان شده و سپس با اتومبیل شخصی یا اتوبوس به چابهار بروید. در صورتیکه می‌خواهید که با ماشین شخصی خود به چابهار بروید، این امکان هم برای شما وجود دارد. در این حالت باید اتومبیل خود را با استفاده از قطار به زاهدان برده و سپس از آنجا با ماشین خود به سمت چابهار حرکت کنید. در نهایت با طی کردن 95 کیلومتر به سمت شرق، به بندر گواتر خواهید رسید.
نکته بسیار مهم این است در صورتیکه با اتومبیل شخصی خود راهی بندر گواتر می‌شوید، در بین راه باید بسیار مراقب باشید. باتوجه به اینکه این جاده، زیبایی‌های خاص خود را دارد، اما جاده آن خیلی امن و مطلوب به‌نظر نمی‌آید؛ بنابراین بهتر است با سرعت مطمئنه رانندگی کنید.

جاهای دیدنی نزدیک بندر گواتر

اگر به بندر گواتر می‌روید، فقط به دیدن ساحل و صخره‌های مرتفع آن بسنده نکنید. جاهای دیدنی اطراف بندر گواتر بسیار زیاد هستند که در ادامه به توضیح آنها می‌پردازیم.

درخت انجیر معابد رمین

درخت انجیر معابد رمین

 

رمین، منطقه‌ای است که در فاصله 10 کیلومتری چابهار به طرف گواتر قرار دارد. در این منطقه، روستایی به نام کمبل سلیمان وجود دارد که موج‌شکن‌ها و اسکله آرام آن برای هر توریستی دیدنی است. اما موضوعی که سبب معروف شدن این روستا شده، وجود درخت انجیر معابد است. ریشه‌های این درخت بجای فرو رفتن در خاک، به سمت آسمان روییده و باعث شده تا با دیگر درختان، تفاوت ظاهری زیادی داشته باشد. 

بندر بریس

بندر بریس

در فاصله 55 گواتر به چابهار، بندر کوچکی به نام بندر بریس وجود دارد که مردم در آن به ماهیگیری مشغول هستند. منظره خاص این بندر موجب شده که از طرف توریست‌ها بسیار مورد توجه باشد. در کنار این بندر، صخره‌ای مرتفع را مشاهده می‌کنید که علاقمندان به عکاسی این محل را برای گرفتن عکس‌های یادگاری انتخاب می‌کنند تا بتوانند این صحنه‌های بی‌بدیل را در دوربین عکاسی خود ثبت کنند.

بندر پسابندر

می‌توان گفت که از بندر پسابندر تا انتهای بندر گواتر مسافت زیادی نیست. زمانی که به این بندر می‌نگرید، اوج سادگی زندگی را احساس خواهید کرد. در این منطقه لنج‌ها و قایق‌های رنگارنگی وجود دارد که مردمان محلی با استفاده از آنها، برای صید ماهی در حال رفت‌وآمد بین ایران و پاکستان هستند.

کوه های مریخی

کوه های مریخی گواتر

در مسیر چابهار به بندر گواتر، در دوطرف جاده کوه‌های بسیار منحصربفرد خاکستری رنگ وجود دارد، که توجه هر انسانی را به خود جلب می‌کند. دیدن این کوه‌های خاص، احتمالا شما را به یاد فیلم‌های علمی، تخیلی بیاندازد. اگر اهل عکاسی هستید، این جاده‌ها مناطق بسیار مناسبی برای عکاسی و ثبت تصاویر هستند.

دریاچه لیپار

دریاچه لیپار

 

در 55 کیلومتری جاده گواتر و در مسیر خاکی چشمتان به دریاچه‌ای صورتی می‌افتد که نام آن دریاچه لیپار است. با یک پیاده‌روی پنج دقیقه‌ای از جاده به این دریاچه می‌رسید. اگر به شنا کردن علاقمندید، می‌توانید از ساحل کنار دریاچه استفاده کنید. در کنار این دریاچه بانوان بلوچی را می‌بینید که در حال برداشت نمک از ساحل هستند.

جنگل های حرای گواتر

جنگل های حرای گواتر

 

شاید با شنیدن نام جنگل‌های حرا به یاد جنگل‌های حرا در قشم بیافتید. اما باید بدانید که مساحت جنگل‌های گواتر بسیار کوچک‌تر از قشم است. در زمان دیدن جنگل‌های حرا شاید این شانس را داشته باشید تا بتوانید شنای دلفین‌ها را از نزدیک تماشا کنید.

