رَهی نو

جاذبه‌ های گردشگری علی آباد کتول

لیست دیدنی های علی آباد کتول

جاهای دیدنی علی آباد کتول

علی آباد کتول یکی از شهرستان‌های شرقی استان گلستان است که اول به خاطر آب‌وهوای بسیار مطلوبش، سپس بخاطر آبشار کبودوال و بعد هم پوشش گیاهی و قرار گرفتن مناطق کوهستانی جنگلی در کنار سرزمین‌های جلگه‌ای هموار، یکی از بهترین مقاصد گردشگری و طبیعت گردی محسوب می‌شود. اگر تصمیم گرفتید به این شهر باصفا و جاهای دیدنی علی آباد کتول سفری داشته باشید، حتماً پیش از آن این مقاله را مطالعه کنید تا از جاذبه‌های علی آباد کتول مطلع باشید و بتوانید از همه دیدنی‌های آن استفاده کنید.

مکان های دیدنی علی آباد کتول

جاذبه های طبیعی علی آباد کتول

همان طور که گفتیم، علی آباد کتول از نظر جاذبه‌های طبیعی یک شهر بسیار غنی به حساب می‌آید. وجود کوه‌های بلند و سرسبز باعث شده آبشارهای زیادی در این شهر سرازیر شوند. از طرف دیگر برخی مناطق علی آباد جلگه‌ای و پست هستند؛ لذا می‌توان از سرسبزی‌های زمین‌های هموار آن نیز لذت برد. به خصوص که پوشش گیاهی مناطق جلگه‌ای بسیار خاص و منحصر به فرد است. البته باید بدانید که علی آباد کتول دریا ندارد، اما اگر عاشق دریا باشید می‌توانید با صرف یک نصف روز و سفر به شهرهای مجاور آن از زیبایی‌های دریا نیز لذت ببرید.

