رَهی نو

معرفی پارک جنگلی کشپل

تعداد بازدید: ۳۳۴۴ ۱۴ دی ۱۳۹۶

پارک جنگلی کشپل یکی از رؤیایی‌ترین جنگل‌هایی است که در شمال کشور وجود دارد، زیرا ترکیبی است از طبیعت کم‌نظیر و زیبا و امکانات رفاهی و گردشگری. در این جنگل پوشش گیاهی متنوعی دیده می‌شود و در سراسر آن چشمه‌ها و رودهای مختلف جریان دارد. گونه‌های جانوری که در این منطقه زندگی می‌کنند، کم هستند و معمولاً جانوران و پرندگانی مثل کلاغ را می‌بینید که یاد گرفته‌اند با انسان‌ها زندگی مسالمت‌آمیز داشته باشند.

در این مقاله راهنمای گردشگری پارک کشپل آمل یا به عبارت بهتر کشپل نور را ارائه داده‌ایم تا بدانید هنگام مسافرت به این منطقه از چه جاهایی بازدید کنید و چه تفریحاتی می‌توانید داشته باشید.


جنگل کشپل چمستان

 

موقعیت مکانی و مسیر دسترسی به جنگل کشپل

پارک جنگلی کشپل یا تفرجگاه جنگلی کشپل چمستان در شهرستان نور مازندران در شهر چمستان در مسیر ییلاقی لاویج و در حد فاصله 2/5 کیلومتری از چمستان با موقعیت جغرافیایی از شمال به جاده نور ـ چمستان و از جنوب به کوه لاویج و آب گرم لاویج و شرق به جنگل‌های چمستان و از غرب به لاویج رود و شهرک صنعتی چمستان واقع شده ‌است. این عرصه به مساحت ۷/۲۱ هکتار و از نظر پوشش نیز دارای شش تیپ جنگلی توسکا، لرک، بلوط، افرا، ممرز، انجیلی است.

 

فاصله نور تا پارک جنگلی کشپل

 

برای رسیدن به پارک جنگلی کشپل، ابتدا باید به تهران برسید و بعد از آن از دو راه می‌توانید به سمت این منطقه بروید. مسیر اول از بومهن عبور می‌کند. باید از بومهن وارد جاده دماوند شوید، جاده هراز در امتداد جاده دماوند است که باید در مسیر خود به آن ادامه دهید تا به نزدیکی آمل برسید. پیش از آمل، پارک جنگلی هلومسر را می‌بینید که در کنار آن دوراهی جاده امامزاده عبدالله واقع شده است. از دوراهی مسیر خود را به سمت چپ و جاده امامزاده عبدالله ادامه دهید. بعد از آن وارد جاده آمل - چمستان شوید، دسترسی به این جاده از آمل هم امکان‌پذیر است. مسیر خود را تا رسیدن به روستای چمستان ادامه دهید و بعد از آن وارد جاده نور - چمستان شوید. در این مسیر، فرعی به نام جاده دریاچه الیمالات وجود دارد که باید در آن بپیچید. در این فرعی ابتدا به پارک جنگلی الیمالات می‌رسید و اگر مسیر خود را ادامه دهید به پارک جنگلی کشپل خواهید رسید.

مسیر دوم پارک جنگلی از چالوس و نوشهر و جاده ساحلی مشهور شمال کشور عبور می‌کند. برای استفاده از این مسیر ابتدا باید به نوشهر برسید و وارد جاده ساحلی شوید و مسیر خود را به سمت نور ادامه دهید. در قسمت‌های انتهایی نور، جاده نور - چمستان را می‌بینید، وارد آن شوید و مسیر خود را تا رسیدن به فرعی دریاچه الیمالات ادامه دهید. از این قسمت مسیر با آنچه پیش از این گفتیم، یکسان است. با توجه به این مسیر متوجه می‌شوید که فاصله نور تا پارک جنگلی کشپل زیاد نیست.


بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی نور | جاذبه‌ها و تفریحات نور با عکس و آدرس


امکانات رفاهی پارک جنگلی

پارک جنگلی کشپل امکانات رفاهی کافی برای مسافران دارد و برای افراد که به‌خاطر بدون امکانات بودن و ناامنی به جنگل‌های بکر نمی‌روند، مقصد مناسبی است. تعدد گردشگران در این منطقه باعث شده که مسئولان محلی امکانات مختلفی برای آن ایجاد کنند.

 

پارک جنگلی کشپل

 

در جنگل کشپل، فروشگاه، سرویس بهداشتی، آلاچیق و سکوی نشستن، رستوران و زمین‌بازی برای کودکان و بزرگسالان وجود دارد. یکی از جذاب‌ترین امکانات تفریحی و رفاهی این پارک، مسیر پلکانی سنگی است که ساخته شده و از طریق آن می‌توانید به قلب جنگل نفوذ کنید و از جذابیت‌های آن لذت ببرید. این مسیر جنگل‌نوردی را ساده‌تر کرده و محیطی جذاب برای عکاسی به وجود آورده است. کمی که در ارتفاعات بالاتر می‌روید، فضا مه‌آلود می‌شود و به میز و صندلی‌هایی می‌رسید که به چشم‌اندازی فوق‌العاده از کوه‌های سرسبز شمالی دسترسی دارند. یکی از لذت‌بخش‌ترین تجربه‌های مسافران پارک کشپل، نشستن پشت این میزها و چای خوردن در حین تماشای این طبیعت فوق‌العاده است. البته اگر در روزهای بارانی به این جنگل بروید، نمی‌توانید روی صندلی‌ها بنشینید، در مقابل از موهبت تنفس در هوای بارانی و استشمام بوی کم‌نظیر خاک باران خورده بهره‌مند خواهید شد. پارک جنگلی کشپل جایی است که در آن می‌توانید به معنای واقعی آرامش را تجربه کنید.

 

سوغات جنگل کشپل

در شهر نور و پارک جنگلی، سوغات مختلف شمال از جمله کلوچه و کوکی وجود دارد، اما از آنجایی که پوشش گیاهی کشپل غنی است، زنبورها این منطقه را به عنوان محلی برای گرده‌افشانی طبیعی انتخاب کرده‌اند. به همین دلیل عسل‌های کشپل به شهرت خاصی رسیده و یکی از مهم‌ترین سوغات این جنگل محسوب می‌شود.

 

جاذبه‌های دیدنی اطراف پارک جنگلی کشپل

اگر قصد دارید به منطقه نور و کشپل و آمل سفر کنید، توصیه می‌کنیم برنامه مسافرتی چند روزه داشته باشید. دیدنی‌های این بخش به کشپل محدود نمی‌شود و مکان‌های بسیاری برای بازدید و گشت و گذار وجود دارد. اولین نکته‌ای که باید درباره آن صحبت کنیم، این است که نور در مسیر جاده ساحلی قرار گرفته، بنابراین به سواحل دریای خزر راه دارد و اولین جاذبه‌ای که توجه مسافران را جلب می‌کند سواحل تفریحی این دریاست. از آنجایی که اکثر مسافران با سواحل آشنا هستند، از آن می‌گذریم و جاذبه‌هایی را معرفی می‌کنیم که احتمالاً آن‌ها را نمی‌شناسید.

پارک جنگلی سیسنگان و آبشار جذاب آن یکی از جاذبه‌های نزدیک به کشپل هستند که با حدود یک ساعت رانندگی از نور به آن می‌رسید. آبشار سیسنگان یک جاذبه طبیعی گردشگری است که در نوشهر قرار گرفته و سالانه پذیرای مسافران بسیاری است.

 

پارک جنگلی سیسنگان از جاذبه‌های دیدنی اطراف پارک جنگلی کشپل

 

اگر مسیر دسترسی به جنگل کشپل را به خاطر داشته باشید، به یاد می‌آورید که گفتیم برای رسیدن به این جنگل باید وارد فرعی دریاچه الیمالات شوید. این دریاچه و جنگل اطراف آن یکی از نزدیک‌ترین مکان‌های دیدنی به کشپل هستند و برای کمپینگ مناسب‌اند. وجود چشمه‌ها و رودها و دریاچه زیبا در این منطقه، جذابیت‌های آن را چند برابر کرده است. قایق‌سواری در دریاچه الیمالات یکی از جذاب‌ترین تفریحات برای مسافران است. روستای لاویج دیدنی دیگری در این منطقه است که به‌خاطر آبگرم موجود در آن به شهرت رسیده. با کمتر از یک ساعت رانندگی در دل جاده‌ای جنگلی و زیبا به لاویج می‌رسید که روستایی است جنگلی و علاوه بر آبگرم، جاذبه‌های طبیعی بسیاری دارد.

