رَهی نو

موزه حیات وحش دارآباد

تعداد بازدید: ۲۰۹۱۸ ۱۱ آبان ۱۳۹۶

موزه فضایی است که زیبایی‌های تاریخ را به تصویر می‌کشد و همه را با سرگذشت گذشتگان آشنا می‌کند. حال این موزه قصد دارد به جای تاریخ، حیات وحش را در نقطه‌ای نزدیک به شما نشان دهد و سفری جذاب و به‌یادماندنی برای آشنایی با حیوانات برای شما مهیا کند. وقتی نام حیات وحش به میان می‌آید، صدای هیاهوی حیوانات و طبیعت ذهن شما را پر می‌کند و ناخودآگاه لبخند را به لبان شما می‌آورد. در اینجا با سفر به موزه فرصتی برای تماشای شگفتی‌های حیات وحش در نقطه‌ای نزدیک خواهید داشت.
 

موزه حیات وحش دارآباد


موزه حیات وحش دارآباد یکی از زیباترین جاذبه‌های تهران است که حیوانات و جانداران زیادی را به تصویر می‌کشد. این موزه فضای برای آشنایی تمامی افراد مخصوصا کودکان و نوجوانان با موجودات زنده است. از جمله ویژگی‌های خاص این موزه دارا بودن نوع کم‌یاب پوست ببر است‌. هم‌چنین‌ دو نمونه از نادرترین و زیباترین پستان‌داران جهان‌، با نام‌های گور ایرانی و یوزپلنگ آسیایی در آن به نمایش گذاشته است‌. همچنین در سال ۱۳۸۰ مجسمه دایناسور گیاهخوار «کامپتوزوروس» که در دوران ژوراسیک در ایران می‌زیسته ‌است و آثار آن در سنگواره‌های تشکیلات شمشک کرمان یافت شده بوده، به عنوان نماد در محل ورودی موزه نصب گردیده ‌است. این موزه در سال 1376 به عضویت شورای بین‌المللی موزه‌ها (ICOM) و کمیسیون آموزش و ارتباطات سازمان جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN CEC) درآمد و در همین سال نیز به شبکه جهانی اینترنت پیوست‌. محل آن یکی از کاخ‌های شمس پهلوی بوده که برای میهمانان ساخته شده ولی هیچگاه مورد استفاده قرار نگرفت و پس از انقلاب، با تغییراتی برای استفاده عموم به موزه‌ای با محوریت طبیعت ایران تبدیل شد. این موزه در سال ۱۳۷۲ توسط شهرداری تهران و به منظور آشنایی شهروندان با میراث فرهنگی و طبیعی و شناخت اهمیت حفاظت از محیط زیست و حیات‌وحش افتتاح گردید.
 

موزه حیات وحش دارآباد-1


موزه حیات وحش دارآباد کجاست؟

موزه حیات وحش دارآباد یکی از کامل‌ترین موزه‌های کشور است که در یک فضای عالی به معرفی انواع مختلف گونه‌های طبیعی و حیات وحش می‌پردازد. این موزه در شمالی‌ترین نقطه شمال شرق تهران قرار دارد. باید دانید که موزه در ابتدای محدوده دارآباد واقع شده و با رفتن به خیابان آجودانیه می‌توان به خیابان موزه دسترسی پیدا کرد و بعد وارد موزه شد. موزه دارآباد در فاصله 5 دقیقه‌ای از کاخ نیاوران قرار دارد و به هیومن پارک نزدیک است.

 

بخش های مختلف موزه حیات وحش

جالب است بدانید که موزه حیات وحش شبیه باغ وحش است، اما کمی با آن تفاوت دارد. در این مکان حیوانات تاکسیدرمی شده و البته آنها در یک محیط طبیعی زندگی می‌کنند. موزه حیات وحش دارآباد وسعت 2500 متر مربعی دارد و این مکان جذاب در یک زمین به اندازه 12000 متر مربع ساخته شده است.
 

 

نمونه‌های کمیابی از گونه‌های زیستی را در این مکان مشاهده می‌کنید که بعضی از آنها منقرض شده‌اند. در این مجموعه شاهد 26 هزار گونه از موجودات مختلف هستیم. نمونه‌هایی از این موجودات شامل گوشتخواران، گربه‌سانان، خرس‌ها، ببرها، فک‌ها، خرگوش‌ها، فیل‌ها، جوندگان و.... می‌شود. گونه‌های زیادی از پرندگان که بیش از 165 گونه است در این مجموعه وجود دارد. چند مجموعه این موزه شامل:

 

مجسمه دایناسور گیاهخوار: یکی از جذابیت‌های موزه دارآباد وجود یک مجسمه گیاهخوار در ورودی موزه است. ردپای این دایناسور در کرمان دیده شده و گفته می‌شود که در دوران ژوراستیک در ایران زندگی می‌کرده است. این مجسمه توسط هنرمندان ایرانی و افغانی ساخته شده و امروزه نماد موزه است.

