رَهی نو

راهنمای سفر به مشهد

لیست دیدنی های مشهد

مشهد دومین شهر پرجمعیت ایران است که سالانه گردشگران بسیاری به آن سفر می‌کنند. سالانه بین 20 تا 30 میلیون گردشگر از داخل و خارج ایران به این شهر سفر می‌کنند. مشهد در ذهن افراد بسیاری به عنوان یک شهر مذهبی شناخته می‌شود. اما این شهر علاوه بر بارگاه ملکوتی امام علی بن موسی‌الرضا (ع)، از مکان‌های تاریخی و جاذبه‌های طبیعی بسیاری برخوردار است. به علت بالا بودن تعداد این مکان‌ها و جاذبه‌های این شهر، بهتر است قبل از سفر با مشهد و ویژگی‌های آن آشنا شوید.

 

راهنمای سفر به مشهد

 

راهنمای سفر به مشهد به شما کمک می‌کند برای سفر خود بهتر برنامه‌ریزی کنید و میزان هزینه سفر خود را برآورد کنید. با ما همراه باشید تا با هزینه سفر، بازارها و مراکز خرید، هتل‌ها و حمل و نقل عمومی در این شهر آشنا شوید.

 

موقعیت جغرافیایی شهر مشهد

مشهد در شمال شرق ایران بین رشته کوه هزار مسجد (در شمال این شهر) و رشته کوه بینالود (در جنوب آن) قرار دارد. شهرهای همسایه در شمال غربی این شهر درگز، در غرب چناران و نیشابور و در شرق سرخس و تربت‌جام هستند.

 

آب و هوای مشهد

این شهر که در منطقه مرزی شمال کشور قرار دارد، دارای آب و هوای خشک و سرد است. بخشی از شهر که به قوچان می‌رسد، آب و هوای نیمه‌خشک و سرد، و قسمتی از شهر که در ارتفاعات بینالود و هزار مسجد قرار گرفته از آب و هوای مرطوب و سرد برخوردار است. بنابراین به طور کلی می‌توان گفت این شهر دارای آب و هوای خشک و سرد است. این شهر دارای زمستان‌های سرد و تابستان‌های گرم است. در زمستان دمای این شهر به منفی 20 درجه سانتی‌گراد و در تابستان‌ها به مثبت 40 درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

 

چرا به مشهد سفر کنیم؟

سفر به مشهد مطمئناً یکی از لذت‌بخش‌ترین سفرها خواهد بود. اماکن مذهبی، آثار تاریخی، مراکز خرید، صنایع‌دستی، مکان‌های تفریحی و مناطق طبیعی و جذاب این شهر یک سفر جذاب و هیجان‌انگیز برای شما رقم خواهد زد. افراد با هر سلیقه و علاقه‌مندی، می‌توانند در این شهر در حوزه مورد علاقه خود گردش کنند و از زیبایی‌های طبیعی لذت ببرند. در ادامه شما را با برخی از گروه‌های تفریحی و نکات جذاب در مشهد آشنا می‌کنیم. مرقد امام هشتم امام علی بن موسی الرضا، این شهر را به قطب مذهبی ایران تبدیل کرده است. سالانه مسافران بسیاری از داخل و خارج ایران تنها به قصد زیارت به این شهر سفر می‌کنند. حرم بزرگ امام رضا دارای صحن‌های مختلف و بزرگ با طراحی‌های زیبا است. هر مسافری به شهر مشهد، زیارت مرقد امام رضا را از دست نمی‌دهد.

علاوه بر آن مکان‌های تاریخی بسیاری در این شهر وجود دارد:

آرامگاه نادر شاه: در شمال شرق مشهد آرامگاه نادر شاه قرار دارد. این آرامگاه در باغ بزرگی به نام نادری قرار گرفته است. در این باغ، موزه‌ای برای نمایش اسلحه‌های دوران افشاریان و قبل از آن وجود دارد.

 

چرا به مشهد سفر کنیم

 

آرامگاه فردوسی: مقبره شاعر بزرگ ایران ابوالقاسم حکیم فردوسی در باغی سرسبز، مقصد بسیاری از گردشگران است. این آرامگاه در شهر طوس (20 کیلومتری شمال شهر مشهد) قرار دارد.

 

آرامگاه فردوسی

 

گنبد هارونیه: تنها آثار تاریخی به جا مانده از شهر طوس، گنبد هارونیه است. در این بنای آجری، سنگ یادبود امام محمد غزالی قرار دارد. گنبد هارونیه در 25 کیلومتری شمال غربی مشهد، در ورودی شهر طوس واقع شده است.

