رَهی نو

کاخ چهل ستون اصفهان

تعداد بازدید: ۵۹۴۱ ۱۴ آبان ۱۳۹۶

درباره کاخ چهل ستون اصفهان

گردشگری و دیدن آثار باستانی که در شهرهای مختلف وجود دارد خالی از لطف نیست. برخی از شهرها به علت وجود تمدن‌های قدیمی در آن‌ها دارای سازه‌هایی با معماری سنتی و زیبا هستند که امروزه به یک مقصد گردشگری پربازدید تبدیل شده‌اند. کاخ چهل ستون اصفهان یکی از جالب‌ترین جاذبه‌های گردشگری است. اگر می‌خواهید اطلاعاتی کامل در مورد این مکان به دست آورید، با ما همراه باشید.
 

کاخ چهل ستون اصفهان کجاست

آدرس کاخ چهل ستون اصفهان

شاید شما هم نام کاخ چهل ستون را شنیده باشید، این کاخ زیبا که جزو آثار باستانی مهم کشور است، در خیابان استانداری شهر اصفهان واقع شده است و یکی از مکان‌های تاریخی و دیدنی این شهر بزرگ است. اصفهان به علت داشتن آثار باستانی و گردشگری زیاد ملقب به نصف جهان شده است و هر ساله از سراسر دنیا گردشگر می‌پذیرد. این کاخ زیبا چندین بار مرمت شده است تا بتواند به‌عنوان یک گنجینه گردشگری برای نسل‌های آینده پابرجا بماند. کاخ چهل ستون در شهر اصفهان واقع شده است. در میدان امام حسین و خیابان استانداری باغی زیبا با عمارتی بزرگ رخ نشان داده که همان باغ و کاخ چهل ستون است. برای دسترسی به کاخ چهل ستون اصفهان از مسیرهای مختلفی می‌توان استفاده کرد. اگر می‌خواهید از مترو استفاده کنید می‌توانید در ایستگاه میدان امام حسین پیاده شوید و با کمی پیاده‌روی خود را به خیابان استانداری و کاخ چهل ستون برسانید. برای این که از خط واحد اتوبوس‌رانی استفاده کنید، با توجه به مبدأ حرکت خود می‌توانید خط‌های مختلف را مورد استفاده قرار دهید. همچنین با هزینه بیشتر نیز با تاکسی‌های شهری امکان رفت و آمد به کاخ چهل ستون وجود دارد. هتل عباسی که خود یکی از بهترین هتل های ایران است و بازدید از ان را پیشنهاد میکنیم. یکی از هتل های بسیار نزدیک به کاخ است. در صورت اقامت در هتل عباسی اصفهان، تنها حدود 3 دقیقه تا کاخ فاصله خواهید داشت.

 

ساعت بازدید از کاخ چهل ستون اصفهان

شرایط بازدید از کاخ با توجه به فصل بازدید متفاوت است. این کاخ در ساعات خاصی از روز باز است و می‌توان با پرداخت هزینه ورودی به باغ، از بخش‌های مختلف آن دیدن کرد. اطلاعاتی مربوط به شرایط بازدید از کاخ را برای شما در ادامه ارائه می‌کنیم.

  • ساعت بازدید کاخ بسته به شرایط فصلی تفاوت دارد. در فصل بهار، این باغ به صورت یک سره از 8:30 صبح تا 19 باز است.
  • در فصل تابستان نیز از 8 و 30 دقیقه تا 13 و 30 دقیقه ظهر و بعد از دو ساعت استراحت کارکنان، از 15 و 30 دقیقه تا 8 شب باز است.
  • در فصل پاییز و دی‌ماه نیز از ساعت 8 و 30 دقیقه تا 17 و 30 دقیقه می‌توان از باغ چهل ستون اصفهان بازدید کرد.
  • ماه‌های بهمن و اسفند نیز در ساعت 8 و 30 دقیقه تا 18 و 30 دقیقه این باغ زیبا میزبان بازدیدکنندگان عزیز است.

برای بازدید از اکثر مکان‌های گردشگری به خصوص آثار باستانی، مبلغی هزینه باید پرداخت کرد. قیمت بلیط کاخ چهل ستون 3000 تومان است. البته برای کودکان زیر 7 سال نیازی به تهیه بلیط نیست. البته هزینه ورودی برای گردشگران خارجی 20000 تومان است. بازدید از کاخ چهل ستون اصفهان در تمام روزهای هفته حتی جمعه نیز امکان‌پذیر است. کارکنان این کاخ فقط در ایام سوگواری (تاسوعا و عاشورای حسینی، رحلت پیامبر، شهادت امام جعفر صادق، رحلت امام خمینی، شهادت حضرت علی) از پذیرفتن گردشگر به داخل محوطه خودداری می‌کنند.

