رَهی نو

آبگرم لاویج

تعداد بازدید: ۱۶۷۹۸ ۸ آذر ۱۳۹۶

لاویج روستایی در ایران است و به دلیل داشتن آب گرم معدنی و خواص درمانی آن، بسیار معروف است. این آب گرم برای درمان بیماری‌های عمومی و تسکین دردهای عصبی و مفصلی کاربرد دارد. در این مقاله با ما همراه باشید تا با آب گرم لاویج بیشتر آشنا شوید.

 

معرفی آب گرم لاویج

یکی از بهترین گزینه‌های گذراندن تعطیلات، بازدید از چشمه‌های آب گرم طبیعی است، به‌خصوص در ماه‌های زمستان بازدید از این مکان هم سیاحت است و هم می‌توان از خواص درمانی آن بهره برد. تصمیمی که هر مسافری ممکن است بگیرد تا آرامشی بی‌بدیل را به قلب و روح خود هدیه دهد.

 

این موهبت طبیعی با مواد معدنی خود توانایی درمان و رفع اکثر مشکلات بدن را دارد. آبگرم لاویج واقع در روستایی به همین نام و از آبگرم‌های معروف استان مازندران و ایران است که طرف‌داران زیادی دارد.

 

دمای آب گرم طبیعی این منطقه حدود 35 درجه با ظاهری مات، کمی ترش و کمی تند است. آنیون‌های موجود در آن شامل بی‌کربنات، کل، سولفات و کاتیون‌های آن کلسیم، منیزیم، سدیم و پتاسیم است. آب گرم لاویج شامل استخری بزرگ با عمق کم، دوش‌های گرم و خنک، رخت‌کن مستقل و بوفه است. همچنین مرکز تصفیه آب در این محل ساخته شده است.

 

معرفی آب گرم لاویج

 

آب گرم لاویج کجاست؟ 

در اطراف شهر کوچک چمستان که در دامنه‌های البرز استان مازندران قرار دارد، روستایی خوش‌منظره وجود دارد که بیش از سایر نقاط آن منطقه شناخته شده است. این روستا که به لاویج شهرت دارد، در منطقه‌ای زیبا و دل‌انگیز و نزدیک به کوه‌ها و جنگل‌های سرسبز واقع شده است. آب‌وهوا در آنجا نسبتاً سرد است؛ به‌طوری‌که اگر در فصل تابستان به این منطقه از ایران سفر کنید، اثری از گرما نخواهد بود.

 

روستای لاویج در 18 کیلومتری جنوب چمستان و در میان دره‌های جنگلی زیبای رشته‌کوه‌های البرز قرار دارد. باتوجه‌به اینکه جاده چمستان به لاویج از پارک جنگلی کشپل و از میان جنگل می‌گذرد، فضای لذت‌بخشی برای گردشگران فراهم شده است. ازاین‌رو هرساله مسافران زیادی جذب این منطقه می‌شوند.

 

روستای لاویج را دیوارهای بلند رشته‌کوه‌های البرز احاطه کرده است که در بهار و تابستان پوشیده از درختان تنومند و سرسبز می‌شود و منظره‌ای آرامش‌بخش و کمیاب را خلق می‌کند. شکوفه‌های سفید پرتقال بهاری، تابستان تمام سبز و پائیز هزار رنگ از جاذبه‌های طبیعی و جالب آب گرم لاویج به شمار می‌روند. 

 

از سایر جاذبه‌های طبیعی این منطقه می‌توان به چشمه‌های فیل سنگی، ایران‌زمین، شفل و بیبنو اشاره کرد. این چشمه‌ها که در دامنه‌های کوه در شرق آبادی لاویج قرار دارند، به دلیل اثرات درمانی و آرامش‌بخشی که دارند، بسیار موردپسند گردشگران قرار گرفته‌اند. این آب‌های گرم غنی از گوگرد و مواد معدنی که از دل زمین بیرون می‌آیند، برای درمان مشکلاتی مانند درد مفاصل، ناراحتی پا، کمردرد و ناراحتی‌های پوستی عالی هستند.

 

چشمه آب گرم لاویج از نظر فیزیکی و جغرافیایی از وضعیت خوبی برخوردار و دارای دوش، حمام و استخر است. علاوه بر این، خانه‌هایی در کنار این مجموعه از چشمه‌های آب گرم ساخته شده است که باعث آسایش بیشتر بازدیدکنندگان روستای لاویج شده است. 10 تا 20 نفر ممکن است در هر یک از استخرهای آب گرم جای بگیرند. همچنین این مکان شامل سرویس بداشتی و دوش‌های جداگانه است.

