رَهی نو

سوغات کرمانشاه چیست | کاملترین لیست سوغاتی های کرمانشاه | رهی نو

تعداد بازدید: ۸۹۵۳۰ ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹

کرمانشاه به دلیل جاذبه‌های گردشگری طبیعی و باستانی بسیار،  از جمله شهرهایی است که اکثر علاقه‌مندان به گردشگری یا سفر به آن را تجربه کرده یا بازدید از آن را در برنامه زندگی خود قرار داده‌اند. خرید سوغات هم که همیشه بخش لذت‌بخش و دوست‌داشتنی هر سفری است، به‌ویژه سوغات خوراکی و شیرینی‌های خوشمزه کرمانشاه که در کنار صنایع دستی اصیلش زبانزد مسافران و گردشگران ایرانی و خارجی است.

سوغات کرمانشاه را به دو دسته خوراکی‌‌ها و شیرینی‌ های خوشمزه و صنایع دستی تقسیم‌بندی کرده‌ایم. نان برنجی، کاک، نان خرمایی، روغن حیوانی، شیرینی بژی، نان برساق، چیپس خرمالو، قاووت و نان کلانه از مشهورترین شیرینی ها و سوغات خوراکی کرمانشاه به‌شمار می‌رود. گلیم، قالی، گیوه (کلاش)، جاجیم، موج بافی، چیغ بافی و پرده بافی هم در گروه شناخته‌شده‌ترین صنایع دستی کرمانشاه قرار می‌گیرد. در ادامه از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو شما را با هر کدام از این خوراکی‌ها و صنایع دستی بیشتر آشنا می‌کنیم.

شیرینی ها و سوغات کرمانشاه

کرمانشاه از شهرهای بسیار قدیمی و باستانی ایران است و از گذشته‌های دور تا به امروز خوراکی‌ها و شیرینی‌های لذیذ و خوش‌عطری توسط زنان و مردان هنرمند این خطه از کشور تهیه می‌‌شود. خوراکی‌هایی که می‌تواند سوغاتی شیرین و لذیذ برای دوستان و عزیزان در سفر به کرمانشاه باشد.

نان برنجی

کمتر کسی است که اسم نان برنجی کرمانشاه را نشنیده و طعم بی‌نظیر آن را نچشیده باشد. زمانی که وارد کرمانشاه می‌شوید، در تمامی فروشگاه‌ها و شیرینی‌فروشی‌های سطح شهر نان برنجی اصیل و لذیذ را مشاهده می‌کنید. این شیرینی دوست‌داشتنی را با آرد برنج، شکر، روغن کرمانشاهی، زعفران، کره، گلاب، تخم خرفه و سیاه دانه تهیه می‌کنند. قیمت نان برنجی کرمانشاه با توجه به کیفیت و میزان مواد استفاده شده متفاوت است. اما با حد اقل هزینه 25 هزارتومان می‌توان یک کیلو نان برنجی کرمانشاهی خریداری کرد.

نان برنجی

نان شکری

نان شکری هم یکی دیگر از شیرینی‌های خوشمزه و پرطرفدار کرمانشاه است. شکر، روغن، نمک، وانیل، آرد گندم و تخم‌مرغ مواد تشکیل‌دهنده این شیرینی است و معمولا به عنوان عصرانه در کنار یک فنجان چای داغ لب‌سوز سرو می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم، در صورت سفر به کرمانشاه از امتحان کردن طعم این خوراکی لذیذ غافل نشوید. قیمت نان شکری کرمانشاه با توجه به کیفیت و میزان مواد استفاده شده متفاوت است. اما با حد اقل هزینه 30 هزارتومان می‌توان یک کیلو نان شکری خریداری کرد.

نان شکری

کاک

اگر به دنبال یک شیرینی بسیار پرطرفدار و خوشمزه هستید، کاک بهترین انتخاب است. شیرینی کاک از آن خوشمزه‌هایی است، که اگر به عنوان سوغاتی برای عزیزانتان تهیه کنید، پشیمان نخواهید شد. مردم کرمانشاه کاک را با ترکیب آرد گندم، شکر، تخم‌مرغ، دارچین، روغن، هل، پودر پسته، پودر نارگیل، خلال بادام و آب تهیه می‌کنند. بد نیست بدانید، در شیراز هم این شیرینی با نام نان یوخه تهیه می‌شود. قیمت کاک کرمانشاه با توجه به مواد و مرغوبیت آن‌ها متفاوت است. با این حال با پرداخت حد اقل 25 هزارتومان می‌توان یک کیلو کاک خوشمزه تهیه کرد.

