رَهی نو

روستای افجه لواسان ؛ طبیعتی بکر نزدیک تهران

تعداد بازدید: ۳۷۳۸ ۴ مهر ۱۴۰۱

روستای افجه یکی از روستاهای ییلاقی منطقه شمیرانات است. این روستای خوش‌آب‌وهوا و توریست پسند در آغوش دو قله ریزان و آتشکوه قرار دارد. این روستای دیدنی هم از نظر طبیعت و هم از لحاظ تاریخی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. اگر به پایتخت گردی علاقه دارید و می‌خواهید تعطیلات و روزهای پایانی هفته را در منطقه‌ای زیبا و خوش‌آب‌وهوا بگذرانید، رهی نو را تا پایان این مقاله همراهی کنید.

 

تاریخچه روستای افجه

افجه یکی از روستاهای کهن لواسان است. گرچه نام این روستا در منابع تاریخی ایران کهن چندین بار تکرار شده است؛ اما معنای دقیقی در مورد مفهوم اصلی واژه افجه در فرهنگ‌های معتبر فارسی وجود ندارد. این روستا که اولین بانک محله لواسان در آن تأسیس شد، از دیرباز موردتوجه فیلسوفان و عالمان بوده است. در سال 1315 هجری قمری صاحب طرائق در خصوص افجه می‌گوید:

 

افجه جای بسیار باصفا و خوبی است، باغات زیاد و آبشارهای بسیار دارد، در واقع پایتخت لواسان کوچک است، به قدر لزوم دکاکین هم دارد... جوراب بافی در آنجا کسب معتبری است... از جمله عمارات خوب افجه قصر رفیع و بنای منیع مرحوم میرزا آقاخان صدر اعظم نوری است اگرچه محتاج مرمت است. 

 

روستای افجه

 

 

جالب است بدانید که تا مدت زیادی مردم این روستا به زبان مازنی یا دیلمی سخن می‌گفتند و نام روستای خود را با لهجه شیرین مازنی به نام اوجه به گردشگران معرفی می‌کردند؛ اما گذر زمان و تغییرات ایجادشده در گویش و لهجه مردم سبب شد تا آن لهجه زیبا به فراموشی سپرده شود و نام روستای اوجه در کلام مردم بومی به افجه تبدیل شود. 

 

روستای افجه کجاست؟

روستای افجه یکی از دهستان‌های بخش لواسان شهرستان شمیرانات است. این روستای زیبا و ییلاقی در 30 کیلومتری شمال شرق تهران قرار دارد. طبق آخرین سرشماری در سال 1385 جمعیت این روستا حدوداً 685 نفر یا 186 خانوار بوده است.

 

آب‌وهوای عالی، جویبار، چشمه‌های متعدد در کنار کمترین آلودگی سبب می‌شود تا اغلب پایتخت‌نشینان روستای افجه را به تفریحات و جاذبه‌های دیگر تهران ترجیح دهند.

 

دیدنی‌های روستای افجه

وجود جاذبه‌های طبیعی و تاریخی در کنار جویبارها و آب‌وهوای ییلاقی تنها بخش کوچکی از زیبایی‌ها و دیدنی‌های روستای افجه محسوب می‌شود؛ به بیان ساده‌تر می‌توان گفت افجه تاریخ و زیبایی طبیعت را به همراه هوایی پاک در خود جای‌داده است. در ادامه این بخش با دیدنی‌های افجه آشنا خواهیم شد.

 

دشت هویج

دشت هویج یا به زبان محلی مردم بومی روستا گرچال یا گهچال یکی از جاذبه‌های دیدنی معروف روستای افجه محسوب می‌شود. این دشت زیبا که در قسمت بالادست افجه قرار دارد، دارای تاریخچه کهنی است. گفته‌ها نقل از آن دارند که دشت هویج یکی از نخجیرگاه‌های پادشاهان ایرانی در زمان صفویه و عباسیان محسوب می‌شود. با کمی کنکاش در این دشت هنوز هم می‌توان سنگ‌نبشته‌ها و کاروان‌سراهای به‌جای مانده از دوره صفوی را مشاهده کرد.

