رَهی نو

روستای جواهرده رامسر ؛ تونل بهشت بر فراز ابرها

تعداد بازدید: ۲۹۹۴ ۲ آذر ۱۳۹۶

آیا تابه‌حال چیزی در رابطه با روستای بی‌نظیر جواهر ده شنیده‌اید؟ این روستا با جاده‌ای زیبا که با درختان تنومند احاطه شده و هوایی غرق در مه یکی از جاهای پرطرفدار و مقصد مسافران بی‌شماری است که عاشق زیبایی و طبیعت هستند.

 

این روستا با آب‌وهوای شگفت‌انگیز و منظره‌ای خیره‌کننده هرسال گردشگران ایرانی و خارجی بسیاری را به سمت خود می‌کشاند. اگر تابه‌حال این روستای زیبا را ندیده‌اید، در این مقاله از رهی نو با ما همراه باشید تا یک سفر رویایی و بی‌نظیر را باهم شروع کنیم و اطلاعاتی از این منطقه زیبا به دست آوریم.

 

جواهر ده رامسر

 

جواهر ده کجاست؟

اما این تابلوی نقاشی زیبا، جواهر ده رامسر کجاست؟ این روستا که جزو جاذبه‌های گردشگری استان مازندران محسوب می‌شود در شهرستان رامسر یعنی در غرب استان مازندران و در مرز استان گیلان قرار گرفته است.

 

جواهر ده در دهستان سخت‌سر و در ارتفاعات 2000 کیلومتری رشته کوه البرز واقع شده است و حدود 29/5 کیلومتر از مرکز رامسر فاصله دارد.

 

سمان این منطقه رویایی که در ارتفاعات قرار دارد و با سه قله سرخ قله، واژک سه برار رژه و سماموس احاطه شده، اکثر روزهای سال با ابر پوشیده شده است، گویی روی زمین ولی در میان ابرها قدم برمی‌دارید.

 

روستای جواهر ده رامسر با 9800 نفر جمعیت 12 محله دارد. مردم روستا هم که به باغداری، دامداری و کشاورزی مشغول‌اند، بسیار مهمان‌نواز و مهربان هستند.

 

مسیر دسترسی به جواهر ده

اگر قصد دارید این سفر بی‌نظیر را از تهران شروع کنید، باید یک مسافت 260 کیلومتری را بپیمایید که حدود 5 ساعت زمان نیاز دارد. البته بهتر است بدانید که برای رسیدن به جواهر ده تنها یک راه دارید؛ یعنی تنها مسیر ارتباطی جواهر ده منتهی به رامسر است. در واقع بعد از بازار شهر رامسر و پشت سر گذاشتن سه‌راهی فلسطین در جنوب شهر به این جاده می‌رسید. در نهایت با 50 دقیقه رانندگی در یک جاده پر پیچ‌وخم و زیبا به جواهر ده زیبا خواهید رسید.

 

این مسیر یکی از زیباترین و سرسبزترین جاده‌های شمال است و مطمئن باشید به‌هیچ‌وجه از رانندگی در آن خسته نمی‌شوید. بهتر است این را هم بدانید که در ابتدای جواهر ده ممکن است مبلغی به‌عنوان ورودی و هزینه نگهداری از روستا از شما دریافت شود.

 

مسیر دسترسی به جواهر ده

 

دیدنی های روستای جواهر ده رامسر

حال که متوجه شدید جواهر ده رامسر کجاست و راه‌های دسترسی به آن را شناختید، بهتر است با جاذبه‌های گردشگری روستای جواهر ده نیز آشنا شوید. جواهر ده که با برخورداری از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بی‌نظیر لقب یکی از بهترین ییلاق‌های گردشگری در شمال ایران را به خود اختصاص داده است، مثل جواهری سرسبز در ارتفاعات رامسر خودنمایی می‌کند. حال نوبت آن است که تعدادی از دیدنی‌های این روستا را به شما معرفی کنیم. سرزدن به این مناطق زیبا هنگام سفر به رامسر خالی‌ازلطف نیست.

