رَهی نو

دریاچه شورمست

تعداد بازدید: ۴۲۹۸ ۱۶ آذر ۱۳۹۶

اطلاعات کامل و جالب درباره دریاچه شورمست

احتمالا بسیاری از ما تا قبل از سریال پایتخت، نام سواد کوه را نشنیده بودیم! شما هم حتما به لطف این سریال از دیدن طبیعت سرسبز و دیدنی این شهر لذت برده‌اید. خبر خوش اینکه قرار است در این مقاله، نقطه‌ای از این شهر را معرفی کنیم که از چشم خیلی‌هایمان دور مانده است. یک دریاچه طبیعی به نام دریاچه شورمست که در کنار انبوهی از درختان توسکا به عنوان یکی از پر طرفدارترین جاهای دیدنی و گردشگری سوادکوه جاخوش کرده است. منظره‌ای که با دیدنش قلبتان از لذت به پرواز درخواهد آمد. پس اگر قلبتان برای یک پرواز درست‌وحسابی آماده است با ادامه مقاله همراهمان باشید.

 

دریاچه شورمست ورسک

 

دریاچه شورمست کجاست؟

برنامه گوگل مپ را که باز کنید، همین که به استان مازندران نزدیک شوید، دریاچه شورمست را خواهید دید. این نقطه آبی رنگ، ورودیِ این استان به حساب می‌آید. اما دقیقش را اگر بخواهید باید بگوییم دریاچه شورمست در جنوب استان مازندران و جنوب غربی شهرستان سوادکوه و نزدیک شهر پل سفید قرار دارد و اگر از شهر پل سفید به سمت غرب حرکت کنید بعد از طی یک مسیر کوتاه پنج کیلومتری، بهشت شورمست را خواهید دید. خوب است بدانید که این دریاچه 200 کیلومتر بیشتر با تهران فاصله ندارد و اگر از سمت شهرستان سوادکوه وارد مازندران شوید خیلی زود به این دریاچه خواهید رسید. مهم‌تر اینکه به دلیل قرارگیری دریاچه در شاهراه تهران- شمال، وجود دو مسیر آسفالته و راه‌آهن و همین‌طور چهاربانده شدن محور تهران به سوادکوه و قائمشهر می‌توانید بی هیچ دردسری خودتان را این دریاچه برسانید.

 

چگونه به دریاچه شورمست برویم؟

اگر باروبنه سفرتان را آماده کرده باشید و صبح زود به جاده بزنید، می‌توانید صبحانه‌تان را در مسیر فیروزکوه به سمت پل تاریخی ورسک و در هوایی دلپذیر صرف کنید. در ادامه مسیر و 65 کیلومتر بعد از فیروزکوه با عبور از گردنه گدوک و تونل ورسک به پلی زیبا به همین نام خواهید رسید. پل وِرِسک یکی از بزرگترین پل‌های راه‌آهن سراسری در ایران و یک شاهکار مهندسی است. پلی که در زمان پهلوی اول ساخته شده و همچنان بر دره ورسک استوار ایستاده است. پل ورسک دو کوه سخت‌گذر عباس‌آباد را به هم وصل می‌کند. یادتان باشد به این پل که رسیدید حتما از ماشین پیاده شوید و چشم و دلتان را به تماشای این بنای زیبا بدهید. بدون شک از دیدین جذابیت طراحی، قوس‌بندی و هلال‌های بالای هر ستون حظ خواهید برد.

اگر هم دوست داشته باشید می‌توانید به زیر پل بروید و آبشار ورسک را ببینید. آبشاری با ارتفاع 20 متر که در تنگه ورسک، طبیعت دلپذیری را رقم زده است. مطمئنا پیاده‌روی و تنفس در این هوای مطبوع، انرژی‌تان را برای ادامه سفر دو چندان خواهد کرد.