 

دشت هویج که از دیرباز نورچشمی اغلب پادشاهان بوده در زمان قاجار نیز محلی برای استراحت‌های چندروزه و مسیر رسیدن به دشت لار بوده است. جالب است بدانید که اکنون در این دشت هیچ هویجی وجود ندارد و به‌جای هویج باغ‌های گیلاس و سایر محصولات کشاورزی مشاهده می‌شود؛ اما نقل است درگذشته زمین‌های این دشت به مدت 10 سال به بومیان روستای افجه اجاره داده می‌شد و کشت اصلی مردم روستا در زمان گذشته هویج بود. علت نام‌گذاری این دشت شاید به علت همین موضوع باشد.

 

آبشار پسچویک

آبشار پسچویک یکی از آبشارهای ناآشنا اما مرتفع تهران است. این آبشار با ارتفاع 15 متری در پنج کیلومتری شمال شرقی روستای افجه قرار دارد. اغلب افرادی که به دیدن این آبشار می‌روند، از دیدن درخت‌های افرای اطراف آبشار و منظره دشت هویج لذت می‌برند. 

 

آبشار پسچویک

 

آبشار موآب

آبشار موآب از نزدیکی قلعه ساکا سرازیر می‌شود و دارای ارتفاع 180 متری است. برای دیدن این آبشار زیبا نیز آگاهی از اطلاعات کوهنوردی از اهمیت زیادی برخوردار است. دیدن این آبشار در فصول گرم سال می‌تواند بسیار جذاب و دلپذیر باشد. گرچه که طبیعت‌گردی در زمستان نیز لذت‌بخش است.

 

قصر ناصری

ازجمله معروف‌ترین قصرها و جاذبه‌های تاریخی روستای افجه می‌توان به قصر ناصری اشاره کرد. قصر ناصری که از زمان ناصرالدین‌شاه و دیگر پادشاهان قاجار باقیمانده است، درون باغی در روستا قرار دارد. از آن قلعه زیبا گذشته امروزه تنها ساختمانی نیمه مخروبه باقی‌مانده است.

 

قلعه سربند (ساکا)

قلعه سربند یا ساکا یکی دیگر از آثار ملی کشور و ازجمله قدیمی‌ترین قلعه‌های ایران است. این قلعه با قدمت بالای خود تا زمان صفویان مورداستفاده قرار می‌گرفت. عمده مصالحی که در ساخت قلعه سربند استفاده شده است از ساروج، سنگ لاشه، خشت، گل و غیره است و این موضوع بیانگر توجه ویژه نیاکان ما به حفظ و پیشگیری از آلوده‌سازی محیط‌زیست است.

 

جالب است بدانیم که چشم‌انداز این قلعه بسیار وسیع است و با رفتن روی سقف قلعه می‌توان روستاهای مجاور افجه را نیز مشاهده کرد. . البته این قلعه زیبا در ارتفاعات بالا قرار دارد و برای دیدن از آن لازم است کوهنوردی کنید.

 

خانه‌های تاریخی

برخی از خانه‌های افجه هنوز هم دارای بافت کهن است و دیدن آن‌ها می‌تواند موجب شود تا برای ساعتی به گذشته‌های دور سفر کنید. ازجمله خانه‌های تاریخی افجه می‌توان به خانه‌های حاج اکبر و حاج قاسم مرندی اشاره کرد. کلیه این خانه‌ها باقیمانده از زمان قاجاریه است که دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست.

 

محله چراغان سری

چراغان سری یکی از بخش‌های کهن افجه محسوب می‌شود و در آن سقاخانه حضرت ابوالفضل (ع) قرار دارد. اغلب مردم روستا اعتقاد قوی به سقاخانه حضرت ابوالفضل (ع) دارند. درگذشته و امروزه اغلب مردم برای حاجب روایی به این سقاخانه می‌روند و مدتی را به عبادت مشغول می‌شوند. این سقاخانه قدیمی هم‌اکنون نیز دارای معماری بسیار زیبایی است. جالب است بدانیم که در حوالی سقاخانه درخت چناری با قدمت 400 سال وجود دارد که دارای حکایت جالبی است.