کاک

نان خرمایی

نان خرمایی‌های کرمانشاه هم در کنار دیگر خوراکی‌های این شهر، پرآوازه است. شیرینی بسیار مقوی با ارزش غذایی بالا که ماده اصلی آن را خرما تشکیل می‌دهد. مردم کرمانشاه با ترکیب خرما، آرد، گلاب، ماست، بکینگ‌پودر، کره، مغز گردو و زرده تخم‌مرغ این خوراکی سنتی را آماده می‌کنند. قیمت هر کیلو نان خرمایی کرمانشاه با توجه به کیفیت و میزان مواد اولیه متفاوت از کیلویی 18 هزار تومان شروع می‌شود.

نان خرمایی


بیشتر بخوانید: معرفی بهترین رستوران های کرمانشاه + عکس و آدرس


روغن حیوانی

اگر عطر و طعم غذا خیلی برایتان مهم باشد، به احتمال زیاد از روغن حیوانی مخصوص کرمانشاه در طبخ برنج و انواع شیرینی‌های خانگی استفاده کرده‌اید. روغن حیوانی کرمانشاه را همه عاشقان غذا می‌شناسند و برای خرید نوع مرغوب و اصل آن حاضرند، مبلغ قابل توجهی بپردازند. مردم کرمانشاه به آن «رون دان» می‌گویند و با استفاده از شیر گوسفند و گاو به تهیه این فراورده ارزشمند غذایی می‌پردازند. قیمت روغن کرمانشاهی اصل از کیلویی 200 هزارتومان شروع می‌شود.

روغن حیوانی

شیرینی بژی

یکی دیگر از نان‌های خوشمزه، خوش‌عطر و پرطرفداری که می‌توان آن را به عنوان سوغات کرمانشاه خریداری کرد، شیرینی بژی است. معمولا شیرینی بژی در وعده صبحانه مصرف می‌شود و با ترکیب شیر، روغن حیوانی کرمانشاهی، رازیانه، زیره، شکر، آرد مخصوص نان سنگک، زعفران و آب تهیه می‌شود. قیمت هر کیلو شیرینی بژی با توجه به کیفیت و مرغوبیت مواد استفاده شده از 25 هزارتومان شروع می‌شود.

شیرینی بژی

نان برساق

نان‌های محلی علاقه‌مندان و طرفداران خاص خود را دارد. اگر شما هم به امتحان کردن طعم انواع نان‌های بومی کرمانشاه علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم نان برساق را از قلم نیندازید. این نان سنتی یک نوع شیرینی است که در روغن طبخ می‌شود و برای تهیه آن از روغن حیوانی، نمک، زردچوبه، شیر، شکر، تخم‌مرغ و آرد استفاده می‌کنند. ماندگاری نان برساق خوب است و می‌توانید آن را به عنوان سوغاتی خریداری کنید. قیمت هر کیلو نان برساق با توجه به کیفیت و تازگی مواد استفاده شده، از کیلویی 50 هزارتومان شروع می‌شود.

نان برساق

قاووت

شاید با شنیدن نام قاووت، به یاد شهر کرمان و سوغات خوشمزه آن بیفتید. اما قاووت‌ کرمانشاه هم بسیار خوشمزه و از سوغات خوراکی مفید با ارزش غذایی بالای این شهر محسوب می‌شود. مردم کرمانشاه قاووت را کمک قرص کمر، پودر زنجبیل، پودر هل، پودر میخک، جوز هندی، پودر قند، رازیانه، تخم گشنیز، پسته، بادام، گردو، تخم کتان، تخم کاهو و برخی از مواد مغذی تهیه می‌کنند. قاووت منبع کاملی از انرژی است و برای تقویت قوای جسمی بدن بسیار مفید خواهد بود. قیمت یک کیلو قاووت با توجه به میزان و کیفیت مواد استفاده شده در تهیه آن از کیلویی 50 هزارتومان شروع می‌شود.

