رَهی نو

بازار رضا مشهد

تعداد بازدید: ۱۷۲۶۱ ۷ اسفند ۱۴۰۰

در سفرتان به مشهد، بعد از زیارت امام رضا و گشت‌وگذار در دل این شهر سیاحتی زیارتی، بازار معروفی چشم‌انتظارتان است که با دکان‌های قدیمی و اجناس مناسبش می‌تواند یکی از گزینه‌های گشت‌وگذارتان باشد. در این مطلب از رهی نو قصد داریم به دل بازار رضا مشهد برویم و از دیدنی‌هایش نهایت استفاده را ببریم، همراه ما باشید. 

 

پس از زیارت امام رضا همان حوالی در نزدیکی حرم، با پیمودن مسیر کوتاهی به بازار مشهد خواهید رسید. بنابراین، اگر برایتان سؤال است که بازار رضا مشهد کجاست، می‌توان گفت باوجود موقعیت منحصربه‌فردی که نسبت به حرم دارد، یکی از شلوغ‌ترین و پربازدیدترین بازارهای مشهد است. 

عکس مغازه زعفران فروشی بازار رضا مشهد

تاریخچه بازار رضا مشهد

قبل از ساخت بازار رضا مشهد، محل مشخصی برای خرید سوغاتی و خریدهای دیگر زائران و مسافران وجود نداشت. همین امر باعث شد تا بزرگان حکومت پهلوی، بازار بزرگی در نزدیکی حرم بسازند و آن را با نام بازار رضا تأسیس کنند. بنابراین ساخت این بازار خوش نقش و نگار به دوره محمدرضا پهلوی برمی‌گردد. قبل از شروع ساخت این بازار، استاندار پهلوی در آن زمان، ابتدا دستور تخریب تمام مغازه و بناهای خیابان شیخ طوسی را صادر کرد. درنهایت برای ساخت بازار رضا، به هر کسبه در این خیابان، مغازه‌ای از بازار را واگذار کردند. احداث این بازار در سال 1354 آغاز شد اما ساخت آن تقریباً 11 ماه زمان برد. امروزه بازار رضا را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و دیدنی‌ترین بازارهای مشهد می‌شناسند.

 

معماری بازار رضا مشهد 

از همان بیرون بازار به این بنای قدیمی که نگاه می‌کنید، معماری اصیل ایرانی به شما چشم‌نوازی می‌کند. طراحی ساخت این بازار به سبک و سیاق بازارهای قدیمی، با دستان هنرمند معمار معروف آن زمان به نام داریوش بوربور ساخته شد. این بازار در دوطبقه سرپوشیده با سردرها و طاق‌های هلالی در هر دو طرف بازار به یک‌شکل است. سردر بازار با معماری پلکانی توجه معماران و شیفتگان معماری را جلب می‌کند؛ بنایی که در عین سادگی، زیبایی دل‌نوازی دارد.

 

برای ورود از درب اصلی باید از سمت میدان هفده شهریور وارد شوید. به داخل بازار که می‌روید، خبری از سادگی بیرون آن نیست. نمای آجری با ترکیب رنگ‌های آبی چشمانتان را نوازش می‌کند. این بازار با داشتن شش بازار مجزا، به‌واسطه هشت‌ضلعی‌های مشخصی از هم جدا شده است. در هر هشت‌ضلعی، آبخوری و نیمکت وجود دارد که شرایط را برای استراحت گردشگران فراهم می‌کند. درنتیجه هر جا که خسته شدید، بر روی این نیمکت‌ها نشسته و نفسی چاق کنید.


از دست ندهید: هتل‌های نزدیک حرم امام رضا به همراه جزئیات


بخش‌های مختلف بازار رضا مشهد 

فضای بازار به‌صورت دوطبقه موازی هم ساخته شده است. برای دسترسی به طبقه دوم، بایستی از طریق 12 راهروی فرعی خودتان را به طبقه بالا برسانید. بازار رضا با 7200 مترمربع زیربنا، 4300 مترمربع از بازار را به بنای داخلی اختصاص داده و مابقی را در فضای بیرون می‌بینید. 17 چهارسوق و 11 سرا، جلوه این بازار شده است. 

