رَهی نو

روستا آلاشت

تعداد بازدید: ۳۰۰۹ ۱۱ آبان ۱۴۰۱

اگر شما هم جزو افرادی هستید که برای تعطیلات آخر هفته خود به دنبال تفریحی خاص هستید و دوست دارید دل به جاده بسپارید و چند ساعتی از هیاهوی شهر دور باشید روستا آلاشت می‌تواند گزینه مناسبی برایتان باشد.

 

این روستا از جاهای دیدنی مازندران است که تنها با تهران 4 ساعت فاصله دارد. این روستا که دارای آب و هوای بسیار مطبوع و دلنشینی است، مسافران و گردشگران بسیاری را به سمت خود می‌کشاند. آلاشت با طبیعت بکر و چشم نوازی که دارد مقصد مسافرانی است که می‌خواهند آخر هفته خود را در طبیعت بگذرانند و با این حال فاصله چندانی با تهران نداشته باشند. برای اطلاع از بهترین روستاهای اطراف تهران این مطلب را در رهی نو بخوانید. 

 

از آنجایی که این روستا در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده و در میان کوه‌ها آشیانه عقاب‌ها بوده است به این منطقه آلاشت به معنی آشیانه عقاب گفته می‌شود. به همین منظور بر آن شدیم تا شما را با این روستا آشنا کنیم و در صورت سفر به این منطقه بتوانید لذت بیشتری ببرید. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات خوبی از این روستا به دست آورید.

 

آلاشت کجاست؟

بهشتی دیگر در استان مازندران که در نزدیکی سوادکوه واقع شده است و به واسطه نزدیکی به شهر تهران، گردشگران زیادی را با خود همراه کرده استو همچنین جاهای دیدنی سوادکوه برای تفریح و مسافرت کم نیست. از آنجایی که این روستا در منطقه‌ای بسیار سبز و بکر واقع شده و از دریا 1900 متر ارتفاع دارد، آب و هوای بسیار خوبی دارد و در میان گردشگران به خوش آب و هوا بودن و سرسبزی معروف است. درختان این روستا از گردو و فندق و میوه تشکیل شده که در دسترس همه اهالی روستا است.

 

روستا آلاشت

 

به دلیل همین خوش آب و هوا بودن، برعکس دیگر روستاها، افراد زیادی از این منطقه کوچ نکرده‌اند و بر طبق آخرین سرشماری‌ها در سال 95، جمعیتی معادل 1193 نفر در این روستا زندگی می‌کنند. از همین رو است که به این روستا، شهر آلاشت نیز می‌گویند. این روستا به دلیل زیبایی بسیاری که دارد جزوی از آثار ملی به ثبت رسیده است. حیات وحش منطقه نیز محافظت شده است تا این طبیعت زیبا از گزند انسان‌ها و زندگی شهری در امان بماند.

 

از ویژگی دیگر این روستا در کنار طبیعت زیبایش، تاریخی است که در دل خود جای داده و به همه افرادی که مسافر این روستا هستند توصیه می‌شود حتما از موزه مردم شناسی دیدن کنند و به دیدن اولین رصدخانه ساخته شده در استان مازندران بروند. این رصدخانه در سال 85 بنا شده و تا کنون فعال بوده است.

 

مسیرهای دسترسی به روستای آلاشت

پس از آنکه از تهران به سمت فیروزکوه به راه افتادید پس از گذر از شهر فیروزکوه و شهر زیرآب به پل سفید خواهید رسید سپس وارد یک دو راهی خواهید شد که در سمت چپ، و درست در مقابل پاسگاه پلیس راه در مسیر اصلی رسیدن به آلاشت قرار گرفته‌اید. پس از آنکه در حدود 37 کیلومتر جاده پر پیچ و خمی را رد کردید به آلاشت خواهید رسید.علاوه بر این تابلوی آلاشت 35 کیلومتر نیز می‌تواند راهنمای خوبی باشد تا شما در مسیر اصلی قرار بگیرید. از این جا تا روستای آلاشت 45 دقیقه دیگر فاصله دارید.

