رَهی نو

جاذبه‌های گردشگری ماسال

لیست دیدنی های ماسال

ماسال، یکی از شهرهای گلستان است که به دلیل داشتن طبیعت زیبا و بکر، به‌عنوان یکی از شهرهای محبوب گردشگرها و مسافران به شمار می‌رود. شهر کوچک ماسال، مکان‌های دیدنی فراوانی در دل خود قرار داده است. برای تماشای تمام زیبایی‌های این شهر، زمان زیادی لازم است. قبل از سفر به این شهر، راهنمای سفر به ماسال را حتماً مطالعه کنید. با خواندن این راهنما، به‌صورت کامل با این شهر آشنا خواهید شد. به‌این‌ترتیب، دقیق‌تر می‌توانید برای بازدید از مکان‌های طبیعی این شهر و محل اقامت خود برنامه‌ریزی کنید. ما در این متن به این سؤال که ماسال کجاست؟ به‌صورت کامل توضیح خواهیم داد. سپس ییلاق‌های این شهر، جاذبه‌ها و بهترین هتل‌ها و رستوران‌های آن را معرفی می‌کنیم.

 

معرفی ییلاقات ماسال

 

معرفی ییلاقات ماسال

شهر ماسال دومین شهر مرتفع در استان گلستان است. ارتفاع بالای آن نسبت به سطح دریا، باعث شده است تا مناطق ییلاقی فراوان با آب‌وهوای عالی در این شهر وجود داشته باشد. اگر شما عاشق پیاده‌روی و کوه‌نوردی هستید، رفتن به ییلاق‌های زیبا این شهر را پیشنهاد می‌کنیم. به هرکدام از این ییلاق‌ها که بروید به‌خاطر طبیعت بکر و زیبایی که دارند، هرچقدر هم در آن مکان بمانید، خسته نخواهید شد. با ما همراه باشید تا شما را با این ییلاق‌ها آشنا کنیم.

 

ییلاق ماسال اولَسَبِلانگاه

ییلاق اولسبلانگاه ماسال، یکی از مناطق دیدنی و از جاذبه‌های طبیعی این شهر است که در 25 کیلومتری ماسال قرار دارد.

 

ییلاق اولسبلانگاه در ارتفاعات کوه‌های تالش قرار دارد. در این ییلاق، شما یک طبیعت دست‌نخورده و بکر را از نزدیک تماشا خواهید کرد. هرچند ساخت‌وساز ممنوع است، اما ساخت خانه چوبی در این منطقه مشکلی ندارد. در سرتاسر ارتفاعات ییلاق اولسبلانگاه، تپه‌های سرسبز و کوه‌هایی که با درخت‌های فراوان پوشیده شده است، مشاهده می‌شود.

 

ییلاقات ماسال سوئه چاله

ییلاق ماسال سوئه چاله تنها 4 کیلومتر با اولسبلانگاه فاصله دارد. اگر مایلید بدانید که ییلاق سوئه چاله ماسال کجاست؟ باید بگوییم این ییلاق در حدود 30 کیلومتری شهر ماسال واقع شده است. منطقه سوئه چاله، همانند زین اسبی است که با گیاه گلپر پوشیده شده است. ییلاق سوئه چاله، بعد از اولسبلانگاه، دومین ییلاق معروف شهر ماسال است. خانه‌های روستایی این ییلاق با سقف‌های رنگین، زیبایی خاصی به آن بخشیده است.

 

ییلاق شالما

ییلاق شالما نزدیک‌ترین منطقه زیبای طبیعی در ماسال پس از اولسبلانگاه و سوئه چاله است. ییلاق شالما 12 کیلومتر با ماسال فاصله دارد. اطراف آن، رشته‌کوه‌های البرز قرار دارد و چندین سرچشمه آب در آن جریان دارد که به رودخانه‌های شالما و چلسی منتهی می‌شود. 

 

ییلاق دشت آلنزه

ییلاق دشت آلنزه، یکی دیگر از مناطق سرسبز و بکر شهر ماسال است. این ییلاق با درختان افرایی پوشیده شده است که برخی از آن‌ها نزدیک به 200 سال قدمت دارند. این ییلاق در میان کو‌ه‌های شاندرمن قرار دارد. در این خطه از میهن عزیزمان می‌توانید خانه‌های چوبی روستایی را تماشا کنید که روی ارتفاعات قرار دارند و از سکوت طبیعت لذت ببرید.