طبقه همکف بازار رضای مشهد

برای خرید سوغاتی و گشت‌وگذار، این بازار یکی از شلوغ‌ترین و پربازدیدترین بازارهای مشهد است. علاوه بر خرید، شما می‌توانید با دیدن این معماری زیبا، لذت ببرید. انواع مغازه‌های خوراکی، عطاری، تسبیح و سجاده فروشی، طلا و نقره فروشی و ... در این بازار وجود دارد. 

طبقه دوم بازار رضای مشهد

طبقه دوم دقیقاً موازی طبقه اول بازار است؛ این طبقه نیز از جذابیت بالایی برخوردار است. برای تماشای مغازه‌های فیروزه‌تراشی، سنگ فروشی، آتلیه‌های عکاسی، گلدوزی و ... این طبقه از شما پذیرایی خواهد کرد. 

تصویر مغازه تسبیح فروشی در بازار رضا مشهد

ساعت کاری بازار رضا مشهد

ساعت کار بازار رضا مشهد از 9 صبح تا 10 شب فعال است. طول بازار 960 متر، عرض بازار 33 متر با 1711 مغازه است. شماره‌ تلفن بازار رضا مشهد 3364448 با پیش‌شماره 051 است.

 

مسیرهای دسترسی به بازار رضا مشهد

برای دسترسی به بازار رضا مشهد، باید گفت که در موقعیتی فوق‌العاده‌ای نسبت به حرم قرار گرفته است. از فلکه آب تا میدان هفده شهریور، محدوده این بازار است. درب ورودی بازار، از سمت فلکه آب به حرم نزدیک‌تر است. 
درصورتی‌که می‌خواهید با مترو به بازار رضا بروید، نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به بازار رضا ایستگاه باب الجواد است. البته هنوز به بهره‌برداری نرسیده است؛ بنابراین باید در ایستگاه مترو 17 شهریور یا مترو بسیج پیاده شده و تا رسیدن به بازار رضا کمی پیاده‌روی کنید. یکی از دلایلی که بازار رضا تبدیل به شلوغ‌ترین بازار مشهد شده است، دسترسی آن به وسایل حمل‌ونقل عمومی و نزدیکی آن به حرم امام رضا است. برای رفتن به بازار می‌توانید خطوط بی آرتی که به سمت حرم حرکت می‌کنند، سوار شوید و در ضلع جنوب غربی حرم پیاده شوید. 

 

اماکن دیدنی اطراف بازار رضا مشهد

ازآنجایی‌که این بازار در نزدیکی حرم امام رضا قرار گرفته است، درنتیجه با بازدید از حرم، می‌توانید پس‌ازآن سراغ بهترین مکان‌های دیدنی در اطراف حرم بروید. اماکن دیدنی اطراف بازار رضا و حرم امام رضا شامل موارد زیر است:

گنبد خشتی مشهد

یکی از مکان‌های زیارتی سیاحتی که در شرق حرم قرار گرفته است، گنبد خشتی مشهد است. این آرامگاه با گنبد خشتی و بدون کاشی‌کاری ساخته‌شده است و آرامگاه یکی از امامزاده‌های شیعه است. قدمت ساخت این گنبد خشتی به زمان تیموریان برمی‌گردد. 

آرامگاه پیر پالان دوز

در پی توسعه و نوسازی حرم امام رضا، آرامگاه پیر پالان دوز را می‌بینید که در شرق حرم قرار گرفته است. پیر پالان دوز، عارف و زاهد بزرگ شیعه به نام شیخ محمد عارف بوده و مشهور به پیر پالان دوز شده است. 

مدرسه عباسقلی خان

اگر می‌خواهید سری به بنای تاریخی به‌جای‌مانده از دوران صفویه بزنید، مدرسه عباسقلی خان، یکی از بناهای ساخته شده در زمان صفویه است. این مدرسه توسط حاکم معروف هرات، یعنی عباسقلی خان در آن زمان ساخته شده است. مدرسه در جنوب شرقی حرم قرار دارد و از لحاظ معماری و تاریخی یکی از دیدنی‌ترین بناهای مشهد است.


