رَهی نو

خیابان تربیت تبریز

تعداد بازدید: ۴۳۹۰ ۵ آذر ۱۳۹۶

قدم زدن و گشت و گذار در بازار تربیت تبریز زیبا همیشه حال و هوای آدم را عوض می‌کند. شهر تبریز هم به واسطه موقعیت جغرافیایی و تاریخی خاصی که دارد خیابان‌هایی خاص با سبک منحصر به فرد دارد که فضای شهر را می‌سازند. یکی از این خیابان‌های زیبا و البته معروف و طراحی خیابان تربیت تبریز است که می‌خواهیم در این مقاله نگاهی جزئی‌تر به راز و رمز این خیابان بیاندازیم.

بازار تربیت تبریز کجاست؟

خیابان تربیت تبریز یا به قول تبریزی‌ها خیاوانی، در نزدیکی میدان ساعت و ساختمان بی‌نظیر و دیدنی شهرداری تبریز قرار گرفته است. قطعا اگر در حوالی آن میدان باشید تابلو پیاده‌راه تربیت به چشمتان می‌خورد که شما را به سمت خیابان تربیت هدایت می‌کند تا تجربه یک پیاده‌روی فوق‌العاده را برای خود رقم بزنید. طول خیابان تربیت حدود یک کیلومتر است که به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم شده است. علاوه بر این جنوب این خیابان به خیابان دیگری به نام خیابان امام خمینی می‌رسد که نزدیک به عمارت شهرداری است و بخش شمالی این خیابان هم به خیابان جمهوری ختم می‌شود که ورودی بازار تبریز است.

بازار تربیت تبریز کجاست؟

مسیر دسترسی به پیاده گذر تربیت تبریز

همانطور که قبل‌تر هم اشاره کردیم، پیاده گذر تربیت تبریز در قسمت مرکزی شهر و کمی بالاتر از میدان ساعت قرار گرفته و دسترسی به آن با کمک تاکسی بسیار راحت است و تنها کافی است نام خیابان را بگویید تا شما را به محل پیاده راه برسانند. علاوه بر این اگر نگاهی به خطوط اتوبوس BRT شهر تبریز بیاندازید خط مخصوص به این خیابان را می‌توانید پیدا کنید. اگر هم با ماشین شخصی خود به تبریز سفر کرده‌اید برای بازدید از این خیابان بایستی با کمی فاصله از این خیابان برای ماشین خود جای پارک پیدا کنید.

مسیر دسترسی به پیاده گذر تربیت تبریز

تاریخچه خیابان تربیت تبریز

اگر با تاریخ ایران آشنایی داشته باشید حتما می‌دانید که این خیابان در زمان‌های قدیم در مسیر جاده ابریشم قرار داشته است و اسم این خیابان را نیز در همان وقت از اسم شهردار گرفته‌اند. تاریخچه این خیابان به دوره قاجار باز می‌گردد و جالب است بدانید قدمت این خیابان به سال 1306 باز می‌گردد درست در زمانی که دیگر خیابان‌های تبریز مانند خیابان فردوسی، منصورف منجم، خاقانی و گلستان نیز ساخته شد. اما با این حال قدم زدن در این خیابان نه آنقدر احساس سنتی و قدیمی بودن را در شما ایجاد می‌کند و نه بافت لوکس با ساختمان‌ها و مراکز خرید چندین طبقه را دارد. بهتر است این طور خیابان تربیت را توصیف کنیم که یک خیابان زیبا و دلنشین با کلی مغازه‌های جورواجور و عابران پیاده‌ای که هر روزه در این خیابان با یکدیگر معاشرت می‌کنند و یا در حال خرید هستند. اما بهتر است بگویم حتی اگر شما قصد خرید نداشته باشید قطعا پیاده‌روی در بازار تربیت تبریز حال دلتان را خوب می‌کند، علاوه بر این سال‌ها است که دیگر هیچ گونه ماشین و وسایل نقلیه دیگری از این خیابان عبور نمی‌کند و به طور کامل سنگ فرش شده است، پس می‌توانید با خیالی آسوده ساعت‌ها در آن قدم بزنید.

علت نامگذاری خیابان تربیت تبریز

مردمان آذربایجانی تبریز با لهجه خود به این خیابان خیاوانی می‌گویند و اما نام اصلی این خیابان که تربیت است از همان سال‌های گذشته نامگذاری شده است که تا به امروز نیز این نام بر روی این خیابان باقی مانده است. در واقع در همان زمان گذشته که این خیابان ساخته شد از اسم شهردار آن زمان نام تربیت را گرفتند و روی خیابان گذاشتند و اینگونه شد که امروز خیابان تربیت تبریز تبدیل به یکی از مکان های دیدنی این شهر زیبا شده است.

