رَهی نو

سوغات بوشهر

تعداد بازدید: ۷۰۲۷ ۳۱ فروردین ۱۳۹۹

لیست سوغاتی های بوشهر

با شنیدن نام بوشهر، به یاد نخلستان‌ها، خلیج زیبای همیشه فارس، هوای گرم و میهمان‌نوازی بی‌نظیر مردمانش می‌افتیم. سوغاتی های بوشهر همانند بسیاری دیگر از شهرهای ایران به دو بخش سوغات خوراکی و صنایع دستی تقسیم‌بندی می‌شود. از جمله معروف ‌ترین سوغات بوشهر می‌توان به خرما، پنیر نخل، ارده، خارک، خارک پخته، حلوای راشی، حلوای سنگک، حلوای پسکی، مسقطی، انواع نان، ترشی، میگو و ماهی اشاره کرد. صنایع دستی بوشهر هم شامل گبه و گلیم بافی، عبا بافی، حصیر بافی، سفالگری، گرگور بافی و گلافی (لنج و قایق سازی)، می‌شود.

شیرینی ها و سوغات بوشهر

مردم بوشهر به تولید و طبخ انواع خوراکی‌های خوشمزه، چاشنی‌های معطر، ترشی‌های لذیذ، شیرینی‌ها و نان‌های متنوع مشهورند. خوراکی‌هایی که می‌توان هنگام سفر به این شهر به عنوان سوغاتی ارزشمند برای عزیزانمان تهیه کنیم.

خرما کبکاب

معروف‌ترین خوراکی‌ بوشهر خرما است. درواقع مردم این شهر با تولید و فروش آن به سراسر ایران و جهان امرار معاش می‌کنند. تنوع خوشمزه‌ای از خوراکی‌ها و فراورده‌های لذیذ از خرما تولید می‌شود، که می‌توان به شیره خرما، پنیر نخل، لواشک خرما، شهر خرما، سرکه خرما و... اشاره کرد. خرمای کبکاب یکی از معروف‌ترین نوع خرمای تولیدی در بوشهر و از محبوب ترین سوغات بوشهر است. شروع قیمت خرما کبکاب با توجه به کیفیت و مرغوبیت آن از کیلویی 30 هزارتومان است.

خرما کبکاب بوشهری

پنیر نخل

«پنیر نخل»، یکی از خوشمزه‌ترین و در عین حال پرخاصیت‌ترین خوراکی‌های مخصوص بوشهر است که متاسفانه قیمت بالایی دارد. این خوراکی لذیذ و شیرین ترد، سفید و مملو از قند، آهن، ویتامین و مواد معدنی است. بوشهری‌ها برای آن‌که پنیر نخل را به‌دست آورند، باید قسمت سر یا نوک درخت نخل را قطع کنند. برگ‌ها و لیف‌های اطراف آن را ببرند تا به مرکز آن درست جایی که پنیر وجود دارد، برسند. شروع قیمت پنیر نخل با توجه به کیفیت و مرغوبیت از کیلویی 160 هزارتومان است.

پنیر نخل بوشهری

ارده بوشهر

کنجد و فرآورده‌های آن مثل ارده، از دیگر خوراکی خوشمزه و پرخاصیتی است، که می‌توان به عنوان سوغات بوشهر به همراه آورد. اگر به دنبال ارده‌ای مرغوب و خوشمزه هستید، ارده بوشهر یکی از بهترین گزینه‌ها است. این خوراکی سرشار از آنتی‌اکسیدان، چربی اشباع و منبع کاملی از ویتامین‌ است که با طبعی گرم، سلامت بدن در برابر بسیاری از بیماری‌ها را تضمین می‌کند. شروع قیمت ارده با توجه به کیفیت و نوع آن از کیلویی 30 هرازتومان است.

