رَهی نو

مزایا و اهداف شرکت و بازدید از نمایشگاه‌های داخلی و بین‌ المللی

تعداد بازدید: ۴۴۲۶ ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷

    این سال‌ها بیش از هر زمان دیگری شاهد برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در سطح کشور و بین‌المللی هستیم. اگر شما صاحب صنعت، خدمات یا کالایی باشید ممکن است برای شرکت در این نمایشگاه‌ها دودل باشید. اغلب هزینه‌ی شرکت در این نمایشگاه‌ها بالاست و ممکن است در شهر دیگری برپا شوند و هزینه‌های جانبی دیگری را هم دربرداشته باشند. حتی اگر نخواهید به عنوان غرفه‌دار در نمایشگاه شرکت کنید و فقط به فکر بازدید از آن باشید، ممکن است باز هم تصور سفر به یک شهر دیگر برای چند روز به نظرتان چندان مساعد نیاید. در این متن ما مزایای برجسته حضور در نمایشگاه و بازدید از آن را بررسی کرده و  امیدواریم با استناد به آنها، تصمیم‌گیری برای شما ساده‌تر شود.

 

 

مزایای شرکت در نمایشگاه‌های تخصصی 

 

اثر ماندگار در ذهن مشتری‌ها، رقبا و همکاران


  هدف اصلی شرکت در نمایشگاه‌ها ارتباط برقرار کردن ِ رودررو با همکاران، مصرف‌کننده‌ها و تأمین‌کننده‌هاست. با برپایی یک غرفۀ مناسب، در نظر گرفتن چند هدیه‌ی تبلیغاتی خلاقانه و برخورد حرفه‌ای می‌توانید نام شرکت خود را به خوبی در ذهن بازدیدکننده‌ها و دیگر شرکت‌کننده‌ها ثبت کنید. در صورت امکان اجازه دهید بازدیدکننده‌ها محصول یا خدمات شما را امتحان کنند؛ زیرا زمانی که انسان چیزی را لمس کند میل بیشتری برای داشتن آن پیدا خواهد کرد.

 

نمایشگاه بهترین فرصت برای ارتباط رودررو با مشتری است


به طور میانگین روزانه هزاران نفر از نمایشگاه‌ها دیدن می‌کنند. این یک فرصت مغتنم برای ارتباط رودرو و حقیقی با مشتری‌هاست. در حقیقت هیچ زمان دیگری نمی‌توانید با این تعداد از مصرف‌کننده‌ها به صورت مستقیم گفتگو کنید و نیازها، خواسته‌ها و شکایت‌های آنها را بدون واسطه بشنوید. خوب است برگه‌هایی را برای نظرسنجی از پیش آماده کنید و از مراجعین درخواست کنید آنها را پر کنند.
  پس از نمایشگاه حتماً این برگه‌ها را بررسی کنید.

 

در نمایشگاه‌ها با پتانسیل‌های بازار و موقعیت‌های جدید آشنا می‌شوید


   درست است که در عصر ارتباطات و اینترنت به سر می‌بریم، اما هنوز هم برخی خبرهای دست اول فقط از طریق نمایشگاه‌ها در اختیارتان قرار می‌گیرد. ممکن است شرکتی واردات نوعی ماده‌ی اولیه را به تازگی شروع کرده باشد، یا استارت‌آپی پا گرفته باشد که برای نوع کار شما بسیار جالب و مفید باشد. شرکت‌ها معمولاً اخبار داغ خود را در نمایشگاه‌ها عنوان می‌کنند. از طرف دیگر شما هم می‌توانید دست‌آوردهای تازۀ شرکت خود را در نمایشگاه مطرح کنید. این روزها کسی با هدف تفریح به بازدید از نمایشگاه‌های تخصصی نمی‌رود؛ پس اکثر افرادی که از غرفۀ شما دیدن می‌کنند به احتمال زیاد مشتری قدیمی یا بالقوه‌ی آینده‌ی شما خواهند بود. 