ساعت کار بازار تربیت تبریز

جاذبه‌های گردشگری تبریز بسیار زیاد است و تنها به این خیابان ختم نمی‌شود، اما موقعیت جغرافیایی عالی بازار تربیت تبریز که از مکان ها و دیدنی های تبریز است به شما این امکان را می‌دهد تا امکان دسترسی به بسیاری از جاذبه‌های گردشگری دیگری مانند عمارت شهرداری، بازار تبریز و ... نیز برای شما آسان شود. علاوه بر این در خود پیاده‌راه خیابان تربیت نیز بخش‌های مهمی برای بازدید مانند شیخ صفی، بازار شیشه‌گر خانه و... وجود دارد. بهترین زمان بازدید برای این خیابان صبح و عصر است اما ساعت کاری مشخصی برای این خیابان در نظر گرفته نشده است و فقط ممکن است مغازه‌ها در نیمه شب یا صبح زود بسته باشند که پیشنهاد می‌کنیم در ساعاتی از این خیابان بازدید کنید که حتما مغازه‌ها باز باشند.

مراکز خرید بازار تربیت تبریز: در این خیابان در اکثر بخش‌های خرید به صورت مغازه است و البته می‌توانید این پیاده‌راه را تا خیابان جمهوری ادامه دهید تا وارد یکی از ورودی‌های بازار تبریز شوید و خرید کنید.

ساعت کار بازار تربیت تبریز

رستوران خیابان تربیت تبریز

آیا تا به حال شنیده‌اید که می‌گویند تبریز شهر کباب ایران است؟ شما می‌توانید بهترین انواع کباب را در این شهر مزه کنید. پس فراموش نکنید اگر سری به خیابان تربیت تبریز زدید و در میان پیاده‌روی احساس گرسنگی کردید حتما به یکی از چندین رستوران کبابی در این خیابان بروید و طعم لذیذ کباب را امتحان کنید. علاوه بر این چلو مرغ حاج مجید و تاواکبابی محمدی هم در صدر بهترین رستوران‌های تبریز و البته خیابان تربیت هستند که می‌توانید در آنجا غذا سرو کنید.

اگر قصد دارید غذاهای سنتی تبریز و یا حتی صبحانه را در جای لوکس و لاکچری با بهترین طعم ها را تجربه کنید، بهتر است به یکی از بهترین هتل های خوب شهر که بسیار لوکس و لاکچری است بروید. صبحانه هتل لاله پارک تبریز بسیار لذیذ و متنوع بوده و شما را غافل گیر خواهد کرد. پس از آن می توانید به سراغ جاهای دیدنی شهر بروید و روز پر انرژی خود را آغاز کنید.

پیاده گذر تربیت تبریز

اگر پیاده‌روی و گشت و گذار در خیابان تربیت تمام شد می‌توانید به خیابان امام خمینی که نزدیک‌ترین خیابان به تربیت است وارد شوید و از میدان ساعت و عمارت زیبای شهرداری تبریز بازدید کنید. علاوه بر این در کنار عمارت شهرداری یک پیاده‌ راه تربیت تبریز دیگر به نام مقصودیه واقع شده است که اگر از اولین کوچه آن به سمت چپ بپیچید وارد خانه تماشایی و بی نظیر حیدرزاده می‌شوید که قطعا ارزش دیدن دارد.

 علاوه بر این از میدان ساعت تا بازا بزرگ تبریز حدود 2 کیلومتر فاصله است که می‌توانید این مسیر را قدم زنان بروید تا به بازار برسید. تنوع و تعداد مغازه‌ها در بازار بزرگ تبریز به قدری زیاد است که توصیه می‌کنیم اگر اهل خرید هستید یک روز کامل را برای گشت و گذار در این بازار اختصاص دهید.

پیاده گذر تربیت تبریز

مجسمه های خیابان تربیت تبریز

بازار تربیت تبریز زیبایی‌های منحصر به فرد زیادی دارد. از باغچین‌های پر از گل و سبز در وسط خیابان گرفته تا مجسمه‌هایی که به تازگی سازمان زیباسازی شهرداری تبریز در این خیابان نصب کرده است و شور و ذوق مردم را برای بازدید از این خیابان چند برابر کرده است. این مجسمه‌های نمادین در واقع حال و روز مردم تبریز از گذشته تاکنون است، از مجسمه مرد فرش فروش گرفته تا بستنی فروش، مرد سلمانی، عکاس و پینه چی که حال و هوای خاصی را در این خیابان ایجاد کرده است.

مجسمه های خیابان تربیت تبریز

معماری بازار تربیت تبریز

خیابان تربیت تبریز یکی از قدیمی‌ترین خیابان‌های این شهر است که از نظر موقعیت جغرافیایی و معماری بسیار حرفه‌ای طراحی شده است. معماری بسیار زیبای این خیابان تلفیقی از زندگی امروزی مردمان تبریز و نمادها و کوچه‌هایی از زمان گذشته است و شما در هر گوشه این خیابان که قدم بزنید حال و هوای خاصی را تجربه می‌کنید. پیشنهاد ما به شما این است که برای آشنایی بیشتر با معماری خیابان تبریز حتما سری به کوچه‌های معروف قدیمی این خیابان مانند کوچه انجمن، کوچه پناهی و کوچه کرباسی بزنید.

کلام پایانی

پیاده راه تربیت به دلیل وجود ساختمان‌های قدیمی و محیط پر تکاپویی که دارد یکی از بهترین مکان‌های دیدنی تبریز برای گردش به شمار می‌رود. شما هم اگر سفری به تبریز دارید حتما  از بازار تربیت تبریز   دیدن کنید. 


اقامت در هتل پارس ائل گلی تبریز  را از دست ندهید


 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...