رَهی نو

پارک جنگلی النگدره گرگان

تعداد بازدید: ۱۹۸۰ ۱۶ آبان ۱۳۹۶

گلستان ملقب به نگارستان ایران، یکی از استان‌های ناحیه شمالی کشور ایران است. آب‌وهوای عالی، نزدیکی این استان به دریاچه خزر، خاک مناسب و غیره از جمله دلایلی محسوب می‌شود که این خطه از ایران عزیز نیز از جاذبه‌های گردشگری و نعمت جنگل‌های بکر و زیبا بهره‌مند باشد. از جمله مهم‌ترین جنگل‌های استان گلستان که شاید نسبت به جنگل ناهار خوران گرگان کمی ناشناخته‌تر باشند، می‌توان به جنگل کردکوی، جنگل النگدره گرگان، جنگل افرا تخته و غیره اشاره کرد.

 

این مقاله رهی نو باهدف معرفی جنگل النگدره نگارش شده است. برای آشنایی بیشتر با این جنگل بی‌همتا و توریست پذیر تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

 

معرفی پارک جنگلی النگدره گرگان

جنگل النگدره گرگان با مساحت 185 هکتاری به‌عنوان یکی از جنگل‌های معروف و کم‌نظیر استان گلستان شناخته می‌شود. پوشش گیاهی این ناحیه در کنار امکانات رفاهی آن سبب شده تا این جنگل در چند سال گذشته لقب هفتمین منطقه نمونه کشوری را از آن خود کند. این جنگل دارای پوشش گیاهی غنی از درختان انجیلی، توسکا، ممرز، افرا، بلوط، بید و غیره است.

 

النگدره در پاییز


بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی گرگان؛ جاذبه های گردشگری و تفریحی گرگان + عکس و آدرس


عموم گردشگران النگدره را برای عکاسی، تفریح، طبیعت‌گردی و غیره انتخاب می‌کنند. از دیگر ویژگی‌های بارز و دیدنی جنگل النگدره که شاید کمتر کسی از آن آگاه باشد، می‌توان به وجود سه چشمه در دل این جنگل اشاره کرد. این جنگل علاوه بر درختان تنومند یک رودخانه و یک دریاچه مصنوعی را در دل خود جای‌داده است.

 

آدرس و مسیر دسترسی به جنگل النگدره

جنگل النگدره گرگان در پنج کیلومتری جنوب غربی شهر گرگان استان گلستان واقع‌شده است. برای رسیدن به این جنگل ابتدا باید وارد مسیر جنگل ناهارخوران شد و مطابق با جهت تابلوها به سمت جنگل النگدره رفت. مسیر دسترسی به این جنگل بی‌نظیر نیز بسیار آسان است و نیاز به پیاده‌روی ندارد. برعکس جاده جنگل ناهار خوران گرگان که جاده باریک و دوطرفه است در جنگل النگدره گرگان می‌توان شاهد جاده یک‌طرفه و با پهنای مناسب بود. گرچه مسیر دسترسی به جنگل النگدره آسان است، اما پیشنهاد رهی نو به گردشگران عازم استان گلستان نصب اپلیکیشن مناسب مسیریابی قبل از شروع سفر خاطره‌انگیز خود است.

 

امکانات پارک جنگلی النگدره

جنگل النگدره گرگان دارای امکانات تفریحی و رفاهی بسیار زیادی است. از جمله مهم‌ترین امکانات این پارک جنگلی می‌توان به دریاچه مصنوعی، سرویس بهداشتی، فروشگاه، آلاچیق، سکو برای نشستن، کافی‌شاپ، رستوران، نمازخانه، رستوران، ایستگاه دوچرخه، زمین‌های بازی، جاده سلامت و ماشین‌های برقی برای کودکان اشاره کرد. آنچه النگدره را خاص‌تر از بقیه جنگل‌های استان گلستان می‌کند، احداث جاده سلامت و ایستگاه دوچرخه در چند سال اخیر است.

 

جاده سلامتی النگدره

در سال 1397 جاده سلامتی النگدره به‌عنوان یکی دیگر از امکانات رفاهی به پارک النگدره افزوده شد. این جاده کاملاً چوبی به‌منظور عدم فرسایش خاک و سهولت در پیاده‌روی در میانه جنگل احداث گشت. علاقه‌مندان به پیاده‌روی در فضایی مملو از درخت‌های زیبا و هوایی خنک می‌توانند در روزهای زوج از ساعت 6 صبح تا 6 عصر در جاده‌ای به طول 6 کیلومتر در آرامش جنگل پیاده‌روی کنند و از تنفس هوای پاک لذت ببرند.

 

یکی از قوانین حاکم بر پارک النگدره عدم ورود خودرو در روزهای زوج هفته است. این قانون خوب سبب شده تا گردشگران و افراد ساکن در شهر گرگان در روزهای زوج در فضایی به دور از آلودگی صوتی ساعاتی را به پیاده‌روی و ورزش بپردازند و خیالشان از بابت عدم ورود و خروج خودرو راحت باشد.

