رَهی نو

ییلاق اولسبلنگاه در ماسال

تعداد بازدید: ۶۷۹ ۱۴ آبان ۱۴۰۱

در میان کوه‌های همیشه‌سبز تالش، روستایی زیبا به نام اولسبلنگاه قرار دارد که به‌عنوان یکی از زیباترین ییلاقات شمال شناخته می‌شود. اگر می‌خواهید برای مدتی از سروصدا و زندگی شهری دور باشید و برای چند روز، آب‌وهوای پاک، آب سالم و آرامش کامل را تجربه کنید، حتماً از این روستای زیبا دیدن کنید. برای آشنایی بیشتر با ییلاق اولسبلنگاه، تا انتها همراه رهی نو باشید. 

 

معرفی ییلاق اولسبلنگاه

اولسبلنگاه یا به زبان محلی تالشی، اولاسبلانکا یا اولسبلنگاه، نام روستایی در ارتفاعات تالش است. نام این روستا، برگرفته از دو واژه اولس و بلنگاه، باریشه‌ای گیلکی است. این دو واژه به ترتیب به معنای درخت ممرز و جایگاه مرتفع هستند. با توجه به این تفاسیر، می‌توان گفت که اولسبلنگاه، معنایی شبیه به محل رویش درختان ممرز در ارتفاعات می‌دهد. 

 

ییلاق اولسبلنگاه

 

این ییلاق منحصربه‌فرد دارای ویژگی‌ها و جاذبه‌های جالبی نظیر چشم‌انداز رؤیایی، چشمه‌های خودجوش و فضایی مملو از آرامش است. یکی از دلایلی که اغلب گردشگران داخلی و خارجی به روستا اولسبلنگاه، این بهشت رؤیایی گرایش دارند، کلبه های چوبی و سکوت و خاموشی تمام خانه‌ها پس از 12 شب است. جالب است بدانید که در این منطقه، امکان استفاده از مصالحی نظیر گچ، آهن و غیره وجود ندارد و تمامی خانه‌ها از چوب درختان بنا شده‌اند که این ویژگی، این منطقه ییلاقی را جذاب‌تر می‌کند.

 

روستا اولسبلنگاه کجاست؟

ییلاق اولسبلنگاه، روستایی زیبا و بکر، واقع در خطه شمال ایران است. این روستای زیبا در استان گیلان و در 80 کیلومتری شهر رشت و 30 کیلومتری شهر ماسال قرار دارد. این روستای کوچک با بافت سنتی و زیبایش، هرساله میزبان گردشگران داخلی و خارجی از سراسر جهان است. 

 

اغلب گردشگران در مورد این روستا این‌گونه نقل می‌کنند: 

هم‌زمان با سنگینی سیاهی شب کل روستا در خوابی عمیق فرو می‌رود. در این زمان می‌توان در سکوتی آرامش‌بخش از زیبایی شب و نور کوچک ستاره‌ها لذت برد. وقتی‌که تاریکی جای خود را به‌روشنی صبح داد، در هوایی پاک و منظره‌ای چشم‌نواز، می‌توان شاهد گله‌های گوسفند در روستا بود. در این روستای زیبا می‌توان هر صبح با صدای مرغ و خروس از خواب برخاست و با لذت به زندگی روستایی نگریست و از جنب‌وجوش زندگی مردم خونگرم و میهمان‌نواز اولسبلنگاه لذت برد.

 

مسیرهای دسترسی به اولسبلنگاه

گردشگران برای دسترسی به ییلاق اولسبلنگاه در هر نقطه از ایران عزیز که باشند، باید خود را به استان گیلان برسانند و سپس با ورود به جاده ماسال، از این بهشت زمینی دیدن کنند. مسیر دسترسی به این روستا، آسفالت است و مسیر پیاده‌روی چندانی ندارد. برای دیدن جاهای دیدنی ماسال وارد این صفحه شوید. 

 

روستا اولسبلنگاه

 

برای رفتن به روستا، ابتدا جاده جنوبی که از ماسال خارج میشود را طی کنید، سپس بعد از طی 25 کیلومتر در جاده کوهستانی، وارد روستا شوید. از بندرانزلی هم میتوانید با ورود به جاده آبکنار که بسیار زیبا و دیدنی است، راه اولسبلنگاه را در پیش بگیرد.

 

تنها نکته قابل‌توجه در مورد مسیر دسترسی به اولسبلنگاه، هزینه ورودی در هنگام ورود به این روستا است. هم‌چنین زمان سفر از رشت تا اولسبلنگاه حدوداً 2 ساعت است و گردشگران پایتخت‌نشین، برای بازدید از این روستای زیبا، حدوداً به 5 ساعت زمان نیاز دارند. البته نباید فراموش کرد که مسیر دسترسی به این روستای زیبا مملو از جاذبه‌های چشم‌نواز و فوق‌العاده است که دیدن آن هر فردی را به وجد می‌آورد.

 

جاهای دیدنی اطراف روستا اولسبلنگاه

بر هیچ‌کس پوشیده نیست که استان گیلان و شهرهای اطرافش، مملو از جاذبه‌های طبیعی است که هر طبیعت دوستی را به خود جلب می‌کند و ییلاق اولسبلنگاه نیز از این قاعده مستثنی نیست. از جمله مهم‌ترین جاهای دیدنی اطراف روستای اولسبلنگاه می‌توان به موارد ذیر اشاره کرد. برای مشاهده جاهای دیدنی تالش وارد این صفحه شوید. 

