رَهی نو

کویر کاراکال

تعداد بازدید: ۷۰۲۵ ۹ آذر ۱۳۹۶

سفر به کویر کاراکال یزد و بافق

همانطور که می‌دانید کویر کاراکال یزد یکی از جاذبه‌های گردشگری بسیار جذاب برای گردشگران در فصل‌های مختلف، به ویژه فصل پاییز در یزد محسوب می‌شود. قرار گرفتن کویر در قلب ایران و از طرفی قرارگیری آن در کنار یک شهر که به ثبت جهانی رسیده است و زیبایی منحصر به فرد آن همگی از جمله دلایلی است که کویر کاراکال بافق را خاص و منحصر به فرد کرده است. از این رو به شما نیز پیشنهاد می‌دهیم اگر روزی قصد سفر کردن به شهر یزد را داشتید حتما برای بازدید از این کویر نیز برنامه ریزی کنید. از این رو می‌خواهیم شما را با یکی از رویایی‌ترین و زیباترین کویرهای ایران آشنا کنیم و درباره کویر کاراکال یزد به شما اطلاعات لازم را بدهیم. پس با ما همراه باشید.

آدرس کویر کاراکال یزد

کویر کاراکال کجاست؟

کویر کاراکال یا کویر صادق آباد یکی از کویرهای بسیار زیبا و جذاب در مرکز ایران و استان یزد است. البته این کویر در یکی از شهرهای اطراف یزد به نام بافق قرار دارد، اما اکثرا آن را به نام زیباترین کویر یزد می‌شناسند. از آنجا که این کویر از گذشته تاکنون زیستگاه نوعی از گربه سان به نام کاراکال بوده است به همین نام به شهرت رسیده است. به جرات می‌توان گفت که کویر کاراکال یزد یکی از بهترین مکان‌ها برای رسیدن به آرامش واقعی و لذت بردن از منظره بی همتا با ترکیب رنگ‌های فوق‌العاده در آن است. از خاک قهوه‌ای رنگ کویر گرفته تا آسمانی که با رنگ‌های زیبایش در افق محو شده است و حرکت روان شن‌ها، گویی فضایی رویایی برای گردشگران ساخته‌اند.

تجهیزات سفر به کویر کاراکال بافق

اگر برای نخستین بار است که می‌خواهید سفر به کاراکال را تجربه کنید حتما به خاطر بسپارید که برای سفر به کویر باید نکات مختلفی را مد نظر داشته باشید تا سفر راحت و خوبی داشته باشید. به طور مثال فراموش نکنید که حتما با خود آب همراه داشته باشید مخصوصا اگر در روز مشغول پیاده‌روی در گرمای سوزناک کویر باشید. یکی دیگر از وسایلی که توصیه می‌شود حتما همراه خود در سفر به این کویر که یکی از جاهای دیدنی زیبا در یزد هست، داشته باشید در کنار نقشه کویر کاراکال یزد، شال گردن و یا هر چیزی که بتوانید جلو دهانتان را با آن ببندید زیرا گاهی اوقات در کویر پدیده طوفان شن رخ می‌دهد که باید بتوانید برای مقابله با آن چشم‌ها و دهانتان را بپوشانید. علاوه بر این حتی اگر با مسیرهای کویر آشنایی دارید حتما لوازم مخصوص مانند چراغ قوه و یا قطب نما به همراه داشته باشید تا اگر راه را گم کردید بتوانید مسیر را دوباره پیدا کنید. در آخر هم به شما پیشنهاد می‌دهم برای زمان بازدید از کویر کاراکال بافق و یا برگشت از آن جا از مردم محلی همان جا سوال کنید تا راهنمایی‌تان کنند.

کویر کاراکال روی نقشه

فصل سفر به کویر کاراکال یزد

از شمال ایران گرفته تا خطه جنوب، کویرهای بسیار زیبا و دست نخورده‌ای وجود دارد که از جاذبه‌های گردشگری به شمار می‌روند که در این میان یکی از زیباترین آن‌ها کویر کاراکال است. اما در کنار زیبایی‌ها و طبیعت بکر کویر بایستی برای سفر کاملا آماده و مجهز اقدام کنید تا سفری بی خطر همراه با لذت را تجربه کنید. بهترین زمان برای سفر به کویر کاراکال در شهر یزد مانند دیگر کویرها در دو ماهه اول فصل بهار و پاییز است، زیرا گرمای کویر در تابستان بسیار طاقت فرسا است و از طرفی تحمل سرمای خشک آن در شب‌های زمستان نیز بسیار سخت است در نتیجه فصل بهار و پاییز بهترین زمان برای سفر به این کویر است.

