رَهی نو

معرفی بهترین و پرطرفدارترین غذاهای محلی مازندران

تعداد بازدید: ۱۴۴۸۴ ۱۹ تیر ۱۴۰۰

در این سفر از رهی نو قصد داریم گشتی در خطه سرسبز مازندران بزنیم و سر سفره مردم خونگرم این شهر بنشینیم. تنوع غذایی که در این استان از ایران پیش رو داریم به حدی است که نمی‌توان تنها در یک سفر یک هفته‌ای تمام غذاهای این شهر را امتحان کرد. دنیایی از غذاهای خوشمزه در اینجا انتظارمان را می‌کشد. بیش از این دلتان را آب نمی‌اندازیم. همسفر رهی نو شوید تا سری به غذاهای محلی مازندران بزنیم.

غذاهای معروف و خوشمزه مازندران

خوشمزه‌ترین غذاهای ایرانی را می‌توانید در میان غذاهای قدیمی مازندران تجربه کنید. غذاهای اصیل مازندرانی که با مواد اولیه تازه و باکیفیت مانند دانه‌های انار جنگلی، گردو، شیر، کره، ماست یا روغن حیوانی محلی درست شده است. همین مواد به همراه فوت‌وفن آشپزی مردمان ماهر این شهر کاری کرده است که با دستپخت ویژه‌ای روبرو باشید. از طرفی در اکثر غذاهای معروف و خوشمزه مازندران شاهد این هستید که نمک، روغن و شکر به میزان خیلی کم در آن‌ها استفاده شده است. در این سفر، در میان بازدید از جاذبه‌های دیدنی این شهر و عکاسی لب دریا، می‌توانید با غذاهای سنتی مازندران حسابی از خودتان پذیرایی کنید.

انواع دسر و پیش غذای مازندرانی

این لیست بلند بالا و جذاب را با انواع دسر و پیش غذا آغاز می‌کنیم. سر هر سفره مازندرانی احتمالاً یکی از این پیش غذاها را دیده باشید:

بورانی کدو حلوایی

این دسر خوشمزه که به زبان محلی به کهی ماست یا کئی ماست معروف است، از بورانی‌های خوشمزه محلی به شمار می‌رود. در ترکیب این بورانی از کدوحلوایی، ماست، سیر خام، نمک، شکر و فلفل سیاه استفاده شده است که اضافه‌کردن هرکدام از این مواد، طعم متفاوتی به آن داده است.


بیشتر بخوانید: لیست بهترین رستوران های مازندران + عکس و آدرس


غذاهای محلی مازندران

دسر مشکوفی 

یکی از دسرهای خوشمزه مازندران، دسر مشکوفی معروف است. این دسر خوشمزه معمولاً در ماه رمضان طبخ و میل می‌شود. ترکیبات دسر مشکوفی شیر، نشاسته، شکر، گلاب، کره، زعفران و وانیل است و طعمی شبیه به مسقطی خودمان دارد.

غذاهای اصیل مازندران

انواع آش‌های مازندران

در یک روز زمستانی، یک کاسه آش داغ به‌خصوص اگر توسط یک سرآشپز مازندرانی درست شده باشد، کاری می‌کند که طعم آن برای همیشه زیر زبانتان باقی بماند.

آش بشته واش

بشته واش از آش‌های معروف مازندرانی است که با اسفناج، عدس، سیر، پیاز، زیره سبز و زردچوبه درست می‌شود. این آش مقوی پر از ویتامین و مواد معدنی است.

غذاهای خوشمزه مازندرانی

آش کدو

یکی از آش‌های مقوی و خوشمزه مازندرانی آش کدو است. این غذای خوشمزه با کدو، پیازداغ، عدس، آب‌لیمو، برنج، شکر و کمی نمک درست می‌شود. اگر کدو هم دوست ندارید، حتماً این آش را تجربه کنید. در کنار طعم متفاوتی از آش و کدو که تجربه خواهید کرد، احتمالاً نظرتان تغییر کند.

غذاهای قدیمی مازندران

آش ترش ترشو

با آش جذاب دیگری همراهتان هستیم که شبیه به آش خودمان است؛ منتها در این آش، برنج و ترشی آلوچه اضافه شده که باعث شده طعم منحصربه‌فرد و جذابی داشته باشد.

انواع آش‌های مازندران

آش دو آش

این آش که همان آش دوغ خودمان به شمار می‌رود، در ترکیب آن از برنج، سبزی، اسفناج و سیر استفاده شده است. جالب است بدانید در قدیم این آش را همراه با ماهی کباب میل می‌کردند.

آش دو آش

انواع خورش‌های مازندرانی

خورش‌های خوش آب‌ورنگ مازندرانی به ما چشمک می‌زنند و وقت آن رسیده است که در میان غذاهای سنتی مازندران، قاشقی از انواع خورش‌های مازندرانی برداریم و در دهان بگذاریم.

