رَهی نو

پیست اسکی سیرچ

تعداد بازدید: ۵۳۰۳ ۲۷ آبان ۱۳۹۶

یکی از این ورزش ‎ها و سرگرمی ‎های مفرح، اسکی کردن در پیست اسکی سیرچ کرمان است. با آغاز پاییز و زمستان، تفریح و سرگرمی حال و هوای دیگری پیدا می‎کند. با شروع فصل سرد ذهن آدمی از سواحل گرم و آفتابی فاصله می‎ گیرد و تصاویر مربوط به ارتفاعات پر برف در نظرها زنده می‎شود. ایران کشوری چهار فصل است. بهار و تابستان و پاییز و زمستان را می‎توان در آن به تمامی زندگی کرد. ساکنان این نواحی برای گذراندن اوقات خوش زمستانی و اسکی کردن ناچار به طی مسافت‎ های طولانی هستند. گاهی دیده می‎شود که مردم از یک کشور به سرزمینی دیگر سفر می ‎کنند تا چند روزی بتوانند در ارتفاعات برف‎گیر آن مرز و بوم به ورزش اسکی بپردازند.

 

خوشبختانه کشور ایران در مناطق مختلف کوهستانی و در جای جای خود دارای پیست‎های اسکی زیبا و مجهزی است. پیست اسکی سیرچ کرمان هم یکی از مراکزی است که می‎توان برای انجام این ورزش پر تحرک به آن مراجعه کرد. یا حتی بعضی کشورها با صرف هزینه ‎های گزاف به ساخت پیست‎های برفی مصنوعی مبادرت کرده‎اند تا از این طریق بتوانند برای گردشگران و شهروندان خود خاطرات خوشی را رقم بزنند و در عین حال از این راه کسب درآمد کنند.

 

پیست اسکی سیرچ کرمان

 

پیست اسکی سیرچ کجاست؟

این پیست تنها پیست برفی ایران است که در حاشیه کویر قرار دارد و در منطقه جنوب شرقی کشور واقع شده است. پیست اسکی سیرچ کرمان در ارتفاعات کوه سیرچ بر قله جفتان واقع در روستای سیرچ در شهرستان کرمان قرار دارد. چشم اندازهای تماشایی این ناحیه سالیانه گردشگران فراوانی را به خود فرامی‌خواند. از این رو، بدیهی است که افراد بی‎شماری از اواخر پاییز برنامه ریزی برای انجام ورزش‎های زمستانی و تفریح در برف و یخ را آغاز می‎ کنند. اغلب نقاط جهان به واسطه شرایط آب و هوایی یا موقعیت جغرافیایی خود از پیست‎های برفی طبیعی برخوردار نیستند.

 

این پیست اسکی وسیع‎ترین پیست برفی ناحیه جنوب شرق ایران است. جالب این جا است که این منطقه برف‎گیر در دل کویر قرار گرفته و در نزدیکی تل گندم بریان قرار دارد. تل گندم بریان در واقع یکی از گرم‎ترین نقاط زمین به شمار می‎رود و دمای این منطقه در اوقاتی از سال به 70 درجه سانتیگراد می‎رسد. پیست اسکی کرمان در دامنه قله جفتان واقع است که بلندترین نقطه آن در حدود 2 هزار و هفتصد متر از سطح دریا بالاتر است. یعنی، طول این پیست به بیش از 2 و نیم کیلومتر می‎رسد. زاویه این پیست در نقاطی 20 درجه است. از ویژگی‎های این پیست آن است که بر دامنه یکی از رفیع‎ترین کوه‎های کرمان یعنی کوه سیرچ قرار دارد. موقعیت قرار گرفتن کوه‎ها، وضعیت ایجاد سایه و شرایط سرد آب و هوایی این منطقه موجب شده که این پیست در نیمی از سال پوشیده از برف باقی بماند. از همه جالب‎تر این که قیمت بلیط پیست اسکی سیرچ کرمان برای گردشگران ایرانی و غیرایرانی رایگان است! به این ترتیب، گردشگران و علاقه‎مندان به این ورزش پر جنب و جوش می‎توانند با صرف کم‎ترین هزینه به این کوهستان پر جاذبه سفر کنند و از مواهب طبیعی این منطقه برخوردار شوند.