 

جاهای دیدنی کاخ چهل ستون

همه بخش‌های این کاخ زیبا را می‌توان جزو دیدنی‌ترین بناهای دنیا قرار داد. معماری منحصر به فرد آن باعث شده است تا از همان بدو ورود چشم را به سمت خود خیره کند. هنگامی که وارد باغ چهل ستون می‌شوید، اولین چیزی که می‌بینید بنایی بزرگ با ستون‌هایی عظیم است که نمای آن در حوض بزرگ جلوی آن بیشتر به چشم می‌آید. در اطراف حوض سنگ شیرها و مجسمه‌های سنگی دیده می‌شوند که به زیبایی و ظرافت ساخته شده‌اند. این مجسمه‌ها در داخل باغچه نیز آثاری از آن‌ها دیده می‌شود. دو قصر باشکوه یعنی آینه‌خانه و عمارت سرپوشیده نیز از دوران صفویه در این باغ قرار داشته است که در حال حاضر تنها مجسمه‌ها از آن‌ها باقی مانده‌اند و به طور کامل از بین رفته‌اند. تندیس‌های چهارگانه آناهیتا، ایزد بانوی آب‌ها در گوشه‌های استخر بزرگ قرار گرفته‌اند. تزئینات طلاکاری و نقاشی‌های زیبا و خاص که همگی نشان‌دهنده عظمت فرمانروایان صفوی است، در گوشه و کنار ساختمان بزرگ چهل ستون به چشم می‌خورد. تالار آینه از یک سالن بزرگ که آینه ‌کاری‌های زیبایی در اطراف آن وجود دارند تشکیل شده است که دیدن آن خالی از لطف نیست. در این تالار تزئینات ریز و درشت از آینه‌های خشتی و قدی دیده می‌شود. سقف کاخ چهل ستون اصفهان نیز از قالب‌های چوبی با شکل‌های هندسی متنوعی ساخته شده‌اند.

 

ستون‌های عظیم بار سقف باشکوه و بزرگ تالار را بر دوش می‌کشند. ستون‌ها نیز دارای معماری زیبایی هستند و دیدن تالار 18 ستون با ورود به ساختمان کاخ میسر می‌شود. آثار دیگری مانند سردر مسجد قطبیه، آثاری از مسجد درب جوباره و آقاسی، سردرهای درب کوشک که بر دیوارهای ضلع جنوبی و غربی باغ نصب شده‌اند به بازدیدکنندگان کمک می‌کند تا نمایی از دیگر مکان‌های تاریخی را هم ببینند. تالار مرکزی که برای مهمانان خارجی و مسئولان دیگر کشورها ساخته شده بود دارای نقاشی‌هایی از دوران مختلف تاریخ ایران را به نمایش می‌گذارد که دیدن نقاشی‌های زیبا و طرح‌های طلایی و لچکی‌های رنگارنگ آن هر کسی را به وجد می‌آورد. بخش دیگری نیز وجود دارد که شامل باغ زیبا و سرسبزی است که درختان و فضای سبز زیادی دارد و در اطراف ساختمان کاخ وجود دارد. افرادی که به طبیعت علاقه‌مند هستند می‌توانند در این باغ سرسبز با هوای مطبوعی که دارد قدم بزنند و از بخش‌های مختلف آن دیدن کنند.

 

معماری کاخ چهل ستون اصفهان

پلان کاخ چهل ستون به صورت مستطیلی است که در بخش جلویی آن ستون‌های مختلفی در زیر سایه بان نما قرار گرفته است. اطراف این بنا را باغ و درختانی بزرگ و کوچک تشکیل می‌دهند که به زیبایی بنا افزوده‌اند. در جلوی کاخ چهل ستون، حوض بزرگی قرار دارد که تصویر بنا را در خود منعکس می‌کند. در قسمت بالایی این بنا، معماری گنبدی شکل وجود دارد که با برآمدگی کمی از پشت بام بنا به چشم می‌خورند. ایوان این بنا از دو بخش تشکیل شده است که دارای 18 ستون از جنس چوب است. تعدادی از این ستون‌ها بر روی شیر سنگی قرار گرفته‌اند و از دهان آن‌ها آب فوران می‌کرد و به درون حوض می‌ریخت. تصویری از قرینه حوض وسط ایوان در تزئینات آینه‌کاری سقف دیده می‌شود که نشان دهنده قرینه سازی ماهرانه معمارانی است که کاخ چهل ستون را بنا کرده‌اند. روی هم رفته این باغ بیش از 67 هزار مترمربع مساحت دارد.
 