 

گنبد هارونیه

 

میل اخنگان: یکی از آثار ملی ثبت شده ایران، بنای 17 متری میل اخنگان است. بر روی این بنا گنبد مخروطی شکل با تزئینات و کاشی‌کاری‌های فوق العاده قرار گرفته است.

 

میل اخنگان

 

مدرسه پریزاد مشهد: این مدرسه متعلق به دوران تیموری است. مسجد پریزاد مشهد در جنوب غربی حرم و در نزدیکی مسجد گوهرشاد ساخته شده است.

مکان‌های تاریخی شهر مشهد بسیار است. تعدادی از آن‌ها را در بالا توضیح دادیم و در ادامه برخی از آن‌ها را نام خواهیم برد. هر کدام از این اماکن دارای معماری زیبا بوده و از داستان تاریخی جالبی برخوردار هستند. تعدادی از این مکان‌های معروف تاریخی عبارتند:

  • آرامگاه پیر پالاندوز
  • خانه داروغه
  • برج رادکان (میل رادکان)
  • مدرسه عباسقلی خان
  • گنبد خشتی مشهد
  • کلیسای مسروپ مقدس
  • خانه ملک مشهد
  • حمام موزه شاه قلی بیگ

اما تعداد مکان‌های تفریحی این شهر نیز کم نیست. طرقبه یکی از مکان‌های سرسبز شهر مشهد است. یک منطقه ییلاقی سر سبز پر از باغ‌های میوه که در آن رودهای فصلی قرار گرفته است. طرقبه دارای رستوران‌های مختلفی بوده که یکی از غذاهای معروف آن شیشلیک است.

 

آب و هوای مشهد

 

پارک کوهسنگی نیز از دیگر مکان‌های دیدنی مشهد بوده که به عنوان قدیمی‌ترین پارک شهر به شمار می‌رود. این پارک بعد از پارک ملت، بزرگ‌ترین پارک مشهد به شمار می‌رود. پارک‌های دیگر این شهر عبارتند از:

  • پارک جنگلی وکیل آباد
  • پارک مینیاتوری
  • پارک پردیس قائم مشهد
  • پارک میرزا کوچک‌خان

پیشنهاد می‌کنیم رفتن به پارک‌های آبی را نیز از دست ندهید. پارک‌های آبی از معروف‌ترین مراکز تفریحی شهر مشهد به شمار می‌رود. نام تعدادی از پارک‌های آبی به شرح زیر است:

  • سرزمین موج آبی
  • پارک ساحلی آفتاب
  • سرزمین موج‌های خروشان

 

هزینه‌های سفر به مشهد

فاصله تهران تا مشهد 934 کیلومتر است. شما از طریق خودروی شخصی، قطار و هواپیما می‌توانید از تهران به مشهد سفر کنید. هزینه و مدت زمان سفر از هر طریقی متفاوت است. همچنین تورهای مختلفی وجود دارد که در زمان‌های خاص امکان سفر به این شهر را با وسیله نقلیه و مکان‌های اقامت برگزار می‌کنند.

اگر با اتوبوس قصد سفر به این شهر را دارید، مدت زمان بین 11 تا 13 ساعت در راه خواهید بود. هزینه بلیط اتوبوس بین 160 هزار تومان تا 191 هزار تومان است. اگر هم با قطار می‌خواهید به مشهد بروید با قطارهای عادی بین 10 تا 11 ساعت و با قطارهای سریع‌السیر بین 6 تا 8 ساعت طول خواهد کشید. هزینه قطار بین 132,000 تا 1,260,000 تومان است. اگر هم هواپیما را برای سفر انتخاب کنید مسیر تهران تا مشهد را بین 1 ساعت و 30 دقیقه تا 2 ساعت طی کنید. مبلغ هواپیما برای یک نفر از تهران به مشهد از 1,020,000 تومان شروع می‌شود.

لازم به ذکر است تمامی این هزینه‌های بیان شده به تاریخ برای سفر بستگی دارد. در اعیاد و روزهای خاص مانند ماه رمضان، تاسوعا و عاشورا، هزینه بلیط‌ها متغیر است.

 

بهترین زمان رفتن به مشهد

همان‌طور که بیان کردیم مشهد دارای آب و هوای سرد و نیمه خشک است. عید نوروز فرصت مناسبی برای سفر به این شهر بوده در صورتی که با شلوغی و تعداد زیاد گردشگران مشکلی نداشته باشید. در عید نوروز هزینه اتوبوس، قطار، هواپیما و همچنین هتل‌ها گران‌تر از روزهای دیگر سال است.

مشهد تابستان‌های گرم و زمستان‌های سردی دارد. اگر قصد دارید از مناطق طبیعی این شهر دیدن کنید، بهترین زمان فصل بهار است. در این زمان هوای شهر خنک بوده و هنوز خبری از گرمای تابستان نیست. البته در زمستان و روزهای غیر تعطیل می‌توانید با هزینه حمل و نقل و مکان ارزان‌تری به این شهر سفر کنید.

