رَهی نو

موزه پارس شیراز؛ قدیمی ترین موزه شیراز

تعداد بازدید: ۴۵۸۷۴ ۷ آذر ۱۳۹۶

سفر به شیراز یکی از تاریخی‌ترین و دل‌انگیزترین سفرهایی است که می‌توانید با عزیزان‌تان داشته باشید و از عطر بهار نارنج سرمست شوید. فرقی نمی‌کند که هنگام چشمک شکوفه‌ها یا خوابیدن درختان به این شهر بیاید. همچنان جذابیت‌هایی در انتظارتان است که سفرتان را دلچسب می‌کند.

خودتان را آماده کنید، قرار است از فضایی دیدن کنیم که هم مورد علاقه طبیعتگران خوش ذوق است و هم تاریخ دوستان را به وجد می‌آورد. می‌خواهیم سری به موزه پارس واقع در باغ نظر شیراز بزنیم و از عطر درختان بهار نارنجی که شما را به میانه باغ دعوت می‌کند، سرمست شویم. اگر میخواهید در شیراز اقامت داشته باشید میتوانید از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو   هتل بزرگ شیراز   را رزرو کنید و  اقامتی بی نظیر ی در آن تجربه کنید.

آشنایی با موزه پارس شیراز

در میان کوچه، تابلوی موزه پارس از شما برای بازدید از عمارت و باغی زیبا دعوت می‌کند. راه را ادامه می‌دهید و بر روی کاشی‌های قدیمی کف باغ قدم می‌گذارید. عمارت 8 گوشه‌ای را می‌بینید که به عمارت کلاه فرنگی معروف است. اینجا یکی از مکان های دیدنی شیراز و همان موزه پارس شیراز است.

باغی زیبا به اندازه 7700 متر که به یکی از مهم‌ترین باغ‌های شیراز تبدیل شده است. در دو طرف این عمارت، دو حوض قدیمی قرار گرفته که دور تا دور آن را با گلدان‌های شمعدانی تزیین کردند. کمی که دقت می‌کنید می‌بینید عمارت بر روی سکویی به ارتفاع 1.5 متر ساخته شده است.

کاشی‌کاری یک دست و متقارن عمارت که در دو ضلع آن، شکارگاه و دو ضلع دیگر آن، حکایت داستان تخت سلیمان نقاشی شده، جلوه زیباتری به این مکان بخشیده است. در محوطه که می‌چرخید، توجه‌تان به سه اثر تاریخی جلب می‌شود که تاریخچه آن، روی کارت کوچک کنار اثر نوشته شده است.

اولین اثر که احتمالا این نقش را در طراحی‌های دیگر نیز دیده باشید نقش سنگ آزاره خورشید است که دو شیر روی آن به تصویر کشیده شده است. این سنگ متعلق به زمان قاجاریان است. بنای دیگری که از تاریخ جا مانده، سنگ استوانه‌ای است که روی آن تاریخ رامگرد نوشته شده است و متعلق به سال 590 هجری قمری است.

و اما توجه‌تان را به بزرگترین اثر سنگی شاهنشاهی در محوطه جلب می‌کنیم. سنگ‌های آزاره کاخ خورشید که متعلق به دوران قاجاریه است. تصویر این سنگ‌ها، تصویری از پهلوانان ایرانی است که گرز به دست به شما خیره شدند.

آشنایی با موزه پارس شیراز

موزه پارس شیراز کجاست

در خیابان شهره زند شیراز، تابلویی به چشم می‌خورد که روی آن نام باغ نظر(موزه پارس) حک شده است. از همان بیرون باغ، سرسبزی درختان سر به فلک کشیده بهار نارنج، توجه‌تان را جلب می‌کند. دور تا دور باغ با نرده‌های فلزی حصار کشی شده است. وارد باغ که می‌شوید، در مقابل‌تان یک آب نمای سه طبقه‌ای توجه‌تان را جلب می‌کند.

از سه پله ابتدای ورودی پایین رفته و به فضای باغ وارد می‌شوید. با گلکاری‌ها و نمای دل‌انگیزی که گرمای شیراز را به جانتان دلچسب می‌کند، بیشتر فضای پارک را برایتان تداعی می‌کند. از مسیر پر درخت به سمت موزه پارس هدایت می‌شوید. انبوه درختانی که زیبایی‌شان شما را به وجد آورده، به عنوان آثار باستانی با اسم درختان کهن به ثبت رسیده است. پس از همان ابتدا دوربین‌تان را برای عکاسی آماده کنید.

در صورتی که به شیراز سفر کردید و به دنبال هتل‌های نزدیک این موزه هستید، لیست هتل‌های زیر را به خاطر بسپارید.

