رَهی نو

معرفی جاهای دیدنی گیلان + آدرس و تصویر

تعداد بازدید: ۱۰۳۶ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱

شهر گیلان که به بهشت گردشگران معروف است زیبایی آن نه‌تنها در میان مردم ایران بلکه در تمام دنیا شهرت دارد. رشت که یکی از زیباترین شهرهای استان گیلان و مرکز استان است، در ایام تعطیلات نیز میزبان تعداد بسیار زیادی از مردم است و گردشگران از سراسر کشور بدان سفر می‌کنند. جاذبه‌های گردشگری و مکان‌های دیدنی و تفریحی استان گیلان بسیار زیادند اما تنها تعدادی از آنها در میان مردم معروف هستند.


در این مطلب سعی کرده‌ایم جاهای دیدنی گیلان را از معروف‌ترین، تا آنهایی که افراد کمی از وجود آنها باخبر هستند را به شما معرفی کنیم. در ادامه همراه ما باشید:

 

مشهورترین جاهای دیدنی گیلان

شهرت استان گیلان طی سال‌های اخیر آنچنان زبان‌زد خاص و عام شده که علاوه بر رفت و آمد گردشگران به این استان، افراد بسیاری نیز به این استان مهاجرت می‌کنند. در ادامه به معرفی مشهورترین جاهای دیدنی گیلان و جاذبه‌های تفریحی و طبیعی گیلان خواهیم پرداخت. آنچه که اهمیت دارد این است که در زمان سفر به این استان در حفظ و نگهداری طبیعت زیبای گیلان کوشا باشیم.

 

اسالم به خلخال

در اولین جستجو در شبکه‌های اجتماعی و حتی صفحات وب، به زیبایی اسالم به خلخال اشاره شده است. مسیری که از استان گیلان آغاز می‌شود و در استان اردبیل خاتمه می‌یابد. مسیری پوشیده از درختان کهنسال زیبایی این جاده را چندین برابر کرده است. از آنجایی که این مسیر بسیار زیبا و دیدنی است در تمام فصول سال گردشگران را به سمت خود می‌کشاند. بازدید از این مسیر زیبا مختص افرادی است که به طبیعت و طبیعت‌گردی علاقه‌مند هستند.
 

مقاصد گردشگری گیلان

 



تالاب انزلی

یکی از دغدغه‌های دوستداران طبیعت حفظ و نگهداری تالاب جادویی انزلی است که می‌توانید نیلوفرهای شناور روی آب را از نزدیک ببینید. همانطور که می دانید تالاب‌ها محل زندگی گونه‌های مختلفی از پرندگان نیز هستند که شما می‌توانید با سفر به تالاب انزلی علاوه بر دیدن نیلوفرهای شگفت‌انگیز تالاب، گونه‌های مختلفی از پرندگان را نیز مشاهده کنید.

 

قلعه رودخان

این قلعه که در لیست آثار تاریخی استان گیلان به ثبت رسیده است، علاوه بر دوست داران طبیعت طرفداران تاریخ را نیز به سمت خود دعوت می‌کند. قدمت این قلعه به دوره ساسانیان باز می‌گردد. قلعه در آثار میراث فرهنگی کشور نیز به ثبت رسیده شده است. برای آنکه بتوانید از قلعه رودخان دیدن کنید باید به فومن سفر کنید.

 

ماسوله

این منطقه تاریخی به جا مانده از دوران زندیه با معماری بسیار زیبا در استان گیلان واقع شده است. از آنجایی که معماری آن بسیار معروف است با قدم زدن در میان کوچه‌های آن می توانید علاوه بر لذت بردن از طبیعت زیبا و معماری بینظیر ماسوله، از فروشگاه‌های صنایع دستی دیدن کنید و با خرید از صنایع دستی منطقه به رونق اقتصادی منطقه نیز کمک کنید.
 

جاذبه های گردشگری گیلان

 


بیشتر بخوانید: بهترین رستوران‌های گیلان + آدرس و عکس


آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی

در محله سلیمان داراب رشت آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی معروف به سردار جنگل قرار دارد. این منطقه جزو مناطق دیدنی تاریخی این استان است و علاقه‌مندان به تاریخ و سرگذشت افراد معروف را به سمت خود جلب می‌کند. بازدید از این مقبره رایگان است و نیازی نیست تا هزینه‌ای بابت آن پرداخت کنید.

