رَهی نو

مدرسه مقیمیه شیراز

تعداد بازدید: ۱۶۱۴۴ ۶ آذر ۱۳۹۶

کسی نیست با زیبایی‌های شهر شیراز، مهد زیبایی و آرامش آشنا نباشد و نخواهد در ایام تعطیل سری به جاذبه‌های گردشگری آن نزند. این شهر حرف‌های زیادی از گذشته‌ها برای علاقمندان تایخ و فرهنگ بیان می‌کند و قلب آنها را با جاذبه‌های تاریخی به لرزه درمی‌آورد. مدرسه مقیمیه یکی از مدارس باشکوه تاریخی و از جاهای دیدنی شیراز است که در این شهر، گهواره‌ای از علم و دانش برای علاقمندان به شمار می‌آید.

آشنایی با مدرسه مقیمیه شیراز

مدرسه مقیمیه شیراز یکی از مدارس دوران صفوی است که در جهت قبله جامع عتیق قرار دارد. در واقع باید گفت که این مسجد در محله بازار مرغ و در ضلع غربی مسجد طاهریه در میان خیابان بین الحرمین ساخته شده است. سازنده این بنا شخصی به نام حاجی محمد مقیم بوده که آثر ماندگاری از خود برجای گذاشته است. در سال 1269 هجری قمری زلزله پایه‌های این بنا را لرزاند و این بنا را تخریب کرد. اما دوباره در سال 1402 هجری قمری دوباره از نو ساخته شد. این بنا حوادث زیادی را در طی سال‌های عمر خود دیده است و افراد زیادی در آن تدریس کرده‌اند. . اگر به مکان های تاریخی مانند مدرسه مقیمیه علاقه‌مند هستید، پیشنهاد میکنم از دیدن مدرسه منصوریه نیز غافل نشوید. 

مدرسه مقیمیه شیراز

 

مدرسه مقیمیه شیراز در چوبی قدیمی دارد که این در توسط دالانی به حیاط متنهی می‌شود. سقف این دالان از جنس آجر است. اتاق ارسی بر فراز دالان قرار دارد که تقریبا خراب شده است. به هر دو سمت دالان که نگاه کنید، اتاق و سرویس بهداشتی را مشاهده می‌کنید. در گوشه دیگر آن راه پله‌ای قرار دارد که شما را به طبقه دوم می‌برد.

اتاق‌هایی در گوشه حیاط ساخته شده‌اند که در جلوی آنها ایوانی کوچک قرار دارد که سقف کوچکی داشته و با جرزها و لکچی‌های آجرکاری مزین شده است. تمامی اتاق‌ها درهای چوبی دارند که حکاکی شده‌اند. در وسط حیاط این مدرسه حوض کوچکی ساخته شده که چهار گوش است. اکنون این مکان یک مدرسه علمیه بوده و شخصی به نام آیت الله حسن پاکدل آن را اداره می‌کند. در حال حاضر افراد زیادی در این مدرسه مشغول به تدریس هستند. در سال 1380 این مدرسه در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و برای همیشه در تاریخ ایران زمین ماندگار شد.

مدرسه مقیمیه شیراز کجاست؟

مدرسه مقیمیه در شیراز قرار دارد. برای رفتن به این مدرسه می‌بایست به خیابان احمدی بروید و بعد از آنجا خود را به خیابان بین الحرمین برسانید. در اواسط این خیابان و در پشت شاهچراغ این مکان باشکوه را مشاهده خواهید کرد و با یک گنجینه تاریخی آشنا خواهید شد.

در هر کجای شیراز که باشید به راحتی با کرایه یک تاکسی می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن خود را به این مکان برسانید و در میان زیبایی‌های تاریخی این مکان قدم بزنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...