رَهی نو

جاذبه‌های گردشگری نور

لیست دیدنی های نور

تا نام استراحت و تفریح و جنگل‌گردی می‌رسد، بی‌ شک شمال کشور یکی از محبوب‌ترین مناطقی است که برای سفر به خاطرمان می‌آید. مقصد امروز رهی نو، شهرستان زیبای نور است. جایی که می‌توانید برای مدت چند روزی هم که شده از دغدغه‌های روزمره جدا شوید و با جاذبه‌های تاریخی قدیمی‌ترین شهر مازندران، قوایی تازه کنید. در این مطلب، همسفر ما باشید تا با هم جاذبه‌های گردشگری نور را ببینیم.

 

معرفی مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های گردشگری نور مازندران

شهرستان نور یکی از قدیمی‌ترین شهرهای مازندران است که در قسمت غربی مازندران قرار گرفته است. در این شهر مردم به زبان مازنی صحبت می‌کنند. جالب است بدانید در ابتدا نام این شهرستان رستمدار بوده که همراه با چالوس و نوشهر ایالتی به نام کهن رویان تشکیل داده بودند. در نور هر چقدر که بگردید بازهم جایی را پیدا خواهید کرد که صفای دیدنش می‌تواند سفرتان را دلپذیر کند. در این مطلب از رهی نو لیستی از مکان‌ های دیدنی نور آماده کردیم.

 

بهترین دیدنی‌های نور

دوربین عکاسی‌تان را آماده کنید و با یک جفت کفش راحت، آماده شوید تا با هم به جاهای دیدنی نور برویم. از روستای لاویج و صفای تنفس در آب‌ و هوایی بکر و بی‌نظیر و آب‌درمانی تا تماشای آبشار سیسنگان و پارک جنگلی مه گرفته آماده نوازش چشمان شما است.

روستای لاویج، ترکیبی از درمان و طبیعت

در دل چمستان که بگردید، در میان دهستان‌های با صفای چمستان، در دل جنگل‌های البرز، روستای لاویج را می‌بینید. سری به این روستا بزنید و در آب‌های گرم لاویج، تنی به آب بزنید. برای رسیدن به این روستا، از دل چمستان عبور کرده و بعد از گذر از پارک جنگلی کشپل به لاویج خواهید رسید. از دل دامنه‌های کوه لاویج، چشمه‌های آب گرم می‌جوشد که می‌تواند به درمان بیماری‌های پوستی و مشکلات عصبی کمک کند. در اطراف این چشمه‌های آب گرم، مجتمع گردشگری با امکانات رفاهی فراهم شده تا گردشگران بتوانند لحظات خاطره انگیزی را در اینجا تجربه کنند. در این منطقه حتی می‌توانید سوئیت هم اجاره کنید تا رفت و آمد برایتان راحت‌تر باشد. اگر هوس جنگل‌گردی آن هم در دل نور را داشتید، جنگل‌های متراکم لاویج با بیش از چندین گونه درختان سر به فلک کشیده و کهن، آماده قدم‌های شما هستند. بی‌نظیرترین عکس‌ها را در شهرستان نور آن هم در لاویج می‌توانید بگیرید. بعد هم با کوله باری از سوغاتی‌های لاویج همچون عسل یا صنایع‌دستی چوبی، خاطره‌ای به‌یادماندنی برای خود رقم بزنید.

 

جاذبه‌های گردشگری نور

 

آبشار آب پری یا پری او، آبی در دل سنگ

در نزدیکی شهر نو و در 17 کیلومتری رویان، منطقه توریستی خوش آب‌ و هوایی وجود دارد که آب پری نام دارد. این منطقه در نزدیکی یوش و کجور قرار دارد. به‌ محض ورودتان به این منطقه احتمالاً تا چند دقیقه خیره به زیبایی‌های اطراف باقی بمانید و از این همه زیبایی متحیر شوید. سنگ‌هایی که در اثر رانش زمین در هم فرو رفتند و آبشار کمی که از دل این سنگ‌ها توانسته مسیر خود را پیدا کند و به پیش رود، منظره بی‌نظیری در مقابل چشمانتان قرار می‌دهد.

