رَهی نو

حیات وحش قشم

تعداد بازدید: ۱۸۸۲ ۶ آذر ۱۳۹۶

در آب‌‌ها و خشکى‌‌هاى جهان سه سیستم حیاتى از نظر تنوع زیستى از بیشترین تنوع جانورى و گیاهى برخوردارند. این سه اکوسیستم عبارتند از: جزایر مرجانى و جنگل‌هاى حرا و جنگل‌هاى بارانى. در جزیره قشم و آب‌‌هاى پیرامونى آن، دو اکوسیستم‌هاى اول و دوم حضور دارند. وسعت جنگل‌‌هاى حرا در قشم بیش از 200 کیلومترمربع است. وسعت جزایر مرجانى در آب‌‌هاى پیرامون قشم مشخص نشده اما بر اساس برآوردهاى مقدماتى در اطراف قشم و تنگه هرمز، تراکم مرجان‌ها و تنوع جانورى وابسته به آن بیش از هر جاى دیگر در خلیج‌فارس است. تنوع جانورى جنگل‌هاى حرا در سراسر جهان و همچنین در ایران به راستى بى‌نظیر است. تنوع بى‌مهرگان جنگل‌هاى حرا فراتر از تصور است. در جزیره قشم مهره‌داران این سیستم حیاتى که نسبت به بى‌مهرگان کاملاً شناسایى نشده‌اند. شناسایى مرجان‌ها، برآورد وسعت و پراکنش آن‌ها و شناخت موجودات وابسته به مرجان‌ها در تنگه هرمز و مجاور قشم به سال‌ها کار مداوم دانشمندان و کارشناسان متخصص زیست‌شناسى دریایى نیازمند است. بیش از 50 گونه از نرمتنان دو کفه‌اى، گاستروپودها، سفالوپودها، خارپوستان، خرچنگ و مرجان در سواحل قشم وجود دارد.
اطلاعاتى که در سال‌هاى اخیر در زمینه‌ شناخت مهره‌داران خشکى‌زى و بخشى از جانوران بزرگ دریایى آب‌هاى پیرامون قشم و خشکى‌هاى جزیره جمع‌آورى شده موارد زیر را نشان مى‌دهد: گونه‌هاى شناسایى شده پستانداران قشم عبارتند: از 4 گونه خفاش که یک نوع آن خفاش میوه‌خوار است، خفاش میوه‌خوار بزرگ‌ترین خفاش کشور بوده و بیشتر از قشم گزارش شده است. 4 گونه جونده، یک نوع خارپشت، یک گونه خرگوش، یک گونه روباه و یک نوع جبیر یا غزال ایرانى نیز در قشم شناسایى شده است. خزندگان شناسایى شده قشم نیز بسیار متنوع هستند. سه نوع مار و 17 گونه مارمولک و یک نوع دوزیست در قشم شناخته شده‌اند. در میان مهره‌داران قشم، پرندگان از بیشترین تنوع برخوردارند. فهرست پرندگان شناسایى شده قشم تا سال گذشته 98 گونه بود اما با شناسایى 75 گونه پرنده دیگر، این فهرست در حال حاضر به 173 نوع رسیده است. برخى از این پرندگان از جمله پرندگان نادر کشورمان هستند که شاهین کبود و حواصیل سبز از آن جمله‌اند. معدود آهوان باقى‌مانده قشم به دشت‌هاى بسیار زیباى فراز کوه‌ها پناه برده‌اند و آخرین روزهاى پرخطر زندگى خود را در آنجام مى‌گذرانند. نسل آهو در جزیره قشم به شدت در خطر انقراض است.
ـ دوزیستان و خزندگان جزیره قشم: با توجه به موقعیت‌ جغرافیاى جزیره قشم در خلیج فارس و به دلیل تنوع نواحى اکولوژیک آن و همچنین به دلیل وجود زیستگاه‌هاى متنوع نظیر: محیط تالابى جنگل حرا، پهنه‌هاى گلى، تپه‌ ماهورهاى متنوع، مناطق بیابانى، شنزارها، سواحل شنى، مناطق صخره‌اى، مزارع و باغ‌هاى کشاورزى و چمنزارهاى فصلى، مطالعه مقدماتى اکولوژیک توزیع و پراکنش دوزیستان و خزندگان جزیره صورت پذیرفت.
این مطالعه طى سال‌هاى 82-81 با همکارى پروفسور پاپنفوس (Prof. Papenfus) از دانشگاه برکلى آمریکا در سراسر جزیره انجام و نمونه‌هاى جمع‌آورى شده و در الکل در محل موزه قشم نگهدارى مى‌شوند.
 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
مازیار ۱۴۰۲/۳/۳

قشم گویی یک طبیعت کامل است همه چی داخلش هست تنوع گونه های زیستی در حیات وحش قشم خیلی عجیب و جالب

  مدیر سایت۱۴۰۲/۳/۳

مازیار عزیز تعبیر زیبایی داشتید از ثبت نظرتون در رهی نو سپاسگزاریم و امیدواریم سفرهای زیادی رو با خاطرات خوش و لذتبخش در کنار ما داشته باشید

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...