رَهی نو

جاذبه های گردشگری ساوه

لیست دیدنی های ساوه

وقتی صحبت از انار شیرین و قرمز به میان می‌آید، کمتر کسی است که شهر ساوه را معرفی نکند. ساوه، دومین شهر باستانی استان مرکزی است که قدمت آن به دوره ساسانیان بازمی‌گردد. در این مطلب از رهی نو قصد داریم شما را با جاهای دیدنی ساوه که متشکل از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این شهر زیبا است، آشنا کنیم.

 

معرفی بهترین جاهای دیدنی ساوه

ساوه شهر هفت هزار‌ساله، شهر جاده ابریشم و شهری که قدمت خود را در تاریخ طبری به ثبت رسانده است، توانست برای همیشه تاریخ و جاذبه‌های تاریخی‌اش را زنده نگه دارد. جالب است بدانید که گردشگران و مسافرانی که جذب این شهر می‌شوند با دیدن قلعه‌ها، غارها و کاروان‌سراها تصویری از آن دوران در ذهنشان تداعی می‌شود.

 

در واقع ساوه دیدنی‌هایی از دل تاریخ و طبیعت را یک‌جا در خود جای‌داده است بهترین جاهای دیدنی ساوه به دو بخش طبیعی و تاریخی تقسیم‌بندی می‌شود. ازاین‌رو در ادامه شما را با برخی از مکان های دیدنی ساوه که متشکل از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی است، آشنا می‌کنیم.

 

مکان های دیدنی ساوه

 

جاذبه‌های طبیعی ساوه

یاقوت سرخ، لقب شهر ییلاقی و خوش‌آب‌وهوای ساوه است که باغ‌های فراوان انار و طبیعت دست‌نخورده آن موجب پدیدارشدن آبشارها، چشمه‌سارها، دریاچه‌ها و چمنزارهای سبزی شده است که چشم هر بیننده‌ای را به خود مجذوب می‌کند. از مهم‌ترین جاذبه‌ های طبیعی ساوه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

دشت نوبران

نوبران شهری است در بخش نوبران شهرستان ساوه که به علت آب‌‌وهوای معتدل، اقتصاد آن بر مبنای کشاورزی است و محصولاتی چون غلات و سیب‌زمینی را تولید می‌کند. در فصل‌های بهار و تابستان باتوجه‌به طبیعت زیبای بخش نوبران و روستاهای اطراف آن، گردشگران زیادی را جذب می‌کند. مسافران می‌توانند از رودخانه، دشت نوبران و آثار باستانی آن لذت ببرند.

 

چشمه بالقلو

چشمه بالقلو در روستای به این نام در جنوب شهر غرق‌آباد و در غرب شهرستان ساوه قرار دارد. آب این چشمه تأمین‌کنند‌ه‌ی آب دو روستا هم‌جوار است. این آب بلافاصله وارد یک حوضچه می‌شود که پر از ماهی و سفره‌ماهی است. مردم روستا و گردشگرانی که از آنجا دیدن می‌کنند، در اطراف چشمه برای تفریح مستقر می‌شوند و از این محیط سرسبز که پر از محصولات چون گوجه سبز، بلال، گردو، انگور و آلبالو لذت می‌برند.

 

آبشار هندس

آبشار هندس یا هندیس خود را در میان کوه‌های ساوه و تفرش پنهان کرده است تا در فصل بهار میان باغستان خودنمایی کند و میزبان خوبی برای گردشگران نوروزی باشد. این آبشار ۱۵ متری به عنوان جاذبه طبیعی و از مکان‌ های تفریحی ساوه شناخته می‌شود.

 

دریاچه سدالغدیر

شاید کمتر گردشگری تصور وجود یکی از دنج‌ترین جاذبه های گردشگری ساوه دریاچه سدالغدیر باشد. منطقه‌ای چشم‌نواز و زیبا که دریاچه‌‌ای به مساحت ۸۵۰ هکتار را در خود جای‌داده است. گردشگران زیادی برای ماهیگیری و قایق‌سواری در این منطقه زیبا کمپ می‌زنند و همراه خود وسایلی از جمله: چادر مسافرتی، آب و غذا به همراه دارند.

 

جاذبه‌های تاریخی ساوه

بر هیچ‌کس پوشیده نیست که معماری و بافت فرهنگ ایران‌زمین، تاریخ غنی این مرزوبوم را نمایان کرده است. کاشی‌کاری‌های تزئینی و شاهکارهای مهندسی در سیر تاریخ ایران، زبانزد عام و خاص بوده است. در ادامه معروف‌ترین جاذبه ‌های تاریخی شهرستان ساوه را معرفی می‌کنیم.

 

پل سرخده

پل سرخده در زمان صفوی یا سده‌های اولیه اسلام در روستای سرخده در ۱۵ کیلومتری جنوب شهرستان ساوه و در ساحل جنوبی قره چای قرار دارد. این پل یکی دیگر از جاهای دیدنی ساوه است که در سال ۱۳۵۴ در آثار ملی ایران با شماره ۱۱۸۴ به ثبت رسیده است. این پل به طول ۷۰ متر و عرض ۵ متر است و دارای 9 دهانه است که به شکل طاق‌های رومی، نمای جذاب ایجاد کرده است. اهالی

 

قیز قلعه

قیز قلعه یا قلعه دختر یکی از آثار باستانی ناشناخته ساوه است که در زمان ساسانی، به‌عنوان نیایشگاه در بین همگان مطرح بود؛ اما در حال حاضر معماری بی‌نظیر این بنا، گردشگران زیادی را به این قلعه می‌کشاند و آن را به یکی دیگر از جاهای دیدنی ساوه تبدیل کرده است. شما با ایستادن بر فراز قلعه، می‌توانید دشت‌های ساوه و همچنین قله دماوند را ببینید و از منظره و تدابیر امنیتی که آن زمان برای این قلعه اندیشیده‌اند، لذت ببرید.

