رَهی نو

خانه بهنام تبریز

تعداد بازدید: ۳۴۵۹ ۵ آذر ۱۳۹۶

می‌خواهیم به شهر تاریخی شاهان قاجار و بزرگان تاریخ سفر کنیم. شهری که حال و هوای قدیم را به واسطه حضورتان در خانه قدیمی، حس خواهید کرد. شهر تبریز بخاطر خانه‌های تاریخی که در دل خود جای داده، یکی از جذاب‌ترین مناطق گردشگری است. با حضور در این خانه‌ها، حال و هوای پینجره‌های رنگی و ارسی، کاشی‌های قدیمی و بنا و معماری تاریخی، چنان مجذوب می‌شوید که ناخودآگاه در عوالم کودکی‌تان دچار یک حسرت پنهانی ناشی از گذر زمان حس می‌کنید. امروز می‌خوهیم سری به یکی از دلنشین‌ترین وزیباترین خانه‌های تبریز بزنیم.

خانه بهنام کجاست

تبریزی‌های خوش دل، به محض شنیدن محله مقصودیه، می‌دانند چه بافت تاریخی و قدیمی انتظارشان را می‌کشد. در این شهر از هر کس بپرسید دانشکده هنر و معماری دانشگاه تبریز کجاست، شما را به این محله قدیمی و تاریخی هدایت می‌کند. دانشگاه در راس سه خانه تاریخی قرار گرفته است که متعلق به بزرگان تاریخ است. یکی از این خانه‌ها، خانه بهنام است. برای ورود به خانه از کوچه مشیر وارد می‌شوید. بعد از گذر از یک دالان قدیمی و کاهگلی، این خانه زیبا به چشم‌تان می‌خورد.

ادرس خانه بهنام تبریز

فراموش نکنید که اگر قصد سفر به تبریز را دارید، به راحتی میتوانید در بهترین هتل های تبریز اقامت داشته باشید. پیشنهاد ما هتل پارس ائل گلی تبریز است که در فاصله 12/5 کیلومتری و بازه زمانی 23 دقیقه‌ای از خانه بهنام قرار دارد.

ساعت بازدید از خانه بهنام

بازدید از این بنای زیبای تاریخی حدود 2 الی 3 ساعت زمان شما را می‌طلبد. بنابراین اگر قصد بازدید دارید، می‌توانید از ساعت 9 تا 8 بعد از ظهر در ادامه گشت و گذرتان از دیدنی‌های شهر تبریز، سری به این خانه بزنید.

بلیط خانه بهنام

برای بازدید از خانه بایستی از سر در ورودی دانشکده بلیط تهیه کنید. بهایی که برای بازدید از زیباترین و تاریخی‌ترین خانه تبریز می‌پردازید. با تهیه این بلیط می‌توانید به طور همزمان پس از بازدید از خانه بهنام، از خانه گنجی زاده دیدن کنید که در فاصله کمی از دو خانه دیگر قرار گرفته است.

قیمت بلبط خانه بهنام تبریز

تاریخچه خانه بهنام

اگر می‌خواهید با محل زندگی زندیان و قاجاریان آشنا شوید، بهتر است بدانید خانه‌ای که در حال بازدید از آن هستید، متعلق به اواخر دوره زندیه و اوایل دوره قاجار است. بنابراین این معماری زیبا تحت تاثیر پادشاهان زندیه بوده است. این خانه که امروز به عنوان ساختمان اصلی دانشکده هنر و معماری دانشگاه سهند تبریز مورد استفاده قرار می‌گیرد، در فروردین 76 به ثبت آثار ملی درآمده است.

