رَهی نو

کویر زرین

تعداد بازدید: ۶۵۴۲ ۹ آذر ۱۳۹۶

اطلاعات کامل کویر زرین یزد و اردکان

کویر زرین یزد یکی از کویرهای محبوب کشورمان است. سفر همیشه موجب شادی است از همین رو خیلی از ساکنین شهرها در سرتاسر دنیا برای دوری از شلوغی شهر و دیدن مکان‌های جدید اقدام به سفر می‌کنند. این سفرها می‌تواند با اهداف گردشگری متنوعی انجام شود. سفر به قصد دیدن طبیعت‌های گوناگون یکی از جذاب‌ترین آن‌ها است که سالیانه تعداد زیادی را راهی جنگل، کوه، دشت، صحرا و... می‌کند. کویر ریگ زرین یزد و طبیعت دست نخورده یکی از اهداف توریست‌هایی است که می‌خواهند مناطق آرام را ببینند و چند روز متوالی را در آرامش آن سپری کنند. کویر زرین در استان یزد یکی از مناطقی است که سالیانه علاقه‌مندان زیادی را از داخل و خارج از کشور به خود جذب می‌کند. در کشور ما هم عاشقان طبیعت زیاد هستند و دوست دارند که اوقات فراغت خود را در مکان‌های بکر طبیعی بگذرانند. اگر شما هم عاشق سفر به کویر زرین اردکان هستید امروز با ما همراه باشید تا یکی از جذاب‌ترین کویرهای ایران را به شما معرفی کنیم.

کویر ریگ زرین یزد

کویر ریگ زرین کجاست؟

همان‌طور که گفته شد کویر زرین اردکان با ریگ‌های بزرگ در استان یزد و در قسمت شمالی آن واقع شده است. این کویر در شمال کویر بافق قرار دارد و مسافتی معادل ۴۰ کیلومتر با آن فاصله دارد. از شهرهای نزدیک به این کویر می‌توان از اردکان نام برد اما روستایی که این کویر به آن نزدیک است ساغند نام دارد. شمال این کویر به ارتفاعات انارک و روستای بیاضه راه دارد. جنوب این استان کوه نمک و گریگون واقع شده است و در غرب آن نیز بیابان‌های نایین و نوگنبد قرار گرفته است. این کویر توسط ارتفاعاتی به دو قسمت تبدیل شده است که در بخش شمالی آن تپه‌های ماسه‌ای و قسمت جنوبی آن را صفحات رسی فرا گرفته است. موقعیت جغرافیایی کویر زرین یزد در محدوده بین N3236 E5504 تا N3254 E5438 قرار دارد و موقعیت دقیق‌تر کویر زرین در موقعیت جغرافیایی  N3239 E5458 قرار دارد.

مسیر کویر ریگ زرین یزد از تهران

اگر از تهران قصد دارید تا به سمت این کویر حرکت کنید بهترین راه این است که در ابتدا به شهر اردکان بروید و در ادامه از آن‌جا راهی کویر زرین شوید. باید ابتدا خودتان را به قم برسانید. اما چون مسیر نهایی شما اردکان است باید از پلیس راه تهران - قم عبور کنید و در ادامه وارد بزرگراه امیرکبیر شوید. این مسیر شما را از استان قم خارج و به استان اصفهان می‌رساند. بعد از عبور از استان قم از طریق همان بزرگراه امیرکبیر وارد استان اصفهان می‌شوید با ادامه این راه از طریق همان بزرگراه امیرکبیر به کاشان می‌رسید که البته وارد آن نمی‌شوید و مسیر خود را در همان بزرگراه ادامه می‌دهید. از قم تا کاشان چیزی معادل ۱۱۰ کیلومتر است که باید برای رسیدن به آن ۱ ساعت و ۱۰ دقیقه رانندگی کنید و با احتساب شروع راه شما از تهران این مسیر چیزی معادل ۲۶۰ کیلومتر و زمان مورد نیاز آن ۳ ساعت ۱۰ دقیقه می‌شود. در ادامه مسیر دسترسی به کویر زرین یزد در یک دو راهی وجود دارد از آزادراه امیر کبیر خارج و به آن وارد می‌شوید تا به سمت شهر نایین بروید هر چند که از این شهر نیز عبور می‌کنید و وارد آن نمی‌شوید اما مسافت طی کرده شما از تهران تا نایین ۴۷۵ کیلومتر و زمان مورد نیاز آن هم ۵ ساعت و ۳۰ دقیقه است. بعد عبور کردن از نایین شما وارد استان یزد می‌شوید. با عبور از نایین و ورود به بزرگراه نایین - اردکان شما به استان یزد وارد می‌شوید که باید مسافتی معادل ۱۱۰ کیلومتر را در ۱ ساعت و ۱۰ دقیقه طی کنید. برای رفتن به کویر زرین اردکان شما باید از شهر اردکان به سمت احمد آباد حرکت کنید که راهی حدود ۸ کیلومتر و زمانی معادل ۱۰ دقیقه است. به احمد آباد که رسیدید کویر زرین نزدیک است و می‌توانید با ادامه مسیر به مقصد برسید.  اگر خودروی شخصی ندارید می‌توانید با قطار یا اتوبوس از تهران به اردکان بروید و از آن‌جا هم با تورهای مسافرتی عازم کویر زرین شوید. اردکان فرودگاه ندارد، اما اگر تمایل داشته باشید می‌توانید با هواپیما از تهران تا یزد را بروید و از آن‌جا از راه زمینی خود را اردکان رسانده و با تورهای مسافرتی همراه شوید تا قدم در کویر زرین بگذارید.