هتل زندیه شیراز: این هتل در فاصله 3 کیلومتری و بازه زمانی 6 دقیقه‌ای از موزه قرار دارد.
هتل هما شیراز: این هتل در فاصله 3/7 کیلومتری و بازه زمانی 7 دقیقه‌ای از موزه قرار دارد.

موزه پارس شیراز کجاست

ساعت بازدید موزه پارس شیراز

این موزه، کنار ارگ کریمخان قرار گرفته است. به این ترتیب می‌توانید پس از برنامه ریزی یک روز گشت و گذار در شیراز و بازدید از دیدنی‌های این شهر، از ساعت 8 صبح تا ساعت 6 بعد از ظهر هر زمان که خواستید از این بنا دیدن کنید و با پرداخت ورودیه بسیار ناچیز حدود 3 هزار تومان، روی نیمکت‌ها زیر سایه درختان کهنسال نشسته و از عطر بهار نارنج و فضایی که می‌بینید، لذت ببرید. برای عکاسی، محیط باغ را از دست ندهید.

ساعت بازدید موزه پارس شیراز

تاریخچه موزه پارس شیراز

باغی که می‌بینید متعلق به دوره قبل از زندیه است اما کریم خان زند آن جا را به شکل باغ درآورده و حصار کشی کرده است. جایی که قدم گذاشتید، روزگاری محل رفت و آمد و مهمانی‌های بزرگان و سفیران شهر بود. عمارت چند ضلعی زیبا و حیرت انگیزی که در میان باغ می‌بینید، به دستور کریم خان زند ساخته شده است.

البته طبق تاریخ، گویا این باغ وسعت بیشتری داشته که به مرور زمان، قسمت‌هایی از آن تخریب شده است. موزه در سال 1315 به ثبت آثار ملی ایران درآمده است. این موزه که در عمارت کلاه فرنگی قرار گرفته است تا سال 1350 فعال بوده و پس از آن طی ده سال مرمت، بسته می‌ماند و در دوباره در سال 1360 بازگشایی می‌شود.

اشیاء و آثار موجود در موزه پارس شیراز

در شاه نشین شرقی، آرامگاه کریم خان را می‌بینید. قبر کریم خان زند، یک بار توسط آقا محمد خان قاجار در سال 1306 نبش قبر شد و استخوان‌های کریم خان را به کاخ گلستان تهران منتقل کردند. البته در زمان پهلوی اول دوباره استخوان‌های این مرد بزرگ به موزه پارس برگردانده شد. از ابتدای ورودتان به موزه، نقش و نگار هنر ایرانی را در هر یک از آثار به جا مانده در این موزه، تماشا خواهید کرد.

موزه‌ای که می‌بینید محل نگهداری آثار تاریخی در دوره‌های گذشته بوده است. آثاری که قدمت‌شان به هزاره چهارم پس از میلاد هم می‌رسد. وسایلی نظیر قلمدان، قاب‌های کتیبه دار، جعبه‌های آرایشی که همگی به صورت لاکی و با نقش و نگارهای سنتی و با ظرافت ساخته شدند. در اینجا شمشیر کریم خان زند را نیز می‌بینید که با شعر «این تیغ که شیر فلکش نخجیر است...» تزئین شده است.

سپر فلزی که آیاتی از قرآن روی آن نوشته شده، زره زنجیر، انواع سکه، ظروف برنجی و قلیان طلاکوب، ظرف مفرغ قدیمی، کاسه سفالی، خمره و کوزه لوله منقاری قرمز، و بسیاری از آثار عتیقه دیگر در این موزه نگهداری می‌شود. اما مهم‌ترین اثر موزه، قرآن هفده من است که که در قرن نهم به دست سلطان ابراهیم بن شاهرخ تیموری، با خطوط زیبا و قلمی 3 دانگ خوشنویسی شده است. از آن جهت به این قرآن هفده من می‌گویند که بسیاری معتقدند هر برگ این قرآن به اندازه 17 من (51 کیلوگرم) است. حاشیه این قرآن از مهر و یادگاری افراد مختلف تاریخ، نقاشی شده است.

تابلوی دیگری که توجه‌تان را جلب می‌کند، تابلوی طلسمی با حروف ابجد است که به زمان قاجاریان برمی‌گردد. در طاق عمارت تابلوی نقاشی نصب شده که تصویر حافظ و شاخه نباتش است و متعلق به نقاش معاصر، میرمصور است. و اما تابلوی بعدی متعلق به صدرالدین شیرازی است که کریم خان زند را به تصویر درآورده است. در بین آثار تاریخی موزه که می‌چرخید، توجه‌تان به یک مجسمه قدیمی جلب می‌شود که متعلق به دوره ساسانیان است و در داراب فارس آن را پیدا کردند.

همچنین برای اقامت  در شیراز می‌توانید از بین هتل های شیراز  هتل هما شیراز  را رزرو کرده و از اقامت خود در آن لذت ببرید. 

