رَهی نو

جاذبه های گردشگری سبزوار

لیست دیدنی های سبزوار

جاذبه های گردشگری سبزوار

1. منطقه حفاظت شده شیراحمد:‌ آب و هوای خشک و نیمه معتدل سبزوار، آن را به زیستگاه گونه های مختلف حیات وحش ایران تبدیل کرده است.  منطقه حفاظت شده شیراحمد یکی از این زیستگاه ها است که در سال ۷۵ تحت حفاظت محیط زیست قرار گرفت و شکار در آن ممنوع شد. در این منطقه گونه های نادری از خزندگان، پستانداران و پرندگان زندگی می کنند . مهمترین گونه آن غزال ایرانی است که در حال انقراض است. 

2. آتشکده آذر برزین مهر : این آتشکده احتمالا یکی از سه معبد بزرگ زرتشتیان در دوران پیش از اسلام بوده است. وجود این آتشکده در شهر سبزوار حاکی از موقعیت ویژه این شهر در دوران پیش از اسلام است. در اوستا، قدیمی ترین کتاب ایران و کتاب مقدس آیین زرتشت از این آتشکده به عنوان آتشکده کشاورزان نام برده شده و فردوسی نیز در شاهنامه از این آتشکده یاد کرده است. قدمت این معبد به زمان هخامنشیان و حتی پیش از آن دوره پارت ها می رسد. این آتشکده در  چهل کیلومتری شهر سبزوار و در کوهستان ریوند در نزدیکی روستای فشتنق قرار دارد. 

3. مقبره سهراب، پسر رستم : مردم سبزوار بر این باورند که جنگ بین ایرانیان و توران در اطراف سبزوار رخ داده و آرامگاه سهراب، که طی یک تراژدی به دست پدرش، رستم دستان کشته شد، در این مکان واقع شده است. در مورد محل جنگ این دو ، بیش از سی مدرک معتبر وجود دارد که صحت این ادعا را تأیید میکند . ازجمله سپر و زرهی که تازگی کشف و به موزه آستان قدس رضوی تحویل داده شد. طبق برخی نقل قول ها در کتب تاریخی ، داستان رستم و سهراب پیش از آنکه در شاهنامه نقل شود، سینه به سینه بین مردم روایت شده و مردم سبزوار در زمان شاه اسمایل صفوی این داستان را به شکل تعزیه اجرا می کردند. 
4. اکنون بنای یادبودی بر مزار سهراب که در شهرداری فعلی سبزوار قرار دارد، ساخته شده و برای بازدید در دسترس عموم است.

5. امامزاده یحیی:‌ این امامزاده در جاده بین اصفهان و سبزوار قرار دارد . یک کتبیه از آیات قرآن در سردر امامزاده نصب شده که قدمت آن را حدودا قرن ششم نشان میدهد. احتمالا امامزاده یحیی از نوادگان امام زین العابدین هستند.

برای اقامت در بهترین هتل های سبزوار با تخفیف ویژه اینجا کلیک کنید : هتل های سبزوار

6. امامزاده هفت معصوم : این مقبره بین شهر سبزوار و جوبین قرار دارد و متعلق به قرن نهم هجری است. کتبیه های ارزشمند و منحصر به فردی در آن به خط کوفی وجود دارد که روی آن تاریخ ۸۱۹ هجری قمری حک شده است . ساختمان این آرامگاه یک هشت ضلعی است که در هر ضلع، یک طاقنمای کم عمق قرار دارد و روی آن ها نقاشی های زیبایی از گل های رنگارنگ خودنمایی می کند. این بنا که در فهرست آثار ملی ثبت شده است ، آرامگاه هفت امامزاده است. 

7. مقبره حاج ملا هادی سبزواری : ملاهادی سبزواری از فیلسوفان بزرگ عهد قاجار بود که در سبزوار می زیست. آرامگاه این دانشمند برجسته توسط میرزا یوسف خان مستوفی الممالک در باغ شخصی او ساخته شد . در سال ۱۳۴۰ انجن آثار ملی ایران، بازسازی و ترمیم آرامگاه را به عهده گرفت و در سال ۱۳۵۵ آن را در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رساند. این مقبره به آرامگاه اسرار نیز شهرت دارد. 
8. آرامگاه مولانا حسین واعظ کاشفی :‌ مولانا کمال الدین حسین کاشفی نویسنده، متکلم و واعظ دوران تیموریان بود. او در 910 هجری قمری وفات یافت و محل دفن وی در جنوب شرقی سبزوار در خیابان نظام الملک واقع شده است. ساختار این آرامگاه ترکیبی از معماری قدیمی و جدید است. نمای خارجی ساختمان، آجر با یک ردیف کاشی کاری زیبا است که در تمام بخش ها تکرار شده است. سنگ قبر او به شکل ذوزنقه است. این ساختمان نیز در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

9. مناره خسروگرد :  معماری این مناره که در غرب سبزوار قرار دارد، متعلق به قرن ششم هجری است . ارتفاع آن حدودا ۳۸ متر و ساختار آن آجری است. کتبیه ای به خط کوفی از سال ۵۰۵ هجری روی آن نصب شده است که ساخت آن را به حکومت سلجوقیان نسبت می دهد. این مناره که از آن برای راهنمایی مسافران جاده ابریشم استفاده می شده، در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. 

10.خانه باغ اسکویی : عمارت اسکویی در چهار کیلومتری شهر سبزوار و روستای ابارش قرار گرفته است . باغ متعلق به خاندان اسکویی است که از تجار مشهور عهد قاجار بودند. عمارت مزبور از لحاظ معماری و تزئینات داخلی مانند آجر کاری نما ، گچ بری ستون ها و نقاشی های روی حوضخانه شهرت دارد. 

11.رباط حاج فرامرز خان : کاروانسرای فرامرز خان متعلق به دوران قاجار بوده و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است . این بنا توسط حاج فرامرز خان سبزواری برای پذیرایی از زائران امام رضا علیه السلام در جاده خراسان ساخته شد . اکنون بخشی از این کاروانسرا به عنوان موزه مردم شناسی برای بازدید عموم در دسترس است.

12.تپه عیدگاه : تپه دامغانی یا عیدگاه در ورودی شهر سبزوار قرار دارد و قدمت آن به پنج هزار سال پیش از میلاد مسیح می رسد. این تپه که از گنجینه های باستانی به شمار می رود، یکی از دو تپه معروف دنیاست و در کاوش هایی که اخیرا در آن صورت گرفته است آثار سفالی و اشیائی به دست آمده است که متعلق به پنج هزار سال پیش از میلاد است.

 

 


ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...