  1. آبشار کبودوال: بیشترین شهرت علی آباد کتول به خاطر آبشار کبودوال آن است. سراسر این آبشار را خزه فراگرفته و یک منظره زیبا را به وجود آورده است. به جز خود آبشار خزه‌ای، مسیر رسیدن به آن هم سراسر زیبایی و طراوت است؛ چون آبشار کبودوال در دل جنگل قرار گرفته و با ماشین نمی‌توانید تا کنار آبشار بروید. وقتی به یک جاده سنگفرش شده و پلکانی رسیدید، ماشینتان را پارک کنید (نگران محل پارک نباشید. همانجا یک پارکینگ هم برای بازدیدکنندگان وجود دارد) و وارد جاده شوید. تصور کنید، جاده‌ای سنگفرش شده که وسط جنگل قرار گرفته و صدای آب و پرندگان، هوای دل‌نشین و مطبوع علی آباد، همه و همه در کنار هم یک رویای بی نظیرند. از محل پارک ماشین تا رسیدن به آبشار تقریباً نیم ساعتی طول می‌کشد. برای دیدن آبشار کبودوال باید از جنوب شرقی علی آباد کتول خارج شوید و 5 کیلومتر حرکت کنید تا به یک دره جنگلی زیبا برسید. آبشار کبودوال در این دره جنگلی قرار گرفته است.
  2. دریاچه سد زرین گل (دریاچه کبودوال): در مسیر رسیدن به آبشار کبودوال، یک سد وجود دارد که به سد علی آباد کتول یا سد زرین گل معروف است. قرار گرفتن این سد در کنار جنگل‌های زیبای کبودوال، آن را به یک دریاچه مصنوعی زیبا و چشم نوار تبدیل کرده است. در نزدیکی این دریاچه روستایی به همین نام وجود دارد که دورتادور آن با کوه‌های بلندی محصور شده است. جنگل‌های بکر و زیبای اطراف روستا و چشمه‌ای که دو رودخانه به آن می‌ریزند نیز از دیگر زیبایی‌های این روستا به شمار می‌آیند. یکی از این رودخانه‌ها به صورت پلکانی وارد چشمه می‌شود آبشاری منحصر به فرد را به وجود آورده است. روستای زرین گل 10 کیلومتر با علی آباد کتول فاصله دارد.
  3. آبشار چلی: همان طور که گفتیم، در جاهای دیدنی علی آباد کتول به خاطر کوه‌های زیادی که وجود دارد، آبشارهای زیادی نیز در دل خود جای داده است. یکی دیگر از این آبشارهای زیبا آبشار چلی است که شهرت آن به خاطر بلندی آن است. آبشار چلی در واقع بلندترین آبشار علی آباد است. این آبشار در بین روستاهای چلی بالا و چلی سفلی قرار دارد. حتی می‌توانید شبی را در خانه‌های روستایی چلی بمانید و یک زندگی متفاوت را تجربه کنید.
  4. آبشارهای شیرآباد: علی آباد کتول نام یک شهرستان است که مجموعه‌ای از شهرهای کوچک‌تر و روستاهای اطرافشان را شامل می‌شود. یکی از این شهرستان‌ها، شهرستان رامیان است که روستایی دارد به نام شیرآباد. اگر دو کیلومتر از این روستا فاصله بگیرید، با یک رودخانه طویل مواجه می‌شوید که در مسیر خود هفت آبشار بلند دارد. هر یک از این آبشارها در محل فرود خود یک حوضچه به وجود آورده‌اند و قرار گرفتنشان در دل جنگل و طبیعت زیبای شمال، فضایی را خلق کرده که به این سادگی‌ها نمی‌توان از آنجا دل کند. عمیق‌ترین این حوضچه‌ها با عمقی حدود 80 متر دارند و همانطور که حدس می‌زنید در پایین بلندترین آبشار شیرآباد که 30 متر است پدید آمده. بعضی از مسافران در آب حوضچه‌ها شنا هم می‌کنند. اگر اهل آب تنی و شنا هستید با خودتان لباس اضافی و حوله هم ببرید تا بعداً حسرت نخورید. توصیه می‌کنم مسیر رودخانه را به سمت بالا و ارتفاعات بیشتر طی کنید؛ در آنجا آبشارها بلندتر و فضا هم بکرتر و خلوت‌تر می‌شود. نگران ماشینتان هم نباشید. اینجا نیز مانند آبشار کبودوال دارای پارکینگ است. در مسیر این آبشار یک غار معروف به نام غار دیو سفید نیز وجود دارد که یکی از جاذبه‌های علی آباد کتول به حساب می‌آید. اگر به دیدن آن علاقه دارید به شهر خان ببین بروید و البته حتماً همراه خود یک وسیله روشنایی پرنور هم ببرید. طول این غار 235 متر است.
  5. آبشار چه جا: برای دیدن آبشار زیبای چه جا باید 5 کیلومتر از جنوب فاضل آباد دور شوید و از دهانه محمد آباد در روستای خلیندره بگذرید و از یک جاده پرپیچ‌وخم به نام «ته کوه تل» رد شوید تا به یک روستای ییلاقی باصفا برسید. نزدیک همین روستا می‌توانید آبشار چه جا را ببینید. خود روستا هم بسیار زیبا و البته تاریخی است. یک گورستان قدیمی در این روستا وجود دارد که قدمت آن را اثبات می‌کند.
  6. آبشار آلامن: وقتی به سمت جنگل کبودوال می‌روید، در مسیر بین روستاهای فاضل آباد و محمد آباد با روستایی به نام اوترنه مواجه خواهید شد. در این روستا آبشار آلامن را خواهید دید که به خاطر قرار گرفتن در روستای اوترنه به آن آبشار اوترنه هم می‌گویند. این آبشار از صخره‌ای با ارتفاع 7 متر فرود می‌آید و فشار آب آن در زمین حوضچه‌ای با عمق یک متر به وجود آورده که باعث زیباتر شدن منظره آبشار شده است. اگر به بازدید آبشار آلامن رفتید، حتماً از جنگل ازداری، جنگل ادان، اردوگافه پاماضی و دره‌های زیبایی که آن اطراف هست (از جمله دره آبدوان، دره چوبکش، دره بیزاران و دره چلم) هم دیدن کنید. هرکدام از این جنگل‌ها و دره‌ها، آبشارهای زیادی را در دل خود جای‌داده‌اند که اگر اهل طبیعت‌گردی باشید، حتماً از گشت‌وگذار در جاهای دیدنی علی آباد کتول لذت می‌برید.

جاذبه های توریستی علی آباد کتول

جاذبه های تفریحی علی آباد کتول

علی آباد کتول روستاهای ییلاقی زیادی دارد که همگی خوش آب‌وهوا هستند و قدمت تاریخی دارند. در بعضی از جاهای دیدنی علی آباد کتول درختان قدیمی و مسن یا گورستان‌های باستانی را می‌توانید ببینید. اهالی روستاها نیز مردم مهمان‌نوازی هستند و می‌توانید شبی را در آنجا بگذرانید و از زیبایی‌های طبیعی چون طلوع آفتاب زیبا، آب‌وهوای تمیز و پاک، فضای سرسبز و غذاهای محلی لذت ببرید.