 

نمایشگاه فرصت مناسبی برای کسب و کارهای کوچک است


  اگر شما صاحب یک کسب و کار نوپا یا کوچک هستید، احتمالاً در بازار تبلیغات بین غول‌های صنعت و خدمات خود گم شده و به چشم نمی‌آیید. اما در نمایشگاه‌ها همان‌قدر شانس دیده شدن دارید که آنها دارند. البته نباید تاثیر عواملی مانند وسعت و جایگاه غرفه و دکور آن را نادیده گرفت، اما دست‌کم می‌دانید با هزینه‌ی کمتری نسبت به تبلیغات سراسری در رسانه‌ها توسط بخش مهمی از مصرف‌کننده‌ها دیده می‌شوید. شما در نمایشگاه این فرصت را دارید که به صورت رودررو با بازدیدکننده‌ها صحبت کرده و به معرفی محصول یا خدمات خود بپردازید. پیشنهاد می‌کنیم از قبل برخی فنون جذب مشتری و گفتگوی موثر را تمرین کنید که بتوانید اثر پررنگ‌تری در ذهن آنها باقی بگذارید.

 

فروش مستقیم


  بسیاری از شرکت‌ها و تولیدکننده‌ها در نمایشگاه‌ها به فروش مستقیم محصولات خود می‌پردازند. فروش ممکن است جزئی باشد که با توجه به تعداد بازدیدکنندگان می‌تواند به مبلغ قابل توجهی برسد. اما اکثر فروش‌های کلی یا قراردادهای سالیانه و بزرگ هم در همین چند روز نمایشگاه شکل می‌گیرند. 

 

شناخت بازار و نیازهای آتی


  اگر شما صاحب شرکت خدماتی یا کارگاه تولیدی باشید، حتما ً نیاز دارید سیر تحول سلیقه و نیاز بازار هدف را بشناسید. نمایشگاه یکی از بهترین فرصت‌هاست که بدون واسطه و به طور مستقیم صحبت‌ها را بشنوید و نوع انتخاب‌ها را رصد کنید. با بررسی هوشمندانه‌ی اطلاعاتی که از نمایشگاه به دست می‌آورید، می‌توانید تا حدود زیادی پیش‌بینی کنید در چند ماه یا یک سال آینده چه خدمات یا محصولاتی تقاضای بیشتری خواهند داشت. 

 

 

مزایای بازدید از نمایشگاه‌های تخصصی

 

کسب اطلاعات


بازدید از نمایشگاه‌های حیطه‌ی کاری‌تان یکی از پراهمیت‌ترین برنامه‌هایی است که باید در طول سال داشته باشید. دیگر آن دوران گذشته است که هر کسی سرش به کار خودش گرم بود و حتی در طی ده سال هم تغییر آنچنانی در دانش، هنر و مهارت افراد ایجاد نمی‌شد. دنیای امروز در حال گذار دائمی از یک روش به روش دیگر است و نوآوری‌ها و اختراعات جدید به سرعت جایگزین موارد پیشین خود می‌شوند. هر صاحب صنعت یا خدماتی باید در جریان اتفاقاتی که در زمینه‌ی کاری‌اش رخ می‌دهد قرار بگیرد؛ در غیر این صورت به زودی از دور رقابت حذف می‌شود.
   هنگامی که از یک نمایشگاه بازدید می‌کنید می‌توانید با خدمات و برنامه‌های رقیبان کسب و کار خود آشنا شوید، از آنها ایده بگیرید یا متوجه نقاط قوت و ضعف کار خود بشوید. 


دیدار با مدیران


 احتمالاً اگر در یک روز عادی به یک شرکت بزرگ یا حتی متوسط مراجعه کنید، نمی‌توانید حتی با مدیران میان‌ردۀ آنجا گفتگویی داشته باشید. اما تمام مدیران مهم یا جانشینان آنها در نمایشگاه‌های تخصصی حضور دارند و شما شانس بیشتری برای دیدار و صحبت با آنها خواهید داشت. در حقیقت هر نمایشگاه یک فرصت استثنایی برای معرفی خود و خدمات‌تان به شرکت‌هاست؛ بدون اینکه پشت سد منشی‌ها و دیگر کارمندان بمانید. 

 

جمع گسترده‌ای از شرکت‌ها و کارخانه‌ها در یک فضا


  تصور کنید شما یک کسب و کار نوپا دارید و می‌خواهید آن را به تعداد زیادی از شرکت‌ها معرفی کنید. مطمئن هم نیستید ایمیل‌ها یا فکس‌هایی که می‌فرستید واقعا ً دیده شوند. از طرف دیگر، دفتر مرکزی هر کدام از شرکت‌ها ممکن است در شهرهای مختلف باشد و عملا ً دیدار حضوری با افراد تصمیم‌گیرنده در آن شرکت‌ها به سادگی میسر نیست. اما نمایشگاه فضایی است که اکثر این شرکت‌ها خود از قبل آنجا گرد آمده‌اند و فرصت بی‌نظیری برای شما ایجاد کرده‌اند.

