رَهی نو

میدان ساعت

تعداد بازدید: ۵۲۵۳ ۱۳ آبان ۱۳۹۶

یکی از قدیمی‌ترین و دیدنی‌ترین بناهای تاریخی تبریز، که شما را به ساعت‌های گذشته و قدیم می‌برد، میدان ساعت تبریز است. اگر در روزهای عید به این مکان بروید، شاهد تزئینات باشکوه آن هستید که هیجان و لذت بازدید از تبریز را برایتان بیشتر می‌کند.

اقامت در هتل لاله پارک تبریز  را از دست ندهید

آشنایی با میدان ساعت تبریز

در زمان جعفر پیشه وری، در سال 1324 میدان ساعت بنا شد. تا قبل از آن یک چهارراه ساده بود. در اینجا توجه‌تان به تندیس باقرخان، جلب می‌شود. بعد از حکومت پیشه وری، مجسمه محمدرضا شاه در مرکز این میدان قرار گرفته بود. میدان ساعت تبریز روزهای بمباران سال 1365 توسط رژیم عراق را به خود دیده و نگهدار خون مردم مظلومی است که در این محل، طی بمباران به شهادت رسیدند.

آشنایی با میدان ساعت تبریز

معماری عمارت شهرداری

شاید نماد شهر تبریز، یک ساعت چهارصفحه‌ای بزرگی باشد که بر بالای عمارت شهرداری قرار گرفته است. عمارتی که از بیرون با هنر معماری آلمانی تراشیده شده و از بالا که به این عمارت نگاه کنید، شبیه به یک عقاب در حال پرواز دیده می‌شود. معماری این عمارت به سبک معماری آلمانی دوره قبل از جنگ جهانی دوم و هنر دست معمار آلمانی به نام آودیس اوهانجانیان است که در زمان شهردار بودن حاج ارفع الملک جلیلی ساخته شد. این بنا به دستور رضاشاه پهلوی، در گورستان کوی نوبر در محله مقصودیه، ساخته شد. در سال 1377 این بنا به ثبت آثار ملی ایران درآمد.

معماری عمارت شهرداری

آدرس و مسیر دسترسی میدان ساعت تبریز

در مرکزی‌ترین نقطه شهر تبریز، در تقاطع خیابان‌های امام خمینی و خیابان ارتش، حوالی عمارت زیبای شهرداری، این میدان را می‌بینید. برای دسترسی به میدان ساعت، می‌توانید با اتوبوس‌های مسیر آبرسان و شریعتی، به اینجا برسید. از دو پایانه سه راهی امین یا خاقانی نیز می‌توانید استفاده کنید. از آن جایی که میدان ساعت در مرکزی‌ترین قسمت شهر قرار گرفته است، به راحتی می‌توانید با تاکسی خود را به آن برسانید. مترو میدان ساعت هم شما را در این مکان پیاده خواهد کرد.

البته توجه داشته باشید اگر با ماشین شخصی قصد بازدید از اینجا را دارید، چون در حوالی میدان، بازارهای اصلی تبریز قرار گرفته است، بنابراین پیدا کردن جای پارک چندان کار راحتی برایتان نخواهد بود. اما می‌توانید از پارکینگ‌ها یا خیابان‌های اطراف استفاده کنید.

هر روز از ساعت 8 صبح تا 6 بعد از ظهر می‌توانید از این برج، بازدید کنید. زیبایی چشم‌نوار برج ساعت، در شب با نورپردازی‌های زیبا، دیدن دارد. جایی که فارغ از زمانی که مدام به شما یادآوری می‌کند، گویی ذهن و خاطرتان را در مکان دیگری پرواز می‌دهد. مکانی که معماری آلمانی این برج زیبا، برایتان رقم زده است.

فراموش نکنید که اگر قصد سفر به تبریز را دارید، به راحتی میتوانید در بهترین هتل های تبریز اقامت داشته باشید. با انتخاب هتل پارس ائل گلی تبریز می‌توانید اقامتی به یادماندنی و رضایت‌بخش را تجربه کنید.

آدرس و مسیر دسترسی میدان ساعت تبریز

موزه برج ساعت تبریز

میدان زیبا با طرح آلمانی ساعت، در بین مردم تبریز با عنوان ساعات قاباغی معروف است. ارتفاع برج ساعت در این قسمت از شهر تبریز، 30/5 متر است. این ساعت خوش نقش و نگار، در هر 15 دقیقه با یک نوای دلنشینی گذر عمر را به مردم تبریز یادآوری می‌کند. خالی از لطف نیست اگر بدانید اولین موزه تاریخ شهرداری ایران در این میدان بنا شده است. در این موزه قالی و فرش‌های اصیل ایرانی که قدمت‌شان به بیش از یک قرن رسیده است، اولین نوع دوربین‌های قدیمی، سندهای قدیمی شهرداری تبریز، هدایای شخصیت‌های خارجی به شهرداران تبریز، کتاب و سفرنامه‌ها، تجهیزات و جام‌های قهرمانی و بسیاری از وسایل دیگر نگهداری می‌شود.

جاهای دیدنی اطراف میدان ساعت

از میدان ساعت می‌توانید پای پیاده به نیمی از بناهای تاریخی تبریز سر بزنید و از آن‌ها دیدن کنید. مسجد کبود، موزه عصر آهن، پیاده راه زیبای تربیت، موزه سنجش، خانه نیکدل، خانه گنجه‌ای، خانه اردباری از جمله جاهای دیدنی اطراف این میدان است. در زمستان که زیبایی دل انگیز دیگری را به چشمان گردشگران هدیه می‌کند، می‌توانید همراه با خوردن لبو و باقالی‌های داغی که در مسیرتان به این بناها، می‌فروشند، در کنار عزیزان‌تان لحظات شیرین‌تری بسازید.

جاهای دیدنی اطراف میدان ساعت

کلام پایانی

میدان ساعت یزد هم دقیقا از آن دسته آثار باستانی شهر یزد است که وقتی به این فکر می‌کنیم اولین برج ساعت جهان و ایران است کمی برایمان حیرت‌انگیز به نظر می‌رسد و وقتی از نزدیک شاهد زیبایی‌اش باشیم. شما هم حتما از تجربه گشت و گذار  در این مکان را با ما به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...