ارده بوشهری

خارک پخته

مردم محلی بوشهر به خرمایی که هنوز نرسیده است، خارک می‌گویند؛ و البته یکی از خوشمزه‌ترین خوراکی‌های منطقه جنوبی کشور است و خواص موجود در آن بر محبوبیت این ماده ارزشمند، افزوده است. جالب است بدانید، زمانی‌ که خارک را با شکر و آب حرارت دهند و بپزند، یکی از شیرینی‌های سنتی و فوق‌العاده خوشمزه بوشهر به نام «خارک پخته»، تولید می‌شود، که محبوبیت زیادی بین محلی‌ها و مسافران دارد. شروع قیمت خارک پخته با توجه به کیفیت و مرغوبیت از کیلویی 60 هزارتومان است.

خارک پخته بوشهری

انواع حلوا بوشهر

حلوا یکی دیگر از ده‌ها خوراکی و دوست داشتنی ترین سوغاتی های بوشهر است که از مواد مختلفی مانند کنجد، خرما و شیره خرما تهیه می‌شود.

  • حلوا راشی: حلوا راشی، نام دیگر حلوای ارده است، با طعمی فوق‌العاده لذیذ و خواص غذایی بالا. برای تهیه حلوا راشی شیره خرما را درون ظروف مخصوص ریخته و روی حرارت پایین قرار می‌دهند تا به رنگ سفید درآید. در این مرحله با افزودن کمی ارده، حلوا راشی به‌دست می‌آید. شروع قیمت از کیلویی 50 هزارتومان است.
  • حلوا سنگک: در تهیه حلوا سنگک هم از شیره خرما استفاده می‌شود. مراحل طبخ این خوراکی هم شبیه حلوا راشی است. پس از سفید شدن شیره خرما روی حرارت، آن را درون ظروف مخصوص ریخته و کنجد بوداده اضافه می‌کنند.
  • حلوا پسکی: حلوا پسکی یکی از انواع خوشمزه حلوا و تقریبا شبیه حلواهایی که اکثرا در خانه‌هایمان می‌پزیم. مردم بوشهر این خوراکی لذیذ را با خرما، آرد، روغن و ماست تهیه می‌کنند. حلوای پسکی برازجان بسیار مشهور است.
  • مسقطی: تعجب نکنید، مسقطی که فقط متعلق به شیراز نیست. مردم جنوب کشور به‌ویژه بوشهر این خوراکی را با نشاسته، روغن، شکر، زعفران، هل و گلاب تهیه کرده و به عنوان سوغات بوشهر محبوب و پرطرفدار شهرشان می‌فروشند. به نظر می‌رسد، مسقطی را حدود 200 سال پیش از پایتخت عمان که نامش «مسقط»، بوده، به این مناطق آورده‌اند. از این رو به این نام شناخته می‌شود. شروع قیمت با توجه به کیفیت و مواد استفاده شده از 30 هزارتومان است.

حلوا بوشهری


بیشتر بخوانید: فاصله تهران تا بوشهر؛ مسافت تهران بوشهر با اتوبوس، قطار، هواپیما


انواع نان بوشهر

مردم بوشهر هم مانند تمام مناطق کشور، نان‌‌های مخصوص خود را در رژیم غذایی روزانه‌اشان استفاده می‌کنند. شروع قیمت با توجه به نوع نان و کیفیت مواد استفاده شده از کیلویی 20 هزارتومان است.

  • نان نازک: این نان از لحاظ شکل و ضخامت شباهت زیادی به لواش دارد و با استفاده از آرد گندم طبخ می‌شود.
  • نان گرده: در طبخ نان گرده، از خرمای خیس‌خورده (این خرما باید مثل شیره شود)، کنجد و خمیر استفاده می‌کنند. معمولا نان گرده را مخصوص ایام ماه مبارک رمضان و سفره‌های افطار طبخ می‌کنند و نوع اصل و مرغوب آن را می‌توان در روستای چاووشی بوشهر تهیه کرد.
  • نان بَلبَل: نان مخصوص صبحانه که در روغن داغ سرخ می‌شود، بلبل نام دارد. محلی‌ها این نان را به نام مشتک هم می‌خوانند.
  • کماج: و اما کماج مخصوص بوشهر یکی دیگر از نان‌های خوشمزه و سوغات بوشهر است که با استفاده از تخم مرغ، آرد گندم، نخود و لپه تهیه می‌شود. بیشتر مردم نان کماج را در وعده صبحانه مصرف می‌کنند.