 

جاذبه‌های طبیعی و تفریحی گیلان

بخش دیگری از زیبایی‌های استان گیلان مختص جاذبه‌های طبیعی و بکری است که به دلیل پراکنده بودن موقعیت مکانی آنها و دور بودن از مرکز استان ممکن است از نظرتان پنهان بمانند. اما زیبایی این مناطق به حدی است که شما را شگفت زده خواهد کرد. در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

 

تالاب چاف

استان گیلان به دلیل دارا بودن جاذبه‌های طبیعی و بکر هر ساله پذیرای تعداد زیادی گردشگر است. اما این نکته را به خاطر بسپارید که تمام این زیبایی‌ها در رشت جمع نشده و بهتر است به دیگر شهرها و روستاهای این استان سفر کنید تا با دنیای جدیدی از زیبایی طبیعت آشنا شوید. یکی دیگر از این زیبایی‌های کم نظیر که در لنگرود جا خوش کرده است تالاب چاف است که با سفر به این شهر می‌تواند این تالاب زیبا را نیز به نظاره بنشینید.

 

تالاب عینک

درست است که تالاب انزلی یکی از زیباترین و معروف‌ترین جاذبه‌های طبیعی استان گیلان است، اما تالاب دیگری که در مرکز شهر قرار دارد و بسیار زیباست و دومین تالاب استان گیلان از نظر وسعت به حساب می‌آید، تالاب عینک است. این تالاب به دلیل آنکه در عکس‌های هوایی شبیه عینک دیده می‌شود به این نام شهرت پیدا کرده است. برای بازدید از این تالاب باید به تقاطع غیر همسطح شهدای گمنام بروید.

 

شیطان کوه

اگر در راه سفر به گیلان از لاهیجان عبور کردید سری به منطقه تاریخی شیطان کوه بزنید. در این منطقه که یکی از زیباترین جاهای دیدنی گیلان است در روزگاران قدیم از آب منطقه برای تامین نیازهای کشاورزی استفاده می‌کردند.

 

جنگل گیسوم

رانندگی در جاده‌ای که در دو طرف درخت‌های بلند، قد برافراشته‌اند، می‌تواند بسیار لذت بخش باشد. درختان این منطقه آنچنان بلند قامت هستند که گویی دستشان به آسمان رسیده است.

 

دریاچه سقالکسار

این دریاچه از توابع بخش مرکزی شهر رشت در ده لاکان قرار دارد. دهستان لاکان در ۱۶ کیلومتری جنوب شهر رشت است و با آنکه به مرکز استان نزدیک است اما از دید بسیاری از عموم مردم پنهان مانده است. به محض اینکه به این دریاچه سفر کنید متوجه خواهید شد که لوکیشن بسیاری از سریال‌ها و فیلم‌ها در این منطقه بوده است. از زیبایی آن هرچه که بگوییم کم است پس شما را به دیدن آن دعوت می‌کنیم تا در صورتی که به گیلان سفر کردید به این منطقه جادوی نیز سر بزنید.

 

آبشار ویسادار

رضوانشهر که در قلب استان گیلان واقع شده یکی از مرتفع‌ترین آبشارهای ایران را در خود جای داده است. این آبشار در حقیقت در ارتفاع نیست و به سمت اعماق زمین سرازیر است. کافی است برای دیدن این آبشار رضوانشهر را هدف سفر خود قرار دهید.
 

آبشار ویسادار گیلان

 


بیشتر بخوانید: غذاهای محلی گیلان؛ لیست کامل غذاهای اصیل گیلانی


آبشار دودوزن

برای دیدن آبشار دودوزن کافیست به شهرستان شفت از توابع فومن در استان گیلان سفر کنید تا علاوه بر زیبایی آبشار، از مشاهده جنگل‌های انبوه با آب و هوای خنک و مطبوع نیز بهره‌مند شوید.

 

دریاچه کومله

برای دیدن دریاچه باید به شهر زیبای لنگرود سفر کنید. به خاطر داشته باشید اگر از جنوب شرق شهر سفر کنید می‌توانید دریاچه را به آسانی بیابید. دریاچه از روستای کومله فاصله چندان زیادی ندارد و گردشگران زیادی به سمت این منطقه سفر می‌کنند باعث رونق بازارهای صنایع دستی این منطقه می‌شود.

 

درفک کوه

قله بلند درفک کوه در استان گیلان شهر رودبار واقع شده است. آب و هوای مطبوع و زیبایی بسیار زیادی که در این منطقه وجود دارد سالانه افراد زیادی را به قصد گردش و تفریح به سمت خود دعوت می‌کند.

