رَهی نو

چاه کوه

تعداد بازدید: ۱۶۷۴ ۱۸ آبان ۱۳۹۶

چاه‌کوه که در محدوده ژئوپارک قشم قرار گرفته دره‌ای است با احجام و تندیس‌های بی‌نظیر و پوشیده از صدها حفره و کاسه و طاقچه بر بدنه عمومی آن با جوی‌های سنگی و چاه‌های آب که از یورش باد، بارش باران‌های تند و تابش آفتاب داغ پدید آمده‌ است. علت شهرت این دره به نام چاه‌کوه به دلیل وجود سه چاه در دل آن است، این سه چاه در زمان‌های دور به دست اهالی روستای چاهوشرقی برای تأمین آب شیرین کنده شده‌ است. چاه‌کوه دره‌ای به عمق ۱۰۰ متر، نمایشی از فرسایش سنگ‌های رسوبی است. این دره با حفره‌ها و دالان‌ها و اشکال اعجاب‌آور در دیواره‌های خود گردشگران را مبهوت می‌کند. نظیر این پدیده زمین‌شناسی در آلمان، انگلیس، چین، آمریکا و چند کشور دیگر وجود دارد. جنس سنگ‌های چاهکو، از سنگ‌های رسوبی موسوم به سنگ‌های آهکی است. در دیواره‌های دره چاه‌کوه، فرسایش آبی، شیارهایی عمیق و طویل و انواع حفره‌ها را به وجود آورده‌اند.

 

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نوید ۱۴۰۲/۳/۳

میدونید چرا بهش میگن چاه کوه چون هم کوه داره هم چاه. چاه‌ها و حفره‌های طبیعی شکل گرفته در دل دیواره و دامنه کوه باعث شده دوتا نام رو باهم داشته باشه

  مدیر سایت۱۴۰۲/۳/۳

نوید عزیز از ثبت اطلاعاتتون ممنونیم. گفته می‌شود علت شهرت این دره به نام چاه‌کوه به دلیل وجود سه یا چهار چاه در دل آن است که در زمان‌های دور به دست اهالی روستای چاهو شرقی برای تأمین آب شیرین کنده شده‌است.

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...