 

مسیرهای دسترسی آب گرم لاویج 

روستای لاویج یکی از زیباترین نواحی اطراف شهرستان نور است. اگر بخواهید از سمت شرق مازندران وارد لاویج شوید، ابتدا باید به آمل برسید و بعد از آن به سمت جاده چمستان حرکت کنید.

 

در صورتی که می‌خواهید از غرب مازندران به روستای لاویج بروید، کافی است در مسیر شهرستان نور قرار بگیرید. در این مسیر به چمستان می‌رسید و پس از آنکه 18 کیلومتر طی کردید، وارد لاویج خواهید شد.

 

از آنجا که مسیر چمستان به لاویج از پارک جنگلی کشپل عبور می‌کند، این مسیر یکی از محبوبت‌ترین راه‌های رسیدن به لاویج ازدید گردشگران است. از این رو مسافران زیادی در طول سال پس از سفر به مازندران، لاویج را برای گشت‌وگذار انتخاب می‌‌کنند تا علاوه بر تماشای زیبایی‌های طبیعت، هوای پاک، سرسبزی و خرمی طبیعت و زیبادوستی خداوند در خلق اینچنین مناطقی را لمس و درک کنند.

 

جاهای دیدنی اطراف آب گرم لاویج 

لاویج منطقه‌ای کوچک با مقاصد اکوتوریسمی متمایز است. هنگام سفر به آب گرم لاویج می‌توانید دیدنی‌های طبیعی و جذاب متعددی شما را شگفت‌زده می‌کند که معروف‌ترین آن‌ها عبارتنداز:

 

آبشار حرام او

آبشار حرام او یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی لاویج است. آب آرام و زلال این آبشار که در مسیر چمستان به لاویج قرار دارد، همیشه پذیرای مسافران است. آبشار حرام او به بازدیدکنندگان گزینه‌های اقامتی و خدمات غذاخوری متنوعی ارائه می‌دهد. بر اساس اطلاعات (نقل شده به‌صورت شفاهی) آب این آبشار از سطوح زیرین حرم امامزاده و ارتفاعات سوردار سرچشمه می‌گیرد که به همین دلیل نام خود را گرفته است. واژه «او» در زبان طبری به معنای «آبی که از حرم می‌آید» است. این اصطلاح در طول زمان به حرام آن تبدیل شده است.

 

آبشار حرام او

 

جنگل‌های اطراف لاویج

جنگل‌های انبوه و سرسبز لاویج که ارتفاع آنها از سطح دریا به 2500 متر می‌رسد، یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های این منطقه هستند. این امر به‌ویژه در مورد درختان راش که متعلق به دوران پیشین جنگل‌های هیرکانی در میلیون‌ها سال پیش هستند، صادق است. مسافران به جنگل‌ها، نخلستان‌ها و آب گرم معدنی لاویم بسنده می‌کنند و به‌ندرت از این موهبت طبیعی دیدن می‌کنند. سفر به این جنگل‌های وسیع تجربه‌ای است که هرگز فراموش نمی‌شود و برای هر نوع گردشگری جذاب و به‌یادماندنی است و می‌تواند سفر به‌شدت خاطره‌انگیزی را برای شما رقم بزند. 

 

از سویی دیگر، جنگل‌های لاویج محل زندگی طیف وسیعی از گونه‌های گیاهی و جانوری است. علاوه بر این، هر مکان دارای چشمه‌ای است که از زمین بیرون می‌آید و میوه‌های جنگلی و وحشی منحصربه‌فردی در طول سال در این منطقه می‌رویند. از سایر جاذبه‌های زیبای این منطقه می‌توان به شکوفه‌های سفید بهاری، درختان جنگلی سرسبز تابستان و رنگ‌های الوان پاییزی اشاره کرد.

 

آب گرم لاویج همچنین نزدیک به کلیسای سنت آنتوان درهایکاشان، عمارت نیما یوشیج در یوش و آبشار آب پری است. همچنین توصیه می‌کنیم از دیدار ییلاق میرخمند که در جاده لاویج به بهبانک واقع شده است در 35 کیلومتری لاویج غافل نشوید. پارک جنگلی کشپل در 15 کیلومتری، امامزاده صالح در ارتفاعات روستای لاویج و نور در چمستان را نیز باید در این فهرست قرار داد.

 

از دیگر مکان‌های دیدنی لاویج می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پارک جنگلی کشپل
  • جنگل اسیونگ؛
  • مراتع نومه؛
  • چشمه‌ها و رودخانه‌های جاری؛
  • کمپ تابستانی زیبای ایزوا. 