 

پارک جنگلی جواهر ده رامسر

بوستان جنگلی صفارود که به پارک جنگلی جواهر ده معروف شده است در 9 کیلومتری این روستا قرار دارد. مسیر رسیدن به این بوستان از رودخانه صفارود آغاز می‌شود. برای این منظور ابتدا باید ماشین خود را در پارکینگ پارک کنید. سپس با پایین‌رفتن از پله‌ها به بوستان صفارود می‌رسید. رودخانه صفارود که از کوه سماموس سرچشمه می‌گیرد و به دریای خزر می‌ریزد از وسط این پارک می‌گذرد و زیبایی آن را دوبرابر می‌کند.

 

بوستان زیبای صفارود در میان ساکنین این منطقه به نام آب معدن نیز معروف است و این موضوع به چشمه آبی که در این منطقه قرار دارد و مردم برای آب آشامیدنی از آن استفاده می‌کنند، مربوط است. این بوستان زیبا با وجود آلاچیق‌هایی برای پیک‌نیک و استراحت، باربیکیو برای تهیه غذا، کافه‌های کوچک و سرویس بهداشتی یکی از بهترین مناطق برای گذران وقت و تفریح است.

 

آبشار و چشمه های جواهر ده

تنها وجود چند چشمه زیبا کافی است تا طبیعت بکر و ناب جواهر ده را تکمیل کند و آن را به منظره زیبایی پیش چشمان شما بدل سازد. چشمه‌های سلیمان، کوه کنین و برشی همان چشمه‌هایی هستند که این زیبایی را تکمیل کرده و جواهر ده رامسر را به یکی از مکان‌های گردشگری زیبا تبدیل کرده‌ است. البته بهتر است بدانید آب این روستا هم از این چشمه‌ها تامین می‌شود.

 

زیبایی جواهر ده رامسر تنها با چند چشمه به اتمام نمی‌رسد؛ بلکه وجود چند آبشار خروشان به آن جلوه دیگری می‌بخشد. یکی از این آبشارها در انتهای جواهر ده و حدود 100 متری پارکینگ در کنار یک تخته‌سنگ قرار دارد. بازدید از این آبشار زیبا یکی از آن تجربیاتی است که نباید از دست داد. عبور از شیب‌های تند و مسیرهای باریک و رسیدن به آبشاری زلال و خروشان، لذت و هیجان بی‌نظیری را در طول سفر به شما هدیه می‌کند.

 

رستوران های جواهر ده

پاسخ این سوال که جواهر ده رامسر کجاست با اشاره به رستوران‌های سنتی و غذاهایی که دارد کامل‌تر هم می‌شود. رفتن به جواهر ده و گذشتن از کنار رستوران‌های سلیمی، عمو رجب و کافه جمشید بی‌لطفی است. رفتن به یکی از این رستوران‌ها و نوش‌جان‌کردن غذاهای خوشمزه‌ای مثل کباب ترش تازه، میرزاقاسمی، باقلاقاتق و... خاطره سفر شما را تکمیل می‌کند.

 

شما همچنین می‌توانید در کافه‌های حاشیه مسیر آش، آلو جنگلی، ترشی یا کباب نوش جان یا یک صبحانه مفصل محلی و چای خود را مهمان کنید.

 

بازار جواهر ده

اگر اهل بازارگردی هستید، این روستا با یکی از بازارهای روباز جذاب محلی پذیرای شماست. این بازار در نزدیکی آبشار صفارود قرار دارد. شما در این بازار می‌توانید انواع صنایع‌دستی، مربا، ترشی و ... خریداری کنید و از هم صحبتی با مردم محلی که لهجه زیبای گیلکی دارند، لذت ببرید. اگر به‌صورت کامل با این روستا آشنا شدید و متوجه شدید که جواهر ده رامسر کجاست و چه انتخاب خوبی برای سفر است، فراموش نکنید که در هنگام سرزدن به این روستا از این بازار روباز دیدن کنید. قدم‌زدن و گشت‌وگذار در بازارهای شمال ایران بسیار لذت‌بخش است و عطر و بوی خاصی دارد. در این بازار قدم بزنید و از عطر غذاها و ادویه‌های محلی لذت ببرید و خاطرات خوشی برای خود رقم بزنید.

