رَهی نو

جاذبه های گردشگری دزفول

لیست دیدنی های دزفول

معرفی مکان های دیدنی و جاذبه های گردشگری دزفول

یکی از شهرهای تاریخی جهان، دزفول است که در استان خوزستان قرار دارد. این شهر دارای آثار تاریخی ارزشمند، دیدنی‌های طبیعی و فرهنگی غنی است. شما با هر سلیقه‌ای می‌توانید از دیدنی‌های متنوع و گسترده این شهر لذت ببرید. طبیعت بکر، آثار تاریخی فراوان و وجود رودخانه دز در این شهر سبب این تنوع در جاهای دیدنی دزفول شده است. در این مقاله قصد داریم تعدادی از جاذبه های گردشگری دزفول را به شما معرفی کنیم.

 

آبشار شوی

آبشار شوی یکی از بزرگ‌ترین آبشارهای ایران به‌حساب می‌آید که ۸۵ متر ارتفاع دارد و در فاصله ۱۰۰ کیلومتری از دزفول واقع شده است. این آبشار جزو جاهای دیدنی دزفول است که حتما باید در سفر به این شهر، از آن دیدن کنید.

 

جاهای دیدنی دزفول

 

آسیاب‌های آبی دزفول

آسیاب‌های آبی دزفول یکی از جاذبه های گردشگری دزفول است که در بستر رودخانه دز ساخته شده و کاربرد آن به‌عنوان بند و آسیاب بوده است. این بنا از دوران صفویه و قاجار به‌جامانده است و برای ساخت آن از ملات ساروج، آجر و قلوه سنگ رودخانه‌ای استفاده شده است. امروزه تنها قسمت‌هایی از این مجموعه باقی‌مانده‌اند که بخش اول در بالادست در پارک ساحلی دز، بخش دوم در کنار پل جدید دزفول و بخش سوم در کنار پل تاریخی دزفول قرار دارند.

 

بقعه یعقوب لیث صفاری

اولین شهریار ایرانی و بنیان‌گذار سلسله صفاریان، یعقوب لیث صفاری است که ۲۰۰ سال پس از ورود اسلام به ایران برای نخستین‌بار، دوباره زبان پارسی را به‌عنوان زبان رسمی ایران اعلام کرد. پس از آن به هیچ‌کس اجازه داده نشد تا در دربار با زبانی غیر از فارسی صحبت کند. این شخص برای آزادسازی قسمت‌هایی از ایران از دست خلیفه عباسی تلاش زیادی کرد و در سال ۱۶۵ هجری قمری در شهر جندی شاپور از دنیا رفت. آرامگاه یعقوب لیث صفاری به شکل یک بنای چهار طاقی با گنبدی مخروطی است که در 12 کیلومتری دزفول در روستای اسلام‌آباد قرار دارد و یکی از جاهای دیدنی دزفول به حساب می‌آید.

 

رود دز و تفریحگاه ساحلی کله علی

لقب یکی از زلال‌ترین رودخانه‌های ایران را می‌توان به رود دز داد. سرچشمه این رود از زردکوه بختیاری است و پس از دزفول، به رودخانه کارون می‌ریزد. سالانه گردشگران زیادی به این شهر سفر می‌کنند تا از جاذبه های گردشگری دزفول مثل تفریحگاه کله علی و تفریحگاه‌های ساحلی که در حاشیه رود دز قرار گرفته‌اند، دیدن کنند.

 

دره کوه خرسون (دره ارواح)

اگر می‌خواهید کمی ماجراجویی کنید، به دره کوه خرسون بروید. این دره بسیار عجیب است و شما را به یاد فیلم‌های سینمایی می‌اندازد. هر قدم که برمی‌دارید، جلوه‌های خارق‌العاده‌ای را خواهید دید. در این مسیر گاه به یک جاده باریک می‌رسید که تنها یک نفر می‌تواند از آن عبور کند. گاهی اوقات هم دیوارها از دو طرف به هم می‌رسند و تنها در بالای سرتان یک روزنه باریک دیده می‌شود. این دره در نهایت به رود دز می‌رسد و از آنجا باید با قایق به خشکی بروید و این سفر هیجان‌انگیز را به اتمام برسانید. دره کوه خرسون یکی از جاهای دیدنی دزفول است که علاقه‌مندان را به سمت خود می‌کشاند.

