رَهی نو

سوغات کاشان

تعداد بازدید: ۳۹۴۴ ۲۵ مرداد ۱۴۰۰

با شنیدن نام کاشان، عطر دل‌انگیز گل محمدی و گلاب‌گیری به مشام می‌رسد. خانه‌های خشتی قدیمی و باغ‌های سرسبز کاشان، دلمان را هوایی می‌کند تا برای چند روز و حتی چند ساعتی هم که شده دل به جاده سپرده و رهسپار کاشان شویم. می‌خواهیم به شهر تاریخی کاشان برویم. جایی که از باغ فین تا خانه بروجردی‌ها، سراسر تاریخ و زیبایی و حیرت خوابیده است. در این سفر به‌ یادماندنی همراه رهی نو باشید. بناست در کوله‌بار سفرتان به جز عکس‌های خاطره‌انگیز با سوغاتی‌های خوشمزه و صنایع‌دستی رنگین کاشانی، با ترکیبی از عطر گلاب و زندگی، سنگین شود.


لیست جاذبه ها و تفریحات کاشان با عکس و آدرس


معرفی سوغاتی‌های کاشان

گردشگران می‌دانند داشتن یک همسفر خوب و خوش مشرب تا چه میزان می‌تواند لذت سفر را چند برابر کند. بر همین اساس، از شما همسفران همیشگی رهی نو دعوت می‌کنیم تا با هم به تماشای لیستی از سوغاتی‌های کاشان بنشینیم. سوغات این شهر ترکیبی از خوراکی‌ها و صنایع‌دستی است. احتمالاً شما هم با شنیدن نام کاشان در درجه اول یاد عرقیات و گلاب‌گیری این شهر بیفتید یا نقش‌ و نگار فرش کاشان به خاطرتان بیاید. اما این موارد تنها سوغاتی‌های کاشان نیستند و تنوع آن‌ها به قدری زیاد است که برای هر سلیقه‌ای می‌توانید یک یادگاری منحصربه‌فرد از این شهر تاریخی تهیه کنید.

لیست خوراکی‌های خوشمزه کاشان

با خوردنی‌ها و شیرینی‌های کاشان که جذاب‌ترین بخش سوغاتی است، آغاز می‌کنیم. ترکیبی از عطر عرقیات تازه و شیرینی‌های خوشمزه که هر گردشگری را شیفته کاشان می‌کند.

باقلوای کاشان؛ یک شیرینی خوش‌طعم و خوشمزه

باقلوای خوشمزه را در هر شهری از ایران شاید تجربه کرده باشید؛ با این وجود هر شهر باقلوای مخصوص به خودش را دارد. باقلوای کاشان هم دارای تنوع بسیاری بوده و دارای انوع مختلف مغز گردو، بادام، فندق، پسته و بادام هندی است که با یک چای تازه و دبش می‌تواند حسابی خستگی‌تان را برطرف کند. انواع باقلواهای کاشانی با دو رنگ پسته و نارگیل و در دو مدل 50 درصدی و ممتاز 70 درصدی درست می‌شود.

 

سوغات کاشان

 

گلاب کاشان؛ با خواص بی‌شمار

اگر شانس با شما یار باشد و در فصل گلاب‌گیری به این شهر سفر کنید، می‌توانید بهترین مراسم گلاب‌گیری را در این شهر تماشا کنید. اواسط اردیبهشت تا اواسط خرداد سری به روستاهای کاشان مانند قمصر یا نیاسر بزنید. می‌بینید چگونه از رقص گل محمدی، گلاب می‌گیرند. کمی از آن را برای درست کردن شربت یا هنگام غذا پختن ریخته و از عطر و طعم بی‌نظیر آن، لذت ببرید. همچنین می‌توانید برای پاک‌سازی و جوان‌سازی پوستتان نیز از آن بهره بگیرید. البته حتی اگر به فصل گلاب‌گیری هم نرسیدید، در کاشان می‌توانید بهترین گلاب‌ها را در هر فصلی تهیه کنید.

 

خوراکی‌های خوشمزه کاشان

 

شیرینی حاج بادامی؛ نقلی و خوشمزه

در کوچه و پس‌کوچه‌های کاشان، می‌توانید شیرینی‌های خوشمزه کاشانی را تهیه کنید. شیرینی حاجی بادامی یکی از آن شیرینی‌های خوشمزه است که با شیرینی‌های دیگر متفاوت بوده، عطر و طعم خاصی دارند. این شیرینی را با پودر قند، جوز و آرد نخودچی درست می‌کنند.