البته بهتر است تا ظهر نشده به سمت دریاچه حرکت کنید. مسیری که از یک جاده آسفالته از مرکز شهر پل سفید به روستای شورمست می‌رسد. مسیری پرپیچ‌وخم و حیرت‌انگیز که در ابتدای آن باید از یک پل کوچک بگذرید. بعد از رسیدن به دوراهی با ورود به جاده خاکیِ سمت راست به روستای شورمست و کمی بعد به دریاچه شورمست در شهرستان سوادکوه خواهید رسید.

 

عکس از دریاچه شورمست استان مازندران

 

وضعیت آب و هوای دریاچه شورمست

آب و هوای دریاچه شورمست، هم به سردی هوای کوهستان فیروزکوه تنه می‌زند و هم کمی از اعتدال دمای قائمشهر وام گرفته است. بنابراین می‌شود گفت بهترین فصل دریاچه شورمست اواسط بهار تا اوایل پاییز برای یک سفر کوتاه و جذاب است. هرچند زمستان این دریاچه هم دیدنی است، به‌خصوص زمانی که دریاچه و درختان بی‌برگ اطرافش با لایه سفیدی از برف پوشیده شده باشند!

وقتی به دریاچه شورمست برسید، با بهشتی روبرو خواهید شد که منظره‌اش از درخت‌های پای در آب تا صدای پرندگان و حلقه‌های کوچک و بزرگ موج روی آب، شما را همچون نام دریاچه، شوریده و سرمست خواهد کرد. دریاچه‌ای با 940 متر ارتفاع از سطح دریا، وسعتی به اندازه 15 هزار مترمربع و عمق حداکثر 6 متر که با درختان پرشاخ و برگ توسکا احاطه شده است. دریاچه شورمست ورسک مثل یک خوراک خوشمزه است برای همین وقتی پا به طبیعتش گذاشتید همه زیبایی‌هایش را یک جا نبلعید! کنار دریاچه بایستید؛ انعکاس تصویر آمیخته درختان و ابرها را در آب تماشا کنید؛ آب و هوای دریاچه را آهسته و عمیق نفس بکشید و ذرات نم و عطر خاک نم‌خورده را آرام آرام به ریه‌هایتان فرو ببرید. گوش‌هایتان را تیز کنید تا نوای آواز پرندگان و صدای بال زدن‌شان به جانتان بنشیند. به دوردست خیره شوید و کوه‌های سرسبزی را که در هاله‌ای از ابر و مه گم شده‌اند پیدا کنید. با پاهای برهنه به آب بزنید و خنکی آب را تا مغز استخوان حس کنید. فقط این‌طور می‌توانید ذره ذره طعم این خوراک خوشمزه را بچشید، جوری که گوشت شود به تنتان!


تفریحات دریاچه شورمست سوادکوه

وقتی طبیعت دریاچه، روح تشنه‌تان را از زیبایی‌هایش سیراب کرد، وقت آن است که به سراغ امکانات تفریحی این دریاچه بروید و در هوای خواستنی این طبیعت حسابی خوش بگذارانید. شما می‌توانید روی موج‌های آرام دریاچه قایق‌سواری کنید و یا اگر دلتان کمی هیجان می‌خواهد به سراغ اسکی روی آب بروید.

گفتنی است که در اطراف این دریاچه جاذبه‌های دیدنی دیگری هم وجود دارد که زیبایی‌شان چیزی کم از دریاچه شورمست سوادکوه ندارد، مکان‌هایی مثل جنگل ارش، جنگل ارفع ده، غار تاریخی اسپهبد خورشید و قلعه کنگلو که بدون شک دیدن‌شان خالی از لطف نخواهد بود.

 

تصاویر تفریحات دریاچه شورمست

 

امکانات اقامتی دریاچه شورمست

اگر از راه طول و درازی آمده‌اید تا خودتان را به زیبایی‌های مازندران و سوادکوه برسانید، برای اقامتتان پیشنهادهای خوبی داریم. اقامتگاه‌هایی جذاب که لذت سفر را برایتان بیشتر خواهد کرد.