 

محله چراغان سری

 


زیباترین جاذبه های گردشگری ایران کدام است؟ برای اطلاع از جاهای دیدنی ایران این مقاله را بخوانید.


نقل است:
تا حدود ۴۰ سال پیش در فضای داخلی چنار قدیمی روستا قصابی کاسبی می‌کرد که گوشت مصرفی هر روز را از دامداران می‌خرید یا از دام‌های خودش تهیه می‌کرد. این گوشت‌ها را از تنه درخت آویزان می‌کرد و تا شب می‌فروخت. جوی آب روانی درست از پای چنار عبور می‌کرد که باعث خنک ماندن هوای اطراف آن بود و گوشت‌ها را از فاسد شدن نجات می‌داد. مردم روستا پیش حسین آقا قصاب چوب خط داشتند. هروقت چوب خطشان پر می‌شد باید حسابشان را تسویه می‌کردند؛ افرادی که پول نقد داشتند با پول نقد و کسانی که کالایی برای فروش داشتند در عوض بدهیشان کالای دیگری به حسین آقا می‌دادند. بعد از فوت او دیگر کسی داخل این تنه درخت را مغازه نکرد.

 

حمام تاریخی روستای افجه

یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی افجه، حمام تاریخی شاه‌عباس صفوی است. تأسیس این حمام به دوران صفویه بازمی‌گردد، اما با نگهداری مناسب و مرمت‌های متعدد این حمام همچنان پابرجاست و مردم بومی روستا و برخی گردشگران از آن استفاده می‌کنند.

 

جالب است بدانید که بازسازی‌های مداوم این حمام دلیلی بر تغییرات درونی آن نشد و هنوز هم پس از سال‌ها می‌توان در این حمام بخش‌های مختلفی نظیر حوض آب، سربینه، محل نظافت و غیره را مشاهده کرد. حمام تاریخی روستای افجه به دو بخش مردانه و زنانه تقسیم می‌شود و گردشگران می‌توانند در ساعات مشخصی از روز به‌منظور استحمام از آن استفاده کنند.

 

جاذبه‌های افجه تنها محدود به آنچه که تا به این قسمت در مورد آن گفته شد نیست، بلکه از دیگر جاذبه‌های دیدنی روستای افجه می‌توان به دشت سبواستان، باغ‌های گیلاس، حمام تاریخی روستا، غار موزه دکتر وزیری و غیره اشاره کرد.

 

مسیر دسترسی به روستای زیبای افجه

گردشگران در هر جای ایران باشند برای دیدن روستای افجه ابتدا باید خود را به پایتخت برسانند و با وارد شدن به اتوبان شهید بابایی در ناحیه شرق تهران به سمت لشکرک بروند. با ادامه دادن مسیر و رد شدن از لواسان تابلوی روستای افجه قابل‌مشاهده است. مسیر دسترسی به روستای افجه با خودرو میسر است اما برای بازدید از برخی جاذبه‌های گردشگری افجه باید مسیری نسبتاً سختی را طی کرد.

 

البته با نصب اپلیکیشن‌های معتبر مسیریابی به جهت سریع‌تر رسیدن به مقصد، پیشنهاد رهی نو به تمام گردشگران علاقه‌مند به بازدید از روستای افجه است.

 

 مسیر دسترسی به روستای زیبای افجه

 

آدرس روستای افجه: تهران، 5 کیلومتری شمال شرق لواسان

 

چه زمانی برای سفر به افجه بهتر است؟

روستای افجه در هر فصل زیبایی مخصوص به خود دارد. این روستا در فصل بهار غرق در شکوفه و نوبرانه، تابستان سرسبز و خنک، پاییز مملو از برگ‌های رنگارنگ و زمستان پوشیده از برف است. بااین‌حال هر شخص می‌تواند وابسته به طبع و سلیقه خود زمان سفر خود را معین کند؛ اما با توجه به برودت هوا و احتمال خطرات پیش‌بینی نشده در فصل زمستان به گردشگران پیشنهاد می‌شود، حتی‌الامکان برای بازدید از این روستا فصول سرد سال را انتخاب نکنند.