اشیاء و آثار موجود در موزه پارس شیراز

فضای داخلی موزه پارس

چیزی که در این موزه توجه‌تان را جلب می‌کند، نقش و نگاری است که هنر ایرانی را به طور کامل به تصویر کشیده است. از چهار ورودی که در هشت ضلع عمارت قرار گرفته است، می‌توانید وارد موزه شوید. داخل موزه به طور کامل سنگ فرش شده است. گنبد کاشی کاری که در سقف کار شده است، توجه‌تان را از همان بدو ورود جلب می‌کند.

زاویه عکاسی را در اینجا باید به گونه‌ای تنظیم کنید که با توجه به فضای نیمه تاریک داخل موزه، عکس‌هایتان تاریک نیفتد. چرا که بخاطر قدمت موزه، نمی‌توانید حین عکاسی فلش بزنید. یک آب نمای سنگی از جنس مرمر در وسط موزه قرار دارد که اگر در زمان بازدیدتان روشن باشد، فضای داخل موزه را خنک‌تر می‌کند.

در این تالار مرکزی چهار اتاق شاه نشین وجود دارد که به زیبایی و شکوه عمارت اضافه کرده است. طاق‌های زیبای عمارت همگی طرحی از گل و بته دارند که با خطوط اسلیمی روی آن‌ها کار شده است. گویا آقا محمد خان قاجار علاوه بر آرامگاه کریم خان زند، به نقاشی‌های این عمارت هم رحم نکرده بود که البته با هنر دست استاد محمد باقر جهانمیری دوباره به سبک زندیه بازسازی و نقاشی شد. تفاوت کیفیتی که در نقاشی‌ روی دیوار در این عمارت مشاهده می‌کنید به آن دلیل است که در سال 1345 و 1364 بخشی از سقف شاه نشین لایه برداری شد تا نقاشی‌های به جا مانده از دوره زندیه، مشخص شود.

10 نقاشی در دیواره تالار اصلی به چشم می‌خورد که صحنه‌های جنگ نادر شاه افشار، حکایت شیخ صنعان و دختر ترسا، داستان یوسف و زلیخا، و تصویری از مکتب خانه به تصویر کشیده شده است. در بین هر شاه نشین یک اتاق زاویه قرار گرفته است که از همه زیباتر اتاقی است که در ضلع شمال شرقی قرار دارد. در این اتاق مقرنس کاری و نقاشی‌های متفاوتی کار شده و ازاره‌های آن از سنگ مرمر و با هنر استاد بدر، بازسازی شده است.

مسیر دسترسی به باغ نظر شیراز، راحت و سرراست است. اگر از حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنید، می‌توانید با اتوبوس خود را به ایستگاه شهرداری برسانید و از آنجا با کمی پیاده روی به موزه پارس برسید. راه دیگر، استفاده از مترو است که بایستی در ایستگاه زندیه پیاده شوید و پس از حدود 7 دقیقه پیاده روی، به باغ نظر شیراز برسید. از آنجایی که شیراز جنب ارگ کریم خان قرار دارد، و از طرفی این شهر، به فالوده‌هایش معروف است، می‌توانید پس از بازدید از این بنای تاریخی و چرخ زدن در دل باغ، در پشت ارگ کریمخان شیراز، خود را به یک فالوده بستنی خوشمزه شیرازی دعوت کنید و مزه سفرتان را شیرین‌تر کنید.

فضای داخلی موزه پارس

 

کلام پایانی

شهر شیراز پر از جاذبه های دیدنی بسیار زیبا و جذاب است. موزه پارس هم یکی از این جاذبه های تاریخی و دیدنی شیراز به حساب می‌آید. در سفرتان به شیراز  اگر به دنبال هتلی بی‌نقص برای اقامت هستید  هتل الیزه شیراز  می‌تواند پیشنهادی عالی برای شما باشد.  

سوالات متداول در مورد موزه پارس شیراز

موزه پارس کجاست؟

این موزه در خیابان زند شیراز و کنار ارگ کریم خان  قرار دارد. 

بهترین ساعت بازدید از موزه پارس   چه موقع است؟

از ساعت 8 صبح تا ساعت 6 بعد از ظهر هر زمان که خواستید از این بنا دیدن کنید.

هزینه ورود به این موزه چقدر است؟

با پرداخت ورودیه بسیار ناچیز حدود 3 هزار تومان می‌توانید از این موزه دیدن کنید. 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
مانی ۱۴۰۲/۴/۶

موزه پارس شیراز فضای بیرونش جذابتر از داخلش بنظرم!

  مدیر سایت۱۴۰۲/۴/۱۰

مانی عزیز خیلی هم عالی و از ثبت نظرتون خوشحال شدیم همواره خدمات رهی نو در خدمت شماست

عباس ۱۳۹۷/۱۲/۲۲

با تشکر از راهنمایی و اطلاعات مفیدتون

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...