رَهی نو

جنگل ابر

تعداد بازدید: ۷۲۸۲ ۱۵ آبان ۱۳۹۶

اطلاعات مفید برای سفر به جنگل ابر سمنان

جنگل ابر در شاهرود سمنان، که از استان ها کویری میباشد، یکی از سرسبزترین مناطق ایران است که در شمال شهر شاهرود قرار گرفته است. علت نام‌گذاری این جنگل آن است که آنقدر  درخت‌ها بلند هستند و آن‌قدر ابرها به درخت‌ها نزدیک‌اند، گویی ابرها این جنگل را بغل کرده‌اند.

اطلاعات سفر به جنگل ابر شاهرود سمنان


بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی  و تفریحی شاهرود همراه با عکس و آدرس 


جنگل ابر از طبیعی‌ترین مناطق تفریحی در ایران است که در تمامی فصول، جوانان علاقه‌مند به کوهنوردی را به خود جذب می‌کند و مناسب سفرهای گروهی است. جنگل ابر از جنگل‌های قدیمی هیرکانی است که میلیون‌ها سال قدمت دارد و یادگار دوران ژوراسیک هستند. از این جنگل‌ها در سراسر دنیا تنها سه جنگا باقی مانده است. بنابراین جنگل ابر نه‌تنها از نظر گردشگری جذاب است، بلکه از نظر تاریخی نیز ۴۰ میلیون سال قدمت دارد. وسعت جنگل ابر، ۳۵هزار هکتار است و گونه‌های متنوع گیاهی و جانوری را در خود دارد.

 

آب و هوای جنگل ابر

در جنگل ابر هوا سرد است و بیشترین دما در این جنگل، ۲۰ درجه است. اگر سرمایی هستید، لباس گرم با خود همراه داشته باشید. حتی در فصل گرما و تابستان هم باید سویی‌شرت یا لباس ضخیم همراه خود ببرید. ممکن است فکر کنید می‌توانید در قسمت‌هایی که تراکم گیاهان کمتر است آتش روشن کنید؛ اما فعالان محیط زیست شما را از این کار منع می‌کنند.

 

گونه های گیاهی و جانوری جنگل ابر

موقعیت مکانی جنگل ابر، یعنی قرار گرفتن این جنگل در حد فاصل دو کلان‌اقلیم خشک و نیمه‌خشک و مرطوب و نیمه‌مرطوب،  موجب ایجاد تنوع گیاهی و جانوری شده است. درختان جنگل‌های هیرکانی، پهن برگ یا سوزنی برگ هستند.جنگل ابر نیز پر از این نوع درختان است.

گونه های گیاهی جنگل ابر شاهرود


 بیشتر بخوانید: لیست زیباترین جنگل های ایران همراه با عکس و آدرس


گیاه‌شناسان از راه رفتن در جنگل ابر حسابی لذت می‌برند. پیش از رفتن به جنگل ابر، می‌توانید بخشی از گیاه‌های موجود در این جنگل را شناسایی کنید و سپس با دیدن آن‌ها، اطلاعاتتان را در اختیار همسفرانتان بگذارید. هنگام جنگل‌گردی در جنگل ابر، گیاهان درختی مانند بلوط، ممرز، افرا، شیردار، توسکا را می‌بینید. همچنین سایر گونه‌های گیاهی اسپرس، چوبک، دم روباهی، آویشن و شبدر در جنگل ابر پیدا می‌شود.

در جنگل ابر گونه‌های جانوری متنوعی وجود دارد، مانند خرس، یوزپلنگ، گرگ، قوچ، بز کوهی، تشی، روباه، خوک، شغال، شوکا. همچنین  پرندگانی مانند عقاب جنگلی، کرکس، شاهین، فاخته، قرقاول، کبک، کبوتر جنگلی و… در جنگل ابر دیده می‌شوند.

 

زمانی که با تور یا راهنمایان محلی به جنگل ابر می‌روید، عموما از مسیرهایی عبور می‌کنید که با گونه‌های جانوری خطرناک مواجه نشوید؛ به همین دلیل کم پیش می‌آید در جنگل ابر خرس ببینید اما احتمال دارد در صورت رفتن به اعماق جنگل، با آن‌ها مواجه شوید.

 

آبشارها و چشمه‌های جنگل ابر

جنگل ابر به داشتن آبشارهای متعدد معروف است. آلوچال یکی از آبشارهای جنگل ابر است که دو آبشار بزرگ به فاصله چند صد متری است. صعود به آبشار آلوچال دشوار است اما می‌توان در پای آبشار ایستاد و از صدای بازی آب، سنگ و درخت لذت برد.