اگر از پارک جنگلی کشپل به سمت روستای آب پری بروید، جاذبه‌های طبیعی مثل آبشار حرام او و آبشار آب پری را می‌بینید. حرام او آبشار کوچکی است که در آن جریان آب بسیار کم از میان سنگ‌هایی که پر از خزه هستند، یک جاذبه طبیعی کوچک به وجود آورده. آبشار آب پری هم بیشتر شبیه به یک رود کوچک است که از میان سنگ‌هایی که به‌خاطر شیب کوه در مسیر رود قرار گرفته‌اند، حالت آبشار پیدا کرده. صدای عبور آب پری از میان سنگ‌ها، روح‌تان را تازه می‌کند!

 

جاذبه‌های دیدنی اطراف پارک جنگلی کشپل

 

هتل‌های نزدیک پارک جنگلی کشپل

از آنجایی که فاصله نور تا پارک جنگلی کشپل زیاد نیست، می‌توان در اقامتگاه‌های این شهر چند روزی را سپری کرد و در هر روز بخشی از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری این منطقه را دید. پارک جنگلی کشپل منطقه‌ای است که در آن امکانات رفاهی کامل فراهم شده؛ بنابراین مسافران می‌توانند از سوئیت‌ها و اتاقک‌های موجود در پارک استفاده کنند یا در آلاچیق‌ها و سکوها چادر بزنند و شبی را در کمپ سپری کنند. هزینه کمپ چادر نسبت به اجاره سوئیت مناسب‌تر است، اما سوئیت‌ها امنیت و امکانات بیشتری را در اختیار مسافران قرار می‌دهند. اگر نمی‌خواهید شب را در محیط جنگلی بمانید و شهر را ترجیح می‌دهید، می‌توانید به شهرها و روستاهای اطراف بروید؛ نور، لاویج، چمستان و... روستاها و شهرهای کوچکی هستند که امکان اقامت در آن‌ها وجود دارد. برای اقامت در این روستاها هم می‌توانید از سوئیت‌های شخصی استفاده کنید و هم به هتل بروید.

نزدیک‌ترین هتل‌ها به پارک جنگلی کشپل عبارتند از:

این هتل‌ها امکانات مختلفی دارند و با هر بودجه‌ای می‌توان هتلی مناسب در شهر نور انتخاب کرد.

پارک‌های جنگلی شمال کشور ترکیبی هستند از جاذبه‌های طبیعی و سازه‌های رفاهی، به همین دلیل یکی از بهترین مکان‌ها برای گردشگری محسوب می‌شوند. در این مقاله پارک جنگلی کشپل را معرفی کردیم و جاذبه‌های طبیعی اطراف آن را نیز نام بردیم. بهترین زمان برای بازدید از این منطقه بهار و اواخر تابستان تا اواسط پاییز است.

رهی نو علاوه بر اینکه راهنمای سفر به نقاط مختلف ایران را ارائه می‌دهد، امکان رزرو اقامتگاه را نیز برای شما فراهم کرده است تا بتوانید پیش از حرکت هر آنچه برای سفر نیاز دارید را فراهم کنید و در طول اقامت در مقصد خود، دغدغه‌ای نداشته باشید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نیماکوهستانی ۱۴۰۲/۹/۱۸

چه خوب که این جنگل رو معرفی کردید من لاویج و چمستان رفتم ولی این جنگل رو نرفتم

  مدیر سایت۱۴۰۲/۹/۱۹

نیمای عزیز ممنون از توجه شما امیدواریم سفرهای عالی در پیش داشته باشید

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...