رَهی نو

معرفی بهترین و پرطرفدارترین غذاهای محلی اصفهان

تعداد بازدید: ۸۶۴۲ ۶ تیر ۱۴۰۰

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید خیلی از غذاهای اصفهانی وجود دارد که شاید به‌عنوان یک مسافر یا گردشگر حتی نام آن را هم تا به حال نشنیده باشید. این دسته از غذاها، یا غذاهای پختنی و کوبیدنی هستند یا طیف آش‌ها را در بر می‌گیرند. غذاهای اصیل اصفهان معمولاً ترکیبی از حبوبات و گوشت است؛ حتی بسیاری از سوپ و آش‌ها نیز با این ترکیبات درست می‌شوند. بیایید با هم سری به سفره رنگین اصفهانی‌ها بزنیم و از طعم غذای خوشمزه‌ای که از ما با آن پذیرایی می‌کنند، نهایت لذت را ببریم. یکی از غذاهای معروفی که مزه‌اش حتماً زیر زبانتان خواهد ماند، ماست و بریانی است که جایگاه ویژه‌ای در رژیم غذایی اصفهانی‌ها دارد، با رهی نو همراه باشید.


بیشتر بخوانید: لیست جاذبه های گردشگری و تفریحی اصفهان 


غذاهای معروف و خوشمزه اصفهان

اصفهان شهر فیروزه‌ای آبی با تاریخ اصیل ایرانی، همواره با غذاها و خوراکی‌های خوشمزه و خاص از گردشگران زیادی پذیرایی می‌کند. در هر گوشه از این شهر تاریخی پر رمز و راز، اصالت و فرهنگ اصفهانی را می‌توانید مشاهده کنید که به دنبال آن غذاهای خاص و محلی‌اش هم زبانزد است. حتی نحوه درست کردن این غذاها نیز ممکن است در قسمت‌های مختلف اصفهان متفاوت باشد. محبوبیت این غذاها چرخیده و ذائقه‌های مختلف را تست کرده و حالا تبدیل به غذاهای معروف سنتی ایرانی شده است. از انواع دسر و آش گرفته تا انواع پلو و غذاهای مجلسی که اشتهایتان را قلقلک می‌دهند. در ادامه به معرفی هرکدام از غذاهای معروف اصفهان می‌پردازیم.

معرفی دسرهای معروف و سنتی شهر اصفهان

اگر بنا باشد مهمان سفره اصفهانی‌ها شده و با غذاهای خوشمزه‌شان از شما پذیرایی کنند، خواهید دید که دسرهای مجلسی نیز جایگاه خاصی در این سفره دارد. برویم با هم سری به این دسرهای معروف و غذاهای خاص اصفهان بزنیم.

خورش ماست

این یک دسر بسیار خوشمزه و پرطرفدار است که با یکبار خوردن می‌توانید شیفته آن شوید. خورش ماست یک دسر مقوی بوده و ترکیبی از گوشت گردن، ماست چکیده، نمک، شکر، آب، گلاب، زردچوبه است و برای تزیین آن از خلال بادام و پسته استفاده می‌شود. به این ترتیب که ماست و شکر را روی حرارت می‌گذارند، سپس گوشت گردن را که قبلاً حسابی کوبیده‌اند، به آن اضافه می‌کنند. در نهایت زعفران و گلاب را هم به این ترکیب اضافه می‌کنند. برای اینکه دسر خوشمزه شود، این دسر را روز قبل از مهمانی درست کرده و ۲۴ ساعت در یخچال می‌گذارند.

غذاهای محلی اصفهان

کاچی هفت دخترون

حتی اسم این دسر هم شما را به وجد می‌آورد تا یکی از خوشمزه‌ترین دسرهای ایرانی را با طعم فرهنگ غذایی اصفهانی‌ها تجربه کنید. اگر تا به حال فرنی خورده باشید و با مزه فرنی مزاجتان سازگار باشد، می‌توان گفت این غذا هم به همان نرمی فرنی است. آرد گندم، گلاب، مغز بادام و پسته از جمله مواد به کار رفته در آن است. ماجرای اسم این کاچی هم به زمانی برمی‌گردد که کاچی با حضور هفت دختر پخته می‌شده است. حکایت‌های مختلفی هم در این مورد نقل شده است.

گوشفیل یا باقلوا با دوغ

اگر این ترکیب را به یک تهرانی بگویید احتمالاً در ذهنش به دنبال یک دلیل منطقی برای ترکیب گوشفیل و دوغ بگردد؛ چراکه تنها در ماه رمضان زولبیا و بامیه به وفور یافت می‌شود. اما جالب است بدانید همین ترکیب خوشمزه در اصفهان به همراه دوغ میل می‌شود. گوشفیل را از ماست، تخم‌مرغ، زعفران و آرد و هل درست می‌کنند.