 

ایستگاه دوچرخه النگدره

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد روزهای زوج در پارک النگدره گرگان شرایط ورود خودرو یا موتورسیکلت وجود ندارد. این اقدام فضا را برای استفاده از دوچرخه آسان‌تر کرده است. پارک جنگلی النگدره شرایط کرایه دوچرخه را برای تمامی افراد فراهم کرده است. اگر روزهای زوج به جنگل النگدره بروید، دوچرخه‌سوارانی را خواهید دید که با کرایه دوچرخه از ایستگاه دوچرخه‌سواری در میان درختانی تنومند ورزش می‌کنند. فضای درونی پارک النگدره گرگان در کنار هوای خوبش همواره دلیل قانع‌کننده‌ای برای ورزش‌های هوازی است. چه ورزشی بهتر از دوچرخه‌سواری که علاوه برساخت ماهیچه موجب کاهش استرس و لاغری می‌شود. 

 

جنگل النگدره گرگان

 

بهترین فصل سفر به النگدره

جنگل النگدره گرگان با بافت و زیبایی بی‌نظیرش در هر فصل سال دارای زیبایی مخصوص به خود است. بیان بهترین فصل سفر به النگدره کاری دشوار است، چرا که هر فصل از سال در این جنگل اتفاقات زیبایی رخ می‌دهد. به‌عنوان مثال فصل زمستان پارک النگدره سفیدپوش و سرد است و در مقابل در فصل تابستان جای‌جای این جنگل زیبا را می‌توان سبزپوش و معتدل دید. به‌طور کلی در 4 فصل سال در جنگل النگدره گرگان می‌توان به تفریح و عکاسی پرداخت.

 

النگدره در پاییز

یکی از زیباترین فصل‌ها در جنگل النگدره گرگان فصل پاییز است. در آذرماه پاییز هرسال می‌توان النگدره را غرق در برگ‌های نارنجی، زرد و قهوه‌ای دید. در زیر هر درخت در این جنگل رویایی گل‌های نرگس خودرویی وجود دارد که جنگل را آذین داده‌اند. اگر عاشق عکاسی هستید، در فصل پاییز و در ماه‌های آبان و آذر سوژه‌های خوبی برای عکاسی و فیلم‌برداری در جنگل النگدره مشاهده می‌کنید.

 

النگدره در بهار

نوید سال نو و شکوه بهار جلوه دیگری به جنگل النگدره می‌دهد. جنگل النگدره گرگان در فصل بهار مملو از شکوفه‌های سفید و صورتی می‌شود. در این میان‌ برگ‌های نورس و تازه این جنگل را خواستنی‌تر از فصل‌های دیگر سال می‌کنند. اگر عاشق تفریح و طبیعت‌گردی هستید فصل بهار بهترین زمان برای برپایی کمپ در این جنگل است. هم‌چنین نیمه فروردین و اردیبهشت زمان مناسبی برای عکاسی و جمع‌آوری گیاهان دارویی خودرو است.

 

اقامت و رزرو هتل در النگدره

به‌منظور حفظ محیط‌زیست، جلوگیری از جنگل‌زدایی و باقی ماندن جنگل النگدره برای نسل‌های بعد، در این جنگل سوییت یا ویلایی برای رزرو و اقامت وجود ندارد. گردشگرانی که می‌خواهند در شهر گرگان و در مجاورت جنگل النگدره به تفریح بپردازند، می‌توانند در هتل‌ها و اقامتگاه‌های نزدیک النگدره ساکن شوند.

 

اما یک خبر خوش برای علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی و کمپینگ! در این جنگل شرایط برپایی چادر وجود دارد. طبیعت گردان عزیز می‌تواند با رعایت اصول طبیعت‌گردی نظیر عدم انباشته سازی زباله، عدم روشن کردن آتش در محیط باز، آسیب نزدن به درختان و غیره در این جنگل برای مدتی چادر برپا کنند و از طبیعت‌گردی لذت ببرند.

اگر قصد سفر و اقامت در گرگان را دارید می توانید از ارزان ترین تا بهترین هتل های گرگان را از رهی نو با تخفیف ویژه رزرو کنید.

جمع‌بندی

جنگل النگدره یکی از مناطق توریستی استان گلستان است. این جنگل زیبا در نزدیکی جنگل ناهار خوران واقع‌شده و دارای امکانات رفاهی، نظیر ایستگاه دوچرخه، جاده سلامت، نمازخانه، کافی‌شاپ و غیره است. اگر تاکنون گرگان را با جنگل زیبای ناهار خوران و روستای زیارت می‌شناختید، توصیه می‌کنیم در سفر بعدی خود حتماً از جنگل النگدره گرگان بازدید کنید و در فضای زیبای آن در آرامشی عمیق غرق شوید. سپاسگزاریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید، لطفاً نظرات و تجربیات خود را هنگام بازدید از پارک جنگلی النگدره با رهی نو به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...