 

بر اساس نظر اغلب گردشگران بهترین زمان سفر به افجه بهار و پاییز است. درست زمانی که روستا با رنگ‌های مختلف ترکیب ‌شده است و صدای آبشارها و پرندگان از هر ناحیه به گوش می‌رسد! معمولاً در پاییز و بهار آرامش و تنوع بیشتری در روستای افجه وجود دارد. بااین‌حال دسترسی بهتر، آب‌وهوای مناسب، زنده‌بودن طبیعت و... نیز در انتخاب این دو فصل برای بازدید از افجه لواسان بی‌دلیل نیست.

 

جمع‌بندی

روستای افجه یکی از دهستان‌های لواسان محسوب می‌شود که گذشته و بخشی از تاریخ ایران عزیز را در خود جای‌داده است. این روستای زیبا با آب‌وهوای مطبوعش دارای زیبایی‌های فراوانی است. پیشنهاد رهی نو به تمام گردشگران بازدید از این روستای زیبا با رعایت نکات گردشگری و آلوده نکردن محیط زیست است. بسیار خوشحالیم که تا پایان این مقاله با همراه بودید، گردشگرانی که از افجه لواسان درگذشته بازدید کرده‌اند، حتماً تجربیات خود را در خصوص امکانات رفاهی این روستا با سایت رهی نو به اشتراک بگذارید.

 

تهران را می توانیم یکی از پر رفت و آمدترین شهرهای ایران بدانیم. این شهر به خاطر موقعیت استراتژیکش یکی از قطب های اصلی تجارت محسوب می شود. به همین خاطر افراد زیادی به دلایل مختلف تفریحی یا کاری و بازرگانی تهران را برای مسافرت انتخاب می کنند که همه ی آنها علاقه دارند در سفر خود از جاهای دیدنی تهران نیز دیدن کنند. در بین جاهای دیدنی اطراف تهران، برنامه ی سفر یک روزه به روستاهای اطراف تهران به دور از هیاهوی پایتخت در دل روستاهایی که شاید کمتر اسم آنها را شنیده باشید، می تواند انتخاب مناسبی باشد.

زمانی که می خواهید برای اقامت چند روزه به تهران سفر کنید و از بین هتل های تهران یکی را انتخاب کنید. بهتر است قبل از سفر به رزو هتل اقدام کنید. رهی نو سایتی است که امکانات هتل های چهار ستاره تهران و هتل های پنج ستاره تهران را در اختیار شما قرار داده است تا با کمک آن بتوانید هتل مناسب خود را آنلاین رزرو کنید. شما در رهی نو می توانید بهترین هتل های تهران را با بیشترین تخفیف رزرو کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
مریم ۱۴۰۲/۸/۱

روستای افجه طبیعت بکر و زیبایی داره که توی مقاله همه جاهای دیدنی رو اشاره کردید و معرفی کامل و خوبیه

  مدیر سایت۱۴۰۲/۸/۲

مریم جان از اینکه وقت گذاشتید و مقاله رو مطالعه نمودید خوشحالیم ممنون از ثبت نظرتون براتون بهترین سفرها رو آرزومندیم

مهرنوش ۱۴۰۲/۲/۲۷

افجه لواسان عالیه بسیار زیباست قبلا خیلی خلوت بود متاسفانه مثل خیلی جاهای دیگه بیش از حد شلوغ شده و ترافیک شدید بخصوص در تعطیلات مانع از رفت وامد میشه

  مدیر سایت۱۴۰۲/۲/۲۷

همره عزیز رهی نو مشکلاتی که در تمام دنیا به دلیل افزایش جمعیت وجود دارد امیدواریم که شما لحظات خوش را برای خود بسازید

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...