رَهی نو

دریاچه الیمالات زیباترین دریاچه مازندران

تعداد بازدید: ۲۵۸۷ ۸ آذر ۱۳۹۶

در این مقاله، سایت رهی نو گریزی به شهرهای زیبای شمال زده است و در میان این‌همه زیبایی بر روی دریاچه الیمالات مازندران متمرکزشده است. دریاچه الیمالات یا علیمالات یکی از نقاط شگفت‌انگیز شهرستان نور مازندران است. این سد که در بین مردم بانام دریاچه شناخته می‌شود دارای ارتفاع 125 متری از سطح دریا است. برای آشنایی هر چه بیشتر با این دریاچه و یافتن پرسش دریاچه الیمالات کجاست تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

معرفی دریاچه الیمالات

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، دریاچه الیمالات مازندران یکی از نقاط بکر و دیدنی در شهرستان نور مازندران است. در پاسخ به سؤال دریاچه الیمالات کجاست می‌توان گفت که این دریاچه در مسیر نور – چمستان واقع‌شده است. پس از طی کردن 8 کیلومتر از این مسیر می‌توان این مروارید درخشان در دل جنگل‌های مازندران را مشاهده کرد. چمستان یکی از بخش‌های ییلاقی شهر نور است که علاوه بر جای دادن دریاچه الیمالات تعداد زیادی آبشار و چشمه آبگرم را در خود جای‌داده است. گرچه الیمالات یک سد خاکی محسوب می‌شود اما مردم بومی مازندران این سد را به علت زیبایی فراوانش دریاچه الیمالات خطاب می‌کنند. با توجه به رونق گردشگری در این ناحیه و طبیعت بکر اطراف دریاچه، این منطقه در چند سال اخیر به یکی از مناظر مهم گردشگری، عکاسی، تفریحی و توریستی تبدیل‌شده است.

 

دریاچه الیمالات کجاست

 

دریاچه الیمالات کجاست؟

با گذر از شهرستان نور و رسیدن به چمستان باید حدود 8 کیلومتر وارد مسیر چمستان شد و در دوراهی ناحیه جنوبی روستای منتهی به کارگرکلا به سمت جنگل‌های کشپل رفت. پس از طی کردن مسافتی 4 کیلومتری می‌توان دریاچه الیمالات یا سد خاکی علیمالات را مشاهده کرد. این سد زیبا که در آغوش پوشش گیاهی از درختان نظیر انجیلی، ممرز، افرا، بلوط، توسکا و غیره قرار دارد، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین محیط‌های گردشگری مسیر نور- چمستان محسوب می‌شود.

 

باوجود تمامی تفاسیر فوق در پاسخ به سؤال دریاچه الیمالات کجاست، پیشنهاد رهی نو به گردشگران عازم مازندران نصب یک اپلیکیشن مسیریابی معتبر به‌منظور عدم اتلاف وقت و یافتن سریع دریاچه الیمالات در حین سفر است.

 

امکانات دریاچه الیمالات

با توجه به اینکه سد خاکی الیمالات در چند سال اخیر به‌عنوان یک پدیده گردشگری مهم در استان مازندران تبدیل‌شده، بدیهی است که این جاذبه گردشگری هرساله میزبان تعداد زیادی گردشگر از سراسر ایران و جهان باشد. با توجه به این موضوع مهم در چند سال اخیر در این منطقه گردشگری امکانات رفاهی قابل‌توجهی احداث‌شده که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

 

رستوران

تأسیس چند رستوران در نزدیکی سد خاکی الیمالات از برترین دستاوردها و پیشرفت‌های این منطقه گردشگری محسوب می‌شود. رزلند یکی از نزدیک‌ترین رستوران‌های دریاچه الیمالات محسوب می‌شود که دارای چشم‌انداز و منظره‌ای مشرف به این دریاچه است. گر چه رزلند نزدیک‌ترین رستوران دریاچه الیمالات است اما می‌توان در مسیر چمستان به دریاچه چندین رستوران معتبر و باکیفیت را مشاهده کرد. در اغلب رستوران‌های نزدیک به دریاچه سه وعده صبحانه، ناهار و شام به‌صورت تازه و گرم سرو می‌شود. ضمن اینکه در منوی غذایی رستوران‌های مسیر دریاچه می‌توان انواع کباب‌ها، انواع خورشت‌های ایرانی و انواع غذاهای شمالی را مشاهده کرد.