دریاچه الیمالات، زیبای خفته در جنگل

احتمالاً نام و آوازه الیمالات را زیاد شنیده باشید. در 8 کیلومتری نور الیمالات قرار گرفته است. این دریاچه در طبیعتی بکر و بی‌نظیر در میان آب‌ و هوای مرطوب و گاهی مه‌آلود در دل جنگل‌های مازندران قرار گرفته است. برای رسیدن به این دریاچه یک مسیر خاکی را طی می‌کنید تا از دل درختان و جنگل‌های سرسبز نور، دریاچه الیمالات به شما چشمک زند. اینجا دقیقاً همان جایی است که در رؤیای یک بهشت زیبا می‌توان آن را تصور کرد. دقیقاً به‌ خاطر همین آرامش و منظره رؤیایی که دارد توانسته بخشی از وجود گردشگران را برای همیشه در خود نگه دارد. البته اگر شانس با شما یار باشد و در مدت حضورتان در کنار این دریاچه از هیاهوی گردشگران دیگر در امان بمانید. سوار قایق موتوری شده یا با قایق پدالی به دل دریاچه بروید و رقص ماهی‌های قزل‌آلا را ببینید. در اطراف این دریاچه موقعیت رفاهی نیز برای کسانی که قصد دارند شب در این منطقه اقامت کنند، فراهم شده است.

روستای یوش، قدم در خانه نیما یوشیج

یکی از توابع شهرستان نور، روستای قدیمی یوش است. قدمت این روستا به زمان ساسانیان برمی‌گردد. جالب است بدانید که خانه پدری نیما یوشیج، در دوره قاجار نیز در همین‌ جا قرار گرفته و هر سال میزبان گردشگران زیادی است.

آبشار سیسنگان

آبشار دلنشین دیگری در تنگه نهر رودبار وجود دارد که در دل مسیر تاریخی کجور به سیسنگان قرار گرفته است. برای تماشای این آبشار از سمت کجور به جاده معدن زغال‌سنگ رفته و بعد از گذشتن از یک مسیر مال رو، آبشار سیسنگان را می‌بینید که برایتان دست نوازی می‌کند. جنگل سیسنگان نیز در نزدیکی همین آبشار قرار دارد که موقعیت را برای یک جنگل‌گردی یا کمپ کردن دلنشین فراهم کرده است.

 

جاهای دیدنی نور

 

رزرو آنلاین هتل نارنجستان نور در سایت رزرواسیون هتل رهی نو

آبشار حرام او

در 25 کیلومتری جاده ییلاقی نور - بلده آبشار خنک و گوارایی را می‌بینید که ناگزیر شما را دوربین به دست نگه می‌دارد تا از زیبایی‌های همه‌ جانبه‌اش عکاسی کنید. نام این آبشار از اینجا نشات گرفته که به بخش پایینی حرم یک امامزاده سرازیر می‌شود. او نیز به معنای آب است. باگذشت زمان ترکیب حرم و آب این آبشار، نام حرام او را به آن داده است. مردم محلی معتقدند که این آبشار خاصیت درمانی نیز دارد.

پارک جنگلی کشپل

برای یک پیک‌نیک حسابی با عزیزانتان یا کمپ جنگلی با دوستانتان، پارک جنگلی کشپل گزینه مناسبی است. این پارک در شهرستان نور و در مسیر جاده لاویج قرار گرفته است. یعنی اگر قصد بازدید از لاویج را داشته باشید، می‌توانید سر راه نیز به این پارک جنگلی سری بزنید. چشمه‌های زیبا و چشم نوازی که در مقابل چشمانتان در این جنگل می‌بینید، روح تازگی و سرزندگی را در شما زنده می‌کند.

