رَهی نو

جاذبه‌های گردشگری گرگان

لیست دیدنی های گرگان

لیست بهترین جاهای دیدنی گرگان

گرگان مرکز استان گلستان در شمال کشور، دارای وسیع‌ترین بافت تاریخی شمال ایران است که این بافت تاریخی در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسیده است. زمانی که صحبت از سفر به شمال کشور می‌شود بیشتر شهرهای استان مازندران و گیلان به ذهن می‌رسند اما جالب است بدانید این استان سالانه گردشگران زیادی را به خود می‌بیند، به خصوص کسانی که به دنبال طبیعت هستند؛ چرا که جاذبه‌های گردشگری طبیعی گرگان بسیار زیاد است. پیشنهاد می‌کنیم برای گشت و گذار در این شهر زیبا وقت بگذارید و حوصله به خرج دهید تا تمام این زیبایی‌ها را از نزدیک ببینید. در ادامه با مهمترین و بهترین جاهای دیدنی گرگان آشنا خواهید شد که تعداد زیادی از این اماکن همان آبشارها هستند.

 

آبشار باران کوه

این آبشار جزو آبشارهای خزه‌ای ایران است که در 18 کیلومتری جنوب غربی گرگان قرار دارد. ریزش مداوم آب به صورت قطره‌ای از بالای صخره‌های پوشیده از خزه از ویژگی منحصر به فرد این آبشار است. برای دیدن این آبشار در حدود 3 ساعت پیاده‌روی در جنگل را باید به جان بخرید تا به این بهشت زیبا برسید. در اطراف آبشار، غارهای زیادی وجود دارد. از آنجایی که هوای این منطقه سرد و معتدل است برای دیدن این آبشار، تنها فصل تابستان مناسب است.

 

جاذبه های گردشگری گرگان

 

آبگرم زیارت

تنها چشمه آبگرم گرگان، آبگرم زیارت است که در روستای زیارت در بخش مرکزی استان گرگان واقع شده است. در این محدوده در حدود 70 چشمه قرار دارد و چشمه آبگرم زیارت یکی از پرآب‌ترین آنهاست. آب چشمه فاقد مزه است اما بوی تندی دارد و گرمای ملایم آن ویژگی مثبت دیگر این آبگرم است.

 

منطقه حفاظت شده جهان نما

پس از پارک ملی گلستان، منطقه حفاظت شده جهان نما وسیع‌ترین منطقه حفاظت شده کشور است. این منطقه که از جنگل‌های متراکم و بسیار بکری تشکیل شده است سالم‌ترین جنگل‌های دامنه کوه را در میان دیگر جنگل‌ها دارد. به دلیل ارتفاعی که کوه‌های این منطقه دارند، به نام بام گلستان شناخته می‌شود. از این منطقه می‌توانید دریای ابر را به راحتی ببینید.

 

مکان های دیدنی گرگان

 

منطقه شکار ممنوع چلچلی

یکی از جاذبه‌های گردشگری استان گلستان، منطقه شکار ممنوع چلچلی است که به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد دسترسی به آن تا حدودی سخت و دشوار است. این منطقه به دلیل حفاظت و ممنوعیت شکار دارای انواع پرندگان و حیوانات از جمله خرس است.

 

سد گلستان گرگان

وجود طبیعت سرسبز و بکر اطراف سد، سبب شده تا این سد یکی از جاذبه‌های گردشگری منطقه به شمار رود. سد در 12 کیلومتری شمال شرقی گنبد کاووس، بر روی رودخانه گرگان قرار دارد. در هنگام بازدید از این سد زیبا از هوای بی‌نظیر و تازه اطراف سد نیز لذت خواهید برد.

 

سد گلستان گرگان

 

زرشک کوه

کوهی نیمه جنگلی در نزدیکی روستای حاجی آباد وجود دارد که به زرشک کوه معروف است. این کوه در لیست جاذبه‌های گردشگری گرگان قرار گرفته است. جالب است بدانید که سرچشمه دو رود سوته‌رود و خاصه‌رود از این کوه است. برای تماشای این کوه زیبا کافیست به طرف 24 کیلومتری جنوب گرگان، به سمت روستای حاجی آباد برانید.

 

کوه تل انبار

در جنوب شهر گرگان رشته کوهی قرار دارد که همچون کمان، شهر را در بر گرفته است. بلندترین قله آن، تل انبار نام دارد و برای کوهنوردان گردشگر مکان بسیار زیبایی است. کوه تل انبار در نزدیکی روستای چهارباغ است.