 

قفس جانداران زنده و محوطه مجموعه: محوطه موزه فضایی بسیار جذاب و دیدنی دارد. در این محوطه برای راحتی حال بازدیدکنندگان در فضایی سرسبز نیمکت‌هایی گذاشته شده تا از محیط اطراف لذت ببرند. در این فضا که قدم بزنید به قفس‌های پرندگان زنده می‌رسید. در این قفس‌ها شاهد تفریح خرگوش‌ها، دلبری طاووس‌ها و زیبایی کاسکو، آواز پرندگان و طوطی و کبک‌ها خواهید بود.

 

جانوران آسیایی، اروپایی و آمریکای شمالی: وارد موزه حیات وحش که شوید، جانداران تاکسیدرمی شده توجه شما را به خود جلب می‌کنند. «موس» گوزن بزرگ دنیا، گوزن زرد اروپایی، شاموا، خرش قهوه‌ای آمریکای شمالی و تعدادی از پرندگان نیز از اروپا و آمریکای شمالی در این مکان شما را هیجان زده می‌کنند. ببر بنگال، طاووس هند سریلانکا، پیتون و... که متعلق به آسیای میانه و شرقی هستند در اینجا به نمایش در آمده‌اند.

 

موزه دارآباد


گشت و گذار در میان موجودات مرکز و جنوب ایران: در اینجا موجوات متنوعی را مشاهده خواهید کرد. گونه‌هایی از پستانداران مانند شغال، روباه، کفتار، کاراکال و... و گونه‌هایی از خزندگان مانند مارمولک‌ها و مارها و البته گور ایرانی و یوزپلنگ ایرانی (از گونه‌های در معرض خطر انقراض) در اینجا خودنمایی می‌کنند. اگر تاکنون لاشخورها را ندیده‌اید می‌توانید گونه‌ای از این پرنده را نیز در اینجا مشاهده کنید.

 

آفریقا گردی: حیات وحش آفریقا با نام فیل‌های بزرگ و کرگدن‌ها و .. برای همه شناخته شده است. در اینجا نه تنها فیل و کرگدن، بلکه عاج فیل، سگ وحشی، پلنگ، گراز زگیل، شاخ و جمجه گاو وحشی آفریقایی و .. وجود دارد.

 

بازدید از آبزیان و خزندگان: دنیای آبزیان شگفتی‌های خاص خود را دارد. در این سالن خزندگان دریایی، آبزیان و انواع ماهی‌ها را مشاهده خواهید کرد. این گونه‌ها از آسیا، آفریقا، آمریکای شمالی و خلیج فارس آورده شده‌اند.

 

سالن زمین شناسی: در این سالن قسمت‌های مختلفی به نمایش در آورده شده است که شامل:

 

دیوراماها: این سالن دوره‌های زمین شناسی را نشان می‌دهد که به صورت شماتیک و همچنین پرده‌های نقاشی بزرگ به معرض دید قرار گرفته‌اند. مختصات گیاهی، جانوری و... را مشاهده خواهید کرد.

 

فسیل شناسی: قدمت فسیل‌های این سالن به میلیاردها سال قبل باز می‌گردد و بسیار دیدنی هستند. سنگواره‌ها، اسفنج‌ها، خارپوست‌ها، بازوتنان، نرم تنان، اسپیرو، اینوسراموس، کلیپه استر، زافرانتیس و ... از نمونه‌های فسیل این قسمت هستند.

 

کانی شناسی: اگر علاقمند به کانی‌ها و سنگ‌ها باشید در اینجا نمونه‌های مختلفی از آنها را مشاهده خواهید کرد. این موارد از نظر دارویی و صنعتی اهمیت زیادی دارند. تقریبا 100 نوع از کانی‌ها در موزه دارآباد قرار داشته که کاربردهای زیادی دارند . در اینجا با ویژگی‌های تمام آنها آشنا خواهید شد.