 

ایجاد ارتباطات جدید


  یکی از اهداف اصلی برپایی نمایشگاه‌ها، ایجاد فرصتی برای صاحبان مشاغل جهت برقرای ارتباطات کاری جدید است. در این میان بازدیدکنندگان نیز می‌توانند از این فرصت استفاده کنند. ارتباطات از مهم‌ترین اصول در هر کسب و کار و تجارت است. 

 

بررسی محصولات و خدمات دیگران


   هر شرکتی که در یک نمایشگاه حضور پیدا می‌کند، قسمت مهمی از انرژی خود را صرف ارائه توضیح پیرامون محصولات و خدمات خود می‌کند. شما به عنوان یک بازدیدکننده می‌توانید در مدت یک صبح تا عصر با برنامه‌ و عملکرد چندین شرکت آشنا شوید و سوالات خود را به صورت مستقیم از کارشناسان بگیرید. در صورت امکان حتی می‌توانید با ماشین‌آلات یا اپلیکیشن‌های تازه‌ی شرکت‌ها کار کنید یا طعم محصولات خوراکی را بچشید. این مورد جزو مزیت‌های درخشان بازدید از نمایشگاه است که احتمالاً فرصت آن هیچ‌جای دیگر پیش نمی‌آید.

 

استفاده از تخفیف‌ها، هدایای تبلیغاتی و طرح‌های تشویقی


 تقریباً تمام کسانی که در نمایشگاه‌ها شرکت می‌کنند برای جذب بازدیدکنندگان و تشویق آنها به استفاده از محصولات‌شان، تخفیف‌های مناسبی در نظر می‌گیرند. این تخفیف‌ها و طرح‌های تشویقی استفاده از محصولات می‌تواند تاثیر زیادی در قیمت تمام شده‌ی خرید شما بگذارد. در این نمایشگاه‌ها شاهد برگزاری مسابقات و قرعه‌کشی هم هستیم که اکثراً جوایز مورد قبولی اهداء می‌کنند.

 

کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی


   در سال‌های اخیر نرخ برگزاری این کلاس‌ها و کارگاه‌های یک روزه در محوطه‌ی نمایشگاه‌ها یا داخل سالن‌ها رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است. محتوای این آموزش‌ها در رابطه به موضوع نمایشگاه است و به افراد تازه‌کار یا علاقمند، دید و بینش خوبی ارائه می‌دهند. این کلاس‌ها معمولا ً رایگان هستند و توسط افراد باتجربه و مهارت تشکیل می‌شوند.

 

  مواردی که توضیح دادیم بخشی از مزایای شرکت در نمایشگاه‌ها و یا بازدید از آنهاست. البته این کار همواره مقداری ریسک هم خواهد داشت. شما باید میزان هزینه‌ی خود نمایشگاه، رفت‌وآمد و اقامت احتمالی در شهر برگزاری آن و مبلغی که صرف حمل‌ونقل محصولات تا نمایشگاه می‌شود را تخمین زده و تصمیم بگیرید. یا اگر بازدیدکننده هستید، شاید مجبور شوید به شهر دیگری رفته و حتی یکی، دو شب آنجا ماندگار شوید. در این حالت خوب است با چند نفر از دوستان یا همکاران سفر کنید که برخی هزینه‌ها تقسیم شود. البته باید توجه داشته باشید به صورت کلی نمایشگاه‌ها در بعضی سال‌ها پربارتر از سال‌های دیگر هستند. پس اگر یک تجربه‌ی منفی از حضور در نمایشگاه دارید بهتر است آن را به همه‌ی فرصت‌ها بسط ندهید و کمی هم ریسک‌پذیر باشید. در هر حال پیشنهاد کلی متخصصین حوزه‌های مختلف صنعت، هنر و خدمات این است که هر از گاه از این نمایشگاه‌ها دیدن کرده تا از متن اتفاقات بی‌خبر نمانید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
دیبا ۱۴۰۲/۹/۱۳

نمایشگاه بهترین فرصت برای ارتباط رودررو با مشتری است آفرین کاملا با این شعار موافقم

  مدیر سایت۱۴۰۲/۹/۱۵

دیبای عزیز خوشحالیم از توجه شما و ثبت نظرتون

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...