 

شیرینی حاج بادامی

 

غنچه گل محمدی؛ دارای عطر بی‌نظیر و مناسب برای تزئین

در کاشان می‌توانید غنچه‌های تازه یا خشک شده از گل محمدی تهیه کنید که از آن برای تزئین فرنی، شله زرد، ماست و خیار و انواع غذا استفاده کنید. این غنچه‌ها همانند عطر بهارنارنج می‌تواند طعم بی‌نظیری هم به چای دهد.

 

غنچه گل محمدی

 

عرقیات کاشان؛ یک سوغاتی ارزشمند

در کاشان، علاوه بر پیداکردن گلاب‌های تازه، می‌توانید از عطر انواع عرقیات همچون عرق بیدمشک، نعناع، بهارنارنج و هر گیاه دیگری بهره‌مند شوید. عرق‌گیری در کاشان نوعی مراسم جهانی است که گردشگران زیادی را هر سال به سمت خود می‌کشاند. از همین رو، اگر یک سوغاتی با ارزش با خاصیت درمانی می‌خواهید برای عزیزانتان بیاورید، عرقیات کاشان را فراموش نکنید.

 

عرقیات کاشان

 

کلوچه کاشان؛ طعمی که آن را فراموش نخواهید کرد

با شنیدن نام کلوچه شاید یاد جاده شمال و مغازه‌های کلوچه فروشی بیفتید. جالب است بدانید که در کاشان نیز انواع کلوچه‌های خوشمزه‌ای وجود دارد که مغز ندارد و از آرد سبوس‌دار، گندم، روغن نباتی، هل، زعفران، و مغز پسته درست شده است. از این کلوچه‌ها معمولاً برای پذیرایی مهمان و یا چیدمان روی میز استفاده می‌شود. البته اگر قرار است برای یک فرد مبتلا به دیابت یا سالمند سوغاتی ببرید به‌ جای خرید کلوچه، عرقیات را سفارش دهید.

 

کلوچه کاشان

 

پشمک؛ چشیدن طعمی جدید و تازه در کاشان

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید در کاشان کلوچه را با پشمک می‌خورند که البته طعم آن بسیار خوشمزه است و هر جایی نمی‌توانید تجربه کنید. این خوراکی محبوب در سر سفره هفت‌سین و پذیرایی در عید دیدنی‌های کاشانی‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد. پشمک‌های تازه می‌تواند میزبان شیرینی برای مهمانی‌ها و دورهمی‌هایتان باشد.

 

پشمک کاشان

 

لیست صنایع‌دستی کاشان

بعد از خوراکی‌های خوشمزه، نوبت به لیست صنایع‌دستی کاشان می‌رسد. از فرش و زیلو تا کفش و صنایع‌دستی دیگر انتظارتان را می‌کشد.

فرش کاشان؛ نقش منحصربه‌فردی از هنر دست کاشان

احتمالاً آوازه یکی از معروف‌ترین فرش‌های ایران یعنی فرش کاشان را شنیده باشید. این صنعت هنری در فهرست میراث معنوی یونسکو ثبت شده است. تار و پود این فرش، از نخ پنبه است. از نخ پنبه در قالی‌های ظریف ابریشم استفاده می‌شود. به همان لطافت و ظرافت، فرش کاشان را خواهید یافت. ظرافت نقش کاشان را در جز به جز تار و پود این فرش‌های هنری می‌بینید.

 

صنایع‌دستی کاشان

 

شعر بافی، از جنس ابریشم

شعر، پارچه‌ای ابریشمی است که با دست درست می‌شود. شعربافی در کاشان سابقه دور و درازی دارد و به بیش از 400 سال پیش برمی‌گردد. برای بافت شعر، نقشه خاصی وجود ندارد. این هنر را به دو صورت ساده و میله‌ای می‌بافند. شعر ساده را با رنگ‌های متنوع برای زنان و شعر میله‌ای را با رنگ‌های سیاه و سفید برای مردان می‌سازند.