غذاهای اصفهانی

معرفی آش‌های سنتی و خوشمزه اصفهان 

برویم سراغ آش‌های خوشمزه‌ای که می‌تواند در یک عصر سرد زمستانی وجودتان را گرم کند. با آش‌هایی که از جمله غذاهای سنتی اصفهان محسوب می‌شوند، همراه ما باشید.

آش شوربا

آش شوربا ترکیبی از گوشت چرخ‌کرده و پیاز و ادویه است. در واقع با گوشت چرخ‌کرده کوفته‌های کوچکی درست می‌کنند. بعد حبوباتی مانند برنج و ماش و لپه را با هم ترکیب می‌کنند و با کوفته‌ها می‌گذارند تا آرام جا بیفتد. در نهایت سبزی آش را به آن اضافه می‌کنند. در صورت تمایل می‌توانید به آن شلغم هم اضافه کنید.

غذاهای اصیل اصفهان

آش سماق

یکی دیگر از آش‌های خوش طعم اصفهانی آش سماق است. این آش را با آرد یا برنج نیم‌پز درست می‌کنند. به این ترتیب ابتدا برنج را پخته و سپس به آن سبزی آش اضافه می‌کنند. در نهایت گوشت چرخ‌کرده، پیاز و ادویه را با هم مخلوط کرده و کوفته‌های کوچکی از آن درمی‌آورند. سپس سماق را که قبل از آن در ظرفی ریخته و خیساندند، به آن اضافه می‌کنند تا جا بیفتد.

آش اوماج

از غذاهای مخصوص اصفهان، آش اوماج است. این آش را احتمالاً در شهرهای دیگری همچون تبریز، اردبیل یا همدان نیز تجربه کرده باشید. آش اوماج یا عوماج ترکیبی از حبوبات، آرد سفید، آب، اسفناج، زردچوبه، و ادویه است. به این ترتیب ابتدا آرد را الک کرده و سپس با نمک و آب مخلوط می‌کنند، سپس آن را ورز می‌دهند تا شبیه به دانه‌های عدس یا ماش شود. در نهایت بعد از پخته شدن حبوبات و اسفناج، به آن آرد را اضافه کرده و روی حرارت می‌گذارند تا جا بیفتد.

غذاهای سنتی اصفهان

حلیم شیر

جالب است بدانید که اصفهانی‌ها نوعی از حلیم را درست می‌کنند که در آن شیر به کار رفته است. به این ترتیب ابتدا گندم، آب و نمک را با ادویه‌های مخصوص پخته و سپس آن را به‌صورت پوره درمی‌آورند؛ در نهایت به آن شیر اضافه می‌کنند.

معرفی غذاهای محلی و سنتی اصفهان

نوبتی هم باشد باید برویم سراغ غذاهای پختنی تا دلی از عزا درآورده و سیر شویم. به‌خصوص اگر جزو کسانی هستید که دسر و آش برایتان غذا محسوب نمی‌شود، این قسمت از مطلب جزو خوشمزه‌ترین قسمت‌های آن است. 

بریان یا به زبان عام، بریونی معروف 

بریان یکی از غذاهای قدیمی اصفهان است. اگر بنا باشد تنها یک غذای مهم و معروف را از اصفهانی‌ها بخواهید که مخصوص آن‌ها باشد، بریون اولین گزینه‌ای است که به زبان می‌آید. بریان غذایی شبیه به همبرگر است که از ترکیب گوشت گردن، جگر سفید، ادویه مخصوص اصفهانی، پیاز، نمک، زردچوبه و دارچین تهیه می‌شود. برای تزیین آن هم می‌توانید از دارچین، گردو، خلال بادام و پسته و یا کنجد استفاده کنید. ترکیب بریون با نان سنگک و سبزی، طعم فوق‌العاده به یاد ماندنی‌ای در زیر زبانتان به‌جای می‌گذارد.

غذاهای قدیمی اصفهان

کاله جوش یا کله جوش

کله جوش را احتمالاً تمام قدیمی‌ها و مادربزرگ‌ها بشناسند. یک غذای ساده و راحت و البته مقوی که در سفره همه ایرانی‌ها پیدا می‌شود. ریشه کله‌جوش به اصفهان برمی‌گردد. این غذا ترکیبی از نعنا، پیاز، گردو، روغن، نمک، فلفل و سایر ادویه است. در آن نان سنگک را تکه‌تکه کرده و نوش جان کنید.

حلیم بادمجان 

ریشه حلیم بادمجان‌هایی که در سراسر ایران طبخ می‌شود، به اصفهان برمی‌گردد. این غذا از موادی مانند برنج، لوبیا سفید، گوشت، بادمجان، نعنا، پیاز، کشک، نمک و فلفل درست می‌شده است. معمولاً اصفهانی‌ها برای اینکه حسابی حلیم کش بیاید، از گوشت گردن داخل آن استفاده می‌کنند.