 

جاذبه های گردشگری دزفول

 

تپه‌های باستانی چغامیش

شهر باستانی چغامیش حدود ۵۰ قرن پیش از میلاد ساخته شده است. اولین بار در این شهر خط و کتابت نمایان شد. در این تپه‌ها گنجینه تمدن‌های زیادی همچون عیلامیان، پارتیان و ساسانیان هستند که امروزه در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده‌اند.

 

روستای پامنار

در ۲۵ کیلومتری شمال شهر دزفول و در میان دامنه رشته‌کوه‌های زاگرس و روبه دریاچه سد دز، روستایی به وسعت ۵۷ هکتار قرار دارد که به روستای پامنار معروف است. این روستا به دلیل هم‌جواری با دریاچه شهیون، قلعه طبیعی شاداب، دره‌های حیرت‌آور، چشمه‌سارهای فراوان، پوشش جنگلی از درخت‌های سدر و مناظر شگفت‌انگیز یکی از جاذبه های گردشگری دزفول به‌حساب می‌آید و مسافران زیادی را به سمت خود می‌کشاند.

 

خانه تاریخی تیزنو

خانه تاریخی تیزنو یکی از دیدنی‌ترین خانه‌های دزفول است؛ به همین دلیل حتما در سفر به این شهر از این خانه تاریخی دیدن کنید. خانه تاریخی تیزنو در محله قلعه قرار دارد که می‌توانید در آن با معماری خانه‌های دزفولی آشنا شوید. این بنا از دوران صفویه به جا مانده و در زمان قاجار و پهلوی دچار تغییر شده است.

 

پارک جنگلی شقایق

اگر می‌خواهید به جایی در جوار طبیعت بروید تا از هیاهوی شهر دور شوید، پارک جنگلی شقایق را انتخاب کنید. این پارک یکی از جاهای دیدنی دزفول است که مناظر زیبایی دارد و در محیطی بکر و زیبا قرار گرفته است. از دیگر مزایای این پارک امکانات رفاهی و تفریحی آن است.

 

پل قدیم دزفول

لقب قدیمی‌ترین پل جهان به پل قدیم دزفول تعلق می‌گیرد که یکی از مهم‌ترین جاذبه های گردشگری دزفول است. این پل امروزه محل اتصال دو منطقه غربی و شرقی به یکدیگر است و در گذشته یکی از راه‌های ارتباط بین سرزمین «بین‌النهرین» و منطقه «جندی شاپور» بوده است. این بنا در سال ۲۶۳ میلادی به دستور «شاپور اول ساسانی» ساخته شده است.

 

روستای نورآباد

روستای نورآباد از جاهای دیدنی دزفول است که در آن می‌توانید از آبشار ۲۰ متری، بافت تاریخی ارزشمند، دشت‌های گل‌های نرگس، چشمه‌سارهای فراوان و باغ‌های انار زیبا دیدن کنید. در سفر به این روستا تماشای آبشار نورآباد را از دست ندهید. این آبشار در هر فصل زیبایی خودش را دارد. گروه‌های کوهنوردی زیادی در طول سال راهی روستای نورآباد می‌شوند تا از این آبشار دیدن کنند.

 

دریاچه شهیون

قطعا یکی از زیباترین دریاچه‌های جهان، دریاچه شهیون است. این دریاچه پشت دو کوه شاداب و تنگوان قرار دارد و چشم‌انداز زیبایی را ایجاد کرده است. برای تفریحات و ورزش‌های آبی مثل شنا، اسکی و قایقرانی می‌توانید از این دریاچه استفاده کنید. چند جزیره کوچک و بزرگ با پوشش جنگلی انبوه در این منطقه وجود دارد که سبب زیباتر شدن این دریاچه شده است. 

 

بهترین زمان سفر به دزفول

اگر قصد دارید برای دیدن جاذبه های گردشگری دزفول به این شهر سفر کنید، باید بدانید که فصل بهار و پاییز زمان مناسب برای رفتن به این شهر به‌حساب می‌آید. شما می‌توانید در این فصل‌ها چه با تور و چه خودتان به این شهر بیایید و از جاهای دیدنی دزفول دیدن کنید و خاطره یک سفر خوش را برای خود بسازید. 


ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...