رَهی نو

خانه استاد شهریار

تعداد بازدید: ۴۷۹۳ ۵ آذر ۱۳۹۶

اطلاعات بازدید خانه استاد شهریار تبریز

خانه استاد شهریار تبریز یکی از آثار تاریخی و پر بازدید این شهر زیبا به حساب می آید. می‌خواهیم به یکی از خانه‌های قدیمی تبریز سفر کنیم، جایی که روزگاری شاهد سروده‌های شاعر حیدربابایه سلام بود. سخن از خانه مردی  در میان مردم بسیار محبوب بوده و با آتش دل و جانش زمزمه کرد: آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا... او که بیست سال آخر عمرش را در فضای دلنشین و قدیمی خانه استاد شهریار تبریز در استان آذربایجان شرقی گذراند، پس از همان سال‌های دراز که می‌خواند:

 یار و همسر نگرفتم که گرو بود سرم
تو شدی مادر و من با همه پیری پسرم

آدرس خانه استاد شهریار تبریز

موزه خانه استاد شهریار تبریز

خانه‌ شهریار مربوط به دوره دوم پهلوی بوده و در دو طبقه با مساحتی حدود 241 متر ساخته شده است. این خانه، سومین خلوتکده شاعر ترک زبان بود که قدمت آن به سال 1330 بازمی‌گردد. قدمت خانه استاد شهریار در حقیقت تاریخچه‌ای پررمز و راز از زندگی این شاعر بزرگ در دل خود دارد. در این خانه از تلویزیون و چراغ نفتی قدیمی کنار رختخواب استاد گرفته تا نوشته‌ها و آثار او، سه تار قدیمی استاد و دکور خانه همانطور که بوده باقی مانده است. در حین تماشای شما از این موزه، آثار استاد شهریار، که با صدای خودش خوانده شده است، در فضا پخش می‌شود و لذت بازدید از خانه قدیمی شاعر جگر سوخته را برایتان دو چندان می‌کند. در طبقه اول یک ساعت چپگرد توجه‌تان را جلب خواهد کرد.  عقربه‌های آن به سمت عقب حرکت می‌کنند که نماد حسرت دیدن روزگاران قدیم است. در طبقه بالای خانه که بخش اصلی این موزه محسوب می‌شود، عکس، دستنوشته، لباس، کتاب، لوازم التحریر، رختخواب استاد، عصا، قسمت پذیرایی خانه‌ استاد شهریار تبریز و لوح‌های تقدیر استاد شهریار قرار گرفته است. حتی اعلامیه مراسم چهلم استاد که در مسجد کبود واقع در خیابان کهنه برگزار شد، نیز در این خانه نگهداری شده است. پس از دیدن طبقات اول و دوم به زیرزمین خانه بروید. فضای سنتی همراه با تخت و حوض 4 گوش ستاره‌ای که بین تخت‌ها قرار داده شده است، این امکان را برایتان فراهم می‌کند تا دمی نشسته و به باقی آثار و عکس‌های استاد در طول دوره‌های زندگی‌اش، نگاه کنید.

شرایط بازدید از خانه استاد شهریار تبریز

برای بازدید از موزه استاد شهریار هر روزی از سال به جز  روزهای تعطیل رسمی، از ساعت هفت و نیم صبح تا دو نیم بعد از ظهر و پس از آن ساعت 3 تا 7 غروب می‌توانید از اینجا بازدید کنید. بلیط ورودی برای بازدیدکننده‌های ایرانی و خارجی رایگان است. ساعت بازدید از خانه استاد شهریار، با همان حال و هوای زنده داخل خانه و استراحت روی تخت‌های کنار حوض در زیر زمین، تنها یک ساعت زمان می‌برد. آدرس خانه استاد شهریار تبریز در محله مقصودیه تبریز است. این محله از محله‌های قدیمی دیار شهریار است، در خیابان ارتش جنوبی کوچه مقصودیه، تابلو استاد شهریار بر دیوار خانه‌ای با پلاک 21 زده شده که نشان از محل سکونت این شاعر خوش ذوق دارد. خانه‌ای که درِ آبی رنگ آن رو به یک بنای دو طبقه قدیمی و حوض داخل حیاط باز می‌شود.