خورش ناردون

با معروف‌ترین غذاهای اصیل مازندران یعنی خورش ناردون همراهتان هستیم، یک غذای رسمی و مجلسی که طعم بی‌نظیری دارد. این غذا را با گوشت مرغ یا اردک درست می‌کنند و سس آن نیز با انار ترش یا ملس، پیاز، رب انار، شکر، سیر و مواد مخصوص دیگر تهیه می‌شود. برخی از مازندرانی‌ها در این غذا از آلو هم استفاده می‌کنند. طعم ترش و شیرینی که این غذا دارد، شما را عاشق ناردون می‌کند.

انواع خورش‌های مازندرانی

خورش آلو

یکی دیگر از غذاهای خوشمزه مازندرانی، خورش آلو است که مازندرانی‌ها آن را با مرغ و آلو هم می‌شناسند. این غذا نیز با طعم ملسی که دارد، دلبری می‌کند. مرغ، دانه انار، آب نارنج، زعفران، پیاز، آلو و مغز گردو از ترکیبات این غذای خوشمزه است.

خورش آلو

مجی خورش

مجی خورش معروف، یکی دیگر از غذاهای دلبرانه مازندران است. این غذا را با نام خورش عدس شمالی هم می‌شناسند. ترکیبات این غذا، مرغ، پیاز، رب انار، ادویه و دارچین، سیب‌زمینی و عدس است.

مجی خورش

خورش سیر انار

یکی از محبوب‌ترین خورش‌های شمالی است که با استفاده از سیر و میوه انار درست می‌شود. پودر سیر، پودر موسیر، روغن کنجد، سیر، انار، ادویه، مرغ و زعفران ترکیبات اصلی این غذای خوشمزه و محبوب است. اگر دقت کرده باشید رب انار جایگاه خاصی در غذاهای مازندرانی دارد.

 


بیشتر بخوانید: غذاهای معروف شهرهای ایران | غذای محلی هر شهر کدام است؟


خورش سیر انار

انواع غذاهای برنجی مازندرانی

نوبتی هم باشد باید برویم سروقت یک ناهار حسابی و خودمان را به یکی از غذاهای برنجی مازندرانی دعوت کنیم.

اردک شکم پر

امکان ندارد که مهمان رسمی یا مجلسی یا محبوب خانه مازندرانی‌ها باشید و برایتان اردک شکم پر تدارک ندیده باشند. این غذای خوشمزه نیز مانند غذاهای دیگر شمالی با برنج، سبزی و ترشی درست می‌شود. در این غذا، شکم اردک محلی با انواع سبزی‌های معطر شمالی مانند سرسم، اناریجه، پیاز، سیر، گردو و ... پر می‌شود. همین مخلفات، معجزه‌ای در طعم غذا به وجود می‌آورد که احتمالاً شما را شیفته اردک شکم پر کند.

اردک شکم پر

کشمش پلو

این غذا با مرغ درست می‌شود اما برخی هم آن را با اردک یا گوشت درست می‌کنند. کشمش پلو، معمولاً غذای اصلی در نذری‌های محلی و شمالی محسوب می‌شود. در ترکیبات این غذا، کشمش، رب نارنج یا رب انار، پیاز، مرغ، برنج، زعفران و ادویه استفاده شده است.

کشمش پلو

بیج بیج

امکان ندارد شمالی باشید و نام غذای بیج بیج به گوشتان نخورده باشد. بیج بیج یکی از ساده‌ترین و سریع‌ترین غذاهای مازندرانی است که می‌تواند با طعم دلبرانه‌اش، شما را شیفته خود کند. در گیلان این غذا را با نام واویشکا هم می‌شناسند. ترکیبات این غذا شامل گوشت چرخ‌کرده، سیب‌زمینی سرخ شده می‌شود که در نهایت در کنار برنج میل می‌کنند.

بیج بیج

اکبر جوجه

این جوجه معروف را هم که احتمالاً سردر تمام رستوران‌های شمالی دیده باشید. جوجه، رب انار و کره، مواد اصلی این غذا هستند که در کنار کته کبابی یا برنج زعفرانی، اشتهای شما را چندین برابر می‌کند. این غذای لذیذ در کنار سس انار و دوغ محلی با زیتون‌پرورده، جوری به شما خواهد چسبید که احتمالاً تجربه سفر به شمال را برایتان خاص و ویژه و به‌یادماندنی‌تر کند.