 

بازار جواهر ده

 

بهترین فصل سفر به جواهر ده

روستای جواهر ده رامسر یکی از روستاهای چهارفصل ایران است که هر فصل در آن از بهار و تابستان گرفته تا پاییز و زمستان ارزش دیدن و گشت‌وگذار دارد. شش ماه اول سال این روستا رنگ سبز به تن می‌کند و با درختان تنومند و جنگل‌های سرسبز پذیرای شماست و در شش ماه دوم جواهر ده به هزار رنگ مزین می‌شود و با باران و برف‌های گاه‌وبی‌گاه حال و هوای پاییزی و زمستانی به خود می‌گیرد.

 

میانگین دما در جواهر ده معمولا بین 10 تا 12 درجه سانتی‌گراد است که به همین علت آن را یک روستای ییلاقی می‌دانند. در گذشته این روستا تنها در چهار ماه سال قابل سکونت بود؛ اما امروزه به علت افزایش امکانات رفاهی در این روستا شما در هر موقعی از سال که بخواهید می‌توانید به آن جا سفر کنید و از طبیعت بی‌نظیر آن لذت ببرید.

 

بهار جواهر ده

در اوایل فصل بهار این روستا شروع به شکوفاشدن می‌کند، برف‌ها از کوه ذوب می‌شوند، به سمت دشت‌ها سرازیر می‌شوند و با رسیدن به گل و گیاهان، جان تازه‌ای به آن‌ها می‌بخشند. هوای مطبوع و دل‌انگیز جواهر ده در بهار خاطره‌های خوشی را برایتان ماندگار خواهد کرد.

 

تابستان جواهر ده

چیزی به اسم آب‌وهوای گرم و شرجی در جواهر ده معنایی ندارد. اگر وسط تابستان هوس آب‌وهوای خنک و کوهستانی کردید، بی معطلی راهی جواهر ده شوید. ارتفاعات جواهر ده مکانی مناسب با هوای لذت‌بخش و دور از گرمای طاقت‌فرسای زمستان است.

 

پاییز جواهر ده

این روستا در فصل پاییز با رنگ‌های زیبایی پوشیده می‌شود. درختان با برگ‌های زرد و نارنجی منظره‌ای بی‌نظیر همچون یک تابلو نقاشی زیبا را پیش چشمان شما می‌آفرینند. نم نم باران پاییزی نیز این زیبایی را دوبرابر می‌کند.
البته اگر قصد داشتید در فصل پاییز به این روستا سفر کنید، حتما لباس گرم همراه خود داشته باشید؛ زیرا هوا کاملا سرد است.

 

زمستان جواهر ده

همان‌طور که در پاسخ به سوال جواهر ده رامسر کجاست، توضیح دادیم این روستا در ارتفاعات قرار گرفته است در نتیجه در زمستان هم هوا کاملا سرد است. جواهر ده در زمستان لباس سفیدی به تن دارد و بارش برف‌وباران زیادی را تجربه می‌کند. اگر عاشق مناظر زمستانی و مسافرت در این فصل هستید، جواهر ده مکان مناسبی برای شماست؛ ولی در این زمینه بهتر است جانب احتیاط را رعایت کنید و حتما وسایل ضروری در رانندگی مثل زنجیر چرخ به همراه داشته باشید.

 

سخن پایانی

در این مقاله از رهی نو سعی کردیم به طور کامل برای شما توضیح دهیم که جواهر ده رامسر کجاست چه جاذبه‌هایی دارد و چه زمانی برای سفر به این روستا مناسب‌تر است. در پایان به این نکته دقت کنید که هر زمان قصد سفر به این روستای زیبا را داشتید، حتما از وضعیت آب‌وهوا و باز و بسته‌بودن جاده اطمینان پیدا کنید. همچنین وسیله نقلیه خود را به طور کامل بررسی کنید؛ زیرا جاده این روستا باتوجه‌به قرارگیری در ارتفاعات، پیوسته با خطر ریزش سنگ یا بارش باران مواجه است.

 

در پایان، خرید از مردم محلی روستا را فراموش نکنید. با این کار هم به اقتصاد مردم و روستا کمک می‌کنید و هم سوغات و یادگارهای زیبا به خانه می‌برید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...