 

کافی‌شاپ

اگر می‌خواهید در کنار منظره زیبای سد الیمالات مدتی را به استراحت بپردازید، پیشنهاد می‌کنیم، حتماً از کافی‌شاپ این دریاچه زیبا بازدید کنید. در منوی این کافی‌شاپ متنوع‌ترین نوشیدنی‌های سرد و گرم اعم از انواع بستنی، آبمیوه، چای، قهوه، دسر و غیره سرو می‌شود.

 

قایق‌سواری

علاقه‌مندان به تفریحات آبی می‌توانند با کرایه قایق برای مدتی از مناظر اطراف دریاچه لذت ببرند. هزینه مناسب کرایه قایق در کنار زیبایی دریاچه الیمالات از جمله دلایلی است که گردشگران را به سمت قایق‌سواری و عکاسی در قایق سوق می‌دهد.

 

قایق‌سواری دریاچه الیمالات

 

ماهیگیری

اگر به ماهیگیری علاقه‌مندید این فرصت را از دست ندهید، چرا که در دریاچه الیمالات امکان ماهیگیری برای گردشگران وجود دارد. از جمله گونه‌های ماهی موجود در این سد برای صید می‌توان به ماهی قزل‌آلا و کفال (تلاجی) و غیره اشاره کرد.

 

شهربازی کوچک

از دیگر امکانات موجود در این بهشت گمشده می‌توان به وجود یک شهربازی کوچک در نزدیکی دریاچه به‌منظور بازی کودکان اشاره کرد. در این شهربازی کوچک وسایل بازی نظیر تاب، سرسره، الاکلنگ و غیره به چشم می‌خورد.

 

فروشگاه

فروشگاه از جمله مهم‌ترین امکانات رفاهی این منطقه گردشگری است. از آنجایی که الیمالات یکی از نقاط مهم کمپینگ مازندران محسوب می‌شود، وجود یک فروشگاه مملو از وسایل لازم برای تفریح چندروزه از اهمیت زیادی برخوردار است. خوشبختانه در نزدیکی سد الیمالات چند فروشگاه کوچک و بزرگ مشاهده می‌شود.

 

پس از یافتن سؤال دریاچه الیمالات کجاست و آگاهی از مهم‌ترین امکانات رفاهی این سد، بد نیست که بدانید امکانات رفاهی این منطقه تنها محدود به موارد فوق نیست، بلکه از دیگر امکانات رفاهی و تفریحی این دریاچه می‌توان به پارکینگ، سرویس بهداشتی، آلاچیق و غیره اشاره کرد. لازم به ذکر است که بگوییم در چند قدمی این دریاچه و در بخش چمستان امکان اجاره سوییت یا ویلا نیز وجود دارد.

 

مسیر دسترسی به دریاچه الیمالات

فاصله هر نقطه از ایران با دریاچه الیمالات متفاوت است. پایتخت‌نشینان برای بازدید از این بهشت گمشده مسیری 214 کیلومتری در پیش دارند و عموماً برای دست یافتن به این دریاچه راهی 4 ساعته را باید طی کنند. مسیر رسیدن به دریاچه الیمالات از جاده هراز و چالوس امکان‌پذیر است. گردشگران علاقه‌مند به بازدید از سد الیمالات در هر نقطه از ایران عزیز برای دسترسی به الیمالات باید خود را به جاده نور- چمستان برسانند. 

 

چه زمانی برای سفر به دریاچه الیمالات بهتر است؟

زیبایی دریاچه الیمالات در هر فصلی و زمانی بی‌نظیر است و زیبایی آن را نمی‌توان محدود به زمان خاصی از سال دانست. عکاسی در جوار این سد زیبا در هر 4 فصل سال لذت‌بخش و جذاب است. گرچه سلیقه و طبع هر شخص در مورد زمان سفر به دریاچه الیمالات متفاوت است، اما یک لحظه منظره پاییزی دریاچه الیمالات چمستان را تصور کنید، دریاچه‌ای زیبا که در آغوش درختانی به رنگ نارنجی، قرمز، سبز و زرد حبس شده است! به نظر می‌رسد که پاییز بهترین زمان بازدید از این دریاچه زیبا است، ولی با این حال الیمالات در فصل بهار، تابستان و زمستان هم از زیبایی دل‌فریبی برخوردار است.