 

ییلاق دشت آلنزه

 

ییلاق واشیار

رسیدیم به ییلاق واشیار و این سؤال که این منطقه فوق‌العاده تماشایی ماسال کجاست؟ واشیار در منطقه شاندرمن قرار دارد. در ییلاق سرسبز و زیبای واشیار، آبشار واشیار دلبری می‌کند. در این ییلاق زیبا، علاوه بر تماشای مناطق سرسبز، می‌توانید در رودخانه آن آب‌تنی کنید و از سفر خود لذتی دوچندان ببرید.

 

جاذبه‌های گردشگری ماسال

شهر ماسال علاوه بر ییلاق‌ها، مکان‌های طبیعی و گردشگری دیگری نیز دارد که عبارت‌اند از:

 

غار آویشو

غار آویشو در سال 1389 در شهر ماسال کشف شد و در آثار طبیعی ملی به ثبت رسید. قدمت این غار بیش از 75 میلیون سال برآورد شده است. در هنگام تماشای این غار، قندیل‌های آهکی با شکل‌های مختلف نظر شما را به خود جلب می‌کند. این غار زیبا در 22 کیلومتری شهر ماسال قرار دارد. در هنگام بازدید از این غار، حتماً وسایل و لوازم ایمنی مخصوص را همراه خود داشته باشید.

 

قلعه کول

در روستای تاس کوه شهر ماسال، قلعه‌ای به نام کول قرار دارد که قدمت آن به قرن دوم و سوم هجری برمی‌گردد. این قلعه خشتی است و قسمتی از آن به دلیل آب‌و‌هوای شرجی این منطقه از بین رفته است. بااین‌حال هنوز بازمانده‌های آن روی این تپه قرار دارد.

 

آبشار رامینه

در جنگل ماسال، آبشار زیبای رامینه قرار دارد. این آبشار زیبا در کنار درخت‌های سرسبز، منظره‌ای دلنشینی را به وجود آورده است. بیشتر افراد برای برپایی پیک‌نیک و گذراندن یک روز تعطیل در مکانی آرام، این منطقه را انتخاب می‌کنند.

 

منطقه باستانی اسبه ریسه

منطقه باستانی اسبه ریسه، در دهستان حومه، روستای اسبه ریسه قرار دارد. این روستا به‌عنوان یکی از مناطق ییلاقی ماسال به شمار می‌رود. باتوجه‌به آثار تاریخی که در اسبه ریسه یافت شد، قدمت این منطقه حدود هزاره نخست پیش از میلاد تخمین زده می‌شود. در این منطقه سرسبز و خوش‌آب‌وهوا، علاوه بر لذت بردن از طبیعت، می‌توانید از بناهای باستانی نیز بازدید کنید. یکی دیگر از دلایلی که این منطقه برای گردشگران جذاب است، وجود یکی از مرتفع‌ترین دیوارهای صخره‌نوردی است. به همین علت بسیاری از صخره‌نوردان اسبه ریسه را برای استراحت و انجام یک صخره‌نوردی انتخاب می‌کنند.  

 

بام ماسال

بام ماسال را فراموش نکنید. این منطقه زیبا در 1 کیلومتری شهر ماسال قرار دارد که دسترسی به آن با خودروی شخصی امکان‌پذیر است. از بام ماسال می‌توانید تمام شهر و حتی قسمتی از بندر انزلی و صومعه‌سرا را تماشا کنید. اگر دوست دارید، کمی از هیاهوی زندگی فاصله بگیرید و از طبیعت و زیبایی‌های آن لذت ببرید، نشستن در این منطقه زیبا و تماشای سرسبزترین جا از بلندترین نقطه را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

پارک جنگلی ریزه مندان

پارک جنگلی ریزه مندان، یکی دیگر از مناطق تفریحی و زیبای شهر ماسال است. این پارک با وسعتی نزدیک به 200 هکتار، از امکانات رفاهی برخوردار است. پارک جنگلی ریزه مندان، در واقع قسمتی از جنگل وسیع هیرکانی است. این پارک مکان خوبی برای گذراندن و استراحت کردن در دل طبیعت است.

 

پارک جنگلی ریزه مندان

 

باغ پرندگان تمجیدی

در باغ پرندگان تمجیدی، می‌توانید انواع پرنده‌های بومی استان گلستان را از نزدیک مشاهده کنید. این باغ یکی از مکان‌های محبوب گردشگران خارجی و داخلی به شمار می‌رود. اگر به این شهر سفر کردید، بازدید از این مکان را از دست ندهید.