 

اما اگر تصمیم دارید به غیر از خودرو شخصی با وسیله نقلیه دیگری سفر کنید پیشنهاد ما قطار است. خط قطار تهران ساری بهترین گزینه برای شما است؛ چرا که از آلاشت می‌گذرد و می‌توانید در این ایستگاه پیاده شوید. اگر بخواهید پل زیبای ورسک را نیز از نزدیک ببینید باید در ایستگاه پل سفید پیاده شوید و باقی مسیر را با تاکسی بروید.

 

جاهای دیدنی اطراف روستا آلاشت

در جنوب شرقی روستا آلاشت، در جوار روستای گلیان، معبد دختر پاک واقع شده است. درهای این معبد به روی مردان بسته است و تنها زنان و دختران می‌توانند داخل معبد شوند. به گفته اهالی منطقه ورود مردان به داخل معبد ممنوع است چرا که دختری پاکدامن در معبد مدفون است و طبق برخی دیگر از روایات این مکان پیش از اسلام معبد آناهیتا بوده است که در مسیری سر بالایی قرار دارد. از دیگر مکان‌های دیدنی که توصیه می‌شود در سفر به آلاشت حتما بازدید کنید مسجدی است که در این روستا واقع شده‌ و به دستور رضا شاه در قسمت شمال غربی روستا آلاشت ساخته شده است.

 

سد و دریاچه لفور در فاصله کمی با آلاشت دریاچه‌ای محصور شده در میان درختان وجود دارد که به دلیل زیبایی بینظیرش یکی از جاذبه‌های گردشگری منطقه به شمار می‌رود. مسیری که به این بهشت زیبا ختم می‌شود آسفالت نشده و همچنان خاکی است. همین امر سبب شده تا از دید مسافران به این منطقه پنهان بماند و این موهبتی است برای طبیعت زیبای منطقه تا از آلودگی‌هایی که انسان‌ها از خود برجای می‌گذارند در امان بماند. اهالی منطقه این سد را با نام سد البرز و یا سد پاشاکلا نیز می‌شناسند. اگر شما هم سری به این دریاچه و سد زدید در حفظ و پاکیزگی آن کوشا باشید.

 

آبشار گزو جاذبه طبیعی دیگری است که در نزدیکی روستای آلاشت واقع شده است. این آبشار شامل دو آبشار است یکی با ارتفاع 5 متر و دیگری با ارتفاع 43 متر!! بله درست متوجه شدید، ارتفاع بالای آبشار آن را به یکی از زیبایی‌های منطقه تبدیل کرده است. به خصوص که در پایین آبشار حوضچه‌ای تشکیل شده که اگر اهل شنا هم هستید حتما سری به این منطقه بزنید تا در روزهای گرم تابستان خنکی بینظیر آب روح و جسمتان را جلا دهد. در کنار این آبشار امامزاده سه بزرگوار گزو قرار دارد که به نام امامزاده سه برادران نیز نامیده می‌شود. در مسیر رسیدن به آبشار می‌توانید سری به این امامزاده بزنید.

 

آبشار گزو

 

موزه مردم شناسی جاذبه دیگر منطقه است که خانه پدری رضا شاه است و امروزه به عنوان موزه مردم شناسی در منطقه شهرت دارد. این خانه محل تولد رضا شاه پهلوی نیز بوده و پس از گذشت مدت زمانی تغییر کاربری داده. پیشتر به عنوان مدرسه و اکنون به عنوان موزه همچنان پابرجا است. معماری سنتی به کار رفته در این عمارت همچنان وجود دارد. علاوه بر این‌ها یادگاری‌های بسیاری در کوچه و پس کوچه‌های آلاشت از دوره قاجار وجود دارد و با گذر در میان کوچه‌های این روستا می‌توانید از محوطه تاریخی آن دیدن کنید.

 

رصدخانه آلاشت جاذبه دیگری در منطقه است. از آنجایی که این روستا از آلودگی‌ها به دور بوده است، در گذشته لقب مرتفع‌ترین رصدخانه‌های کشور را از آن کرده بود. این رصدخانه در ارتفاع 1800 متری از سطح دریا بنا شده و به همین دلیل آسمانی صاف و پر ستاره را از این رصدخانه مشاهده خواهید کرد. به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد از سه سمت با پرتگاه و از یک طرف با کوه محصور شده است. برای بازدید از این رصدخانه باید پلکانی طولانی را طی کنید تا به رصدخانه برسید.

