رَهی نو

گهواره دید شیراز + آدرس و تصاویر | رهی نو

تعداد بازدید: ۳۵۵۸۰ ۶ آذر ۱۳۹۶

کهن شهر شیراز در هر گوشه و کنار خود مکان‌های تاریخی دارد. این بار شما را در یکی از بلندترین نقاط شهر با گهواره دید شیراز غافلگیر می‌کند. شما در این شهر زیبا این سازه تاریخی را می‌توانید بر روی قله کوه چهل مقام بیابید. در این گهواره اثری از خواب نیست و بالعکس کاربرد آن برای دیده‌بانی با هوشیاری کامل بوده است.
شیراز شهری پر از دیدنی است که شما می‌توانید در هر نقطه از آن خاطراتی شیرین داشته باشید. شما می‌توانید در دل شهر به دیدن آرامگاه حافظ و سعدی بروید، از ارگ کریم‌خان زند بازدید کنید، در باغ‌های سرسبز ایرانی چون باغ ارم، باغ جهان‌نما و باغ قوام نارنجستان قدم بزنید و یا در ارتفاعات در کنار سازه‌های تاریخی، شهر سرزنده شیراز را تماشا کنید. در این مقاله از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو شما را با یکی بهترین چشم‌اندازهای شهر شیراز آشنا می‌کنیم که داستانی از تاریخ این سرزمین را در دل خود دارد.

آشنایی با گهواره دید شیراز

گهواره دید شهر شیراز در واقع یک چهار طاق است که از جنس سنگ و ساروج ساخته شده و سر به فراز آسمان برده است. گنبد این گهواره 4 متر طول و 4 متر عرض دارد. این گنبد مخروطی شکل با چهار ستون مزین شده است. البته باید بدانید که ارتفاع این گنبد 3 متر بوده و معماری خاصی را به تصویر می‌کشد.
 مردم این گهواره را با نام‌های دیگری مانند «گهواره زید» و «گهواره دیو» نیز می‌شناسند. گهواره دید به دستور عضد الدوله دیلمی برای محافظت از شهر در برابر دشمنان ساخته شد و بهترین مکان برای دیده بانی سربازان بود. از این طریق خبرها از این مکان به مناطق دیگر رسانده می‌شد.

گهواره-دید-شیراز

تاریخچه گهواره دید تاریخی شیراز

گهواره دید تاریخچه بسیار کهن و قدیمی دارد و یکی از جاهای دیدنی شیراز است. در واقع باید گفت که گهواره شیراز در دوره دیلیمیان ساخته شد و معماری آن شبیه معماری دوران ساسانی است که بر بالای قله کوه دروازه قرآن قرار دارد.
 این گهواره 4 ضلع دارد و در هر سمت این چهار ضلع درگاهی وجود دارد که از هر سمت می‌توان وارد آن شد و از زوایه‌های مختلف اطراف را مشاهده کرد. طبق گفته‌های تاریخی دلیل اصلی ساخت این مکان دیده بانی و خبررسانی بوده است تا از فراز قله تمامی رویدادهای اطراف گزارش داده شود.
بیشتر سربازان و دیده‌بانان در این مکان مستقر می‌شدند و از این مکان اطلاع‌رسانی می‌کردند. در گذشته که امکانات پیام‌رسانی بسیار کم بوده، در گهواره دید از روش‌هایی مانند به راه انداختن دود، تابش نور آیینه، بوق و یا شیپور استفاده می‌شد تا پیغام اصلی رساند شود.
شب‌ها نیز از روش روشن کردن آتش استفاده می‌کردند تا پیغام به منطقه موردنظر رسانده شود. سربازان در این منطقه دید وسیعی از دروازه‌ها، معابر ورودی و خروجی، شاه راه‌ها، تنگ الله اکبر و... داشتند و به سایر نقاط پیام‌رسانی می‌کردند.
بر فراز این منطقه که بایستید می‌توانید تمامی مناطق مختلف شیراز را نیز مشاهده کنید و از بلندی همه شهر را در زیر پای خود ببینید. گهواره تاریخی دید شیراز در سال 1352 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و این یادگار تاریخی برای همیشه ماندگار شد.