 

مسیرهای دسترسی به ییلاقات ماسال

ییلاق‌های شهر ماسال، در اطراف این شهر قرار دارد. برخی از این ییلاق‌ها نزدیک به یکدیگر هستند. در این قسمت مسیر دسترسی به هرکدام از ییلاق‌هایی را که در ابتدا معرفی کردیم، توضیح خواهیم داد.

 

دسترسی به ییلاق اولسبلانگاه

اگر از تهران قصد سفر به اولسبلانگاه را دارید، باید از آزادراه تهران - قزوین و قزوین - رشت عبور کنید. مدت‌زمان رسیدن به این ییلاق از تهران، حدود 6 ساعت است. ییلاق اولسبلانگاه در 25 کیلومتری شهر ماسال واقع شده است. اگر از خود شهر ماسال قصد دارید به این ییلاق بروید، باید وارد جاده جنوبی این شهر شوید تا بعد از 25 کیلومتر به این ییلاق برسید.

 

دسترسی به ییلاق سوئه چاله

ییلاق سوئه چاله حدود 4 کیلومتر از ییلاق اولسبلانگاه فاصله دارد. اگر از شهر ماسال بخواهید به این ییلاق بروید، باید وارد جاده ماسال - گیلوان شوید. این ییلاق حدود 30 کیلومتر با شهر ماسال فاصله دارد و مدت‌زمانی که در راه خواهید بود، تقریبا یک ساعت است.
برای رسیدن به این ییلاق از تهران، بعد از گذشتن جاده تهران - قزوین، در جاده قزوین - رشت به سمت فومن حرکت کنید و بعد از آن به سمت ماسال بروید. ادامه مسیر از شهر ماسال را در بالا بیان کردیم. 

 

دسترسی به ییلاق شالما

برای رسیدن به ییلاق شالما از شهر ماسال، باید وارد جاده ماسال -گیلوان شوید. بعد از 12 کیلومتر به این ییلاق خواهید رسید. مدت‌زمانی که از ماسال تا این ییلاق در مسیر خواهید بود، کمتر از 30 دقیقه است.

 

دسترسی به ییلاق دشت آلنزه

ین ییلاق در 45 کیلومتری مرکز ماسال قرار دارد. برای رسیدن به ییلاق دشت آلنزه از شهر ماسال باید ابتدا وارد جاده ماسال - شاندرمن شوید و بعد از تقریباً 11 کیلومتر، در جاده‌ای که سمت چپ شما قرار دارد، ادامه مسیر دهید. قسمتی از جاده ماسال به دشت آلنزه، پر پیچ‌وخم است و مدت‌زمانی که از ماسال به این ییلاق در مسیر خواهید بود، حدود 2 ساعت و 20 دقیقه طول می‌کشد. 
اگر از تهران قصد سفر به این منطقه را دارید، ابتدا باید جاده تهران - قزوین را طی کنید، سپس وارد جاده قزوین - رشت شوید و به سمت ماسال حرکت کنید. سپس از ماسال طبق مسیری که گفتیم به سمت ییلاق آلنزه بروید.

 

دسترسی به ییلاق واشیار

از شهر ماسال برای اینکه به ییلاق واشیار بروید، باید ابتدا وارد جاده ماسال - شاندرمن شوید. بعد از 11 کیلومتر در میان راه وارد جاده سمت چپ خود شوید و از روستای استه سر عبور کنید. فاصله این ییلاق تا شهر ماسال حدود 44 کیلومتر است و 2 ساعت و 20 دقیقه برای رسیدن به آن، در مسیر خواهید بود.

 

بهترین فصل سفر به ماسال

در بهار هوای این شهر بسیار خنک است و درختان سرسبز و گل‌های تازه شکفته، منظره زیبایی را به وجود می‌آورند. بیشتر مسافران، بهار را برای دیدن از این شهر انتخاب می‌کنند.

 

ماسال، جزو شهرهای شمالی کشور است و به همین علت در تابستان، رطوبت بالایی دارد. افرادی که به رطوبت بالای هوا عادت ندارند، پیشنهاد می‌کنیم در این زمان به این شهر سفر نکنند.