قاووت

سوغات کرمانشاه را از کجا بخریم؟

خوشبختانه در کرمانشاه می‌توان مراکز خرید و بازارهای متعددی برای تهیه انواع سوغات خوراکی و شیرینی های خوشمزه مشاهده کرد. اولین پیشنهاد ما برای تهیه سوغات خوراکی کرمانشاه، بازار نان برنجی این شهر است. با ورود به این بازار عطر انواع شیرینی، نان و خوراکی‌های بومی و محلی هوش از سرتان می‌برد. کافی است به خیابان مدرس، بالاتر از مسجد جامع بروید. پیشنهاد بعدی ما بازار کرمانشاه است.

تاریکه بازار نام دیگر این مرکز خرید قدیمی است که بیش از 150 سال از ساخت آن می‌گذرد. با رفتن به تاریکه بازار علاوه بر خرید انواع سوغات خوراکی کرمانشاه می‌توانید اثری کهن و بسیار زیبا که لقب یکی از بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده ایران را به خود اختصاص داده است، مشاهده کنید. این بازار در خیابان شهید نوابی کرمانشاه قرار دارد. در مرکز خرید الهیه هم می‌توانید هرآنچه از خوراکی‌ها گرفته تا لوازم ضروری زندگی را بیابید. رفتن به این مرکز خرید خالی از لطف نیست. کافی است به شهرک الهیه، خیابان کاشانی بروید.

پرفروش ترین صنایع دستی کرمانشاه

کرمانشاه علاوه بر سوغات خوراکی و شیرینی های لذیذ و خوش‌عطر، از لحاظ صنایع دستی و تولید لوازم مختلف کاربردی پر آوازه است. کالاهایی که هر کدام از آن‌ها می‌تواند، یک سوغاتی ارزشمند برای عزیزانمان زمانی که به این شهر زیبا و دیدنی سفر کردیم، درنظر گرفته شود.

گلیم بافی

گلیم‌ بافی کرمانشاه از دیرباز در این سرزمین رونق داشته و امروزه هم برخی از مردم این شهر به بافت آن مشغولند. هنرمندان گلیم باف طرح‌های زیبایی همچون چشمه نظامی و نقوش ترکیبی درخت و لانه گنجشک، قیچی، قاچ خربزه، گل ترمه و سوزنی و ... که برگرفته از طبیعت است را روی گلیم پیاده می‌کنند. قیمت گلیم کرمانشاه با توجه به سایز، نخ استفاده شده، سایز و طرح و رنگ متفاوت است. اما با حد اقل 100 هزارتومان می‌توان یک سوغات ارزشمند تهیه کرد.

گلیم بافی

گیوه (کلاش)

گیوه‌های کرمانشاه هم همانند گیوه‌هایی که در اصفهان، استان فارس، همدان و مرکزی تولید می‌شود، شناخته شده و مرغوب است. گیوه پاپوشی بسیار سبک، خنک و راحت است که با استفاده از نخ قالی، نخ ابریشم و کفی مخصوص دوخته می‌شود.
کلاش نام دیگر این کالای کاربردی است که به دلیل ویژگی‌های خاص آن بیشتر افراد قدیمی و مسن طرفدار آن هستند. اگر به بازارهای کرمانشاه سری بزنید، انواع گیوه زیرپارچه‌ای، تخت آجیده، تخت چرمی، تخت لاستیکی و رویه ابریشمی را خواهید دید. قیمت هر یک جفت گیوه با توجه به نوع گیوه، جنس ماده استفاده شده در دوخت و طرح کار شده روی آن متفاوت است. ولی با حد اقل 80 هزارتومان می‌توان یک گیوه مناسب تهیه کرد.

گیوه (کلاش)

جاجیم

بسیاری از عشایر و روستاییان برای گرم کردن بدن خود از جاجیم استفاده می‌کنند. این کالای سنتی درواقع با استفاده از پشم بافته می‌شود و شما می‌توانید بهترین و مرغوب‌ترین جاجیم را در اورامانات و ثلاث تهیه کنید. قیمت جاجیم با توجه به پشم، طرح و سایز متفاوت است. ولی با حداقل 100 هزارتومان می‌توانید، یک سوغات ارزشمند تهیه کنید.

