رَهی نو

معرفی خانه هنر یزد | رهی نو

تعداد بازدید: ۳۹ ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

زمانی‌که در کوچه پس کوچه‌های شهر یزد قدم می‌زنید، گویی در زمان سفر می‌کنید. در گوشه و کنار این شهر، بناهای تاریخی و جاذبه‌های دیدنی، چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کنند. در میان این زیبایی‌ها، خانه‌ای با نام "خانه هنر یزد" خودنمایی می‌کند. 
این خانه که در دوره قاجار بنا شده، با معماری بی‌نظیر و تزئینات چشمگیر، به‌عنوان یکی از مراکز مهم فرهنگی و هنری شهر یزد شناخته می‌شود. در ادامه این مطلب از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو اطلاعات بیشتری در مورد خانه هنر در شهر یزد به شما ارائه خواهیم کرد.

خانه هنر شهر یزد

خانه هنر در شهر یزد در سال 1380 به همت "محمدرضا حکیمیان یزدی" مرمت و بازسازی شد و به‌عنوان نگین هنر و فرهنگ در قلب کویر یزد، درهای خود را به روی مردم و هنرمندان گشود.  این خانه با مساحت 2000 متر مربع، شامل بخش‌های مختلفی از جمله نگارخانه، موزه، کتابخانه، سالن آمفی‌تئاتر،کافه، اقامتگاه سنتی، فروشگاه صنایع دستی و کارگاه‌های آموزشی است. 

خانه هنر یزد

خانه هنر شهر یزد کجاست؟

این خانه در یکی از محلات قدیمی شهر یزد به نام فهادان است که در نزدیکی زندان اسکندر و مسجد جامع شهر یزد قرار دارد. چنانچه خودروی شخصی داشته باشید، امکان رفتن به این خانه برای شما بسیار راحت است. اگر هم می‌خواهید از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید، باید با اتوبوس خود را به ایستگاه 14 معصوم یزد رسانده و بعد از کمی پیاده‌روی به خانه هنر برسید.
آدرس: یزد، محله قدیمی فهادان، جنب حمام تاریخی ابوالمعالی، خانه هنر یزد.

تاریخچه خانه هنر

خانه هنر در یزد در دوره قاجار توسط "حاج علی محمد ابراهیمی" از ثروتمندان یزد بنا شد. این خانه در طول تاریخ شاهد فراز و نشیب‌های بسیاری بوده و در دوره‌های مختلف به‌عنوان محل سکونت، تجارت و انبار مورد استفاده قرار می‌گرفته است. 

خانه هنر یزد

سبک معماری خانه هنر

خانه هنر شهر زیبای یزد با معماری سنتی و با استفاده از مصالحی مانند خشت، آجر و کاشی ساخته شده است. این خانه دارای حیاطی بزرگ با حوضی در وسط آن است. در اطراف حیاط، ایوان‌ها و اتاق‌های مختلفی قرار دارند که با تزئینات کاشی‌کاری، گچ‌بری و نقاشی‌های ظریف، زیبایی و عظمت خانه را دوچندان می‌کنند. 

بخش‌های مختلف خانه هنر

خانه هنر در یزد، بخش‌های مختلفی دارد که شامل نگارخانه، کتابخانه و سالن آمفی تئاتر هستند. البته که قسمت‌های دیگری نیز در این خانه وجود دارد که در ادامه به معرفی هریک از آنها می‌پردازیم.

کافه خانه هنر یزد

زمانی که وارد این خانه می‌شوید، کافه آن اولین چیزی است که نظر شما را به خود جلب می‌کند. این فضای سنتی بر پشت بام این خانه قرار گرفته است. محیط این کافه با دیوارهای کاهگلی و صندلی‌های قدیمی چوبی پر شده است. همچنین منوی این کافه پر از غذاهای سنتی خوش طعم و انواع نوشیدنی‌های گیاهی است که قطعاً روز شما را می‌سازد.

خانه هنر یزد

اقامتگاه سنتی

یکی دیگر از بخش‌های این خانه، اقامتگاه سنتی آن است. این اقامتگاه در سال 1398 تاسیس شد که از امکانات آن می‌توان به سرویس خواب، سرویس بهداشتی، سالن اجتماعات، کافی‌شاپ، رستوران و حیاط اشاره کرد. باتوجه به اینکه این اقامتگاه، ظرفیت محدودی دارد، باید برای رزرو آن از قبل هماهنگی‌های لازم را انجام دهید.