 

سالن پروانه‌ها و سالن گیاه شناسی: انواع پروانه بومی و حشرات در این سالن وجود دارد. سوسک‌ها عقربه‌ها، رتیل‌ها و ... را مشاهده خواهید کرد. در سالن گیاه شناسی نیز با گونه‌های مختلف گیاه آشنا خواهید شد. مرکز تحقیقات زنبور عسل نیز در همین سالن حضور دارد و اطلاعات مفیدی در اختیار علاقمندان قرار می‌دهد. همه چیز برای افزایش اطلاعات و آگاهی در اینجا برای شما مهیا است.

 

فروشگاه صنایع دستی: یکی از مهم‌ترین بخش‌های موزه فروشگاه صنایع دستی است که کالاهای متنوع و زیبایی را در اختیار علاقمندان قرار می‌دهد. هر آنچه که بخواهید را می‌توانید از این مکان تهیه کنید و به عنوان سوغاتی با خود ببرید.

 

ساعت کار موزه حیات وحش دارآباد

برنامه کاری موزه حیات وحش دارآباد برای 6 ماه نخست و 6 ماه پایانی سال متفاوت است. در بهار و تابستان که روزها طولانی‌تر بوده، ساعت بازدید از 8 آغاز می‌شود و تا 20 ادامه می‌یابد. در روزهای کوتاه‌تر سال یعنی پاییز و زمستان از ساعت 8 تا 18 امکان بازدید از این مکان وجود دارد. این موزه در تمامی ایام سال به جز روزهای سوگواری و شنبه‌ها برای بازدید عموم مردم باز است. در صورت علاقه می‌توانید با هماهنگی با موزه به صورت گروهی از این مکان بازدید کنید.

 

قیمت بلیط موزه حیات وحش دارآباد

جهت اطلاع از قیمت بلیط ورودی این موزه با شماره 96027011 تماس حاصل نمایید.

 

بهترین زمان رفتن به موزه حیات وحش دارآباد

موزه دارآباد در یک موقعیت مکانی بسیار خوب قرار دارد. بهتر است بدانید این موزه در منطقه بسیار سرسبز و خوش منظره واقع شده که می‌توان از هر لحظه حضور خود در آن لذت برد. هیچ فرقی نمی‌کند در چه فصلی از سال به این مکان می‌روید، این موزه زیبایی خود را در هر موقعیت زمانی به شما نشان می‌دهد. اما بهتر است فصل بهار و تابستان را برای گشت و گذار در موزه انتخاب کنید تا که بتوانید سرسبزی و زیبایی اطراف را نیز نظاره کنید.

 

هتل‌های نزدیک موزه حیات وحش دارآباد

  • از هتل‌های با کیفیت و نزدیک می‌توان به هتل هما تهران اشاره کرد. از این هتل تا موزه دارآباد تنها 13 کیلومتر، یعنی 20 دقیقه فاصله دارید.
  • هتل دیگری که پیشنهاد می‌شود، هتل استقلال تهران است. از این هتل تا موزه حیات وحش تنها 13 کیلومتر، یعنی 28 دقیقه فاصله دارید.
  • هتل اوین تهران پیشنهاد دیگر ما به شما است. فاصله تا این محل 13 کیلومتر، یعنی 28 دقیقه فاصله دارید.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
kamran ۱۴۰۲/۲/۲۱

موزه زیبا و جذابی است حتی برای کسانی که علاقه زیادی هم به گونه حیوانات و جانوران ندارن نیز جذاب است از موزه هایی است که خوب کارکردن براش

  مدیر سایت۱۴۰۲/۲/۲۱

همره عزیز رهی نو کاملا درست گفتید از موزه های جذاب و زیبا هست و دوستانی هم که زیاد علاقه ای به این موضوع ندارن میتونن بهره مند شوند

الهام ۱۴۰۲/۲/۲۰

یک سوال شما میدونید این موزه عضو شورای بین المللی موزه ها هست یا خیر ؟

  مدیر سایت۱۴۰۲/۲/۲۰

الهام عزیز بله در سال 1376 موزه حیات وحش دارآباد عضو شورای بین المللی موزه ها شد

نغمه ۱۴۰۲/۲/۱۹

دارآباد منطقه بسیار خوش آب و هوایی بهتر حتما فصل سرسبزی برید به این منطقه که لذت بیشتری ببرید کاملا موافقم با نظر ادمین مرسی از راهنمایی و توضیحات مفیدتون

  مدیر سایت۱۴۰۲/۲/۱۹

همره عزیز رهی نو نغمه جان از طبیعت دوستی و حسن توجه تون بسیار خوشحالیم آرزوی بهترین ها رو براتون داریم

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...