  1. روستای افراتخته: این روستا در جنوب شرقی علی آباد کتول قرارگرفته و به خاطر جنگل خاصش شهرت پیدا کرد. درختان جنگل روستای افروخته برگ‌های سوزنی شکل دارند و قدمت آن‌ها به 190 میلیون سال می‌رسد! بی‌شک قرار گرفتن در میان درختانی با سنی حدود 200 میلیون سال برای انسان بسیار شگفتی‌آور خواهد بود. این درختان چه انسان‌ها، نسل‌ها و گونه‌های حیوانی منقرض شده‌ای را که به خود ندیده‌اند! یکی دیگر از زیبایی‌های روستای افراتخته به خاطر چشمه‌های معدنی زیادی است که در اطراف آن قرار دارند.
  2. موزه مردم‌شناسی علی آباد کتول: اگر تاکنون به موزه‌های مردم‌شناسی رفته باشید، می‌دانید که در این موزه‌ها آدمک‌هایی با پوشش محلی و در حال اجرای مراسم محلی (مانند مراسم عروسی، نوازندگی با ادوات موسیقی محلی، پخت غذاهای سنتی آن شهر و...) قرار دارند تا فرهنگ و آداب ‌و رسوم آن شهر را به بینندگان معرفی کنند. موزه مردم‌شناسی علی آباد کتول نیز همین ویژگی‌ها را دارد. برای بازدید از این موزه باید به بلوار امام رضا روبه‌روی هتل کانیار بروید.
  3. روستای چلی سفلی: اگر به خاطر داشته باشید، پیش‌تر از زیبایی‌های آبشار چلی گفتیم. در نزدیکی این آبشار، دو روستا به نام‌های چلی سفلی (پایین چلی پایین) و چلی علیا (بالا چلی) وجود دارد که به خاطر قرار گرفتن در یک منطقه گودی و جلگه‌ای، طبیعتی زیبا با آب‌وهوایی دل‌نشین را رقم‌زده‌اند. برای رفتن به این روستا باید از دهنه محمد آباد عبور کنید.

مراکز خرید و بازارهای علی آباد کتول

علی آباد کتول هم مثل هر شهر دیگری، پاساژها و فروشگاه‌هایی دارد؛ اما معروف‌ترین مرکز خرید و بازار علی آباد کتول، چهارشنبه‌بازار آن است که هر چهارشنبه در یک محله مشخص برپا می‌شود. همه فروشندگان، هر محصولی که دارند را در این بازار عرضه می‌کنند. بعضی صنایع‌دستی که هنر دست خودشان است می‌فروشند، بعضی دیگر میوه‌های باغشان را. البته انواع کالاهای مصرفی و ضروری زندگی از مواد شوینده تا لوازم‌آرایش، پوشاک، لوازم منزل، ظرف و غیره را در اینجا می‌توانید پیدا کنید. این بازار به خاطر قیمت‌های مناسب و جامع بودن آن از نظر تنوع کالا، بسیار شلوغ می‌شود. مکان آن را از هر فرد محلی که بپرسید به شما خواهد گفت.

سوغاتی‌های علی آباد کتول: روستاهای شمالی کشورمان به داشتن صنایع‌دستی معروفند. حتماً فروشگاه‌هایی که در کنار جاده کلاه‌های حصیری و وسایل چوبی می‌فروشند را دیده‌اید. علی آباد کتول هم مستثنی نیست. از صنایع‌دستی آن می‌توان به قالی، نمد، چوخا (نوعی پارچه ابریشمی دستباف) و چادرشب اشاره کرد.

جاذبه های تاریخی علی آباد کتول

تاریخچه علی آباد کتول به 7 هزار سال پیش (یا به‌عبارت‌دیگر 4 هزار سال پیش از میلاد مسیح) برمی‌گردد. باستان شناسان آثار قدیمی زیادی از دل این شهر تاریخی و کهنه بیرون کشیده‌اند که آن‌ها را می‌توانید در موزه‌های مختلف استان گلستان مشاهده کنید. اگر بخواهم از زیادی این آثار قدیمی در جاهای دیدنی علی آباد کتول برایتان بگویم، این را بدانید که باستان شناسان تا کنون 130 اثر قدیمی در علی آباد کتول پیدا کرده‌اید. آن‌هم نه هر اثری، این آثار به‌قدری ارزشمند بوده‌اند که آن‌ها را برای ثبت ملی شدن نیز مناسب دانسته‌اند! از جمله ابنیه قدیمی علی آباد کتول می‌توان به یک خانه باستانی، چند حمام عمومی، پل‌ها و یک آسیاب آبی اشاره کرد. برخی از این آثار نیز تپه‌ها و محوطه‌هایی هستند که قدمت این منطقه را نشان می‌دهند.


ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...