قسمت های خانه بهنام

نمای خانه بهنام تبریز

این خانه تمام بخش‌های یک خانه قدیمی اعم از هشتی، ورودی، ایوان ستون دار، دالان سردرو ... را دارد. اغلب خانه‌های قدیمی که به سبک معماری سنتی ساخته شده است، دارای دو قسمت اندرونی و بیرونی هستند که قسمت‌های ییلایقی و قشلاقی خانه محسوب می‌شوند. خانه بهنام نیز دارای قسمت زمستان نشین و تابستان نشین است. در ضلع شمالی حیاط ساختمان بیرونی و قسمت نشیمن (طنبی) خانه قرار دارد که به آن اتاق هفت دری هم می‌گویند. در طبقه زیرین این بخش، اتاق حوضخانه قرار دارد که حکایت از تابستان‌های دلنشینی دارد که در این مکان سپری شد. حوضخانه با سقف‌های آجری و گنبدی شکل، سکوهایی که نشان از محل دور هم نشینی ساکنان خانه دارد و آن پنجره‌های چوبی که نور خورشید را به داخل منعکس می‌کند، همه آن چیزی است که شما را تحت تاثیر این قسمت از خانه قرار می‌دهد.

اندرونی خانه هم در شمالی‌ترین قسمت خانه قرار گرفته است. از این قسمت به پشت بام راه دارید که از آن به عنوان مهتابی یا محلی برای خوابیدن در روزهای بهار استفاده می‌شد. اتاق‌های زیرین در این بخش اغلب به عنوان مطبخ یا انباری مورد استفاده قرار می‌گرفت.

دو اتاق جانبی در این بخش قرار گرفته با دو ردیف پله به ایوان اصلی می‌رسند. ضلع جنوبی خانه نیز بخش بیرونی است که می‌توانید در بالکن آن دقایقی را بگذرانید و از نقش و نگار روی ستون، مقرنس کاری و سرستون‌های گچی لذت ببرید. این ایوان حکایت از عصرهای دلنشین روزهای تابستان دارد.

در این قسمت ایوانی با ستون‌های بلند و گچ کاری را می‌بینید. تزئینات و نقاشی که در هلال ستون‌ها، روی سقف و دیوارها انجام شده است، از همان ابتدا توجه‌تان را جلب می‌کند. مورد جالب دیگری که در گشت و گذار از خانه، برایتان جالب است، این بوده که معماری اتاق‌ها به گونه‌ای ساخته شده که هر کدام متناسب با یک فصل مورد استفاده قرار بگیرد. در واقع سازگاری اتاق‌ها با هر فصل را در معماری دلنشین آن قسمت خواهید دید.

معماری خانه بهنام

خانه‌ای که در مقابل‌تان است، به خاطر داشتن معماری آجری و پنجره‌های ارسی با شیشه رنگی، از همان ابتدا شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. خانه در مقابل حوض فیروزه‌ای وسط حیاط قرار گرفته که انعکاس تصویر آن در آب ، وادارتان می‌کند از همان ابتدا دوربین به دست شوید و از این زیبایی‌ها عکاسی کنید. ساختمان اصلی خانه میان دو باغچه قرار گرفته که اگرچه گرما و سرمای سال‌های درازی را به خود دیده اما بهشتی را برایتان یادآوری می‌کند که روزگاری در ترکیب باغچه و حوض فیروزه‌ای و انعکاس تصویر بنای سنتی با معماری شگفت انگیزش سپری شد. ساختمان با 4 ستون بلند و پنج نیم سقف هلالی نقش و نگار شده آماده بازدید شما است. این خانه مساحتی حدود 900 متر مربع دارد و به عنوان قدیمی‌ترین و زیباترین بنای دانشکده معماری شناخته شده است.

خانه بهنام یکی از جاهای دیدنی تبریز است که دیدنش خالی از لطف نیست، اگر به تبریز سفر کردید حتما سری به این خانه‌ی زیبا بزنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
narsis ۱۴۰۲/۲/۲۴

خانه بهنام تبریز بسیار زیبا و جذاب بود برام معماری آجری و پنجره‌های ارسی با شیشه رنگی باعث میشه چشم برنداری ازش خیلی دوسش داشتم

  مدیر سایت۱۴۰۲/۲/۲۴

نارسیس عزیز خیلی عالی و سپاس از اینکه نظر و حس خودتون رو با ما به اشتراک گذاشتید

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...