هواشناسی کویر کاراکال: تقریبا همه ما از اطرافیانمان شنیده‌ایم که کویر شب‌های سردی دارد و این گفته واقعاً صحت دارد. این کویر هم از این قاعده مستثنی نیست. به طور کلی شهر بافق که کویر کاراکال در آن قرار دارد، از نظر آب و هوایی در بیشتر روزهای سال گرم است و طبیعتا شما در روز گرما را به خوبی در این کویر نیز احساس می‌کنید، اما شب‌های کویر به خصوص در فصل‌های پاییز و زمستان بسیار سرد است، در نتیجه پیشنهاد می‌کنم همیشه لباس گرم همراه داشته باشید.

فاصله یزد تا کویر کاراکال

این کویر در شهر بافق قرار دارد و اگر بخواهیم تقریبی مسافت تهران تا کویر کاراکال یزد را تخمین بزنیم می‌توان گفت این فاصله با اتوبوس حدود 9 ساعت و 15 دقیقه است و اما برای رسیدن به این کویر ابتدا باید به شهر یزد بروید و سپس یک جاده کویری 100 کیلومتری را طی کنید تا به شهر بافق برسید. زمانی که به اواسط بلوار ورودی شهر بافق رسیدید به سمت چپ بپیچید و تقریبا مسافت 15 کیلومتر را باید طی کنید تا به روستای صادق آباد که این کویر دقیقا در آنجا قرار دارد، برسید.البته ناگفته نماند که وجود جاده آسفالت برای رسیدن به کویر یکی از نکات مهم دسترسی به کویر کاراکال بافق و نقاط قوت آن است. علاوه بر این شما می‌توانید در حین مسیر رسیدن به کاراکال از آثار تاریخی مانند بقایای یک قلعه قدیمی که در حال حاضر در حال بازسازی است نیز دیدن کنید و همچنین مناظر بسیار زیبا از نخلستان‌های بسیار بزرگ که دارای درختان انار و پسته است نیز دیدنی و زیبا است.

مسیر کویر کاراکال تا شهر یزد

جاذبه های کویر کاراکال یزد

گشت و گذار در این کویر قطعا یکی از بهترین تجربه‌های مسافرتی و گردشگری شما خواهد بود. این کویر دست نخورده و بکر جاذبه‌های گردشگری بسیار زیادی را در اختیار بازدیدکنندگان قرار داده است. از شتر سواری بر روی شن‌زارها گرفته تا تفریحات مهیج دیگری مانند سافاری، موتور سواری، پیاده روی در نخلستان های زیبا، غلت خوردن از روی تپه‌های شنی طلایی و اقامت در اقامتگاه‌های سنتی بسیار زیبای کویر کاراکال یزد و غرق شدن در آسمان پر ستاره کویر همگی از جمله تفریحات و جاذبه‌های بی نظیری است که می‌توان از این کویر انتظار داشت. در نتیجه به شما پیشنهاد می‌کنم اگر به دنبال آرامش و دور شدن از هیاهوی روزمره زندگی خود هستید حتما به این کویر سفر کنید و از سکوت و آرامش این کویر و شب نشینی در زیر یک آسمان غرق نور و ستاره به همراه چای ذغالی و غذای محلی نهایت لذت را ببرید.

