رَهی نو

جاذبه های گردشگری لاهیجان

لیست دیدنی های لاهیجان

معرفی مکان های دیدنی و جاذبه های گردشگری لاهیجان

لاهیجان عروس گیلان، یکی از شهرهای سرسبزترین استان ایران است. تنوع گردشگری در این شهر محدود به مناطق طبیعی نیست. در این مطلب چند جاذبه‌ی گردشگری محبوب لاهیجان را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

بهترین دیدنی های لاهیجان

لاهیجان را به عروس گیلان می‌شناسیم که سرسبزی و خرمی مناطق و آب‌وهوای مطبوع و دلنشین آن، این شهر را دوست‌داشتنی و زیبا برای گردش و سفر کرده است. از بهترین دیدنی های لاهیجان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

تالاب سوستان

سوستان یا به زبان محلی گیلان، سیستان، تالاب نیلوفرهای آبی یا لاله تالابی و از زیباترین جاذبه های گردشگری لاهیجان است. نیلوفر آبی از جمله گیاهان کمیاب است که فقط در برخی کشورهای آفریقایی رشد می‌کند؛ اگر به دنبال تماشای این گیاه کم‌نظیر هستید باید برنامه سفر خود را برای اواخر خرداد تا اوایل شهریور تنظیم کنید. در اواخر فصل شکفتن نیلوفرهای آبی، شما تخم‌های این گیاه را می‌بینید که به آن پسته‌ دریایی می‌گویند، و قابل خوردن است.

 

جاهای دیدنی لاهیجان

 

جالب است بدانید که این تالاب یک منطقه طبیعی نیست! حدود یک قرن پیش، شالیکاران با هدف تامین آب برای شالیزارها این منطقه را آماده کرده‌اند. این محیط زیبا متاسفانه دارای امکانات رفاهی کافی برای کمپینگ و قایق‌رانی نیست اما شما می‌توانید در این محیط طبیعی ماهیگیری کنید و به تماشای پرنده‌های مهاجر بپردازید.

 

باغ نارنج

باغ نارنج یک مکان تفریحی جدید و از جاهای دیدنی لاهیجان است. باغ نارنج حقیقتا یک باغ نارنج است! یک باغ عمومی که تبدیل به پارک شده است؛ پارکی که جای جای آن با درختان نارنج پر شده است و قطعا در فصل بهار و فصل میوه نارنج، این باغ به نهایت زیبایی خود می‌رسد به گونه‌ای که عطر نشاط آور نارنج در جای جای پارک جاری است.

 

این باغ تبدیل به پارک شده است و امکانات رفاهی از جمله سرویس بهداشتی، آلاچیق، زمین بازی کودکان و... در دسترس قرار دارد.

 

آرامگاه استاد معین

استاد محمد معین همکار و دومین پدر لغت‌نامه ایران در این مقبره دفن شده است. استاد معین همکار و همراه دهخدا در تهیه و گردآوری لغت‌نامه دهخدا بود و بنا به وصیت وی ادامه‌دهنده راه او شد و با توجه به وجود لغت‌نامه معین، مشخص است که در این مسیر از هیچ تلاشی فروگذار نبوده است.

 

استاد معین به خاطر شیوع بیماری طاعون به همراه پدربزرگشان به لاهیجان مهاجرت کردند و پس از بازگشت به دیار خود و ادامه زندگی در اوج کمالف وصیت کردند که ایشان را در لاهیجان و در باغ مذکور که محل بازی‌های کودکی‌شان بوده است؛ دفن کنند.

 

قطعا بازدید از باغ زیبا علاوه‌بر زیبایی‌های طبیعی یک نمایش خیالی از زندگی دکتر معین در این باغ خواهد بود.

 

موزه تاریخ چای ایران

موزه‌ تاریخ چای ایران مقبره کاشف السلطنه اولین چای‌کار ایران و یکی دیگر از جاذبه های گردشگری لاهیجان است. او برای اولین بار نهال چای را از هندوستان به ایران وارد کرد و پس از آن صنعت کاشت چای در شمال ایران رواج پیدا کرد تا به امروز که بیش از ۸۰ درصد چای تولید ایران برای لاهیجان است؛ ادامه پیدا کرده است.

 

جاذبه های گردشگری لاهیجان

 

در این موزه شما اسناد و مدارک مربوط به صنعت چای و ابزارآلات رواج یافته در هر دوره‌ تاریخی را می‌توانید مشاهده کنید. این نکته حائز اهمیت است که این موزه تنها موزه‌ چای ایران است. کاشف السلطنه با توجه به تاثیرات ارزنده‌ای که در صنعت چای داشت؛ ملقب به پدر چای ایران است. وی در زمان حیات خود وصیت کرد که او را در تپه‌های چای به خاک بسپارند همان جایی که سال‌ها در آن تلاش کرده بود.

 

شیطان کوه

شیطان کوه مانند کوه عینالی تبریز است؛ شما به راحتی می‌توانید قله‌ این کوه را از جای جای لاهیجان نظاره کنید. دامنه‌ این کوه، سرسبز و پوشیده از درختان چای است. طرفداران کوه‌نوردی می‌توانند با برنامه‌ کاملی بعد از بازدید از استخر لاهیجان، خود را از بین درختان گردو و انار به بام لاهیجان یعنی شیطان کوه برسانند.

 

داستان‌های متعددی درمورد نام این جاذبه گردشگری لاهیجان وجود دارد؛ برخی معتقدند که گنجی در این کوه پنهان است و ماری همچون شیطان در حال پاسبانی از آن گنج است. گروهی نیز معتقدند که غاری در این کوه وجود دارد که نسیم و باد در آن می‌پیچد و آوای هولناکی تولید می‌کند که مردم آن را آواز شیطان می‌نامند. سومین گروه نیز معتقدند که این کوه برای شکار و اسکان شاهان و شیخان بوده و به مرور زمان از شیخان کوه به شیطان کوه تبدیل شده است.

 

استخر لاهیجان

استخر لاهیجان در دامنه شیطان کوه قرار گرفته است و از آب‌های جاری این کوه تغذیه می‌کند. این استخر طبیعی به عمق ۴متر و مساحت ۱۷هکتار برای آبیاری شالیزارها در نظر گرفته شده است. محیط زیبایی که در گرداگرد این استخر پدید آمده، از درختان شمشاد گرفته تا جزیره کوچک وسط استخر که آن میان پشته می‌گویند، واقعی دیدنی است. به وسیله یک پل، جزیره به حاشیه تالاب وصل شده‌ است و یک بلوار آبی را پدید آورده است که می‌تواند منظره جذابی برای عکاسی باشد.

 

آبشار شیطان کوه

آبشار شیطان کوه دومین اثر غیرطبیعی موجود در لیست جاهای دیدنی لاهیجان است. آبشاری که به دست انسان ولی بسیار طبیعی و بدون تخریب طبیعت در دل شیطان کوه احداث شده است. تا به این جای مطلب به سه مورد پرداختیم که از لحاظ جغرافیایی در جوار هم واقع شده‌اند و شما به راحتی می‌توانید از تمامی آن‌ها بازدید کنید. شیطان کوه، آبشار شیطان کوه و استخر لاهیجان با فاصله بسیار اندک از هم قرار دارند و این باعث سهولت بازدید برای گردشگران می‌شود.


ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...