 

در 4 کیلومتری روستا آلاشت، روستای سرین واقع شده که جاذبه گردشگری دیگر در منطقه است. دراین بهشت زیبا می‌توانید ساعاتی را به گشت و گذار بگذرانید. لذت استشمام هوای خنک در روزهای گرم تابستانی را با سفر به سرین تجربه کنید. چشمه‌های متعدددر کنار جنگل و تپه‌های سرسبز شمالی مناظر بسیار زیبایی را در معرض نمایش می‌گذارد. در این میان بازدید از روستای لیند، روستای چرات، رستم دکت را نیز فراموش نکنید که خالی از لطقف نیست و بسیار تماشایی است. نکته مهم فاصله کمی است که این روستاها با آلاشت دارند.

 

بهترین زمان و فصل سفر به روستا آلاشت

آنجایی که تقریبا اکثر مسافران شهرهای شمالی را همراه با آب و هوای مطبوع بیشتر می‌پسندند تا آب و هوای بارانی توصیه می‌کنیم از اواسط بهار تا اواخر تابستان به این روستا سفر کنید تا از خنکی هوا لذت ببرید. به دلیل ارتفاع این منطقه و بارندگی‌های بسیاری که دارد در پاییز و زمستان سفر به روستا آلاشت پیشنهاد نمی‌شود. برای تماشای جنگل ابرهای آلاشت باید در اردیبهشت ماه به آلاشت سفر کنید. در مسیر بازگشت حتما از سوغات این منطقه که شامل جاجیم، خوراکی‌های محلی مانند کره و پنیر، فندق و گردو تازه در کنار گیاهان دارویی غافل نشوید. طعم پنیر خیکی از آن دسته از طعم‌ها است که همیشه در خاطرتان باقی خواهد ماند. با این کار به رونق اقتصاد منطقه نیز کمک شایانی کرده‌اید.

 

اقامت در سفر به روستا آلاشت

اقامت در روستای زیبای آلاشت جزو جدانشدنی در سفر به این روستا است. امکان ندارد این مسیر را طی کنید و به این بهشت زیبا برسید و نخواهید شبی را در میان طبیعت زیبایش به صبح برسانید. از آنجایی که این منطقه گردشگری کوچک است برای اقامت در آن باید از قبل برنامه‌ریزی کنید تا اقامتگاه‌های موجود در منطقه تکمیل ظرفیت نشده باشند. به هیچ عنوان بدون هماهنگ کردن محلی برای اقامت راهی آلاشت نشوید چون در تمام روزهای سال مسافران بسیاری به آن سفر می‌کنند و تقریبا تمام اقامتگاه‌ها پر است.

 

برای همین بهتر است از طریق سایت رهی نو با جستجو آلاشت، جهت رزرو اقامتگاه خود اقدام کنید. در کنار اقامتی که در این روستا خواهید داشت، صرف وعده‌های غذایی از غذاهای محلی آلاشت می‌تواند لذت سفرتان را چندین برابر کند. غذاهای شمالی و غذاهای محلی مازندرانی در میان مردم آلاشت عبارتند از سبزی پلو با گردو، سینی کباب که از بره شکم پر با آلو مغز گردو تهیه می‌شود، ورساق، کنس نون، شیش انداز و کئی پلا که با کدو حلوایی خرد شده و سرخ شده در کنار شکر و برنج و تخم مرغ نیمرو شده و ماست طبح می‌شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
رضا ۱۴۰۲/۷/۲۳

روستای آلاشت هم مثل اولسبلنگاه زیباست و قشنگ میتونی تو منطقه مه قراربگیری در واقع به جای ابر مه

  مدیر سایت۱۴۰۲/۷/۲۴

رضای عزیز خیلی ممنون نظر جالبی بود بله در آلاشت به جای ابر مه قرارداره تشکر از حسن توجه شما

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...