نان بوشهری

ترشی

علاقه‌ زیاد مردم جنوب به انواع چاشنی‌های تند و خوش‌عطر باعث شده تا در سفره‌ها و رژیم غذایی آن‌ها تنوع جالبی از انواع ترشی را مشاهده کنیم. ترشی‌های بوشهر بسیار پرطرفدار و خوشمزه است که به احتمال زیاد نام و وصف ترشی انبه مخصوص بوشهر را شنیده‌اید. شروع قیمت با توجه به کیفیت و تازگی مواد استفاده شده از کیلویی 30 هزارتومان است.

ترشی بوشهری

سوغات بوشهر را از کجا بخریم؟

در بوشهر مراکز خرید و بازارهای مختلفی وجود دارد و می‌توانید هنگام سفر به این شهر، برای تهیه سوغاتی های بوشهر سری به آن‌ها بزنید. اولین پیشنهاد ما برای خرید سوغات بوشهر، بازار قدیمی بوشهر است. بازار صفا نام دیگر این مرکز خرید دوست‌داشتنی است و شما می‌توانید انواع خوراکی‌های بومی را در آن‌ پیدا کنید. البته این بازار قدیمی که قلب تپینده اقتصادی و تجاری بوشهر هم محسوب می‌شود، مرکز خوبی برای خرید انواع صنایع دستی بومی است. برای خرید انواع ماهی و میگو بازار ماهی‌فروشان بوشهر را پیشنهاد می‌کنیم. در این بازار می‌توانید انواع محصولات دریایی تازه و خوشمزه را خریداری کنید. بازار گناوه هم سومین مکان پیشنهادی ما برای خرید انواع سوغات خوراکی و بومی بوشهر است.

پرفروش ترین صنایع دستی بوشهر

همانطور که قبلا هم در مورد آن صحبت کردیم، بسیاری از مردم بوشهر با تولید صنایع دستی متنوع روزگار می‌گذرانند. صنایعی که بسیاری از آن‌ها را به عنوان سوغات مخصوص شهرشان به سراسر ایران و جهان معرفی کرده‌اند.

گبه

اگر در سفر به بوشهر سری به بازارهای این شهر بزنید، حتما با نوعی قالیچه کوچک که پرزهای بلندی دارد، مواجه می‌‌شوید. این قالیچه‌ها «گبه»، نام دارد و طرح آن الهام گرفته از طبیعت مانند انواع حیوانات، ماه، گل، خورشید و ... است. بسیاری از مردم بوشهر به گبه‌بافی مشغولند؛ اما آوازه و شهرت کیفیت و مرغوبیت گبه‌هایی که در روستاهای شول، عباسی، کلر، فخرآوری، بهمنیاری و برخی از روستاهای شهر گناوه تولید می‌شود، جهانی شده و بسیاری از کشورهای جهان خواهان این کالای ارزشمند هستند. شروع قیمت گبه بوشهر با توجه به نوع کالا (گلیم، فرش، پادری، کوسن و ...)، اندازه و طرح از 80 هزارتومان است.

گبه بوشهری

گلیم

تعداد زیادی از روستاهای بوشهر گلیم‌بافی را همانند یک شغل و محل درآمد خانواده می‌دانند. البته گلیم‌بافی در زمستان انجام می‌شود و هنرمندان گلیم‌باف با استفاده از موی بز و پشم، محصولات باکیفیت و متنوع تولید می‌کنند. بد نیست بدانید، برای استحکام بیشتر گلیم‌ها از موی بز در تار و از پشم در پود استفاده می‌شود. شروع قیمت با توجه به سایز، طرح و کیفیت مواد استفاده شده از 400 هزارتومان است.