عکس کاخ چهل ستون اصفهان

کاخ چهل ستون اصفهان چند ستون دارد

کاخ چهل ستون با زیبایی خود در جهان معروف است. اکثر افراد تصور می‌کنند این کاخ با توجه به نامی که بر آن گذاشته شده است، دارای 40 ستون است؛ اما بهتر است بدانید که کاخ چهل ستون دارای ستون‌های زیادی است. در گذشته برای نشان دادن تعداد بالا، عدد 40 به کار می‌رفت و به احتمال زیاد دلیل نام‌گذاری کاخ چهل ستون داشتن تعداد زیادی ستون در تالارهای مختلف آن است. این کاخ دارای 20 ستون است و برخی افراد معتقدند انعکاس 20 ستون کاخ در حوض وسط باغ درمجموع 40 ستون است که باعث شده است تا نام 40 ستون بر این سازه زیبا گذاشته شود.

 

تاریخچه کاخ چهل ستون

کاخ چهل ستون به‌عنوان یک باغ سلطنتی در دوران صفویه احداث شد و با نام‌های باغ موزه چهل ستون و باغ چهل ستون هم شناخته می‌شود. البته تاریخ دقیق بنا مشخص نیست و در کتیبه‌هایی که درون ساختمان به دست آمده است، تاریخ بنای آن را به زمان شاه عباس دوم نسبت می‌دهند و اتمام این بنا را در سال 1057 هجری قمری قلمداد کرده‌اند. شاه عباس اول، اصفهان را به‌عنوان پایتخت حکومت خود برگزید و خیابان‌های طویل و باغ‌های متعددی در آن ایجاد کرد. در بین این آثار فقط باغ هشت بهشت و چهل ستون از آن دوران پابرجا مانده است و چندین باغ دیگر از بین رفته‌اند.

 

کاخ چهل ستون اصفهان با تعمیرات عمده‌ای که در دوران مختلف روی آن انجام شده است در حال حاضر نیز تقریبا با همان نمای قدیمی و طراحی اولیه پابرجاست و توانسته جای پای خود را در بین آثار تاریخی بین‌المللی محکم کند. این کاخ در 15 دی 1310 به ثبت ملی رسید. این بنا در سال 1327 کاخ چهل ستون به یک موزه تبدیل شد و یک سری اموال نیز در آن قرار گرفت. البته در زمان‌های استفاده از این موزه قبل و بعد از انقلاب تغییراتی به وجود آمد و برای مدتی بسته بود.

 

نقاشی های دیواری کاخ چهل ستون

بر روی دیوارهای این بنا، تزئینات و نقاشی‌های مختلفی از پادشاهان صفوی وجود دارد. نقاشی‌هایی سالن پذیرایی شامل موارد متعددی هستند که بر روی دیوار و تابلوهای نقاشی قرار دارند.

  • شاه عباس یکم هنگام پذیرایی از فرمانروای ترکستان
  • شاه طهماسب یکم در پذیرایی از پادشاه وقت هندوستان
  • شاه اسماعیل یکم در رزم چالدران و جنگ با شیبک خان ازبک
  • شاه عباس دوم در پذیرایی از امیر ترکستان
  • نادرشاه افشار در میدان رزم
  • تصاویر مختلفی از شاه عباس و تاج مخصوص او بر روی دیوارهای این بنای عظیم قرار گرفته است.
  • آثار مختلفی از دوران صفویه در کاخ چهل ستون اصفهان است که نشان دهنده فرهنگ و ادب ایرانی هستند و در بخش‌های مختلف به چشم می‌خورد.
  • برخی نوشته‌ها با حروف ابجد نیز بر روی دیوارها دیده می‌شوند.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
امیرعلی ۱۴۰۲/۳/۱۰

این کاخ عجب عظمت و شکوهی داره خداییش نمادی از قدرت و عظمت انسان نیز هست

  مدیر سایت۱۴۰۲/۳/۱۰

امیرعلی عزیز از ثبت نظر و حس جالبی که بیان نمودید سپاسگزاریم

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...