 

اقامتگاه کلبه چوبی الیزه سواد کوه نزدیک دریاچه

اگر دوست دارید که جذابیت‌های سفرتان به جنگل را با اقامت در کلبه‌های چوبی کامل کنید، اقامتگاه کلبه چوبی الیزه این امکان را به شما می‌دهد تا در یک کلبه در میان سرسبزی جنگل و صدای آب اقامت لذت بخشی را تجربه کنید. البته این کلبه چوبی دارای امکانات کاملی مثل حمام و سرویس بهداشتی، دو تختخواب دونفره، آشپزخانه باربیکیو، امکانات سرمایشی و گرمایشی، تلویزیون، یخچال و پارکینگ است.

شاید بتوان گفت دلچسب‌ترین ویژگی این کلبه‌ها، بالکن‌هایی است که رو به منظره زیبایی از جنگل، رودخانه و طبیعت سواد کوه قرار دارند. اگر هم در فصل بهار در این کلبه اقامت کنید از عطر بهارنارنج‌ها مست خواهید شد. چراکه این اقامتگاه در بالا دست یک باغ مرکبات قرار دارد. این امکانات و مزایا دست به دست هم داده‌اند تا شما از یک اقامت جنگلی لذت کامل را ببرید.

 

اقامتگاه کلبه چوبی الیزه سواد کوه نزدیک دریاچه شورمست

 

اقامتگاه کلبه چوبی باغ ملک سوادکوه در نزدیکی دریاچه شورمست

این اقامتگاه دارای پنج کلبه چوبی است که همگی در محوطه‌ای بسیار شیک قرار دارند و پیاده‌رویی سنگی شما را به کلبه‌ها می‌رساند. با اقامت در کلبه‌های چوبی باغ ملک سوادکوه جذاب، لذتی متفاوت را تجربه خواهید کرد و به سبب داشتن امکاناتی مثل آشپزخانه، حمام، سرویس بهداشتی، اسپیلت، بخاری گازی و وای‌فای رایگان رفاه کاملی خواهید داشت. سکوت، آرامش طبیعت، هوای مطبوع و اقامتگاهی منحصربه‌فرد ویژگی‌های دلچسب اقامتی است که طعم خوش لذتش را تا همیشه زیر زبانتان حس خواهید کرد.

با سفر به دریاچه شورمست ورسک، همه آنچه را که از یک سفر متفاوت انتظار دارید، تجربه خواهید کرد. سفری که می‌تواند یک روز هیجان‌انگیز را برایتان بسازد. اگر هم قصد سفر چند روزه به این سمت و سوها را دارید حتما بیشتر می‌توانید خوش بگذرانید. زیرا هم فرصت بیشتری برای دیدن کردن از جاذبه‌های اطراف دریاچه و شهرستان سوادکوه را دارید و هم می‌توانید در اقامتگاه‌های بی‌نظیر سوادکوه اقامتی متفاوت را تجربه کنید.

سفری که طی آن، هم از یک مسیر جذاب با دیدنی‌ها و جاذبه‌های فراوان گذر خواهید کرد و هم لذت آرامش و تماشای طبیعتی دیوانه‌کننده را تجربه خواهید کرد. سفری به یاد ماندنی که خاطره‌اش تا ابد در گوشه‌ای از ذهنتان حک خواهد شد.
 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
زیبا ۱۴۰۲/۱۰/۱۹

این دریاچه شورمست یا بهشت شورمست سکوت و آرامش طبیعت بکرش رو از دست ندید برای یکبار هم که شده ازش لذت ببرید

  مدیر سایت۱۴۰۲/۱۰/۲۱

زیبای عزیز ممنون از ثبت نظرتون و توجه شما قطعا نظرات و کامنتهای شما مورد استفاده دیگر عزیزان قرار میگیرد

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...