 

در پاییز، هوای این شهر کم‌کم سرد می‌شود؛ اما رنگ‌های زرد و نارنجی برگ درختان، این شهر را زیباتر از همیشه می‌کنند.

 

ماسال زمستان‌های پربرف و سردی دارد. زیبایی فصل زمستان کمتر از دیگر فصل‌ها نیست. اما اگر قصد سفر به این شهر را دارید تجهیزات کامل را همراه خود داشته باشید. اگر برای بار اول قصد سفر به این شهر را دارید، بهتر است تا در فصل بهار به این شهر سفر کنید.

 

رستوران‌های معروف ییلاقات ماسال

در نزدیکی ییلاق‌های ماسال و در مسیر رسیدن به آن‌ها، رستوران‌های مختلفی وجود دارد. در این قسمت تعدادی از رستوران‌های نزدیک این ییلاق‌ها و رستوران‌هایی که در مسیر آن‌ها قرار دارند را معرفی می‌کنیم.

 

رستوران سنتی اولسبلانگاه

ین رستوران در جاده ماسال به اولسبلانگاه و نزدیک به ییلاق اولسبلانگاه قرار دارد. در این رستوران، انواع غذاهای ایرانی سرو می‌شود. اگر به دنبال رستوران خوب هستید، این رستوران سنتی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

راهنمای سفر به ماسال

 

رستوران خزر ماسال

خزر ماسال یکی از رستوران‌های معروف شهر ماسال به دلیل سرو غذاهای خوش‌طعم و باکیفیت است در خیابان انقلاب این شهر قرار دارد.

 

رستوران هاراشید ماسال

در بام سبز ماسال، نزدیک‌ترین رستوران به شما، رستوران هاراشید است. شما می‌توانید برای استراحت و صرف یک وعده‌غذایی عالی به این رستوران بروید. کباب‌های هاراشید از غذاهای محبوب ماسال است.

 

رستوران کاج ماسال

از شهر ماسال به سمت هرکدام از ییلاق‌ها که بخواهید بروید، باید از جاده ماسال - شاندرمن عبور کنید. در این جاده، رستوران‌های متفاوتی وجود دارد که یکی از آن‌ها رستوران کاج است. فضای زیبای این رستوران به همراه غذاهای خوش طعم، باعث محبوبیت آن در میان گردشگران شده است.

 

اقامت در ماسال

هتل‌های مختلفی در ماسال وجود دارد که پذیرای مسافران است. در این قسمت شما را با بهترین هتل‌ها و مسافرخانه‌های این شهر آشنا می‌کنیم.

 

هتل راتینیس ماسال

هتل راتینیس یکی از هتل‌های ۴ ستاره شهر ماسال است. این هتل در کیلومتر ۴ جاده ماسال به شاندرمن قرار دارد. نزدیک بودن این هتل به مناطق گردشگری شهر ماسال، یکی از مزایای آن به شمار می‌رود. اتاق‌های لوکس، اینترنت پرسرعت، ارائه غذاهای باکیفیت از دیگر نقاط قوت این هتل به شمار می‌رود. شما می‌توانید از پنجره اتاق خود، جنگل و طبیعت زیبای ماسال را تماشا کنید.

 

هتل آریانا ماسال

یکی دیگر از هتل‌های شهر ماسال که نزدیک به مناطق ییلاقی آن قرار دارد، هتل آریانا ماسال است. این هتل در کیلومتر ٨ جاده ماسال، در روستای کندل واقع شده است.

 

ماسال کجاست

 

هتل آپارتمان مرزبانی شاندرمن

این هتل در کیلومتر ٣ جاده شاندرمن قرار دارد و با اقامت در آن، به طبیعت زیبای ماسال به‌راحتی دسترسی خواهید داشت.

 

جمع‌بندی

در این متن، تلاش کردیم مطالبی را ارائه کنیم تا شما را با مناطق دیدنی، مکان‌های زیبای طبیعی، تفریحی، هتل‌ها و رستوران‌های این شهر، بیش از گذشته آشنا کنیم. شما می‌توانید با یک برنامه‌ریزی دقیق و درنظرگرفتن مسیرهای دسترسی، بهترین زمان‌های سفر، اطلاع و رزرو اقامتگاه‌های مناسب و شناسایی رستوران‌های محبوب، تجربه یک سفر تفریحی و به‌یادماندنی به ماسال را برای خود و عزیزانتان رقم بزنید.


ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...