مسیر کویر ریگ زرین

برای سفر به کویر زرین یزد چه چیزهایی با خودمان ببریم؟

برای سفر به عمق کویر زرین اردکان زیبا و بی نظیر یا هر کویر دیگری لازم است یکسری تجهیزات و امکانات مربوط به همان منطقه را با توجه به نوع آب و هوای آن جا همراه خود داشته باشیم. اگر به کویر سفر می کنید همه میدانند که اگر  تجهیزات کامل نداشته باشیم به دلیل اینکه امکانات خاصی در کویر وجود ندارد، ممکن است مشکلاتی برای ما پیش بیاید. پس حتما به موارد زید دقت کنید:

  1. لباس و کفش مناسب: دقت کنید که در چه فصلی به کویر سفر می‌کنید و متناسب با آن لباس ببرید اما داشتن لباس گرم نیاز است چون شب‌ها هوا کمی سرد می‌شود. لباس پوشیده و کفش مناسب ببرید زیرا کویر پر از جانوران و حشراتی است که ممکن است به شما آسیب برسانند.
  2. جعبه کمک‌های اولیه: یکی از لوازم ضروری در سفرهای دور از شهر وجود جعبه کمک‌های اولیه است که البته سعی کنید در آن داروهایی مانند دگزامتازون و کلرفنیرامین که برای مقابله با گزیدگی حشرات، عقرب و مار است در آن موجود باشد.
  3. آب و غذا به میزان کافی: کویر زرین یزد دور از شهر است و دسترسی به آب و غذا تقریبا غیر ممکن است، پس به اندازه نیاز خود آب و غذا داشته باشید.
  4. عینک و کرم ضد آفتاب: ممکن است در مسیر طوفان شود پس عینک لازم است البته برای مراقبت از چشم در برابر آفتاب کویر عینک و کرم نیاز است.
  5. سفر با خودرو: اگر با چند خودرو سفر می‌کنید تجهیزاتی مانند واکی تاکی برای برقراری ارتباط نیاز است. داشتن هدلایت که بتوانید در شب نور به همراه داشته باشید لازم است. به همراه داشتن دوربین شکاری که از مناظر لذت ببرید هم لازم می‌شود.

اقامت در کمپ کویر زرین یزد

برای رسیدن به این کمپ باید از شهرستان اردکان واقع در استان یزد به سمت روستای خرانق بروید که در کیلومتر ۲۰ جاده ساغند این مجموعه برپا شده است. در این کمپ که از مکانها و جاهای دیدنی یزد می باشد، ۹ اتاق وجود دارد که هرکدام از آن‌ها ظرفیت ۵ نفر را دارد که البته باید گفت تختی در این مکان‌ها در کار نیست و باید روی زمین بخوابید. امکانات دیگر این کمپ عبارتند از: 

  • رصد ستاره‌ها
  • موسیقی زنده
  • موتور سواری
  • آفرود
  • شتر سواری
  • اسب سواری
  • امکانات غذایی

کمپ کویر زرین

توصیه های سفر به کویر زرین اردکان و کویرنوردی را جدی بگیرید

شاید تصور کنید که در کویر پوشش گیاهی وجود نداشته باشد یا حتی جانوران کمی در آن زندگی کنند اما این چنین نیست. در همین کویر زرین یزد هم گیاهانی مانند: خارشتر، کاکوتی، اسفناج وحشی تره‌تیزک، درخچه‌های گز دیده می‌شوند. پوشش جانوری این کویر بر روی زمین به حیواناتی مانند گرگ، شغال، کفتار، روباه شنی، گربه شنی، بزمجه، لاسرتا، انواع مارمولک های گکو و آگاما، انواع مار و انواع عقرب است و در آسمان کویر زرین اردکان هم پرندگانی همچون: تیهو، عقاب، شاهین و هوبره را می‌توانید ببینید که البته هوبره نوعی درناسانان است که اغلب بر روی زمین راه می‌رود. برای سفر به کویر زرین باید زمانی بروید که نه هوا گرم باشد و نه سرد از همین رو بهترین زمان سفر به این منطقه پاییز است.

  1. در ساعات گرم روز حرکت نکنید.
  2. با هواشناسی در ارتباط باشید تا درگیر طوفان وسیل نشوید.
  3.  آب زیاد به همراه داشته باشید و بنوشید.
  4. بار همراه خود را مناسب ببندید.
  5.  از روی نشانه‌های موجود سعی کنید از جانوران این کویر فاصله بگیرید.
  6. تنها نروید و بیرون از کویر به آشنایان بگویید کجا می‌روید.
  7. اگر با خودرو می‌روید وسایل ضروری زیادی با خودتان ببرید
  8. از نشانه‌های گرمازدگی مطلع باشید تا از آن پیش‌گیری کنید.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
برزو ۱۴۰۲/۲/۲۳

ممنون از توصیه هاتون برای کویرنوردی دوستان حتما نکات رو رعایت کنن وگرنه دچار مشکل میشن و بهترین زمان رفتن هم پاییز است که اشاره کردید

  مدیر سایت۱۴۰۲/۲/۲۳

همره عزیز رهی نو از اینکه وقت گذاشتید و نظرتون رو بیان کردید بسیار خوشحال شدیم براتون آرزوی بهترین ها رو داریم

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...