 

شعربافی کاشان

 

زیلو بافی، هنر ماندگاری از قدیم

یکی دیگر از هنرهای ماندگار کاشان، زیلوبافی است. زیلو نوعی زیرانداز پنبه‌ای است که خنک و سبک است. در اکثر مناطق گرم و خشک، از این پارچه استفاده می‌شود. بر خلاف گلیم و قالیچه، طرح‌های زیلو همه ذهنی و بدون نقشه بافته می‌شود. به همین دلیل طرح‌های بی‌نظیری در آن می‌توانید مشاهده کنید که تراوشات لحظه‌ای ذهن بافنده است.

 

زیلو بافی کاشان

 

گیوه‌ بافی؛ دست دوز مردان و زنان کاشانی

گیوه‌بافی در هر شهری از ایران، به سبک و سیاق خودش بافته می‌شود. در کاشان به روستای نشلج که بروید، گیوه‌های خوش طرح و نگاری را در پای مردم این روستا می‌بینید که مخلوق هنر دست روستاییان کاشان است. گیوه از دو قسمت تشکیل شده که در گیوه‌های نشلج می‌توانید به شیوه منحصربه‌فرد آن‌ها را ببینید. این نوع پاپوش، سوغاتی جذابی خواهد بود.

 

گیوه‌ بافی کاشان

 

گلیم‌ بافی؛ ترکیبی هنری از انگشتان هنرمندان کاشان

به جز فرش کاشان، گلیم و جاجیم‌های زیبایی را در کاشان می‌توانید تهیه کنید که خاص این منطقه است. جاجیم هم مانند گلیم است با این تفاوت که جاجیم دیگر کرک ندارد. قیمت این نوع از صنایع‌دستی در کاشان نسبت به مناطق دیگر به‌ صرفه و مناسب‌تر بوده و در طرح‌های متنوعی که دارد می‌توانید برای تزئین قسمت‌های مختلف خانه از آن استفاده کنید.

 

گلیم‌بافی کاشان

 

مسگری، هنری آمیخته با فلز

مسگری را در اکثر شهرستان‌های قدیمی خواهید یافت. این هنر همچنان یکی از منابع درآمدی برای برخی شهرستان‌ها به شمار می‌رود. در کاشان نیز با رفتن به بازار مسگری‌ها می‌توانید صدا و تصویری از هنر مسگری را تماشا کنید که خاطره به یادمانی شود. ظروف مسی علاوه بر اینکه باعث می‌شود طبخ غذا در آن‌ها لذت دیگری داشته باشد، خاصیت درمانی ویژه‌ای نیز دارد.

 

مسگری کاشان

 

سوغات کاشان رو از کجا بخریم؟

بعد از این همه لیست جذابی که برای سوغاتی آماده کردیم، این سؤال به وجود می‌آید که سوغاتی‌های جذاب کاشان را از کجا تهیه کنیم؟ برای خرید سوغات کاشان سری به بازار تاریخی کاشان بزنید. بازار بزرگ صفویه در مجتمع تجاری سبز یا مرکز خرید شفق نیز می‌تواند بهترین مکان برای خرید سوغاتی باشد. اگر هم قصد خرید شیرینی‌های خوشمزه کاشان را دارید، به شیرینی سرای نانک در خیابان بهشتی رفته یا سری به مغازه آقای شکرریز در بازار بزرگ بزنید. از شیرینی سرای کاشان واقع در خیابان بابا افضل نیز می‌توانید حاجی بادامی‌های خوشمزه و تازه‌ای تهیه کنید. برای خرید گلاب و عرقیات هم پیشنهاد می‌کنیم به خیابان محتشم بروید. اگر هم خواستید سوغاتی گران ولی ارزشمندی همچون قالی، فرش یا جاجیم بخرید، راسته فرش فروشان نیز بهترین مکان برای خرید سوغاتی‌های این‌ چنینی است.

با هم گشتی در بازار بزرگ کاشان زدیم و از عطر عرقیجات و گلاب سرمست شدیم. با شیرینی‌های خوشمزه کاشانی دهانی شیرین کردیم و از نقش‌های زیبای گلیم و فرش و هنرهای دستی، لذت بردیم. شما چه جایی را برای خرید سوغاتی‌های خوشمزه و زیبای کاشان پیشنهاد می‌کنید؟ در سفرتان به کاشان، چه سوغاتی‌های دیگری می‌شناسید که ما آن‌ها را نام نبردیم؟


هتل در کاشان | رزرو بهترین تا ارزان ترین هتل های کاشان


 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...