چشمه ها و آبشارهای جنگل ابر

ارتفاع آبشار آلوچال ۲۵ متر است و در مسیر آبشار آلوچال جنگل ابر، دالان بهشت که پر از درختان سرسبز است، قرار گرفته است. آبشار شرشر از دیگر آبشارهای معروف جنگل ابر است که تنها کوهنوردان حرفه ای به آن می‌رسند. دستیابی به این آبشار دشوار است و بدون راهنما نباید به دنبال آن رفت.


بیشتر بخوانید: لیست کوه های معروف ایران 


چشمه‌های جنگل ابر

چشمه ترش و چشمه قطری، از چشمه‌سارهای جوشان جنگل ابر هستند که برای تامین آب کوهنوردان، مناسب اند. چشمه ترش از محبوب‌ترین مکان‌های اقامت و کمپ مسافران و گردشگران است.

 

اقیانوس ابری در جنگل ابر

اغلب مواقع این جنگل را اقیانوسی از مه غلیظ فرامی‌گیرد، به همین خاطر، زمانی که در ارتفاعات این جنگل قرار می‌گیرد، با این صحنه مواجه می‌شوید که در نوع خودش بی‌نظیر است. علت وجود این‌همه ابر در جنگل ابر، هدایت ابرها توسط جریان باد به ارتفاعات رشته کوه البرز است.البته گردش در جنگل ابر بدون راهنمای محلی یا تورهای گردشگری کار خطرناکی است و احتمال آنکه نتوانید به دلیل مه زیاد مسیرتان را پیدا کنید، وجود دارد.

 

عکاسی در جنگل ابر

جنگل ابر برای علاقه‌مندان به عکاسی بهترین مکان است. دوربین‌های حرفه‌ای و دوربین‌های تلفن همراه، می‌تواند تصاویر زیبایی از این جنگل ثبت کند. اکوسیستم خاص جنگل ابر، میزبان پرنده های کوچک و بزرگی است. برای تماشای پرنده‌های مختلف، بهتر است دوربین شکاری را همراه خود داشته باشید.

 

امکانات اقامت در جنگل ابر شاهرود

امکانات اقامت در جنگلظجنگل ابر مانند سایر مناطق گردشگری طبیعی، هتل یا کاروانسرا ندارد اما امکان کمپ زدن و برپاکردن چادر در جنگل فراهم است. بهتر است کیسه خواب همراه خود داشته باشید. همچنین نیازهای مواد غذایی خود را پیش از ورود به جنگل تهیه کنید چون تنها چند سوپرمارکت صحرایی کوچک در مسیر وجود دارد که شاید مواد غذایی موردنیاز شما را نداشته باشد. همچنین اگر برای اقامت در شاهرود قصد رزرو هتل را دارید؛ می توانید  ارزان ترین تا بهترین هتل های شاهرود را در رهی نو با تخفیف ویژه رزرو کنید.

 

سفر به جنگل ابر شاهرود

برای رفتن به جنگل ابر، می‌توانید مسیرتان را از استان سمنان، استان گیلان و حتی بسطام به سمت این جنگل پیدا کنید. اغلب مسافران از سمت تهران به سوی جنگل ابر راهی می‌شوند و در راه از مناظر زیبای جاذبه های گردشگری و دیدنی های سمنان و بسطام می‌گذرند. از جاذبه‌های دیدنی در مسیر جنگل ابر، آرامگاه بایزید بسطامی، عارف برجسته ایرانی است که زیارت‌گاه عاشقان جهان است.

 

نقشه راه و مسیر جنگل ابر سمنان

 

برای رسیدن به جنگل ابر، حتما باید چند ساعت پیاده‌روی کنید و تا جایی از مسیر را می‌توانید با ماشین بروید. همچنین دوچرخه‌سواری در مسیر جنگل ابر، از کارهای رایجی است که عده زیادی از بازدیدکنندگان انجام می‌دهند. اگر با دوچرخه به سمت جنگل ابر در حرکت هستید، بهتر است وسایل حرفه‌ای از قبیل کلاه ایمنی همراه داشته باشید.

 

پیش از رفتن به جنگل ابر، بهتر است کیسه زباله برای جمع‌اوری زباله‌های موجود در محیط را همراه خود داشته باشید. گروه‌های فعالان محیط زیست تا کنون برای محافظت از طبیعت بکر جنگل ابر و گونه‌های جانوری این جنگل تلاش زیادی کرده‌اند و مانع از کشیده‌شدن راه آسفالت و از بین رفتن پوشش گیاهی این منطقه شده‌اند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...