 

امکانات دریاچه الیمالات

 

نکات بازدید از دریاچه الیمالات

حال که دریافتیم که دریاچه الیمالات کجاست، بهتر است قبل از بازدید از این منطقه بهداشتی نکاتی را مدنظر داشته باشید. در ادامه این بخش سایت رهی نو مهم‌ترین نکات بازدید از سد الیمالات را به‌صورت مختصر و مفید گردآوری کرده است.

  • به خاطر داشته باشید که برای ورود به دریاچه الیمالات باید ورودی بپردازید. مبلغ این ورودی هم‌اکنون بین 10 تا 20 هزار تومان است.
  • به‌منظور حفظ آرامش، عدم سرقت وجهه نقد و خودرو بهتر است از کارت اعتباری و ابزارهای امنیتی مناسب خودرو استفاده نمایید.
  • حتماً مقدار اندکی وجه نقد همراه خود داشته باشید.
  • قبل از ورود به دریاچه الیمالات وسایل موردنظر خود را از شهر نور خریداری کنید.
  • به خاطر داشته باشید که ساعت 22:00 شب مجموعه دریاچه الیمالات تعطیل خواهد شد.
  • اگر طبیعت گرد حرفه‌ای هستید، این نوید را به شما می‌دهیم که شرایط کمپینگ در این دریاچه وجود دارد.
  • اگر قصد ماندن در جوار دریاچه را دارید، ملحفه و پتو را فراموش نکنید.
  • ازآنجایی‌که دریاچه الیمالات آب و هوایی مشابه آب‌وهوای استوایی دارد، به یاد داشته باشید که در فصل تابستان این منطقه گرم و شرجی است.
  • به خاطر داشته باشید که قبل از رسیدن به دریاچه حدوداً 3 کیلومتر جاده خاکی است.
  • از نصب چادر در بستر دریاچه خودداری کنید. بهتر است از آلاچیق‌های تعبیه‌شده در محیط اطراف دریاچه استفاده کنید.
  • از برپایی آتش در این منطقه تفریحی سد جدا خودداری کنید.
  • به‌منظور استفاده هر چه بیشتر از محیط دریاچه و پیشگیری از نیش حشرات موزی حتماً لوسیون ضد حشره، قرص اسهال و مسکن همراه خود داشته باشید.
  • حتماً همراه در جعبه کمک‌های اولیه خود چسب زخم، باند، گاز استریل، چراغ‌قوه و غیره داشته باشید.
  • از نوشیدن آب دریاچه بپرهیزید. به جای آن از آب‌معدنی یا آب جوشیده استفاده نمایید.
  • حتماً کفش راحتی، لباس و وسایل لازم برای یک سفر لذت‌بخش را همراه خود داشته باشید.
  • در کنار تمام وسایلی که برای یک سفر بی‌نظیر لازم است، از وسایل ضدعفونی‌کننده نظیر قرص ضدعفونی‌کننده آب، مایع دستشویی، مایع ظرف‌شویی و غیره غافل نشوید.
  • دریاچه الیمالات میراث شخصی و ابدی ما نیست! بلکه این دریاچه برای فرزندان و مردمان بعد از ما نیز هست، ازاین‌رو با عدم صدمه زدن به درختان، گونه‌های جانوری و نریختن زباله این منظره فریبنده را برای فرزندان خود نیز باقی بگذاریم.

 

جمع‌بندی

در پاسخ به سؤال دریاچه الیمالات کجاست باید گفت: دریاچه الیمالات یکی از نقاط گردشگری منحصربه‌فرد و زیبای شهر نور و چمستان است. این دریاچه در ایام پاییز و بهار به زیباترین حد خود می‌رسد. این منطقه تفریحی دارای امکانات رفاهی مناسبی نظیر رستوران، آلاچیق، فروشگاه و غیره است. اگر قصد سفر به این ناحیه را دارید، حتماً از تفریحاتی نظیر عکاسی، ماهیگیری و قایق‌سواری غافل نشوید. بسیار خرسندیم که تا انتهای یکی دیگر از مقالات رهی نو با ما همراه بودید، لطفاً تجربیات و نظرات خود را در خصوص رستوران‌ها و فضای دریاچه الیمالات با ما به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
محمد ۱۴۰۲/۱۱/۲۸

این دریاچه از دریاچه های زیبای ایران است همونطور که خودتون معرفی کردید واقعا حیف که این دریاچه رو نبینیم

  مدیر سایت۱۴۰۲/۱۱/۲۹

محمد عزیز ممنون از توجه شما و ثبت نظرتون در سایت رهی نو قطعا نظرات شما به دوستان دیگر کمک میکند

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...