 

 

اکبر جوجه

 

انواع غذاهای نونی مازندرانی

برای یک وعده شام خوشمزه که مهمان‌ خانه مازندرانی‌ها می‌شوید، معمولاً در کنار غذاهای برنجی، غذاهای نونی نیز به شما چشمک خواهد زد. غذاهای قدیمی مازندران همچون:

مالابیج

مالابیج یا مالاوابیج از غذاهای معروف شمالی است که در گیلان نیز طبخ می‌شود. این غذا همان ماهی شکم پر است که داخل آن با رب انار، گردو و سبزیجات شمالی پر شده است. این ماهی را روی آتش یا زغال کباب می‌کنند که طعمی بی‌نهایت لذیذ دارد. به عقیده بومی‌ها ماهی سفید نر گوشت بهتر و خوش‌ خوراک‌تری برای مالابیج دارد.

انواع غذاهای نونی مازندرانی

بادمجان شکم پر

زادگاه این غذا را می‌توان مازندران دانست. در این غذا، بادمجان را با انارهای ترش و سس مخصوص پر کرده و آن را همراه مرغ یا گوشت همراه با برنج و یا نان میل می‌کنند.

بادمجان شکم پر

خورش کچلیک

کچلیک یا خورش کدو یکی دیگر از غذاهای مازندرانی است. ترکیبات این غذای خوشمزه، کدو سبز، تخم‌مرغ، پیاز و ادویه است که با فوت‌وفن مازندرانی تبدیل به یک غذای خوشمزه می‌شود.

خورش کچلیک

اسفناج مرجی

یکی دیگر از غذاهای خوشمزه مازندرانی، اسفناج مرجی است. اگر گیاهخوار هستید، این غذا مخصوص شماست و در آن انواع ویتامین‌ها، کربوهیدرات، منیزیوم، و مواد معدنی دیگر وجود دارد.

اسفناج مرجی

قلیه

یک غذای معروف و محبوب و البته مقوی مازندرانی، قلیه است. در ترکیب این غذای خوشمزه باقلا، اسفناج، گوشت، گردو، عدس و ادویه به کار رفته که بسیار لذیذ است. همچنین در انتها به آن انار اضافه می‌کنند که طعم منحصربه‌فردی به آن می‌دهد. البته گاهی هم این غذا را در کنار ماهی میل می‌کنند.

قلیه

کدو بره

اگر گیاهخوار هستید، کدو بره یک انتخاب مناسب برای شما است. خیلی سریع و راحت آماده می‌شود و همراه با ماست محلی طعم جذابی پیدا می‌کند. در ترکیبات کدو بره، برخلاف اسمی که دارد، اصلاً گوشت به کار نرفته است. سیب‌زمینی، تخم‌مرغ، سیر، کدو سبز، پیاز، گوجه‌فرنگی و ادویه ترکیبات اصلی این غذای خوشمزه نانی است.

کدو بره

فرهنگ غذایی مازندرانی‌ها

یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای ایران را می‌توانید در مازندران تجربه کنید، به‌خصوص اگر توسط یک سرآشپز شمالی برایتان درست شود. نزدیکی این استان به دریای خزر، باعث شده که ماهی یکی از غذاهای اصلی آن‌ها در اعیاد، تعطیلات و وعده‌های غذایی‌شان باشد. علاوه بر ماهی، در میان خوراکی‌های گیاهی، بادمجان نقش پررنگی در غذاهای مازندرانی دارد. در اکثر غذاها، برای خوش‌ طعم شدن از رب انار و شکر هم استفاده می‌کنند که باعث می‌شود طعم ملس و جذابی بگیرد. ترشی‌های معروف مازندران هم که معروف هستند، به خصوص اگر توسط خانم‌های مازندرانی که تبحر خاصی در این زمینه دارند درست شده باشند، البته به همین دلیل هم هست که در اکثر خانه‌ها انواع ترشی و مربا را می‌بینید.

در مازندران کجا غذای محلی خوشمزه بخوریم؟

بعد از این همه غذاهای خوشمزه و اشتها آوری که با هم بررسی کردیم، مسئله اصلی اینجاست که این غذاهای خوشمزه را در کجا بخوریم. بهترین جایی که می‌توانید تجربه یک غذای ناب شمالی را داشته باشید در رستوران هتل‌های معروف مازندران است. رستوران‌هایی همچون:

با هم گشتی در مازندران زدیم و سر سفره‌های خوش طعم و رنگین آن‌ها نشستیم. شما چه غذاهای دیگری را از مازندران می‌شناسید که در اینجا نام نبردیم؟ دوست دارید کدام از این غذاهای خوشمزه را تجربه کنید؟ نظرتان را با ما در میان بگذارید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
سودا ۱۴۰۲/۹/۲

وای چه عکسی گذاشتید از کدو بره چه دل انگیز

  مدیر سایت۱۴۰۲/۹/۴

سودای عزیز ممنون از توجه تون امیدواریم که در اولین فرصت سفری داشته به این شهر داشته باشید

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...