گهواره دید شهر شیراز کجاست؟

گهواره دید شهر شیراز در قله‌های شرقی دروازه قرآن، در تنگ قرآن بر بالای کوه قرار دارد. این مکان در مقابل آرامگاه خواجوی کرمانی بنا شده است. در اطراف این منطقه پارک زیبایی ساخته شده که مملو از درختان سر به فلک کشیده است. این منطقه فضایی دنج و آرامی را ایجاد کرده که مکانی تفریحی عالی برای همه محسوب می‌شود.
البته لازم به ذکر است که بدانید 8 شهید گمنام در کنار این گهواره در سال 1381 دفن شدند. در روزهای جمعه گروه‌های مذهبی زیادی در این منطقه گرد هم جمع می‌شوند و دعای ندبه را در این مکان قرائت می‌کنند.
فراموش نکنید که اگر قصد سفر به شیراز را دارید به‌راحتی می‌توانید با رزرو هتل در رهی نو، در بهترین هتل های شیراز اقامت داشته باشید. پیشنهاد ما هتل زندیه شیراز در فاصله 5 کیلومتری و هتل هما شیراز در فاصله 5/1 کیلومتری از این مکان تاریخی است تا بتوانید اقامتی به‌یادماندنی و رضایت‌بخش را تجربه کنید.

مسیر دستیابی به گهواره قدیمی دید شیراز

اگر قصد سفر به شیراز را دارید، بازدید از گهواره را حتما در راس امور خود قرار دهید و از زیبایی‌های واقعی آن دیدن کنید. رفتن به گهواره آسان است و از هر کسی که بپرسید مکان دقیق آن را به شما نشان می‌دهد. با تاکسی و خودروهای شخصی به‌راحتی می‌توانید به گهواره شیراز دسترسی پیدا کنید. برای اینکه به این مکان بروید از بوستان کوهپایه واقع در دامن کوه چهل مقام بگذرید و بعد از طریق پله سیمانی که در سینه کوه قرار دارد خود را به بالای کوه برسانید و از منظره باشکوه بالای کوه همه جا را تماشا کنید.
تماشای طلوع و غروب آفتاب از بالای این منطقه بسیار هیجان‌انگیز است و مطمئن باشید که هرگز آن را فراموش نخواهید کرد. از طریق بلوار جمهوری به سمت دروازه قرآن حرکت کنید. بعد از دروازه قرآن، به سمت چپ بپیچید و وارد جاده تنگ الله اکبر شوید. در انتهای جاده تنگ الله اکبر، به سمت راست بپیچید و به سمت کوه چهل مقام حرکت کنید. بعد از حدود 100 متر، به پله‌های سیمانی که در سینه کوه قرار دارند خواهید رسید. از پله‌ها بالا بروید تا به گهواره دید برسید.

مسیر-دستیابی-به-گهواره-قدیمی-دید-شیراز

بهترین زمان برای بازدید از گهواره دید باشکوه شیراز

شهر شیراز آب‌وهوایی گرم و مطبوع دارد و سفر به این شهر در همه فصل‌ها به غیر از تابستان پیشنهاد می‌شود. تابستان این شهر هوایی گرم دارد و ممکن است شما را اذیت کند. فصل بهار شیراز را عطر بهارنارنج فرا می‌گیرد و این شهر با درختان و گل‌ها سراسر سبز و خوش‌رنگ می‌شود. هوای شهر در این فصل تا اواخر اردیبهشت عالی و مطلوب است.
در پاییز و تا اواخر دی‌ماه هوا خنک‌تر می‌شود و درختان لباس‌های سبز خود را از تن بیرون می‌کنند؛ ولی با این وجود باز هم شیراز دیدنی است و گهواره دید شیراز دیدنی‌تر هم می‌شود. در بهمن و اسفندماه شما با یکی از بهترین موقعیت‌های آب‌وهوایی شیراز مواجه می‌شوید و به قول شعرا در بهمن‌ماه بادام بن‌ها و بقیه درختان شکوفه می‌کنند و جلوه زیبایی به شهر می‌بخشند.