عکس خانه استاد شهریار تبریز

معماری خانه استاد شهریار

خانه رو به باغچه و حوض کوچکی که دور تا دور آن گلدون کاری شده است، باز می‌شود. خانه قدیمی با بنای آجری شبیه به تمام بناهای قدیمی خانه مادربزرگ و  پدربزرگ‌مان است. از در که وارد می‌شود، ایوان کوچکی در سمت چپ‌تان است که زیر پله نیز در نزدیکی آن قرار گرفته است. حوض، شکل دو مستطیل کوچک و بزرگ است که رنگ آبی آن و گلدان‌های زیبای دور تا دور حوض، به صفای خانه اضافه کرده است. به داخل خانه می‌رویم، دیوارهای داخل، با گچ‌بری‌های از نوع قدیمی تزئین شده است. طاقچه‌های هلالی شکل سبز رنگ که در قسمت پذیرایی خانه قرار دارد، امروز بستر نگهداری آثار و قاب عکس استاد شده است. وضعیت فعلی و کاربری بنای خانه استاد شهریار تبریز بدین گونه است که در سال 1367 پس از درگذشت استاد، این خانه توسط شهرداری تبریز از خانواده استاد خریداری می‌شود و همراه با وسایل خانه تبدیل به موزه ادبی استاد شهریار می‌شود. خانه در سال 1386 به ثبت آثار ملی درمی‌آید. از معدود موزه‌های قدیمی تبریز، همین خانه استاد است که به صورت هیئت امنایی و زیر نظر شهرداری نگهداری می‌شود. بعد از افتتاح موزه از مردم دعوت شد تا اگر اسنادی از این شاعر ارزشمند در دست دارند به موزه اهدا کنند که طی آن مردم بسیاری از وسایل با ارزش خود حتی کمانچه و بشقاب‌های قدیمی آذربایجانی را به موزه اهدا کردند. این خانه که از مکانها و جاهای دیدنی تبریز است، نزدیک به محل‌های تاریخی شهر همچون عمارت شهرداری، خانه تاریخی نیکدل، موزه سنجش و خانه حیدرزاده است که پس از بازدید از موزه استاد شهریار تبریز، می‌توانید در همان محله مقصودیه، سری به سایر بناهای تاریخی شهر بزنید. پس از آن از مسجد کبود، موزه آذربایجان و موزه عصر آهن که در نزدیکی میدان ساعت قرار گرفته است، دیدن کنید. خانه از آن دست خانه‌هایی است که با ورود به آن حال و هوای خانه قدیمی پدربزرگ برایتان زنده می‌شود. خانه‌ای که گویی هنوز شهریار در آن زنده است. حفظ وسایل و چینش آن‌ها به همان شکلی که بوده، حس و حال زنده و خوبی به این خانه بخشیده است. اگر به تبریز رفتید و جزو دوستداران استاد شهریار هستید، حتما از این خانه دیدن کنید. حتی اگر هم از طرفداران وی نباشید، دیدن خانه قدیمی که استاد ، بیست سال آخر از روزهای عمرش را در آن گذراند، خالی از لطف نیست. استاد شهریار نه فقط برای تبریزی‌ها، که برای تمام ایران است و اگر گذرتان به شهر زیبای تبریز افتاد، کم‌انصافی است سر به خانه این شاعر دوست‌داشتنی نزنید و فاتحه برای شادی روح او نخوانید. شعر علی ای همای رحمت زمزمه زبان و جان خیلی‌هاست.

خانه موزه استاد شهریار در تبریز

دسترسی به خانه استاد شهریار تبریز

برای رسیدن به خانه استاد شما از چند مسیر می‌توانید بروید. از طرف میدان ساعت، وارد کوی شهرداری شده که به محله مقصودیه وارد می‌شوید. از سمت خیابان طالقانی یا ارتش جنوبی وارد خیابان ارگ جدید می‌شوید که از آن‌جا چند قدم پیاده به مقصودیه خواهید رسید. در کوچه مقصودیه چند قدمی که بروید، پلاک 21 منزل استاد با در و میله‌های آبی رنگ را خواهید دید. اگر هم از مترو استفاده می‌کنید در ایستگاه مترو میدان ساعت پیاده شده و به سمت خانه استاد حرکت کنید. در صورتی که به تبریز سفر کردید و به دنبال هتل‌های نزدیک خانه استاد شهریار هستید، می‌توانید در هتل پارس ائل گلی تبریز اقامتی به یادماندنی و رضایت‌بخش را تجربه کنید. این هتل در فاصله 12 کیلومتری و در بازه زمانی 20 دقیقه‌ای از این مکان تاریخی قرار دارد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نوش آفرین ۱۴۰۲/۲/۲۴

آخی عزیزم هروقت خونش رو میبینم میگم اینجا یه مرد عاشق زندگی میکرده فکرکن وقتی توی ایوان میشسته تو حیاط میشسته بهش فکر میکرده و شعر میگفته چه هیجان انگیز و غم انگیز هم

  مدیر سایت۱۴۰۲/۲/۲۴

نوش آفرین عزیز از اینکه احساستون رو به زیبایی با ما درمیان گذاشتید سپاسگزاریم و آرزوی موفقیت براتون داریم

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...