جاهای دیدنی کرمان | جاذبه ها و تفریحات کرمان با عکس و آدرس


تجهیزات سفر به پیست اسکی کرمان

اسکی کردن در پیست اسکی سیرچ کرمان هم درست مانند انجام این کار در هر جای دیگری نیازمند به همراه داشتن تجهیزات مناسب است. لذت بردن از فضای سرد و برفی کوهستان، مستلزم استفاده از پوشاک گرم و ضد آب و وسایل ایمنی و خاصی است که برای همین ورزش طراحی شده‎اند. از این میان می‎توان استفاده از جوراب‎های ضخیم و گرم، دستکش و کلاه ایمنی، کاپشن و شلوار  مقاوم در برابر رطوبت و از همه مهم‎تر به همراه داشتن وسایل اسکی از جمله چوب، کفش و باتوم اسکی را توصیه کرد.

 

چگونه به پیست اسکی سیرچ کرمان برویم؟

همان طور که پیش‎تر هم اشاره شد، پیست اسکی کرمان کرمان در دل کویر و در منطقه جنوب شرقی ایران  در فاصله 80 کیلومتری شرق کرمان واقع شده است. در ضمن، این پیست وسیع و چشم نواز در 30 کیلومتری جنوب شرقی شهداد قرار گرفته است. پیست اسکی سیرچ با منطقه تل گندم بریان تنها یک ساعت فاصله دارد. دسترسی به این پیست از هر دو جاده کرمان سیرچ و شهداد سیرچ امکان پذیر است. با این حال، می‎توانید با گذر از جاده قدیم کرمان-بم و ورود به جاده سیرچ به این تفرجگاه دیدنی برسید. با عبور از تونل سیرچ در دامنه واقع در سمت راست تونل، این پیست زیبای طبیعی و پوشیده از برف را مشاهده خواهید کرد.

 

برای دسترسی به پیست اسکی کرمان ابتدا لازم است که به شهر کرمان سفر کنید. برای انجام این کار می‎توانید از مسیرهای زمینی یا هوایی بهره جوئید. از جمله روش‎های سفر به کرمان استفاده از قطار است. قطارهای این مسیر همه روزه در دو زمان مختلف یعنی در ساعت 16:10 دقیقه و همین طور در ساعت 18:05 دقیقه به سمت کرمان حرکت می‎کنند. هزینه سفر با قطار برای هر نفر 1،176،600 ریال محاسبه شده است. راحتی و نظافت کوپه‎ها و نمایش فیلم‎های سرگرم کننده، دشواری این سفر 15 ساعته را تقلیل می‎دهد. استفاده از هواپیما از جمله روش‎های دیگر رسیدن به کرمان به شمار می‎رود.

 

مسیر دسترسی به پیست اسکی سیرچ

 

هزینه سفر هوایی از تهران به کرمان چیزی در حدود 200 تا 550 هزار تومان خواهد بود. در واقع، قیمت بلیت این سفر با نوع خط هوایی منتخب و ساعت یا روز پرواز متغیر خواهد بود. سفر به کرمان با اتوبوس هم امکان پذیر است. اتوبوس‎های این مسیر از پایانه‎ های جنوب، غرب و بیهقی تهران به سمت کرمان حرکت می‎ کنند. سفر تهران به کرمان با اتوبوس در حدود 13 ساعت به طول می‎انجامد. هزینه سفر با اتوبوس از 61500 تومان تا 82 هزار تومان متغیر است. در نهایت، استفاده از اتومبیل شخصی یکی دیگر از روش‎های سفر به پیست اسکی سیرچ کرمان از مکانهای دیدنی کرمان است. مسافرت از تهران به کرمان در مسیری با طول تقریبی 990 کیلومتر صورت می‎گیرد. مدت این سفر چیزی در حدود 10 تا 12 ساعت خواهد بود. پس از رسیدن به کرمان با استفاده از تاکسی، اتوبوس یا اتومبیل شخصی خود می‎توانید از مسیر جاده قدیم کرمان-بم به پیست اسکی کرمان برسید.

 

اقامت در پیست اسکی کرمان

وجود مراکز اقامتی و هتل‎های مختلف با قیمت‌های گوناگون در نزدیکی پیست اسکی سیرچ، اقامت در این منطقه را با آسایش و راحتی همراه کرده است. با رزرو هتل های کرمان می توانید علاوه بر در اختیار داشتن فضایی امن و راحت در ساعات دلخواه به سادگی به پیست مراجعه کنید و در بازگشت از امکانات محیطی گرم و دلپذیر بهره‎مند شوید. کرمان شهر زیبایی است که تاریخ را در آن لمس خواهید کرد. شهری پر از بناهای تاریخی که شما را به خاطرات دور گذشته خواهد برد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...