 

رودخانه قره سو

رودخانه قره سو در جنوب شهرستان گنبد کاووس، در ناحیه ترکمن صحرا واقع شده است. طول رودخانه 160 کیلومتر است و مرکز عمده تکثیر انواع ماهی استخوانی مانند ماهی سفید، ماهی کپور، ماهی کفال و ... است.

 

رودخانه قره سو گرگان

 

منطقه گردشگری توسکستان

منطقه گردشگری توسکستان، جزئی از پارک ملی هیرکانی به شمار می‌رود که پوشیده از درختان توسکا، اورس و بلوط است. اگر می‌خواهید به این بهشت زیبا و جادویی بروید توصیه می‌کنیم در فصل پاییز به این منطقه بروید چرا که جاده منتهی به منطقه گردشگری توسکستان در پاییز یکی از زیبایی‌های مشهور منطقه است.

 

آبشارهای دره تل انبار

در نزدیکی روستای زیارت، مجموعه آبشارهای دره تل انبار قرار دارند که در حدود 53 آبشار را شامل می‌شود. نکته مهم برای بازدید از این آبشارها این است که برای رفتن به این منطقه حتما باید دارای تجهیزات فنی باشید و البته مهارت‌های لازم در این خصوص را بدانید. نکته دیگر اینکه اگر وارد مسیر شوید پس از گذشت از آبشار اول مسیر برگشت وجود ندارد و باید به مسیر ادامه دهید.

 

آبشار نومل

در جاده اصلی گرگان به مشهد، روستای نومل قرار دارد که مجموعه آبشارهای نومل را در خود جای داده است. این آبشارها متشکل از 6 آبشار هستند که دسترسی به تک تک آنها دشوار است و نیازمند راهنمای محلی است. از آنجایی که بلندترین آبشار منطقه بنام نومل شناخته می‌شود، از کل 6 آبشار به نام آبشارهای نومل یاد می‌شود.

 

آبشار نومل گرگان

 

آبشار شصت کلاته

آبشار شصت کلاته با نام دیگر فیروز محل، در 22 کیلومتری جنوب غربی گرگان واقع شده است. اگر برای دیدن این آبشار به این منطقه می‌رود خوب است بدانید مسیر پیش رویتان جنگلی است و در طول مسیر از آبشارهای متعدد دیگری نیز بازدید خواهید کرد.

 

کاروانسرای رباط سفید

این کاروانسرا از فاصله 49 کیلومتری گرگان قرار دارد و یکی از بناهای قدیمی این استان به شمار می‌رود. به طوری که قدمت آن به دوره صفویه بازمی‌گردد. از نکات مثبت این کاروانسرا وجود چشمه‌ای در کنار کاروانسرا است که حتی در گرمترین روزهای سال نیز دارای آب بسیار خنک است. این کاروانسرا به کاروانسرای سرعلی آباد معروف است.

 

خانه امیر لطفی خان

خانه امیر لطفی خان که امروزه به موزه صنایع دستی مشهور است در سال 78 به عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسیده است. از ویژگی‌های منحصر به فرد این عمارت کف آجر فرش، گچ بری زیبای اتاق‌ها، رعایت تقارن‌ها، ارتفاع مناسب و ... است که سبب شده تا این عمارت بسیار زیباتر از تصور جلوه کند. قدمت ساختمان به اواخر دوره قاجار باز می‌گردد.

 

خانه امیر لطفی خان گرگان

 

جنگل توسکستان

در مسیر جاده گرگان به شاهرود، در محدوده پارک ملی هیرکانی، جنگل توسکستان خودنمایی می‌کند. این جنگل بسیار زیبا تشکیل شده از انبوهی از درختان توسکا، اورس، بلوط که زیبایی این جنگل را چند برابر کرده است. به دلیل اختلاف دما و اختلاف ارتفاع همیشه توده‌های ابری به صورت سیال در آسمان مشاهده می‌شود و یکی از جاذبه‌های گردشگری منطقه را می‌سازد.

 

باغ روس‌ها

این باغ که زمانی کنسولگری روسیه در ایران بوده است، امروزه به صورت نیمه متروکه باقی مانده است. جهت بازدید از عمارت در شهر گرگان در محله شیرکش، جنوب خیابان امام خمینی بروید. باغ روس‌ها متشکل از درختان کهنسال کاج و سرو در کنار حوضچه‌ها و جوی آبی است که این روزها دیگر مانند سال‌های گذشته جلوه‌ای ندارد.