بیشتر بخوانید: هتل‌‌های لوکس و مجلل مشهد + تصویر، آدرس و امکانات


کافه‌ها و رستوران‌های نزدیک بازار رضا مشهد

در سفر به مشهد، یکی از مهم‌ترین جنبه‌هایی که باید در نظر بگیرید، بخش رستوران و کافه است تا بتوانید حسابی دلی از عزای غذاهای خوشمزه در این رستوران دربیاورید. درصورتی‌که قصد دارید بعد از گشت‌وگذار در بازار رضا، به یکی از رستوران‌های باکیفیت در اطراف این جاذبه دیدنی بروید و دلی از عزا درآورید، پیشنهاد می‌کنیم لیست زیر را به خاطر داشته باشید:

رستوران‌های ترنم و ترمه

آوازه هتل قصر بین‌المللی طلایی مشهد را کمتر کسی نشنیده است. برای استفاده از رستوران‌های ترنم و ترمه این رستوران، نیازی نیست که حتماً ساکن هتل باشید. می‌توانید زمانی که در اطراف حرم امام رضا و بازار رضا هستید، برای میل کردن ناهار و شامتان به این مکان بیایید و از غذاهای فوق‌العاده بهترین هتل مشهد بهره‌مند شوید. 

 

هتل قصر طلایی مشهد چندین رستوران دارد که ترنم و ترمه یکی از آن‌ها است. بهترین غذاهای ایرانی ازجمله شیشلیک‌های فوق‌العاده آبداری را می‌توانید در این رستوران امتحان کنید که مزه‌اش زیر زبانتان باقی خواهد ماند. البته غذاهای سنتی مشهد نیز در این رستوران طبخ می‌شود؛ بنابراین اگر شیشلیک و کباب ایرانی باب مزاجتان نیست، می‌توانید برای خوردن غذاهای اصیل ایرانی به رستوران ترمه این هتل رفته و در فضای سنتی و لوکسی که دارد، یک وعده دلچسب میل کنید.

 

از طراحی رستوران، مبلمان به‌کاررفته و لباس کارکنان رستوران همگی با نقش‌های اسلیمی و اصیل ایرانی کار شده است. فضای رستوران نیز با آهنگ موسیقی سنتی ایرانی دل‌انگیزتر می‌شود. در رستوران ترمه از تجربه دیزی سنگی در طرف‌های مخصوص دیزی غافل نشوید، انگشت‌هایتان را نیز همراه آن خواهید خورد. 

 

آدرس هتل بین‌المللی قصر طلایی: خیابان امام رضا (ع)، میدان بسیج -هتل بین‌المللی قصرطلایی

رستوران باباقدرت مشهد

در دل یکی از قدیمی‌ترین ساختمان‌های مشهد، رستوران بابا قدرت را می‌بینید؛ ساختمانی که قدمت آن به بیش از دو قرن برمی‌گردد و یادگار به‌جای‌مانده از زمان قاجار است. ساختمان رستوران بابا قدرت علاوه بر رستوران، دارای چایخانه سنتی، بازارچه سنتی و بهترین رستوران است که می‌توانید انواع کباب‌های سنتی و غذاهای ایرانی را در آن میل کنید.
 

آدرس بازار رضا مشهد

 

بهترین غذایی که می‌توانید در این رستوران میل کنید، چلو ماهیچه باباقدرت است؛ غذای خوشمزه‌ای که شامل یک دست کامل گوسفند است که به‌صورت اشتهاآوری طبخ می‌شود. کارسکی شترمرغ نیز از آن دست غذاهایی است که نمی‌توانید از خوردن آن غافل شوید. دو تکه فیله شترمرغ بوده که با یک پرس برنجی که با روغن محلی اعلا آغشته شده است، برای شما سرو می‌شود.

