رَهی نو

جاذبه های گردشگری دامغان

لیست دیدنی های دامغان

شهر دامغان، یکی از شهرهای استان سمنان است که به دلیل آنکه در مسیر اصلی به سمت مشهد قرار دارد، گردشگران زیادی از آن عبور می‌کنند بی آنکه بدانند چه تاریخچه جالبی پشت این شهر است و چه جاذبه‌های گردشگری زیبایی دارد. برای آشنایی با مکان‌های دیدنی و جاذبه‌ های گردشگری دامغان تا انتهای این مطلب از رهی نو، همراه ما باشید.

 

معرفی مکان های دیدنی و جاذبه های گردشگری دامغان

دامغان شهری است با جاذبه های گردشگری تماشایی که کمتر مسافری هنگام عبور از آن، از وجود آن‌ها به طور کامل مطلع است. اگر بدانید که زیبایی‌های تاریخی و مکان های دیدنی دامغان چقدر شگفت‌انگیز است، حتما سفر به این شهر را در اولویت مقاصد گردشگری خود قرار می‌دهید.

 

بنای تاریخی چشمه علی

از جمله آثار تاریخی که در هنگام سفر به دامغان باید از نزدیک ببینید بنای تاریخی چشمه علی است. این جاذبه طبیعی در 30 کیلومتری این شهر قرار دارد و از آنجایی که دو بنای مهم تاریخی دیگر به نام‌های آقا محمد خانی و فتحعلی شاه در نزدیکی این چشمه قرار دارند، بر اهمیت این پدیده تاریخی نیز افروده است. این دو بنا روزگاری تفرجگاهی برای پادشان تیموری، صفویه و قاجار بوده و بسیار زیباست.

 

بنای تاریخی چشمه علی

 

مسجد تاریخانه یا مسجد چهل ستون دامغان

در سفر به دامغان حتما سری به کهن‌ترین مسجد ایران بزنید. مسجد تاریخانه یا چهل ستون دامغان با قدمتی معادل 1300 سال در مجاورت یک آتشکده بنا شده که از زمان ساسانیان تا به امروز هنوز پابرجا مانده است.

 

مسجد جامع دامغان

از دیگر جاهای دیدنی دامغان که بسیار زیبا است، مسجد جامع دامغان است که قدمتی بسیار طولانی دارد به طوری که در طی سالیان سال چندین مرتبه مورد بازسازی قرار گرفته است.

 

آرامگاه پیرعلمدار دامغان

همانطور که گفته شد دامغان شهر تاریخی است که آثار به جا مانده بسیاری در این شهر، طی سالیان سال هنوز پابرجا مانده است. آرامگاه پیرعلمدار از دیگر جاذبه های گردشگری دامغان است که شهرت آن به واسطه کتیبه‌ای است که به زبان کوفی نوشته شده و مقبره آن از آجر است. قدمت این بنا را به قرن پنجم هجری نسبت داده‌اند.

 

گنبد زنگوله دامغان

در میان آثار تاریخی و جاهای دیدنی دامغان، یکی از بناهای تاریخی آن به نام گنبد زنگوله به ثبت آثار ملی رسیده است. بنای این عمارت از خشت و به صورت گنبدی است که برای علاقه‌مندان به تاریخ و معماری بسیار جالب توجه است.

 

برج چهل دختران دامغان

اگر به دیدن برج چهل دختران دامغان بروید برایتان تداعی کننده برج طغرل در شهر ری خواهد بود، البته به شرط آنکه این بنا را نیز از نزدیک دیده باشید! کارشناسان قدمت ساخت این بنا را به قبل از اسلام تخمین زده‌اند. به بیان دیگر در حدود قرن پنجم این بنا ساخته شده است.

