رَهی نو

جنگل الیمستان کجاست + راهنمای مسیر و تصویر

تعداد بازدید: ۱۵۵۷ ۱۴ آبان ۱۳۹۶

اگر در سفر به مازندران به دنبال جایی زیبا و بکر بودید، پیشنهاد می‌کنیم که به جنگل الیمستان رفته و ساعاتی از سفر و گردش خود را در آنجا بگذرانید. این جنگل یکی از زیباترین جنگل‌های ایران بوده که اگر در فصل مناسبی به آنجا بروید، با آب‌وهوایی دلنشین و منظره‌ای دیدنی مواجه خواهید شد. این جنگل به‌قدری سرسبز و جذاب است که به طلای سبز ایران هم شهرت دارد و تجربه دیدن آن یک تجربه به‌یادماندنی خواهد بود.

 

ما در این مقاله جنگل زیبای الیمستان، جاذبه‌ها، مسیر و زمان مناسب برای سفر به آنجا را معرفی کرده‌ایم تا با آن بیش‌تر آشنا شوید و اگر به مازندران رفتید، سری هم به طبیعت دیدنی الیمستان بزنید و از سفر خود لذت ببرید.

 

معرفی جنگل الیمستان

این جنگل نگینی سبز بر طبیعت زیبای شهر آمل است که علت نام‌گذاری آن رویش گیاه  الیما در اردیبهشت‌ماه است که نوعی تره کوهی بوده و محلیان آنجا با آن آش و کوکو درست می‌کنند و خواص دارویی و کاربردی زیادی دارد. ارتفاع 1500 متری آن از سطح دریا، سبب ایجاد آب‌وهوایی خنک، حتی در تابستان هم شده است و از طرفی وجود پوشش گیاهی متنوع، چشمه‌سارهای خنک و فراوان، دشت و رود زلال و اسب‌های زیبا به جذابیت این جنگل افزوده و هرکسی را مجذوب خود می‌کند.

 

در این جنگل می‌توانید، کوه، دشت، جاده، قله و گلزار را به یک‌جا تجربه کنید و در قسمت‌های مختلف جنگل با آب‌وهوایی متفاوت مواجه شوید؛ زیرا در قسمتی از جنگل هوا گرم و شرجی می‌شود اما کمی که پیش می‌روید، هوا خنک می‌شود. در قسمتی هوا بهاری می‌شود و در جایی دیگر با مه روبه‌رو می‌شوید.

 

وارد جنگل که می‌شوید ابتدا جنگل می‌بینید، سپس با طی مسافتی به دشت می‌رسید. در یک سمت به پرچین می‌رسید و در سویی دیگر مرتع و زمانی که به قله می‌رسید همه این‌ها زیر پای شما و منظره‌ای زیبا از دریای خزر جلوی دیدتان خواهد بود.

 

جنگل الیمستان کجاست

 

جنگل الیمستان کجاست؟

جنگل الیمستان در استان مازندران، شهر آمل، 20 کیلومتری جاده هراز و در نزدیکی روستایی هم‌نام با خودش، یعنی الیمستان قرار دارد و به آن علیمستان یا الیمستون نیز می‌گویند که حدود 50 میلیون سال قدمت دارد و به این دلیل گونه‌های مختلف گیاهی را در خود جای‌داده است.

 

مسیرهای دسترسی به جنگل الیمستان

اگر در آمل بودید 20 کیلومتر و اگر از تهران قصد سفر داشتید، 140 کیلومتر تا جاده هراز رفته، و در کنار جاده با تابلوی امامزاده لهاش برخورد خواهید کرد که این همان مسیر دسترسی به جنگل سرسبز الیمستان است. وارد این فرعی می‌شوید و پس از طی مسافت کمی و تقریباً در اوایل مسیر، به دوراهی می‌رسید. در این دوراهی، راه سمت چپ را انتخاب می‌کنید و وارد آن می‌شوید.

 

جاده‌ای که وارد آن شدید، یک جاده آسفالته 7 کیلومتری، اما باریک و پرپیچ‌وخم، ابتدا شما را به روستای لهاش می‌رساند و سپس از آن وارد جاده خاکی می‌شوید. با پیمودن 3 کیلومتر به مسیر اول جنگل پیمایی الیمستان می‌رسید که به امامزاده قاسم هم می‌رسد.

 

جاهای دیدنی اطراف جنکل الیمستان

این جنگل زیبا، علاوه بر قشنگی‌ها و جذابیت‌هایی که دارد، چند جای دیدنی دیگر هم دارد که اگر به آنجا رفتید، می‌توانید به این جاذبه‌های گردشگری هم سری بزنید. این اماکن و جاذبه‌های دیدنی عبارت‌اند از:

 

قله امامزاده قاسم

اگر اهل کوهنوردی هستید، قله امامزاده قاسم با ارتفاع 2510 متر یکی از جاذبه‌های مهم جنگل الیمستان شمرده می‌شود که در هر فصلی از سال زیبایی وصف‌ناپذیری دارد. البته که در زمستان سرد و پوشیده از برف است و رفتن به آنجا کار هرکسی نیست و بسیار خطرناک است. همچنین با کوهنوردی در فصل مناسب و قسمت دامنه شرقی می‌توانید در کل مسیر، کوه دماوند را نیز تماشا کنید.