 

آدرس رستوران باباقدرت: انتهای بازار امام رضا (علیه‌السلام)، میدان 17 شهریور، بلوار صدر، نبش صدر 16 تهران، میدان هروی خیابان وفا منش نبش کوچه شمس

 

رستوران لیالی لبنان

در مشهد به‌خصوص حوالی بازار رضا، همیشه هم شاید دلتان هوس خوردن غذاهای سنتی و ایرانی را نکند. در این زمان برای میل کردن یک فست‌فود خوشمزه می‌توانید به رستوران لیالی لبنان بروید. البته خودتان را برای شلوغی بیش‌ازحد رستوران به‌خصوص در روزهای آخر هفته و روزهای تعطیل آماده کنید. در این رستوران، با غذاهای عربی مختلفی که سرو می‌شود، می‌توانید طعم جدیدی از غذا را تجربه کنید که خاطره سفرتان را به مشهد جذاب‌تر کند.
باوجودی که رستوران لیالی لبنان جزو رستوران‌های شیک و لاکچری مشهد نیست، بااین‌حال، بسیاری از مردم مشهد، خوردن غذاهای این رستوران عربی را به بهترین رستوران‌های مشهد ترجیح می‌دهند. پیشنهاد می‌کنیم غذای شاورمای گوشت و مرغ را در این رستوران از دست ندهید. حمص و نان یا بعلبکی گوشت نیز از غذاهای پرطرفدار این رستوران است. 

 

آدرس رستوران لیالی لبنان: مشهد خیابان بهجت، بین بهجت ۲ و ۳

 

هتل‌های نزدیک به بازار رضای مشهد

درصورتی‌که قصد دارید در یکی از نزدیک‌ترین هتل‌ها به حرم اقامت داشته باشید که هم از کیفیت مناسبی برخوردار باشد و هم دسترسی شما را به حرم امام رضا و بازار رضای مشهد راحت کند، در ادامه لیستی از این هتل‌ها را برایتان آماده کردیم:

هتل الماس ۱ مشهد

هتل دیگری در نزدیکی بازار رضا که می‌تواند یک اقامت مرفه را برایتان به ارمغان آورد، هتل الماس است. از این هتل تا حرم و بازار رضا نهایتاً حدود 5 دقیقه راه دارید. با اقامت در این هتل علاوه بر این‌که به بازارهای سنتی مشهد دسترسی راحتی دارید، از غذاهای فوق‌العاده خوشمزه و باکیفیت هتل نیز بهره‌مند می‌شوید. ازجمله امکانات هتل الماس مشهد1 می‌توان به رستوران، سالن اجتماعات، ترانسفر فرودگاهی، پارکینگ، اینترنت رایگان، صندوق امانات و خدمات دیگر اشاره کرد. برای رزرو این هتل می‌توانید از طریق سامانه رهی نو اقدام کنید. 

 

آدرس هتل الماس ۱ مشهد: استان خراسان رضوی، شهر مشهد، خیابان امام رضا، امام رضای ۴ و ۶

هتل آپارتمان ملل مشهد

به هتل سه ستاره‌ای در میدان بیت‌المقدس مشهد می‌رسیم. این هتل در خیابان امام رضا قرار گرفته است و فاصله نزدیکی تا حرم و بازار رضا دارد. ساختمان هتل، یک ساختمان 10 طبقه‌ای بوده و جزو هتل‌های برگزیده از سوی میراث‌فرهنگی است. از امکانات این هتل می‌توان به امکانات مخصوص سالمندان و ناتوانان جسمی، سیستم سرمایشی گرمایشی، لاندری، سیستم تهویه مطبوع، خدمات ویژه و ... اشاره کرد. 

آدرس هتل آپارتمان ملل مشهد: استان خراسان رضوی، شهر مشهد، میدان بیت‌المقدس (فلکه‌ی آب)، امام رضا ۱