کمپ کویری کاراکال یزد

اگر برای سفر به این کویر مصمم شده‌اید و چنین سوالی ذهنتان را درگیر کرده است باید بگویم که در کنار جاذبه‌های بسیار دیدنی مانند آب انبار و حمام کاکامیر، در کویر کاراکال یا سیاه گوش یزد یک مجموعه رفاهی به نام شهید برزگری وجود دارد که تمام گردشگران می‌توانند از خدمات درجه یک و مناسب رفاهی آن استفاده کنند. شما می‌توانید از اتاق‌ها و سوئیت‌های کمپ کویری کاراکال که مجهز به سرویس بهداشتی، حمام و پارکینگ است، به عنوان اقامتگاه کویر کاراکال استفاده کنید. علاوه بر این در این مجموعه اقامتی شما می‌توانید تفریحات هیجان انگیزی مانند پرواز با چتر پارسل، والیبال ساحلی، استفاده از حمام آفتاب، بدمینتون، تور ریگ نوردی و رصد آسمان پر ستاره کویر در شب را نیز تجربه کنید. یزد یکی از شهرهای تاریخی و بسیار زیبای ایران است. اگر در برنامه کویرگردی خود بازدید از دیدنی های این شهر هم هست پیشنهاد می کنیم یکی از رزرو هتل در یزد با قیمت مناسب را رزرو کنید. سپس با خیالی آسوده جاذبه های تاریخی و زیبای یزد را ببینید. 

تصاویر کویر کاراکال

مشخصات کویر سیاه گوش یزد

کویر سیاه گوش از نظر موقعیت جغرافیایی در مرکز قرار دارد یا به عبارت دیگر این کویر در قلب ایران قرار گرفته است. همانطور که قبل‌تر هم به آن اشاره کردیم این کویر زیستگاه گربه‌های وحشی کاراکال است که البته در طی سال‌های متوالی ایرانیان توانسته‌اند با آموزش‌های فنی خود این حیوانات را اهلی کنند. از دیگر مشخصه‌های کاراکال پوشش ماسه پسند این کویر است که سبب شده به جز درختان میوه‌دار و نخلستان‌هایی که در اطراف آن بوجود آمده است، پوشش گیاهی دیگری نداشته باشد، اما در این میان می‌توان به پوشش‌های گیاهی مانند بوته‌های نسی و اسکنبیل که به ندرت در این کویر رشد پیدا می‌شود هم اشاره کرد. علاوه بر این در برخی از نواحی شن‌زارها و نمک‌زارهای حواشی کاراکال پوشش درختچه‌های گز نیز مشاهده می‌شود. کویر کاراکال یزد یا همان سیاه گوش، آیا تا به حال درباره جانوری به نام کاراکال چیزی شنیده‌اید.

کاراکال در واقع نام فارسی باستان گربه سان‌هایی هستند که زیستگاه آن‌ها کویر است. البته بسیاری این جانور را به نام سیاه گوش و یا منگوله گوش نیز می‌شناسند. کاراکال یکی از 8 گونه گربه سان‌ها است که در ایران کویر کاراکال بافق و همچنین در آفریقا زندگی می‌کنند. ظاهر آن بسیار شبیه به گربه است اما با مدل گوش‌های درازتر و متفات. گاراکال یکی از سنگین‌ترین و سریع‌ترین گربه سانان کوچک است که با توجه به مطالعات انجام شده بر روی ژنتیک آن، محققان دریافته‌اند که سیستم فیزیکی این گربه شبیه به یوز است. کارکال از نظر ظاهری بسیار شبیه به گربه سانی به نام لینکس است اما این دو هرگز شبیه به هم نیستند زیرا بر خلاف لینکس، کاراکال یک حیوان تک زی است که به شدت قلمرو طلب است و معمولا بین 270 تا 1116 کیلومتر مربع از مناطق خشک را برای قلمرو خود انتخاب می‌کند و اغلب حیوان شب گردی است. همانطور که قبل‌تر هم اشاره کردیم چون زیستگاه اصلی این گربه سان در کاراکال بوده بسیاری آن را به نام کاراکال می‌شناسند و شما نیز هنگام پیاده‌روی در این کویر اگر خوش شانس باشید می‌توانید یک کاراکال واقعی را از نزدیک ببینید. البته ناگفته نماند که هنگام رودررو شدن با کاراکال نیازی به ترس نیست، زیرا این حیوان به راحتی رام می‌شود و مزاحمتی برای شما ایجاد نمی‌کند. از کویرگردی خود در کاراکال لذت ببرید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
رامین ۱۴۰۲/۲/۲۳

کویر کاراکال یزد محشره این مناظر طبیعی رو نباید از دست داد واقعا زیباست

  مدیر سایت۱۴۰۲/۲/۲۳

همره عزیز رهی نو از ثبت نظرتون سپاسگزاریم و از بودن طبیعت دوستانی مثل شما نیز بسیار خوشحال. موفق و پیروز باشید

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...