 

قله زبله

در روستای زیارت از توابع استان گلستان قله زیبای زبله با ارتفاع 2537 متر خودنمایی می‌کند. علاوه بر اینکه خود قله بسیار زیبا است و با انبوهی از درختان جنگلی پوشیده شده، چشم اندازی که از قله بر فراز شهر گرگان و روستای زیارت وجود دارد، لذت صعود به قله را چند برابر می‌کند. برای افرادی که به صورت حرفه‌ای کوهنوردی می‌کنند می‌توانند به راحتی در مدت 6 الی 7 ساعت خود را به قله برسانند.

 

آب بندان روستای شموشک

در 15 کیلومتری از شهر گرگان، آب‌بندان روستای شموشک قرار دارد. خوب است بدانید این آب‌بندان قادر است در حدود 200 هکتار از اراضی کشاورزی را آبیاری کند. این آب‌بندان به کشاورزان کمک بسیار زیادی داشته است به خصوص در فصل تابستان که در طول سال سبب ذخیره شدن آب زیادی است تا در تابستان به کمک کشاورزان بیاید.

 

آب بندان روستای شموشک

 

آبشار لاملیچ

در نزدیکی روستای سرکلاته، 12 کیلومتری جنوب غربی شهر کردکوی از توابع گرگان، آبشار زیبای لاملیج قرار دارد. ارتفاع آبشار در حدود 81 متر است و مسیر آن با شیب بسیار تندی از میان درختان عبور می‌کند. از آنجایی که این آبشار در میان درختان ملیچ قرار دارد از این رو به این آبشار، آبشار لاملیچ می‌گویند.

 

پارک جنگلی قرن آباد

برای رفتن به این جنگل ابتدا باید به روستان قرن آباد در فاصله 20 کیلومتری گرگان بروید. از روستا تا پارک جنگلی در حدود 6 کیلومتر فاصله است. از آنجایی که این روستا یکی از خوش آب و هواترین مناطق گرگان است گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند. اوایل جنگل می‌توانید به زیارت امام زاده طیب نیز بروید.

 

آبشار رنگو

آبشار رنگی که جزو مکان‌های دیدنی گرگان است، در 15 کیلومتری جنوب غربی گرگان قرار دارد. اگر قصد بازدید از این آبشار زیبا را دارید حتما از راهنمایان محلی کمک بگیرید چرا که مسیر پر پیچ و خم و کمی دشوار است. اما زمانی که به آبشار برسید زیبایی آن بسیار زیاد است طوری که خستگی راه از تنتان جدا می‌شود. مسیر رسیدن به آبشار از روستای زیبای توشن می‌گذرد که زمانی بخشی از جنگل رنگو بوده به همین دلیل زیبایی مسیر وصف نشدنی است.

 

جنگل النگ دره

از پارک‌های معروف گرگان، پارک النگدره است که در بلوار ناهار خوران گرگان قرار دارد. در این پارک امکاناتی برای پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، دورهمی‌های دوستانه و خانوادگی، آلاچیق، سرویس بهداشتی و ... فراهم شده تا بتوانید ساعاتی را در کنار عزیزانتان بگذرانید. زیبایی این پارک جنگلی سبب شده تا جزو هفت مکان نمونه گردشگری کشوری ثبت شود. در این پارک می‌توانید آبشارهای متعدد و چشمه‌های جاری بسیاری را ببینید.

 

پارک جنگلی ناهار خوران

پارک معروف ناهارخوران گرگان، از جمله مناطق گردشگری این شهر است که علاوه بر مسافران و گردشگران، مردم شهر گرگان نیز بدان بسیار علاقه دارند به همین دلیل شهرداری این شهر امکانات بسیاری را در این پارک چنگلی فراهم کرده است. امکاناتی نظیر نمازخانه، سرویس بهداشتی، شهربازی، رستوران و کافه در این پارک جنگلی زیبا ساخته شده است.

 

جهت رزرو هتل در شهر گرگان همین حالا با رهی نو در تماس باشید تا بهترین هتل‌ها را با مناسب‌ترین قیمت انتخاب کنید. رهی نو ارزان‌ترین و بهترین هتل‌های ایران را برایتان گرد هم آورده است.


ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...