 

نقش پای رستم

در مسیر کوهنوردی قله و نرسیده به قله امامزاده قاسم، با دو چاله بزرگ با عمق 10 متری در کنار هم مواجه می‌شوید که ظاهری عجیب و متفاوت دارند و به نقش پای رستم شهرت دارند. اما این دو چاله حاصل برخورد شهاب‌سنگ است که در دل دامنه کوه قرار دارند و نزدیک‌شدن به آن‌ها کار راحتی نیست اگر در همان حوالی که بایستید، منظره زیبایی از جنگل، کوه دماوند و دشت‌های زیبا را خواهید دید. دلیل نام‌گذاری آن این است که بومیان منطقه، معتقد که این دو چاله جای زانوی رستم است که برای خوردن آب دریا زانو زده است.

 

نقش پای رستم جنگل الیمستان

 

روستای لهاش

این روستا در مسیر جنگل‌های الیمستان قرار دارد که دارای آب‌وهوایی معتدل بوده و در بهار زرشک در آنجا می‌روید و مردمان آن به کشاورزی و تولید صنایع‌دستی مشغول هستند.

 

منطقه قلاردن

در این منطقه اثراتی از یک قلعه قدیمی باقی‌مانده و یک گاو سرا برای استراحت چوپانان محلی قرار دارد. این منطقه در اردیبهشت‌ماه پر از گل‌گاوزبان و گیاهی به نام زی‌زا می‌شود و افراد آن مناطق برای چیدن این گیاهان به همراه خانواده، به آنجا می‌روند.

 

امکانات و تفریحات جنگل الیمستان

در جنگل‌های الیمستان آمل، هیچ‌گونه امکانات خدماتی و رفاهی وجود ندارد و برای استفاده از سرویس بهداشتی و آب آشامیدنی، باید به امامزاده روستای لهاش بروید و یا از چشمه‌های آب استفاده کنید که این چشمه‌ها را اکثر افراد محلی می‌شناسند و پیداکردن آن برای مسافران سخت است.

 

از تفریحاتی که می‌توانید در آنجا به آن بپردازید، می‌توان به کوهنوردی اشاره کرد که با کوهنوردی در ارتفاعات جنگل می‌توانید شاهد زیبایی آن مناطق باشید. دوچرخه‌سواری یکی دیگر از تفریحاتی است که می‌توانید به آن بپردازید و تا نزدیکی روستای لهاش با یک ماشین مناسب رفته و بقیه مسیر را دوچرخه‌سواری کنید و از آب‌وهوای دلنشین لذت ببرید.

 

طبیعت‌گردی و پیاده‌روی گزینه بعدی است که می‌توانید با گروهی از طبیعت‌گردان به جنگل رفته و در دشت و مراتع به پیاده‌روی بپردازید. در کنار این موارد حتی می‌توانید کمپینگ و چادر بزنید و ساعاتی را در آنجا بگذرانید و به عکاسی از طبیعت بکر الیمستان بپردازید.

 

طبیعت بکر جنگل الیمستان

 

بهترین زمان سفر به جنگل الیمستان

همان‌طور که در بالا هم اشاره کرد این جنگل در هر فصلی از سال جاذبه و زیبایی‌های خاص خود را دارد. اما باتوجه‌به ارتفاع زیاد آن و مسیری که دارد زمستان گزینه خوبی برای سفر نیست. اما در بهار و تابستان و اوایل پاییز که هوا زیاد سرد نیست، بهترین زمان سفر به جنگل بکر الیمستان است.

 

این جنگل در آخر هفته‌ها بسیار شلوغ می‌شود، بنابراین اگر زیاد شلوغی و هیاهو را دوست ندارید، در اواسط هفته به آنجا سفر کنید. اگر جنگل رنگارنگ دوست دارید پاییز را انتخاب کنید و اگر سرسبزی و چمن‌زار را می‌پسندید بهار و تابستان را انتخاب کنید.

 

اقامت در سفر به جنگل الیمستان

در سال‌های قبل در روستای لهاش چند اقامتگاه برای مسافران وجود داشت که می‌توانستند در آنجا اقامت گزینند؛ اما مدتی است که دیگر آن‌ها را اجاره نمی‌دهند و قرار است در آینده‌ای نزدیک اقامتگاه‌های دیگری جایگزین و راه‌اندازی شود.
در حال حاضر می‌توانید در خانه‌های روستاهای اطراف مثل المیستان و لهاش که بعضی از ساکنین روستا اجاره می‌دهند اقامت گزینید و یا اگر اهل چادرزدن و کمپینگ هستید، با دارابودن امکانات اولیه کمپ بزنید.

 

جمع‌بندی

امیدواریم که مطالب گفته شده درباره جنگل الیمستان برایتان مفید و کارآمد باشد. این جنگل از جنگل‌های زیبا و بکر در استان مازندران کشورمان است که توصیه می‌کنیم حتماً دیدن آنجا را تجربه کنید و در هنگام سفر، با لوازم اولیه ضروری به آنجا بروید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...