 

بهترین زمان و فصل سفر به آب گرم لاویج 

بسته به دلیل حضور شما در آنجا، ممکن است زمان مناسب متفاوتی برای بازدید از لاویج وجود داشته باشد. اگر قصد استفاده از آب گرم لاویج را دارید، بدون شک ماه‌های سردتر سال مناسب‌تر هستند و تجربه لذت‌بخشی را خواهید داشت. همچنین اگر می‌خواهید تفریح کنید و به گشت‌وگذار در استراحتگاه‌های تابستانی لاویج بروید، بهترین فصول برای طبیعت‌گردی، بهار و تابستان است.

 

از سوی دیگر، مناظر پاییزی لاویج بسیار منحصربه‌فرد است و انتخاب ویژه‌ای برای عکس‌برداری محسوب می‌شود. مناظر دامنه کوه‌ها و جنگل‌ها در پاییز همواره موردعلاقه و توجه عکسان، هنرمندان و علاقه‌مندان به طبیعت است و صحنه‌های شگفت‌انگیزی را می‌توان به ثبت رساند.

 

بهترین زمان و فصل سفر به آب گرم لاویج 

 

به‌علاوه، پیاده‌روی و گشت‌وگذار در جنگل‌های پائیزی، می‌تواند بسیار ‌لذت‌بخش باشد. همچنین در فصل بهار و تابستان و شکوفایی طبیعت می‌توان از پیاده‌روی در میان جنگل‌های انبوه و کوهستان‌های این منطقه لذت برد که آن را به یک جاذبه گردشگری مشهور برای گردشگران داخلی و خارجی تبدیل کرده است. 

 

به‌طورکلی، بهترین فصل سفر به روستای لاویج بهار و تابستان است. رزرو اقامتگاه در این منطقه و یک سفر کوتاه هر دو بسیار سرگرم‌کننده هستند. بااین‌حال، یک سفر کوتاه چندساعته به شما این امکان را می‌دهد که از زیبایی و جذابیت این منطقه بکر نهایت لذت را ببرید. البته که سایر زمان‌های سال مانند پاییز و زمستان نیز می‌توانید مناظر متمایز و جذاب را مشاهده کنید.

 

اقامت در سفر به آب گرم لاویج 

در لاویج، چندین امکان برای اقامت وجود دارد. شما می‌توانید در هتل‌آپارتمان‌های مستقر در دهکده لاویج و اطراف آن یا اقامتگاه بوم‌گردی اسکان کنید تا یک شب لذت‌بخش را در محیطی روستایی تجربه کنید. به‌علاوه، خانه‌های روستایی نیز برای اجاره در دسترس هستند که با کرایه آن‌ها می‌توانید شب را آنجا بگذرانید. صدها خانه و ویلا اجاره‌ای در دهکده لاویج به همراه تعدادی کلبه مهمان‌پذیر در نزدیکی آبگرم لاویج برای اجاره در دسترس هستند که می‌توانید برای کرایه آن‌ها اقدام کنید. البته رهی نو می‌تواند به‌عنوان دوست و همیار شما در طول سفر، مکانی امن و اقامتگاهی مناسب باتوجه به بودجه و انتظاراتتان به شما معرفی و پیشنهاد کند. کافی است به این سایت از هر کجای ایران که هستید مراجعه کنید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن بهترین و مناسب‌ترین محل اقامتتان در منطقه آب گرم لاویج را رزرو کنید.

 

جمع‌بندی

یافتن مکانی برای اقامت در تعطیلات در آب گرم لاویج به دلیل ازدحام، می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. بنابراین در این شرایط منحصربه‌فرد، پیشنهاد می‌کنیم که ترجیحاً رزرو هتل خود را قبل از حرکت انجام دهید. علاوه بر این، می‌توانید در رستوران‌های نزدیک غذا میل کنید و از طعم دلپذیر و متنوع غذاهای شمالی لذت ببرید. مجموعه رهی نو امکان رزرو آسان هتل در این منطقه زیبا و دل‌انگیز را فراهم آورده است. برای رزرو هتل در اطراف آب گرم لاویج می‌توانید با کارشناسان ما در رهی نو تماس بگیرید. 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
پریوش ۱۴۰۲/۱۱/۲۵

لاویج اب گرم و عسل داره ما رفتیم یکبار اونجا خیلی خوش گذشت

  مدیر سایت۱۴۰۲/۱۱/۲۸

پریوش عزیز ممنون از اینکه تجربه تون رو با ما به اشتراک گذاشتید همیشه شاد باشید

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...