جاجیم

موج بافی

اگر به دنبال پارچه زیبا و رنگارنگ با طرح‌های چهارخانه، سیاه و سفید، تخت قرمز، شطرنجی یا کشکولی هستید، پارچه‌های موج بافی بسیار مناسب است. رختخواب پیچ نام دیگر این پارچه پشمی است که از آن برای دوخت روانداز، پرده، روکرسی، رختخواب پیچ، سجاده و ... استفاده می‌کنند.

 قیمت هر محصول موج بافی با توجه به کارایی، سایز، طرح و پشم استفاده شده متفاوت است. ولی می‌توان با حد اقل 80 هزارتومان یک سوغات زیبا و دوست داشتنی خریداری کرد. قالی، چیغ بافی، پرده بافی، ابزارآلات موسیقی مانند سه‌ تار، تنبور، دیوان و... از دیگر صنایع دستی کرمانشاه است، و  می‌توان هر یک را به عنوان سوغاتی گرانبها درنظر گرفت.

موج بافی

بهترین صنایع دستی کرمانشاه را از کجا بخریم؟

اولین پیشنهاد ما برای خرید سوغات صنایع دستی کرمانشاه، جمعه بازار این شهر است. این بازار در بین مردم کرمانشاه هم محبوب و پرطرفدار است و تقریبا همه برای فروش و خرید صنایع دستی، پوشاک، لوازم بهداشتی، خوراکی و... به آن‌جا می‌روند. جمعه بازار در جاده قدیم تهران، بخش شرقی کوه طاق بستان و پارک شرقی کرمانشاه دایر می‌شود.

 دومین پیشنهاد ما برای خرید صنایع دستی کرمانشاه، بازار مسگرهای این شهر است. در این بازار می‌توانید، انواع ظروف مسی با قیمت‌هایی مناسب خریداری کنید. باز هم مرکز خرید الهیه را برای خرید صنایع دستی پیشنهاد می‌کنیم. در این مرکز خرید می‌توانید هر کالایی را با قیمتی مناسب خریداری کنید. از دیگر مراکز خریدی که بازدید از آن‌ها برای خرید سوغات خوراکی و صنایع دستی کرمانشاه خالی از لطف نیست می‌توان به مرکز خرید ارگ، مرکز خرید نوبهار پلازا، مرکز خرید لیلیوم، مرکز خرید سروش، پاساژ سریری و پاساژ میرداماد اشاره کرد.

کلام پایانی

این شهر علاوه بر جاهای گردشگری مخصوص خود پر از غذاهای لذیذ و صنایع دستی زیبا بوده که از همه جای کشور طرفدار دارد.   اگر قصد سفر به کرمانشاه را داررید بهترین هتل های کرمانشاه را با قیمت مناسب می توانید از رهی نو رزرو کنید تا اقامتی بی نقص داشته باشید.

سوالات متداول در مورد سوغات کرمانشاه 

پرفروش ترین صنایع دستی کرمانشاه کدامند؟

گیوه (کلاش)، جاجیم، موج بافی و..

در  کرمانشاه سوغات را از کجا بخریم؟

 در کرمانشاه می‌توان  برای تهیه انواع سوغات خوراکی و شیرینی‌های خوشمزه  از مراکز خرید و بازارهای این شهر خرید کرد.   شما می‌توانید به بازار اصلی کرمانشاه بروید. در آنجا انواع سوغات محلی و اصیل کرمانشاهی را مشاهده می‌کنید.

معروف‌ترین شیرینی‌های کرمانشاه شامل چه مورادی می‌شود؟

نان برنجی، نان شکری،  کاک،  شیرینی بژی و...

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نیوشا ۱۴۰۲/۹/۷

چه گیوه ی قشنگی عکسش و گذاشتید خیلی زیباست پیدا کنم میخرم ازینا

  مدیر سایت۱۴۰۲/۹/۸

نیوشای عزیز ممنون ازتوجه تون و ابراز حس زیباتون امیدوارم بتونید انتخابتون رو پیداکنید

ناشناس ۱۴۰۰/۱۰/۶

خیلی هم عالی

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...