عبا بافی

یکی دیگر از سوغات بوشهر، عبای مخصوص این شهر است. «عبای شتری»، قیمت بالایی دارد و معمولا به تعداد زیاد بافته نمی‌شود. قدمت عبابافی در بوشهر به نیم قرن می‌رسد و مواد اصلی آن پشم است. 
شروع قیمت پارچه عبا بوشهر با توجه به کیفیت و مرغوبیت از متری 1 میلیون و 600 هزارتومان است.

سفالگری

یکی دیگر از سوغاتی‌های دوست‌داشتنی بوشهر، کوزه‌های سفالی است. اهمیت این کالا بیش از هرچیز به دلیل کاربرد آن‌ است. هوای گرم بوشهر که نیاز به مصرف آب خنک را دوچندان کرده‌ است، باعث شده تا کارگاه‌های سفالگری متعددی در این شهر ایجاد شود و مردم به ساخت انواع کوزه و وسایل مختلف برای نگهداری آب خنک بپردازند. دشتستان و کنگان از اصلی‌ترین شهرهای تولید کوزه در استان بوشهر است. شروع قیمت سوغات سفالی با توجه به نوع کالا از 20 هزارتومان است.

سفالگری بوشهری

حصیر بافی

بوشهر مهد درخت خرما است. از این رو یکی دیگر از مشاغل مهم مردم بوشهر، حصیربافی است که از برگ و الیاف درخت خرما تهیه می‌شود. کالاهایی همچون فرش حصیری، تویزه، مخرف، بادبزن، کلاه، زیردیگی، کپو و سبد از جمله محصولاتی است که با حصیر بافته می‌شود. سوغات حصیری شهرهای گناوه، دشتی، دشستان و کنگان در بین مسافران و گردشگران محبوب و شناخته‌شده است. شروع قیمت با توجه به نوع کالا، وزن و سایز از 20 هزارتومان است.

سوزن دوزی

تزئین‌کردن پارچه و منسوجات دیگر از گذشته‌ها رواج داشته است. سوزن‌دوزی یکی دیگر از صنایع دستی و سوغات بوشهر است که می‌توان آن را به عنوان سوغاتی های بوشهر زیبا به عزیزانمان هدیه دهیم. در شهرستان کنگان هنرمندان خوش‌ذوق با سوزن‌دوزی روی قوری، کوسن، در قندان، لیوان، پرده، رومیزی، روتختی و ... را تزئین می‌کنند و اثری دیدنی و زیبا برجای می گذارند. شروع قیمت با توجه به جنس پارچه، کاربرد و طرح از 20 هزارتومان است.

سوزن دوزی بوشهری

بهترین صنایع دستی بوشهر را از کجا بخریم؟

باز هم اولین پیشنهاد ما برای خرید انواع صنایع دستی بوشهر، بازار صفا یا همان بازار قدیمی این شهر است. می‌توانید، علاوه بر خرید کالای دلخواهتان از تماشای بافت قدیمی و فضای صمیمی و باصفای بازار هم لذت ببرید. پاشاژ نادر پیشنهاد خوبی برای خرید صنایع دستی و خوراکی‌ها و سوغات بوشهر است که یکی از قدیمی‌ترین مراکز خرید این شهر محسوب می‌شود. انواع پارچه، حلوا، خرما، ظروف و... را می‌توانید در این مجتمع تجاری خریداری کنید. مجتمع تجاری زیتون، پاساژ ملت و مرکز خرید وزیری از دیگر مکان‌هایی است که می‌توانید برای تهیه صنایع دستی بوشهر به آن‌ها مراجعه کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
vahid ۱۴۰۲/۹/۸

پنیر نخل چه جالب تا حالا نشنیده بودم و عجیب

  مدیر سایت۱۴۰۲/۹/۹

وحید عزیز ممنون از اینکه مقاله رو مطالعه نمودید و خوشحالیم که براتون جالب بود

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...