 

روستاهای ییلاقی گیلان

علاوه بر اماکن تاریخی و طبیعت بی نشیر استان گیلان، روستاهایی نیز وجود دارند که به دلیل دارا بودن طبیعت بکر  جزو مقاصد گردشگری گیلان به حساب می‌آیند. در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

پونل

روستای پونل مانند دیگر مراکز مکان‌های تفریحی گیلان به واسطه طبیعت بی‌نظیری که دارد گردشگران زیادی را با خود همراه می‌کند. برای آنکه این روستای زیبا را از نزدیک ببینید باید به رضوانشهر سفر کنید و در نهایت وارد روستای پونل شوید.

 

ماسال

اگر می‌خواهید به آسمان نزدیک شوید سری به ماسال بزنید. در حقیقت تجربه راه رفتن در میان ابرها، تجربه بسیار دلچسبی خواهد بود.
 

ماسال گیلان

 

دیلمان

در نزدیکی سیاهکل منطقه رویایی وجود دارد که تماشای گله اسب‌ها و آهوها شما را مسحور خود می‌کند و تماشایش خالی از لطف نیست. در این منطقه می‌توان آب و هوای مطبوعی را تجربه کرد که تصور آن تنها در خواب و خیال ممکن است. برای آن که در میان ابرها قدم بزنید سری به منطقه دیلمان بزنید.

 

سوباتان

برای آنکه چند روزی در بهشت سوباتان بگذرانید کافیست به شهر تالش از توابع استان گیلان سفر کنید. این بهشت رویایی از یک طرف به جنگل‌های تالش و از طرف دیگر به ییلاقات اردبیل محصور شده است. به خاطر داشته باشید، برای رفتن به این منطقه باید با ماشین‌های افراد محلی آن منطقه سفر کنید و امکان سفر با ماشین شخصی وجود ندارد.

 

اولسبلنگاه

روستای اولسبلنگاه در ۲۵ کیلومتری جنوب ماسال قرار دارد و به اقیانوس ابر معروف است. این روستا در میان ارتفاعات تالش قرار گرفته است. در این منطقه امکان ساخت و ساز و استفاده از مصالحی مانند چوب ممنوع است تا بتوان به حفظ طبیعت در این منطقه کمک کرد. اگر به این روستا سفر می‌کنید خوب است بدانید که مجهز به سیستم برق‌رسانی نیست و برق منطقه از طریق موتورهای برقی تامین می‌شود. روستای اولسبلنگاه آب لوله کشی نیز ندارد و آب منطقه از چشمه‌های جاری و گوارای آن تامین می‌شود. با سفر به این روستا می‌توانید از محصولات تازه و طبیعی مانند عسل و لبنیات تازه خریداری کنید.

 

داماش

در ارتفاعات کوه‌های البرز و در شهرستان رودبار، روستای داماش وجود دارد. این روستا که سرچشمه و منبع اصلی زیستگاه گل سوسن چلچراغ است، یکی از زیباترین مناطق زیبا و طبیعی استان گیلان به شمار می‌آید. طبیعت بکر، آب و هوای بی‌نظیر و پرورش گل سوسن چلچراغ، این روستا را به یکی از مقاصد طبیعت گردی تبدیل کرده است. برای آنکه به این روستا سفر کنید کافیست در جاده رشت به تهران مابین لوشان و منجیل این روستا را بیابید. به این روستا زمرد سبز استان گیلان نیز گفته می‌شود. از آنجایی که گل سوسن چلچراغ یکی از نادرترین گونه‌های گیاهی است اکثر گردشگران به بهانه تماشای آن به این روستا سر می‌زنند.
 

داماش گیلان

 

هلو دشت

ییلاق هلودشت، روستای زیبا در شهرستان املش استان گیلان است که از ویژگی‌های بسیار زیادی برخوردار است و دارای ییلاقات فراوان است. از آنجایی که املش دارای جاذبه‌های بکر طبیعی زیادی است مسافران و گردشگران بسیاری را به سمت خود می‌کشاند. جالب است بدانید در دولت نهم این منطقه جزو مناطق نمونه گردشگری انتخاب شد. ییلاق هلودشت نیز به دلیل دارا بودن آب و هوای مطبوع، طبیعت بسیار زیبا و مراتع و پوشش گیاهی و جانوری متفاوت در میان طبیعت دوستان معروف است.

 

دشت النزه

دشت النزه، دشت بسیار زیبا و پهناور و بکری است که هر ساله گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می‌کند. از جاذبه‌های ماسال از توابع گیلان به حساب می‌آید و یک قطب گردشگری درمیان ییلاق‌های استان گیلان است. در این منطقه درخت کهنسالی با قدمت ۲۰۰ سال وجود دارد که اهالی این منطقه بر این باورند که می‌تواند مشکل گشا باشد. در کنار این همه زیبایی چشمه‌های طبیعی و آبشار واشیاره قرار دارد که بر زیبایی آن افزوده است.