 

حمل و نقل عمومی در مشهد

مشهد به‌ عنوان یک کلان‌شهر از سیستم حمل و نقل عمومی خوبی برخوردار است. اگر با ماشین شخصی بخواهید در شهر تردد داشته باشید، ترافیک و پیدا کردن مکان مناسب برای پارک یکی از دغدغه‌های شما خواهد بود. در مشهد شما می‌توانید به راحتی از طریق خطوط BRT، اتوبوس‌های درون شهری، تاکسی‌های خطی، تاکسی‌های شخصی، تاکسی‌های اینترنتی و خطوط مترو در سطح شهر تردد کنید.

خط شماره 1 مترو مشهد، از شرق شهر شروع شده و به غرب ختم می‌شود. خط دو متر شمال شهر را به جنوب متصل می‌کند. کیفیت خوب حمل و نقل این شهر موجب شده بیشتر گردشگران به راحتی از طریق وسایل حمل و نقل عمومی در سطح شهر گردش کنند.

 

بازارها و مراکز خرید مشهد

در سفر به مشهد یکی از جاهایی که دیدن آن را نباید از دست داد، بازار آن است. بازار مشهد پر از مغازه‌های ادویه، صنایع‌دستی، انگشتر، پوشاک و لباس‌های مختلف است. زعفران و زرشک به عنوان سوغات این شهر شناخته می‌شوند. در بازارهای این شهر می‌توانید به راحتی مرغوب‌ترین زرشک و زعفران را تهیه کنید. مشهد بازارها و مراکز خرید بسیاری دارد. در ادامه تعدادی از آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

مرکز خرید الماس شرق از جمله مراکز خرید بزرگ واقع در بلوار خیام شمالی است. در این مرکز خرید انواع لوازم‌خانگی، پوشاک زنانه و مردانه به فروش می‌رسد. علاوه بر آن این مرکز خرید، از سینما، شهربازی و رستوران نیز برخوردار است.

 

بازارها و مراکز خرید مشهد

 

بازار رضا مشهد هم یکی از قدیمی‌ترین بازارهای این شهر است. به دلیل نزدیک بودن آن به حرم امام رضا، زائران بسیاری برای خرید به این بازار می‌روند. به همین دلیل یکی از مراکز مهم خرید سوغات به شمار می‌رود. علاوه بر آن شما می‌توانید از این بازار انواع لباس، جانمازهای مختلف، تسبیح و انگشترهای متنوعی خرید کنید.

مرکز خرید کاسپین مد از جمله مرکز فروش انواع پوشاک برند و شیک است. این مرکز در بلوار سجاد، چهارراه بزرگمهر قرار دارد. اگر هم به دنبال خرید کیف و کفش خوب هستید ما به شما مرکز خرید آلتون را پیشنهاد می‌کنیم. مرکز خرید آلتون در بلوار دانشگاه، بین دانشگاه 22 و 24 واقع شده است. از دیگر مراکز خرید و بازارهای مشهد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مرکز خرید مروارید
  • مجتمع تجاری پاژ
  • مرکز خرید خورشید
  • بازار خیابان جنت مشهد
  • بازار خیابان سعدی مشهد
  • بازار طلاب مشهد
  • مرکز خرید آرمیتاژ
  • بازار فردوسی

 

هتل‌ها و محل‌های اقامت در مشهد

تعداد هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها و سوییت‌های مشهد بسیار زیاد است. رنج قیمت آن‌ها به موارد بسیاری ارتباط دارد. کیفیت، خدمات، مکان هتل و زمان رزرو از جمله موارد تأثیرگذار در هزینه‌ها است. از آنجایی که تعداد لیست هتل‌ها و محل‌های اقامت بسیار است، تعدادی از آن‌ها را در ادامه نام خواهیم برد.

 

هتل‌ها و محل‌های اقامت در مشهد

 

  • هتل الماس مشهد
  • هتل بین‌المللی قصر مشهد
  • هتل آپارتمان رسالت مشهد
  • هتل پارمیدا مشهد
  • هتل سراج مشهد
  • هتل الماس دو مشهد
  • هتل اترک مشهد
  • هتل بزرگ فردوسی
  • هتل نور مشهد
  • هتل آپارتمان بشری مشهد
  • هتل عرش مشهد

در این مطلب سعی کردیم شما را با شهر مشهد، هزینه سفر و مکان‌های دیدنی توضیح دهیم. امیدواریم مطلب راهنمای مشهد برای شما مفید واقع شده باشد.


ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...