رَهی نو

مدت زمان رانندگی و دیدنی‌های مسیر تهران تا کویر مرنجاب

تعداد بازدید: ۲۹۰۰ ۹ مهر ۱۴۰۱

یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایران، کویر‌های ایران و یکی از زیباترین و پرطرفدارترین نقاط کویری ایران، کویر مرنجاب است.  این کویر نسبت به دیگر کویرهای واقع‌شده در ایران، مسیر بهتری دارد و نزدیکی آن به شهر، رفت‌وآمد را برای گردشگران و ماجراجویان کویرگرد راحت‌تر می‌کند. درباره این کویر داستان‌های زیادی وجود دارد که یکی از آن‌ها، داستان نام‌گذاری این کویر توسط شاه عباس صفوی است.

 

مسافت تهران تا کویر مرنجاب

 

این کویر چشم‌اندازهای زیبا و کم‌نظیر بسیاری دارد که از بین آن‌ها می‌توان به تپه‌های شنی آن، شوره‌زارها، تالاب‌ها، جزیره سرگردان، کاروانسرای مرنجاب، دریاچه نمک مسیله، کوه لنگ و کوه یخاب، چاه‌های آب شیرین، چاه هندوانه و قلعه کرشاهی اشاره کرد. شاه عباس صفوی با هدف ساخت سلسله کاروانسراهایی در مسیرهای اصلی و پر رفت‌وآمد، دستور ساخت کاروانسرای مرنجاب را بر روی تپه‌ای در کنار چشمه و قنات آب شیرین و جنوب دریاچه‌ی نمک را داد. بنابراین خضر نهاوندی، حاکم وقت کاشان، کاروانسرای آجری مرنجاب را ساخت. این کاروانسرا علاوه بر نقش استراحتگاه واقع در مسیر، نقش پاسداری از راه پر رفت‌وآمدی که اصفهان را به مشهد وصل می‌کرد را نیز بر عهده داشت.

 

علاوه بر پوشش گیاهی خاص کویر مرنجاب، جانداران متنوعی نیز در آن زندگی می‌کنند که ویژه اکوسیستم مناطق خشک و کویری هستند. هر ساله گردشگران زیادی از اقصی نقاط کشورمان و همینطور از کشورهای دیگر برای تجربه کویرگردی و همینطور رصد ستارگان به کویر مرنجاب سفر می‌کنند و از طبیعت زیبا و بکر آن لذت می‌برند. در ادامه قصد داریم تا از فاصله تهران تا کویر مرنجاب صحبت کنیم و فاصله و راه‌های رسیدن به آن را بررسی کنیم.

 

کویر مرنجاب کجاست

کویر مرنجاب در استان اصفهان و در شمال شهرستان آران و بیدگل واقع شده و در فاصله حدود 53 کیلومتری از شهر کاشان قرار گرفته است. این کویر از سمت شمال به دریاچه نمک مسیله در آران و بیدگل، از سمت غرب به بیابان مسیله و همینطور کویر آب شیرین، از سمت شرق به پارک ملی کویر و بیابان پشت ریگ و از سمت جنوب به تپه‌های ماسه‌ای روان و بیابان بند ریگ محدود می‌شود. قدم زدن در تپه‌های شنی بلند و در میان جنگل‌های تاغ و دریاچه نمک، از جذابیت‌های کویرگردی در مرنجاب هستند. باید اشاره کنیم که دریاچه در محیط کویری با چیزی که ما با شنیدن این کلمه به خاطر می‌آوریم کاملا متفاوت است. دریاچه‌های کویری محوطه‌های بزرگ و گود در کویرها هستند که به‌ جای آب، با نمک پوشیده شده‌اند. با این حال در بعضی اوقات، بارش باران باعث تجمع آب در حد چند سانتی‌متر در دریاچه‌های کویری می‌شود. جزیره سرگردان واقع در دریای کویر، به جز یک یا دو ماه از سال که به دلیل بارندگی در منطقه نمایان می‌شود، در سایر ایام سال تبدیل به نمکزار می‌شود.