جاهای دیدنی شیراز در حوالی گهواره دید

شما در شیراز گزینه‌های بسیاری برای دیدن دارید. این شهر از جاهای تاریخی گرفته تا طبیعت سبز و بی‌نظیر را در خود جای داده است. شما می‌توانید در کنار تماشای این سازه تاریخی زیبا از سایر جاذبه های گردشگری شیراز دیدن کنید که در ادامه برخی از آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

آرامگاه باشکوه حافظ شیرازی

حافظیه آرامگاه خواجه شمس‌الدین محمد حافظ شیرازی، شاعر پرآوازه ایرانی است. این بنا در شمال شهر شیراز و در جنوب دروازه قرآن واقع شده است. آرامگاه حافظ شیرازی در طول تاریخ چندین بار مرمت و بازسازی شده است. بنای فعلی حافظیه در سال ۱۳۱۶ به دستور رضاشاه پهلوی و بر اساس طرحی از آندره گدار، معمار فرانسوی، ساخته شده است.
ورودی اصلی حافظیه از طریق حیاط جنوبی است. در دو طرف این حیاط، باغچه‌های گل و استخر بزرگی قرار دارد. ایوان آرامگاه حافظ ۵۶ متر طول و ۷ متر عرض دارد و ۲۰ ستون سنگی دارد. ایوان، حیاط جنوبی را از حیاط شمالی جدا می‌کند. در حیاط شمالی، آرامگاه حافظ و چند مقبره دیگر قرار دارد.

آرامگاه-حافظ-شیرازی

پارک زیبای کوهپایه

پارک کوهپایه شیراز، پارکی کوهستانی در شمال این شهر و در دامنه کوه چهل مقام است. این پارک با مساحتی حدود 100 هکتار، یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های شیراز به‌حساب می‌آید. پارک کوهپایه امکانات تفریحی و ورزشی متعددی ازجمله زمین‌بازی کودکان، زمین فوتبال، زمین والیبال، زمین بسکتبال، پیست دوچرخه‌سواری، مسیر پیاده‌روی و بوفه را شامل می‌شود.
همچنین در این پارک، چندین مکان دیدنی چون آرامگاه خواجوی کرمانی، گنبد الله اکبر و موزه سنگ و سفال وجود دارد. این پارک به دلیل موقعیت کوهستانی خود، آب و هوایی خنک و دلپذیر دارد.

باغ قوام نارنجستان شهر شیراز

باغ نارنجستان قوام، باغی تاریخی در شهر شیراز است. این باغ در دوره قاجار توسط خاندان قوام ساخته شده است. باغ نارنجستان قوام از دو بخش اندرونی و بیرونی تشکیل شده است. بخش اندرونی محل سکونت خاندان قوام بوده است و بخش بیرونی برای پذیرایی از مهمانان و برگزاری مراسم رسمی استفاده می‌شده است.
بخش بیرونی باغ نارنجستان قوام شامل عمارتی با تزئینات آینه‌کاری و نقاشی، حوض‌خانه، باغ نارنج و باغ گل است. عمارت باغ نارنجستان قوام در حال حاضر به‌عنوان موزه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این موزه، اشیاء و لوازم مربوط به خاندان قوام به نمایش گذاشته‌شده است.

چاه تاریخی مرتضی علی

چاه مرتضی علی یک مکان مذهبی و تاریخی در شیراز، به‌حساب می‌آید. این مکان در کوه چهل مقام، در شمال شرق شهر قرار دارد. چاه مرتضی علی شامل یک چاه عمیق، یک عمارت و چندین مقبره است. چاه به نام مرتضی علی، یکی از یاران امام علی (ع) نام‌گذاری شده است. گفته می‌شود که مرتضی علی در این مکان به شهادت رسیده است.
عمارت چاه مرتضی علی در دوره صفوی ساخته شده است. این عمارت شامل یک ایوان، چندین اتاق و یک مسجد است. مقبره‌های چاه متعلق به افراد مختلفی ازجمله بزرگان مذهبی، شاعران و هنرمندان است. چاه مرتضی علی یکی از مکان‌های مورد علاقه مردم شیراز است. آن‌ها برای زیارت، دعا و طلب حاجت به این مکان می‌آیند.