 

اقیانوس ابری

یکی از دیدنی‌های ارتفاعات ییلاق اولسبلنگاه، احاطه شدن کل دشت با ابرهای نقره‌فام است. در امتداد جاده اولسبلنگاه، می‌توان شاهد منظره اقیانوس ابری بود. در این پدیده زیبا و دیدنی، می‌توان ابرهای پیوسته‌ای را نظاره کرد که خود را به ساحلی سبز نزدیک می‌کنند.

 

رودخانه خالکایی

رودخانه خالکایی، ازجمله رودخانه و جاذبه‌های نزدیک به اولسبلنگاه محسوب می‌شود که از قله شاه معلم، سرچشمه می‌گیرد و در نهایت، به تالاب انزلی می‌ریزد. این رودخانه زیبا که در مسیر روستا اولسبلنگاه قرار دارد، می‌تواند گزینه مناسبی برای تفریح و برپایی کمپ با رعایت نکات ایمنی باشد.

 

رودخانه خالکایی

 

در کنار چشمه‌های خودجوش، بازارهای هفتگی، سبک زندگی و آداب رسوم غنی مردم ماسال از دیگر جاذبه‌های دیدنی این خطه می‌توان به قلعه کول، دره خون، غار آویشو، دشت النزه، آبشار رامینه، بیلگاه دون، بام سبز ماسال و… اشاره کرد.

 

بهترین زمان و فصل سفر به ییلاق اولسبلنگاه

اولسبلنگاه در هر فصلی زیباست! اگر می‌خواهید این روستا را سفیدپوش ببینید، حتماً در فصل زمستان با تجهیزات ایمنی به آن سفر کنید و اگر می‌خواهید اولسبلنگاه را غنی از شکوفه‌های صورتی و سفید و دشت‌هایی سرسبز با گیاهان خودرو ببینید، حتماً فصل بهار را انتخاب کنید. ترکیب رنگ‌های نارنجی و زرد در هوایی دلپذیر، از زیبایی‌های فصل پاییز این روستا است. بازدید از این منطقه و خرید محصولات لبنی تازه و عسل، از ویژگی‌های جذاب سفر به اولسبلنگاه در فصل تابستان است.

 

با وجود اینکه تصمیم‌گیری در مورد بهترین زمان سفر به ییلاق اولسبلنگاه کاری دشوار و سخت است، پیشنهاد رهی نو به گردشگران، سفر به اولسبلنگاه در فصل بهار و تابستان است؛ زیرا اغلب مواقع در فصل پاییز و زمستان مسیر این روستا پوشیده از برف است و این مسئله می‌تواند، برخی از گردشگران را دچار چالش کند.

 

اقامت در سفر به ییلاق اولسبلنگاه

شرایط اقامت در اولسبلنگاه بسیار راحت و لذت‌بخش است. در این روستا می‌توان هم در طبیعت اقدام به برپایی چادر کرد و هم می‌توان در هتل‌های لوکس و چند ستاره مستقر شد؛ به بیان ساده‌تر می‌توان گفت که در این روستا، شرایط برپایی کمپ، رزرو هتل و اقامتگاه بومگردی فراهم است؛ اما یکی از تجربه‌هایی که بسیار برای گردشگران لذت‌بخش شناخته می‌شود، اجاره اتاق یا کلبه، از اهالی خونگرم روستا است. 

 

لذت زندگی برای یک یا چند روز در خانه‌هایی چوبی با بخاری‌های هیزمی، تجربه‌ای بسیار جالب و فراموش‌نشدنی است. ضمن اینکه با اجاره کلبه می‌توان علاوه بر لذت بردن از طبیعت و کمک به اقتصاد مردم بومی، با آداب‌ورسوم و فرهنگ اصیل مردم منطقه آشنا شد و خاطرات متفاوتی را ثبت کرد.

 

جمع‌ بندی

ییلاق اولسبلنگاه یکی از نقاط بکر و از جاهای دیدنی گیلان است. این ییلاق بی‌نظیر، دارای امکاناتی نظیر کلبه‌های چوبی، پنل خورشیدی، هوای پاک و مسیرهای پیاده‌روی بسیار جذاب است. برای ورود به این روستای زیبا، ابتدا باید هزینه ورودی پرداخت و قبل از خروج از آن می‌توان، عسل یا هر محصول لبنی تازه دیگری به جهت سوغاتی خریداری کرد. لذت دیدن شب‌های پرستاره روستای اولسبلنگاه و مشاهده اقیانوس ابری در هر صبح، از جمله زیباترین لحظات زندگی در این بهشت نام‌آشنا است. بسیار خوشحالیم که رهی نو را برای آشنایی با اولسبلنگاه برگزیدید، حتماً سؤالات و تجربیات خود را در مورد ییلاقات ماسال با رهی نو به اشتراک بگذارید.

اگر قصد سفر و اقامت در استان گیلان را دارید؛ می توانید هتل های 4 ستاره گیلان را از رهی نو با بهترین تخفیف رزرو کنید. 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
عسکرزاده ۱۴۰۲/۷/۲۳

اولسبلنگاه که دیگه جای تعریف نداره و عکسهاش همه جا هست و این طبیعت زیبا و بکر دور از دسترس عموم جای بسی شکر دارد

  مدیر سایت۱۴۰۲/۷/۲۴

عسکرزاده عزیر خوشحالیم که نظرتون رو در سایت رهی نو ثبت نمودید و کاملا موافق هستیم که این منطقه بسیار دیدنی و جذاب هست

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...