معماری بازار رضا مشهد

هتل مجلل درویشی مشهد

سراغ یکی از بهترین و مشهورترین و خوش آوازه‌ترین هتل‌های مشهد می‌رویم. ساختمانی با شکوه با طراحی فوق‌العاده مدرن که در نزدیکی حرم امام رضا و بازار رضا قرار گرفته است. این هتل مجلل درویشی، ازجمله بهترین هتل‌های مشهد است که تنها 1.4 کیلومتر تا حرم فاصله دارد. درنتیجه تنها با 10 دقیقه پیاده‌روی می‌توانید به‌راحتی به حرم و بازار رضا که در نزدیکی حرم قرار گرفته است، دست پیدا کنید. ساختمان هتل مجلل درویشی مشهد یک ساختمان 25 طبقه است که دارای آتریومی دیدنی است. ساختمانی منحصربه‌فرد در شرق ایران که هر مسافری به‌محض ورودش به هتل، به تعجب و تحسین وادار می‌کند. ازجمله امکانات این هتل، می‌توان به سونای خشک، سونای بخار، جکوزی، حمام ترک، سالن بدن‌سازی، انواع خدمات اسپا و .. اشاره کرد. 

آدرس هتل مجلل درویشی مشهد: خیابان امام رضا(ع)، بین امام رضا ۲۴ و ۲۶

هتل بین‌المللی قصر مشهد

هتل بین‌المللی قصر مشهد با ساختمانی پلکانی در خیابان امام رضا و در جوار حرم و در نزدیکی بازار رضا قرار گرفته است. دسترسی هتل به مکان‌های مهم ازجمله فرودگاه و راه‌آهن عالی است. این هتل دارای 220 اتاق است که با امکانات یک هتل پنج ستاره بهترین خدمات ازجمله اینترنت پرسرعت، صرافی و بانک، پارک بازی، قنادی و … را در اختیارتان قرار می‌دهد. 

آدرس هتل بین‌المللی قصر: مشهد، خیابان امام رضا، بین کوچه امام رضا ۱۶ و ۱۴

 

باهم سری به حوالی بازار رضای مشهد، رستوران‌ها و هتل‌های اطرافش زدیم و از جاذبه‌های دیدنی آن بازدید کردیم. همچنین به دل بازار رفتیم و از طراحی تاریخی آن لذت بردیم. تجربه شما از سفر به مشهد و بازدید از این بازار تاریخی چیست؟ برایمان بنویسید در سفرتان به مشهد چه تجربه به‌یادماندنی دارید. درصورتی‌که قصد رزرو هتل در نزدیکی بازار رضا را دارید، سامانه رزرواسیون آنلاین رهی نو با در اختیار گذاشتن بهترین هتل‌ها با مناسب‌ترین قیمت، در خدمت شما است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
حسین میرسلیم ۱۴۰۲/۸/۱۷

بازار رضای مشهد که قدیم مرکز خرید مشهدیا بود در حال حاضر انقدر پاساژهای مختلفی باز شده که نمیدونم کسی برای خرید میره اونجا یا نه

  مدیر سایت۱۴۰۲/۸/۱۸

حسین عزیز احتمالا که قدیمیهای این شهر به همان بازار رضا و نسلهای بعدی و جدید هم از پاساژهای جدید خرید انجام میدهند

حسین میری ۱۴۰۲/۶/۲۹

اسم معمار بازار رضا رو میدونید؟

  مدیر سایت۱۴۰۲/۷/۴

حسین عزیز نام ایشان آرشیتکت معروف مهندس داریوش بوربور میباشد

ترمه ۱۴۰۲/۵/۱۵

روحش شاد پیر پالان دوز رو پدربزرگم میشناخت و براش خیلی احترام قائل بود اینه که هروقت میرم بازار رضا آرامگاه ایشون هم میرم

  مدیر سایت۱۴۰۲/۵/۱۹

ترمه عزیز از ابراز احساستون در سایت رهی نو سپاسگزاریم و توجه و قدردانی شما نیز قابل تحسین است موفق و پیروز باشید

نارنج ۱۴۰۲/۲/۲۳

اون زمان که بازار رضا ساخته شد من 5 ساله بودم یادمه که پدر مارا برد بازار و با چه ذوقی بازار تازه تاسیس شده رو میگشتیم ولی الان انقدر پاساژ توی این شهر هست که دیگه فقط خاطره بازاررضا مونده برام😍

  مدیر سایت۱۴۰۲/۲/۲۳

نارنج عزیز چه خاطره جالبی خوشحالیم که ما رو به عنوان دوستدار خود شناخته و احساستون رو با ما درمیان گذاشتید

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...