هتل‌های نزدیک به گهواره تاریخی دید شیراز

شما در سفر به شیراز دغدغه جا و مکان ندارید. این شهر در قسمت‌های مختلف اقامتگاه‌های متفاوتی دارد. هتل‌های درجه یک، سوئیت‌ها، هتل آپارتمان‌ها، بومگردی‌ها و ... از مکان‌های برای اقامت در این کهن شهر به‌حساب می‌آیند. هتل ممتاز زندیه شیراز یکی از هتل‌های محبوب این شهر در سال 1394 در خیابان هجرت، پشت ارگ کریم‌خان افتتاح شد. معماری این هتل کاملا سنتی است که در یک فضای 900 متری در سه طبقه فعالیت دارد.
شما می‌توانید در یکی از 72 واحد اقامتی هتل پنج ستاره زندیه شیراز اقامت کنید و از امکاناتی چون سونا، استخر، جکوزی، سالن بدن‌سازی، اتاق چمدان، لاندری، صندوق امانات، فروشگاه، پارکینگ، ترانسفر رفت و برگشت و ... بهره ببرید. اگر به دنبال فضایی کلاسیک و مدرن هستید، رستوران هتل زندیه در طبقه همکف با ظرفیت 80 نفر، پذیرای شما خواهد بود. در این رستوران می‌توانید از انواع غذاهای ایرانی و فرنگی با کیفیتی بی‌نظیر لذت ببرید. شما می‌توانید در یکی از اتاق‌های یک تخته، دو تخته، سوئیت هانی مون، سوئیت بیزنس و ... اقامت داشته باشید و سپس با یک پیاده‌روی کوتاه از ارگ کریم‌خانی، بازار وکیل، حمام وکیل و بافت قدیمی شیراز دیدن کنید.

هتل-زندیه-شیراز

کلام پایانی

گهواره دید شیراز، با قدمتی دیرینه و داستانی شنیدنی، گویی نگینی درخشان بر تارک این شهر تاریخی است. در این چهارطاقی افرادی در دل تاریخ به دیده‌بانی و خبر رسانی مشغول بوده‌اند تا از شیراز کهن دفاع کنند. شما بر قله کوه چهل مقام و در کنار این سازه تاریخی می‌توانید از هیاهوی شهری دور باشید و به مناظر زیبا و چشم‌اندازهای این شهر زیبا خیره شوید. این بنای تاریخی به ظاهر ساده، نقش مهمی را در شهر ایفا می‌کرده است.

سوالات متداول درباره گهواره دید سنگی شیراز

آدرس گهواره دید در شیراز کجاست؟

گهواره دید در بالای کوه چهل مقام، در شرق دروازه قرآن قرار دارد و یکی از بام‌های شیراز به‌حساب می‌آید.

قدمت گهواره دید شهر شیراز به چه زمانی برمی‌گردد؟

این بنای تاریخی حدود هزار سال پیش توسط یکی از بزرگ‌ترین امرای خاندان آل‌بویه ساخته شد تا محلی برای دیده‌بانی باشد.

آیا امکان دیدنی دیگری در کنار گهواره دید وجود دارد؟

بله شما علاوه بر گهواره دید در قله چهل مقام می‌توانید از آرامگاه شهدای گمنام، گنبد الله اکبر، پارک کوهپایه، چاه مرتضی علی، آرامگاه خواجوی کرمانی و ... دیدن کنید.

اتاق‌های هتل زندیه در شیراز چه امکاناتی دارد؟

اتاق‌های هتل زندیه به امکاناتی چون یخچال، اینترنت، صندوق امانات، سیستم گرمایشی و سرمایشی، تلویزیون، تلفن، کمد لباس، سرویس و لوازم بهداشتی، مینی بار، چای‌ساز و ... مجهز هستند.


 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...