 

فاصله تهران تا کویر مرنجاب

فاصله واقع بین تهران تا کویر مرنجاب، حدود ۲۷۰ کیلومتر است. فاصله و مسیر کوتاه این کویر تا شهر تهران و همینطور امکانات رفاهی مناسب واقع در این مسیر، کویر مرنجاب را در بین ساکنان شهر تهران و شهرهای اطرافش، به مقصدی محبوب برای سفری کوتاه و به دور از هیاهوی شهر تبدیل می‌کند. شهر کاشان و شهرهای آران و بیدگل نیز دسترسی مناسبی به کویر مرنجاب دارند و شما می‌توانید با توجه به محل اقامت خود، بهترین مسیر را انتخاب کنید. فاصله شهرهای آران و بیدگل نیز تا کویر مرنجاب حدود ۴۰ کیلومتر است و در خروجی آران و بیدگل، یک جاده اختصاصی به‌ سمت کویر مرنجاب واقع شده است.

 

فاصله تهران تا کویر مرنجاب


بیشتر بخوانید: مسافت تهران تا کاشان با اتوبوس و خودرو شخصی چقدر است؟


نحوه دسترسی به کویر مرنجاب از تهران

فاصله کویر مرنجاب از مرکز شهر تهران تقریبا حدود 270 تا 300 کیلومتر است. بدون در نظر گرفتن ترافیک شهری، شاید حدود 5 ساعت در مسیر باشید. از شهر تهران، در ابتدا باید از طریق یکی از خروجی‌های این شهر وارد آزادراه تهران- قم و بعد از عوارضی تهران-قم باید وارد آزادراه قم-کاشان شوید. در این مسیر تابلویی از مجتمع خدمات رفاهی را مشاهده خواهید کرد که باید از زیرگذر کنار این مجتمع عبور کنید و سپس مسیر خود را به سمت چپ تغییر دهید. بعد از گذر از اولین تقاطع به سمت راست، به بلوار قطب راوندی می‌رسید. این بلوار را تا میدان ولیعصر ادامه دهید ادامه دهید تا به میدان آزادگان شهر آران و بیدگل برسید. از میدان سپاه بگذرید و وارد خیابان زینبیه شوید، از خیابان محمد هلال عبور کنید، وارد خیابان عباس آباد شوید و در انتهای این خیابان وارد بلوار ارتش شوید. پس از عبور از پادگان ارتش و جاده کارخانه فولاد، جاده آسفالته به پایان می‌رسد. وارد جاده خاکی شوید تا مستقیما به کویر مرنجاب برسید.

 

اگر در فصل زمستان قصد بازدید از کویر مرنجاب را دارید، توصیه می‌کنیم برای استفاده بهتر از زمان، صبح خیلی زود مثلا ساعت 5 صبح از تهران حرکت کنید که تا حدود ساعت 10 الی 11 صبح به کویر مرنجاب برسید. لازم است بگوییم که تماشای تمامی مناظر و جاذبه‌های بی‌نظیر این کویر، به مدت زمانی حدود 3 ساعت نیاز دارد و با در نظر گرفتن زمان میل کردن صبحانه و صرف ناهار، ساعت 4 الی 5 بعد از ظهر، بازدید از کویر به اتمام خواهد رسید و شما می‌توانید ساعت 10 شب به تهران بازگردید. بی‌شک این سفر یک‌روزه به کویر زیبای مرنجاب تجربه‌ای فراموش‌نشدنی خواهد بود.

 

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم تا فاصله تهران تا کویر مرنجاب و راه‌های مختلف رسیدن به آن شهر از تهران را مورد بررسی قرار دهیم، تا اگر قصد سفر به کویر زیبا و پرجاذبه را دارید، مناسب‌ترین راه را برای خود انتخاب کنید. شما نیز اگر تجربه‌ای در سفر به این شهر دارید با ما به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
زردبندی ۱۴۰۲/۸/۱

کویر مرنجاب نزدیکترین کویر به تهران هست؟

  مدیر سایت۱۴۰۲/۸/۲

بله دوست عزیز نزدیکترین به تهران است

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...