 

محوطه تاریخی تپه حصار دامغان

در جنوب شهر دامغان محوطه تاریخی وجود دارد که به نام محوطه تاریخی تپه حصار شهرت دارد و آثار کشف شده بسیاری در آن به هزاره چهارم پیش از میلاد باز می‌گردد که بسیار ارزشمند است. از همین رو در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

محوطه تاریخی تپه حصار دامغان

 

بازار تاریخی دامغان

اینطور که به نظر می‌رسد، تقریبا بیشتر مسافران و گردشگران در سفرهای خود حتما سری به بازارها می‌زنند. بازار شهر دامغان نیز بسیار تماشایی است و از آنجایی که یادگار دوران قاجار است و معماری زیبایی دارد در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

 

قلعه گردکوه دامغان

این قلعه با نام دیگر دژ گنبدان از دوره اسماعیلیه برجای مانده است. برای دیدن این قلعه باید 15 کیلومتر از شهر دامغان دور شوید. فاصله کم این بنا با شهر دامغان سبب شده است تا مسافران زیادی به دیدن این قلعه بروند.

 

قلعه مهرنگار دامغان

در مسیر چشمه علی، قلعه‌ای وجود دارد که به نظر می‌رسد از زمان اسماعیلیون برجای مانده باشد. این قلعه در منطقه‌ای کوهستانی در شمال دامغان قرار دارد و به نام قلعه مهرنگار شهرت دارد.

 

خانه‌های تاریخی دامغان

خانه تاریخی لطفی و خانه تاریخی صدیق از دیگر جاهای دیدنی دامغان است که در فاصله کمی از یکدیگر قرار دارند. قدمت این بناها به دوران قاجار بازمی‌گردد. خانه تاریخی لطفی امروزه ساختمان موزه شهر دامغان است.

 

دیوار باروی دامغان

پس از ارگ بم، بزرگترین بنای خشتی ایران دیوار باروی دامغان است. بنایی عظیم از خشت که تنها بخشی از آن باقی مانده است. این بنا یکی از معروف‌ترین بناهای تاریخی شهر دامغان است. خوب است بدانید این بنا روزگاری در مسیر جاده ابریشم قرار داشته و اهمیت بسیار بالایی دارد.

 

کاروانسرای قوشه دامغان

در فاصله 38 کیلومتری از شهر دامغان، کاروانسرای قوشه قرار دارد. این کاروانسرا بسیار دیدنی است و برای گردشگران تماشای آن خالی از لطف نیست.

 

کاروانسرای قوشه دامغان

 

تپه شمس آباد

از محوطه‌های باستانی کشورمان که نامش در لیست آثار ملی به چشم می‌خورد، تپه شمس آباد است. این تپه به عنوان یکی از محوطه‌های باستانی ایران شهرت دارد که از دیگر جاذبه های گردشگری دامغان نیز به شمار می‌رود.

 

امامزاده هفت تنان و امامزاده محمد و جعفر

این مکان دیدنی به کسانی که علاوه بر تاریخ، به مذهب نیز معتقدند پیشنهاد می‌شوند. آنها می‌توانند در سفر به دامغان به زیارت این بزرگواران بروند.  بخاطر داشته باشید که امامزاده هفت تنان در روستای ابراهیم آباد قرار دارد که 24 کیلومتر با شهر دامغان فاصله دارد.

 

از دیگر جاهای دیدنی دامغان می‌توان به غار شیربند، غار چاه دیو، جنگل سیاه خانی، تنگه زندان، منطقه حفاظت شده جهان نما، کویر حاج علی قلی، چشمه پیر خوشتر، آبشار نسروا، چشمه قل قل، چشمه کلاشان، چشمه انگورستانی، بادله کوه، آبسیج دیباج، سرچشمه دیباج، چشمه بادخان اشاره کرد.

 

بهترین زمان سفر به دامغان

شهر دامغان به این دلیل که زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدلی دارد، در بهار و تابستان گردشگران بیشتری را به خود می‌بیند. از همین رو در گرم‌ترین روزهای سال، خنک‌ترین روزها را دارد.

 

جمع‌بندی

در سفر به شهر دامغان از سوغات این شهر که پسته خندان است غافل نشوید. این سوغات بسیار محبوب و گران درکنار باقلوای دامغان، سمنو، تره حلوا، برشتوک، حلوای برنج و ... مجموعه سوغاتی‌های این شهر را شامل می‌شوند. اگر خواستید از صنایع دستی شهر دامغان نیز خرید کنید، سفال دامغان بسیار محبوب و البته با کیفیت است.


ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...