فروشگاه صنایع دستی

چنانچه قصد تهیه سوغات برای خانواده و دوستانتان را دارید، فروشگاه خانه هنر بهترین مکان برای خرید است. انواع لباس، وسایل تزئینی، هنری و سنتی در این فروشگاه وجود دارد.

کارگاه‌های آموزشی

 کارگاه‌های آموزشی خانه هنر ، دوره‌های مختلف هنری مانند نقاشی، مجسمه‌سازی، سفالگری و موسیقی برگزار می‌شود. 


پیشنهاد خواندنی: هتل داد یزد، اقامتی به یاد ماندنی


جاهای دیدنی نزدیک به خانه هنر شهر یزد

در نزدیکی خانه هنر شهر یزد، مکان‌های دیدنی زیادی وجود دارد که بازدید از آنها خالی از لطف نیست. در ادامه این مقاله، مکان‌های دیدنی نزدیک به آن را به شما معرفی می‌کنیم.

خانه هنر یزد

مسجد جامع یزد

مسجد جامع یزد یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین مساجد ایران است که در نزدیکی خانه هنر قرار دارد. این خانه در سال 725 هجری قمری در مساحتی به اندازه 22000 مترمربع به دستور علاء الدوله کالنجار ساخته شد که البته در دسته مهم‌ترین مساجد ایران قرار گرفته است. 

خانه لاری ها

خانه لاری ها در سال 1280 هجری شمسی به دستور "سید محمد علی لاری" از ثروتمندان یزد بنا شد. این خانه در طول تاریخ شاهد فراز و نشیب‌های بسیاری بوده و در دوره‌های مختلف مرمت و بازسازی شده است.
خانه لاری ها با مساحت 2300 متر مربع، یکی از بزرگترین خانه‌های یزد است. این خانه دارای دو بخش اندرونی و بیرونی است. بخش اندرونی شامل حیاط، تالار، اتاق‌های مختلف و بادگیر و بخش بیرونی هم شامل حمام، اصطبل و محل سکونت خدمه بوده است.

میدان امیر چخماق

میدان امیر چخماق یکی از زیباترین میدان‌های ایران است. این میدان در قرن نهم هجری قمری با معماری خاص و بی‌نظیری ساخته شده که تزئینات چشمگیر آن موجب شده تا توجه بسیاری از توریست ها و گردشگران را به خود جلب کند. این میدان در خیابان امام خمینی و در راستای خیابان سلمان فارسی قرار دارد.

زندان اسکندر

زندان اسکندر بنایی تاریخی با معماری منحصر به فرد است که در زمان سفر به یزد می‌توانید از آن بازدید کنید. اسناد و مدارک مشخصی از زمان ساخت این زندان در دسترس نیست، اما منابع حکایت از این دارند که این زندان در دوره زندیه ساخته شده است. البته برخی دیگر نیز معتقدند که این زندان به‌جا مانده از دوره قاجار است. 

رستوران ها و کافه‌های نزدیک به خانه هنر در یزد

اگر اهل رستوران‌گردی هستید، می‌توانید خود را برای صرف غذا به یکی از نزدیک‌ترین رستوران‌هایی که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم، دعوت کنید:
•    رستوران سنتی ابوالمعالی
•    رستوران ترمه و ترنج
•    کافه و گالری خانه دوست

خانه هنر یزد

سخن پایانی

خانه هنر یزد، با معماری بی‌نظیر، تاریخ غنی و فعالیت‌های فرهنگی و هنری متنوع، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز فرهنگی شهر یزد شناخته می‌شود. اگر به یزد سفر می‌کنید، بازدید از این خانه را به هیچ عنوان از دست ندهید. 

سوالات متداول در مورد خانه هنر یزد

ساعت بازدید از خانه هنر شهر یزد چه زمانی است؟ 

خانه هنر همه روزه از ساعت 8 صبح تا 8 شب باز است. 

چه برنامه‌های فرهنگی و هنری در خانه هنر برگزار می‌شود؟ 

در خانه هنر، برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری مانند نمایشگاه، کنسرت، تئاتر، سمینار و همایش برگزار می‌شود.

جاذبه های گردشگری یزد نزدیک به خانه هنر شهر کدامند؟

جاذبه های گردشگری یزد مانند خانه لاری ها، میدان  امیر چخماق، زندان اسکندر و مسجد جامع یزد در نزدیکی خانه هنر هستند.

رستوران‌ها و کافه‌های نزدیک به خانه هنر در یزد کدامند؟

رستوران سنتی ابوالمعالی، رستوران ترمه و ترنج و کافه و گالری خانه دوست.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...