غذاهای معروف اصفهان

قیمه ریزه نخودچی 

این قیمه ترکیبی از گوشت و آرد نخودچی به همراه پیاز و نعنا خشک و انواع ادویه‌ها است. شما می‌توانید بعد از اینکه حسابی آن‌ها را سرخ کردید، بگذارید تا با مایع رب و پیازداغ پخته شوند و با نان یا برنج میل کنید.

نخود آب

غذای معروف دیگری از غذاهای محلی اصفهان، نخود آب است. ابتدا پیاز را تفت می‌دهند و نخودی که از شب قبل خیسانده و نفخ آن حسابی گرفته شده است، به آن اضافه می‌کنند. بعد از اضافه کردن نمک و چاشنی به غذا، زمانی که نخودها کاملاً پخته شد، به آن آب اضافه می‌کنند. این غذا به همراه سرکه یا آبغوره میل می‌شود. به همین جهت به نخود آبغوره هم معروف است.

یخنی لوبیا یا گوشت لوبیا

غذای خوشمزه دیگری است که در میان اصفهانی‌ها با عنان گوشدالوبیا معروف است و از نظر ظاهری که نگاه کنید، شبیه به حلیم به نظر می‌رسد. مواد به کار رفته در این غذا، لوبیا، گوشت، تره، جعفری، شنبلیله، لوبیا سفید، برنج، پیاز و ادویه است. یخنی لوبیا را با ترشی، سبزی و نان تازه سرو می‌کنند.

غذاهای مخصوص اصفهان

پلو ماش و قمری

این غذا ترکیبی از ماش و کلم قمری است. اگر به کلم پلو علاقه ندارید، احتمالاً این غذا به مزاجتان خوشایند نباشد. با این وجود، می‌توانید پلوماش و قمری اصفهانی را برای یکبار هم که شده امتحان کنید و طعم خوشایند آن را زیر زبانتان نگه دارید.

کباب زردک

اصفهانی‌ها یک غذای اصیل و سنتی دارند که به کباب زردک معروف است. این غذا ظاهری شبیه به املت دارد اما شیرین‌تر بوده و در ترکیبات آن از گوشت چرخ‌کرده، پیاز، زردک یا هویج، آرد نخودچی و ادویه مخصوص اصفهانی استفاده شده است. در نهایت آن را مانند کتلت یا کوکو در روغن سرخ می‌کنند. سپس برای ملس شدن طعم آن نیز ترکیبی از سرکه و شیره به آن اضافه می‌کنند که فوق‌العاده خوشمزه می‌شود.

غذاهای خاص اصفهان

فرهنگ غذایی اصفهانی‌ها 

غذاهای اصفهانی به طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند: غذاهایی مثل آبگوشت که در آن‌ها نان تکه‌تکه می‌کنند و میل می‌کنند و یا غذاهایی مانند حلیم که ترکیبی از گوشت و حبوبات است که با هم کوبیده می‌شوند. آش هم در بین این دو دسته یکی از پرطرفدارترین غذاهای اصفهانی‌ها است که اگر دقت کرده باشید، در اکثر آش‌ها از گوشت استفاده می‌کنند. حتی معروف‌ترین دسر اصفهانی‌ها که دسر ماست است، از گوشت درست شده است. در واقع اصفهانی‌ها به‌خاطر اقلیم مناسب، و شرایط مساعدی که برای دامداری دارند، اکثر غذاهایشان با گوشت درست می‌شود. به همین دلیل است که معمولاً در اصفهان می‌توانید بهترین کباب‌های گوسفندی را میل کنید.

در اصفهان کجا غذای محلی خوشمزه بخوریم؟

چندین رستوران در دل اصفهان وجود دارد که می‌تواند شما را به یک وعده بی‌نظیر و به یادماندنی دعوت کند. از رستوران‌هایی مانند رستوران باستانی، آرک، جارچی، رستوران هوگر، رستوران حاج میرزا، خانه تاریخی میناس گرفته تا رستوران‌هایی که در هتل‌های معروف اصفهان با سرآشپزان بی‌نظیری از شما استقبال می‌کنند.

هتل‌های پنج ستاره اصفهان مانند هتل‌های زیر، می‌توانند یک شب به یادماندنی را برایتان رقم بزنند؛ به صورتی که هم اقامت لذت‌بخشی داشته باشید و هم دلی از عزا درآورید و از غذاهای خوشمزه اصفهانی بهره‌مند شوید:

شما چه غذاهای دیگری می‌شناسید که از فرهنگ سنتی اصفهان شکل گرفته و پرطرفدار باشد؟ برایمان بنویسید از کدام یک از غذاها و دسرهای اصفهان خوشتان آمده است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
رستمی ۱۴۰۲/۹/۲

گوش فیل و باقلوا با دوغ چه عجیب باید امتحانش کرد واقعا یعنی چه طعمی داره؟!

  مدیر سایت۱۴۰۲/۹/۴

رستمی عزیز بنظرم باید تست کنید فقط راهش همینه

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...