غذاهای محلی بندر گواتر

غذاهای محلی بندر گواتر

 

از غذاهای محلی و معروف بندر گواتر و چابهار می‌توان به کرائی اشاره کرد. کرائی مرغ و گوشت قرمز از انواع مختلف کرائی هستند که البته کرائی قرمز بسیار تندتر از انواع دیگر آن است. بریانی غذای محلی دیگر این منطقه است که از گوشت قرمز و مرغ تهیه شده و به همراه برنج یا نان سرو می‌شود. کابلی پلو و ماهی نیز از غذاهای دیگر مردم گواتر و چابهار است. مردم این منطقه برای طبخ غذاهای خود از ادویه‌های پاکستانی استفاده می‌کنند. به همین دلیل زمانی که طعم این غذاها را می‌چشید، به متفاوت بودن آنها پی می‌برید.

اقامت در بندر گواتر

سفر و دیدن جاذبه‌های طبیعی همواره حس‌وحال آدمی را خوب می‌کند؛ چنانچه محل استراحت شما در یک فضای دنج و آرام باشد، قطعا سفری دلپذیرتر خواهید داشت. در بندر گواتر اقامتگاه‌های بوم‌گردی وجود دارد و شما می‌توانید در آنجا اقامت داشته باشید. اما مطمئنا استراحت در یک هتل با امکانات رفاهی مناسب مانند هتل لیپار چابهار، بسیار شیرین‌تر خواهد بود.  

بهترین زمان سفر به خلیج گواتر

اگر قصد رفتن به بندر گواتر را دارید، پیشنهاد می‌کنیم فصول بهار و زمستان را انتخاب کنید. چنانچه به ورزش‌های آبی و دیدن ساحل طلایی آن علاقمندید، فصل تابستان هم گزینه خوبی برای سفر خواهد بود.
میزان وزش بادهای موسمی در ماه‌های تیر و مرداد در گواتر به‌اندازه‌ای است که ارتفاع موج‌ها را به بیش از 15 متر می‌رساند. به‌همین دلیل اخیرا افراد علاقمند به موج‌سواری در این ماه‌ها به خلیج گواتر می‌روند. این موضوع سبب شده تا گردشگران خارجی نیز این منطقه را برای مسافرت خود انتخاب کنند.

نکات سفر به خلیج گواتر

•    از آنجاییکه بندر گواتر در یک منطقه مرزی قرار دارد، حتما هشدارهای ایمنی را جدی بگیرید.
•    چنانچه با خودروی شخصی به این منطقه سفر می‌کنید، همواره باک اتومبیلتان را با ورود به هر شهری، پر کنید و آب نوشیدنی و خوراک به همراه خود داشته باشید.
•    حتما پول نقد با خود داشته باشید.
•    باتوجه به تنوع فرهنگ‌های گوناگون، با ورود به هر منطقه‌ای، به اعتقادات مردم آن محل احترام بگذارید.
•    طبیعت بزرگ‌ترین سرمایه ما است، پس از ریختن زباله و مواد غیرقابل تجزیه در این مکان‌ها خودداری کنید.
سخن پایانی
بندر گواتر به دلیل کمتر شناخته شدن در میان مردم، یکی از مکان‌های بکر و دنج به‌شمار می‌آید. بنابراین اگر به دنبال جایی برای بدست آوردن آرامش هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتما سفری به این منطقه داشته باشید. نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه کنید این است که باتوجه به قرار گرفتن گواتر در یک منطقه مرزی، باید هشدارهای ایمنی و مرزی را جدی بگیرید تا اتفاق ناخوشایندی برای شما نیافتد. امیداوریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله برای شما مفید فایده بوده باشد. چنانچه سفری به این منطقه داشته‌اید، لطفا آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.
سوالات متداول
 

بندر گواتر کجاست؟

بندر گواتر با نام انتهای جاده ایران، در فاصله 95 کیلومتری منطقه آزاد چابهار قرار دارد و مرز بین ایران و پاکستان است.

جاذبه های دیدنی اطراف گواتر کدامند؟

جنگل های حرا، کوه های مریخی، دریاچه صورتی لیپار، بندر بریس، بندر پسابندر و درخت انجیر معابد رمین.

بهترین زمان برای رفتن به بندر گواتر چه فصلی است؟

فصل بهار (فروردین و اردیبهشت) و فصل زمستان.
 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...