مکان های تفریحی ساوه

 

غار آغداش

غار آغداش همانند نقاشی‌های درون غار در کوه‌های شمالی روستای آغداش شهرستان ساوه حکاکی شده است. نقاشی‌های غار از عصر شکار سخن به میان می‌آورد و همین هم این غار را به یکی از محوطه‌های باستانی و تاریخی شهرستان ساوه تبدیل کرده است.

 

قلعه الویر

الویر، نام روستایی است که در شمال غربی شهرستان ساوه قرار دارد. این روستا با ۳ تپه محاصره شده است و قلعه الویر روی تپه دوم قرار دارد که رونق آن از زمان ساسانی و بعد از اسلام تا زمان حکومت صفویه بوده است.

 

امامزاده سید اسحاق

امامزاده سید اسحاق از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است. سبک معماری این بنا بقعه‌ای برج مانند است که به دوره سلجوقیان و صفویان در نیمه قرن هفتم بازمی‌گردد. آجرها و کاشی‌های فیروزه‌ای، درگاه‌های تنگ و تاریک و ضریحی چوبی و مشبک چنان ارزش تاریخی در بین گردشگران و مسافران این دیار ایجاد کرده است که حتی کسانی که مذهبی نیستند هم به دلیل سبک معماری به آنجا می‌روند. این بنا در سال ۱۳۲۵ در آثار ملی ایران به ثبت رسید.

 

مسجد جامع

آتشکده‌ای که با ورود اسلام به اولین مسجد مسلمانان تبدیل شد. اگر در تاریخ سیر کنید، می‌بینید این بنا در سه دوره تاریخی صفوی، پیش از اسلام و دوره اولیه اسلام حضور داشت و ساختار اولیه آن با خشت و گل است. البته با بازسازی‌های بسیار، اثر اولیه آن از بین رفته است؛ اما هنوز هم می‌توان مناره، شبستان، محراب‌هایی که با خطوط کوفی زیبنده شده است و محراب‌های عهد صفویه را با خطوط ثلث دید. خلاصه باید دید و به هنر دست معماران ایرانی پی برد.

 

مسجد سرخ (انقلاب)

مسجد سرخ یکی از مکان‌های مذهبی و تاریخی و از جمله جاهای دیدنی ساوه است. این بنای تاریخی از دوران شاه اسماعیل صفوی به‌جای‌مانده و موجب گسترش دین مبین اسلام شده است. این بنا از کتیبه‌های سرخ‌رنگ و مناره‌های آجری با معماری بی‌نظیر و نقاشی‌های متنوعی پر شده که دیدن آنها روح را جلا می‌دهد.

 

بنای چهار سوق (موزه مردم‌شناسی)

یکی از یادگاری‌های دوران صفویان گنبد چهارسوق یا تکیه چهارسوق است. این بنای ۱۲ ضلعی، چهار ضلعش از سمت شمال، جنوب، شرق و غرب به چهار دالان تقسیم و به بازار منتهی می‌شود و هشت ضلع پایانی آن از حجره‌هایی می‌گذرد که در محرم تکیه‌هایی در آن برپا است. این بنا باتوجه‌به قدمت ۵۰۰ساله و آثاری مثل دست‌نویس‌ها و کتاب‌های خطی، سکه‌های قدیمی، ظروف مسی و سفالی و سنگ قبرهای تاریخی در سال ۱۳۵۶ به ثبت ملی رسید و در سال ۱۳۸۶ به موزه مردم شناسایی ساوه تبدیل گشت.

 

جاذبه های گردشگری ساوه

 

بازار ساوه

قدم‌زدن در بازاری بی‌انتها و سنتی که یک بخش آن سرپوشیده و بخش دیگر آن روباز است را می‌توان از لذت‌های سفر به ساوه در نظر گرفت. این بازار را علاوه بر اینکه یک مرکز سنتی و قدیمی است که از کوچه‌های تنگ و معماری سنتی تشکیل شده و یادآور دوران صفویان است، می‌توان یک مرکز تجاری نیز در نظر گرفت که در آن عطاری، ادویه فروشی و همین‌طور کالاهای لوکس و پوشاک با تنوع‌های قیمتی یافت می‌شود. همچنین این بازار دالان حاج ملک، تیمچه نبوی‌زاده، مسجد ۱۴ معصوم، مسجد میدان، بنای چهارسوق و راسته‌های متعددی را درون خود جای‌داده است تا عاشورا و تاسوعا محلی برای عزاداران حسینی باشد.

 

کلیسای چناقچی

در توابع زرینه، نام کلیسای تاریخی به چشم می‌خورد که از دید معماری به دو بخش تقسیم شده است. نقشه کلیسا، بخش اول حیاط یا محوطه روبازی را نشان می‌دهد که از گل و سنگ ساخته شده است و بخش دیگر، بنای مسقفی است که با آجر ساخته شده است. در سطوح دیوارهای داخلی کلیسا چناقچی باورهای دینی و مذهبی پیروان حضرت مسیح (ع) حک شده است.

 

جمع‌‌بندی

در این مطلب از رهی نو سعی کردیم شما را با شهرستان ساوه آشنا کنیم تا بتوانید با اطلاعاتی که از دیدنی ها و جاذبه های گردشگری آن به دست آوردید، سفری خاطره‌انگیز را تجربه کنید. دیدنی های ساوه در کنار سنت و رسوم مردمش که نشان از فرهنگ غنی و قدمت زیاد است، می‌تواند برای شما و گردشگران جالب باشد.


ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...