عمارت خان بابا خان، میعادگاه شاهان قاجاری

یکی از عمارت‌های دیدنی و قدیمی به‌ جای‌ مانده از دوران قاجار امارت خان بابا خان است. این عمارت تاریخی در شهر بلده قرار گرفته است. خان بابا خان فرزند قلی خان پس از دستگیری در سال 1312، به مدت دو سال و نیم در زندان قصر شکنجه شد و در نهایت به دست فردی به نام عباس شش انگشتی به قتل رسید. سبک معماری این عمارت ساده است و وجود چند ستون منظم و متوالی باعث شده در عین سادگی، زیبایی و جلال خاصی پیدا کند. حیاط بزرگ و سرسبز امارت در قدیم میزبان شاهان قاجاری بوده و سرد و گرم بسیاری را به خود دیده است. دوربینتان را آماده کنید. کافیست در آب‌ و هوای ییلاقی به اینجا بیایید تا ببینید چه سوژه‌های نابی برای عکاسی پیش رویتان است.

قلعه پولاد بلده، صلابتی به اندازه تاریخ

در بلده، قلعه‌ای به نام پولاد بلده قرار گرفته که قدمتی نزدیک به دوره سلجوقی دارد. این قلعه در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. قلعه پولاد بر بالای کوهی بنا شده که از سه طرف به دره‌های عمیق منتهی می‌شود. شما می‌توانید پیاده تا قسمت شاه‌نشین قلعه رفته و از فراز آن، دور تا دور قلعه را تماشا کنید. این قلعه در زمان صفویان، قابل سکونت بود اما در نهایت ویران شد و با این وجود، همچنان توانسته صلابت و شکوه خود را برای به نمایش گذاشتن در مقابل گردشگران حفظ کند.

کلیسای آنتوان مقدس

یکی دیگر از مکان‌های دیدنی نور، کلیسای آنتوان مقدس است. در شهرک ساحلی هایکاشن که میان نور و علمده قرار گرفته است، این کلیسا را می‌بینید. کلیسا توسط ارامنه ساخته شده و با دیوارهای سیمانی و گچی که دارد، به صورت یک بنای هشت ضلعی است. راه ورودی به کلیسا به واسطه پله‌هایی است که در مقابل ناقوس خانه قرار گرفته است. سقف گنبدی تودرتوی کلیسا با ارتفاع 5 متری آن، جذابیت دیگری از این بنای تاریخی را نشان می‌دهد.

 

مکان‌های دیدنی نور

 

فیل سنگی، فیلی از جنس صخره

یکی از جالب‌ترین و در عین حال عجیب‌ترین جاذبه‌های دیدنی در نور، جاذبه سنگی بوده که به شکل فیل درآمده است. حکایتی که از این فیل سنگی نقل شده این است که در گذشته یک فیل سیاه و بزرگ به روستای لاویج حمله کرده و باعث آزار اهالی روستا شده است. امام حسن در آن زمان به این شهر سفر کرده بود که با عصای خود فیل را به سنگی سیاه تبدیل کرد. البته این حکایات بیشتر جنبه سرگرمی دارد و شواهد علمی نشان داده که این صخره در طول زمان و در اثر فرسایش، تغییر کرده و شبیه به جثه فیل شده است. با همه این تفاسیر، یک عکس یادگاری در کنار آن بیندازید.

کاخ تمیشان

از یادگاری‌های دوران پهلوی می‌توان به کاخ تمیشان اشاره کرد که در 5 کیلومتری نور قرار گرفته است. این کاخ به دستور اشرف پهلوی ساخته شده و اکنون در اختیار بنیاد جانبازان قرار گرفته است. به داخل محوطه کاخ که بروید، بنای ساختمان و استخر بزرگی که در محوطه قرار دارد، در کنار معماری هنری آن، توجه‌تان را جلب می‌کند.

مقابرسلاطین استندار

در بخش بلده شهرستان نور، در روستای یالرود جاذبه دیگری به نام مقابر سلاطین استندار قرار گرفته است. این بنا متعلق به دوره تیموریان است و یکی از جاذبه‌های شهرستان نور به شمار می‌رود. بنا در اسفند 1386 به ثبت آثار ملی درآمده است.

با هم سری به شهرستان نور و جاهای دیدنی آن زدیم. عکس و خاطره و حس خوب از تماشای طبیعت و جذابیت‌های آن جمع کردیم و به انتهای مطلب رسیدیم. شما چه جاذبه‌های دیگری از این منطقه می‌شناسید؟


ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...