 

بلوردکان

در شهرستان املش از توابع لنگرود روستای بلوردکان واقع شده است. این منطقه ییلاقی نیز به واسطه بودن در استان گیلان از طبیعت بی‌‌نظیری بهره‌مند است که سبب شده طبیعت دوستان و گردشگران از این منطقه دیدن کنند. در این روستا و بر روی رودخانه قدیمی آن پلی ساخته شده که یکی از مسیرهای راه شاه عباسی به شمار می‌آید و املش را به قزوین متصل می‌کند. خوب است بدانید که برای اقامت در این منطقه می‌توانید از رزرو خانه‌های محلی استفاده کنید. در ادامه این روستا به هلودشت خواهید رسید. بدین منظور باید از میان باغ‌های فندق و مزارع چای عبور کنید.

 

اشکورات

ییلاق اشکورات در توابع رودسر و مرز مازندران و گیلان واقع شده است. این ییلاق به دارا بودن عجایب هفتگانه شهرت دارد که شامل چشمه‌ها، دریاچه‌های طبیعی، رودخانه‌های پر آب، باغات گردو و فندق، گندمزارها و مزارع جو و وجود غارهای فراوان در دل کوه‌ها مقصد گردشگران بسیاری است.
 

اشکورات گیلان

 

خورگام

این منطقه که دارای دو دهستان است در توابع شهرستان رودبار در استان گیلان واقع شده است. آب و هوای معتدل کوهستانی خورگام این منطقه را برای گردشگران و طبیعت دوستان به ییلاقی خوش آب و هوا تبدیل کرده است. زیبایی این منطقه شامل کشتزارها، جنگل‌ها و چمنزارها است.

 

سلانسر

برای دیدن این منطقه زیبا و جادویی کافی است به شهرستان رودبار و سپس به شهر رستم آباد از توابع گیلان سفر کنید. در مسیر رسیدن به ییلاق سلانسر تماشای جلگه سپیدرود و کوه درفک را از دست ندهید. سپس از میان ابرها عبور کنید تا به منطقه ییلاقی سلانسر برسید. به دلیل وجود آبگیرها و مرداب‌هایی که در این منطقه وجود دارد بنام سلانسر شهرت دارد. سل در زبان محلی به معنای مرداب است.

 

خصیل دشت

روستای خصیل دشت با نام دیگر خصیب دشت ییلاقی دیگر در استان گیلان است. طبیعت زیبا همراه با هوای بسیار خنک و مطبوع بر محبوبیت این منطقه افزوده است. این روستا از توابع املش است و فاصله کمی با ییلاق بلوردکان و هلودشت دارد.


رزرو هتل های 4 ستاره گیلان با تخفیف بهمراه عکس


جمع‌بندی

بر طبق آنچه گفته شد گیلان را می‌توان به نگین گردشگری ایران نامید. بر طبق آنچه که از تاریخ به جا مانده در زمان قاجاریه گیلان به عنوان دروازه اروپا شهرت داشت. از طرف دیگر این استان در طول تاریخ نام‌آوران و جوانمردان بسیاری را پرورش داد. جدای از اینها، جاذبه‌های گردشگری گیلان کم نیستند و با توجه به طبیعت بی‌بدیلی که توصیف کردیم به اهمیت حفظ و نگهداری این استان بیشتر پی خواهیم برد.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
زیبا ۱۴۰۲/۸/۱۶

جاده اسالم به خلخال واقعا جاده بسیار زیبایی است و این عکس هم گویای زیبایی است

  مدیر سایت۱۴۰۲/۸/۱۷

زیبای عزیز ممنون از بیان احساس زیباتون و به اشتراک گذاشتن آن شاد و پیروز باشید

بابک ۱۴۰۲/۲/۱۲

با تشکر از مقاله خوب شما اما از زیباترین شهر گیلان و شمال و ایران منظور چابکسر هیچ مطلبی نیاورده اید

  مدیر سایت۱۴۰۲/۲/۱۳

تشکر از توجه شما دوست عزیز ولی در سایت همه شهرها تقریبا وجود دارد لینک رو براتون ارسال میکنم مراجعه فرمایید اگر لینک رو نتونستید کپی کنید کنار هر شهری که سرچ میکنید در گوگل نام شرکت ما رو هم بزنید " رهی نو " اطلاعات در سایت را دنبال کنید https://www.raheeno.com/articlecategory/147-1/%D8%AC%D8%A7%D8%B0%D8%A8%D9%87%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%AF%D8%B1%D8%AF%D8%B4%DA%AF%D8%B1%DB%8C-%DA%86%D8%A7%D8%A8%DA%A9%D8%B3%D8%B1.aspx

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...