رَهی نو

مسجد جامع یزد + آدرس و تصاویر| رهی نو

تعداد بازدید: ۳۰ ۲۷ فروردین ۱۴۰۳

آیا تمایل دارید که یکی از معروف‌ترین و شگفت‌انگیزترین مساجد ایران که قدمتی بیش از 900 سال دارد را ببینید؟ اگر اینطور است، پیشنهاد می‌کنیم که سفر به شهر یزد را در برنامه خود داشته باشید. مسجد جامع یزد، همانی است که باید از آن بازدید کنید. این بنا یکی از نمونه‌های قدیمی معماری است که در واقع، الگوی معماری مسلمانان به‌شمار می‌آید.

درباره مسجد جامع یزد

در قلب کویر ایران، شهر یزد، مسجدی باشکوه با قدمتی دیرینه خودنمایی می‌کند. مسجد نو یزد، با مناره‌های رفیع و گنبد بلند، گویی نگینی در دل کویر است که هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند. این مسجد با معماری بی‌نظیر و تزیینات خیره‌کننده، نه تنها یک مکان مذهبی، بلکه یک اثر هنری ارزشمند و از جاذبه‌های گردشگری مهم ایران است. 

درباره مسجد جامع یزد

مسجد جامع یزد کجاست؟

برای رفتن به مسجد کبیر یزد باید وارد خیابان امام خمینی شده و سپس به محله فهادان بروید.

تاریخچه مسجد کبیر یزد

تاریخ ساخت مسجد کبیر یزد به قرن نهم هجری قمری باز می‌گردد، اما پایه‌های اصلی آن در دوره ساسانیان بر روی یک آتشکده بنا شده است. این مسجد در طول سال‌ها، توسط پادشاهان و حکام مختلف تکمیل و مرمت شده و به شکل امروزی خود درآمده است. 
این مسجد در طول دوره‌‍‌های مختلف تاریخی، با نام‌های مختلفی شناخته شده است. مسجد جامع عتیق، مسجد جمعه شهرستان، مسجد جامع نو و مسجد جمعه قدیم، نام‌هایی هستند که این مسجد در زمان‌های مختلف با خود به همراه داشته است.
شاید برایتان جالب باشد بدانید که بانی ساخت این مسجد چه کسی بود. در قرن نهم هجری قمری و در زمان سلجوقیان، شخصی از خاندان آل بویه به نام علاء الدوله کالنجار که حاکم شهر یزد بود، دستور ساخت این مسجد را داد. 
البته این مسجد بعدها ویران شد و سپس بار دیگر در سال 724 هجری قمری شخصی به نام سید رکن الدین نظام الحسینی دستور ساخت آن را ساخت. اما در سال 732 هجری قمری و درست قبل از اتمام کار ساخت این بنا، رکن الدین فوت کرد و شخص دیگری به نام اشرف الدین علی یزدی که یکی از مشاهیر تاریخی یزد بود، کار ساخت آن را در دوره تیموریان و در سال 777 هجری قمری به پایان رسانید.

هتل پارسیان صفائیه یزد؛ هتلی 5 ستاره با تلفیقی از معماری سنتی و مدرن

سبک معماری مسجد جامع نو

معماری مسجد جمعه شهرستان، ترکیبی از سبک‌های مختلف ایرانی، از جمله آذری و خراسانی است. این مسجد دارای یک صحن وسیع و ایوان رفیع است. مناره‌های مسجد کبیر یزد طولی به اندازه 52 متر و قطر 8 متر دارد که همین امر این مسجد را به یکی از بناهای شگفت‌انگیز جهان تبدیل کرده است. تزیینات مسجد نیز بسیار چشمگیر است و شامل کاشی‌کاری، گچ‌بری، مقرنس‌کاری و نقاشی می‌شود.
موضوع دیگری که این بنا را از دیگر بناها منحصربفرد کرده، استفاده از خاک کربلا و گلاب برای ساخت کاشی‌ها و مصالح این مسجد است. چنین موضوعی موجب شده تا این مسجد، معنویت خاصی را با خود به دنبال داشته باشد. در ادامه، بخش‌های مختلف این مسجد را به شما معرفی می‌کنیم.

سبک معماری مسجد جامع نو

جلوخان سردر شرقی

در این بخش با یک حوض هشت گوش روبرو می‌شوید که دو ستون از جنس سنگ مرمر در آنجا قرار دارد. بر روی این ستون‌ها نقوش و کنده‌کاری‌های گیاهی و حیوانی انجام شده است. همینطور دو بیت که به‌دلیل خرابی قابل خواندن نیست، بر روی آن حکاکی شده است.

دهلیز مسجد

زمانی‌که از سردر می‌گذریم، یک محیط مربعی شکل را می‌بینیم که بر روی آن نام دهلیز و کریاس را گذاشته‌اند. بر روی این دیوارها، سنگ‌نوشته‌هایی وجود دارند که دستور ساخت آن را حکمای ادوار گذشته داده‌اند. بر سقف گنبدی شکل این دهلیز، تصاویر هندسی با رنگ‌های شاد پیاده شده که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند.

سردر شرقی

از زیباترین بخش‌های این مسجد می‌توان به سردر شرقی آن اشاره کرد که ارتفاعی به اندازه 24 متر دارد. بر روی این سردر، القاب میرزا جهانشاه و شاهرخ تیموری که با خط نسخ حکاکی شده، دیده می‌شود. در دو سمت این سردر مناره‌ها و طاق‌نماهایی به چشم می‌خورند. همچنین در ورودی شرقی نیز، سنگ‌نوشته‌هایی که وقف‌نامه مسجد در آن حک شده، قابل مشاهده است.

ایوان مسجد کبیر یزد

ایوان مسجد جامع در یزد به شکل مستطیل ساخته شده که در دو سمت آن دو ستون نسبتاً بزرگ قرار دارد. بر روی این ستون‌ها خطاطی‌هایی به خط نسخ و کوفی حکاکی شده و بر روی سقف آن نیز اسامی خداوند به خط کوفی دیده می‎شود.

صحن داخلی مسجد جامع

قسمت اصلی مسجد، صحن داخلی آن است که نماز را در آنجا اقامه می‌کنند.در این مسجد یک محراب دیگر نیز قرار دارد که به کاشی‌کاری‌های بسیار زیبا تزئین شده‌اند.

جاهای دیدنی نزدیک به مسجد جامع عتیق یزد

علاوه بر خود مسجد جامع یزد، جاذبه‌های گردشگری یزد نیز در نزدیکی آن وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید. از جمله این جاذبه‌ها می‌توان به میدان امیر چخماق، موزه آب یزد، بقعه سید رکن الدین و زندان اسکندر اشاره کرد. 

میدان امیر چخماق

در قلب کویر ایران، شهر یزد، میدانی باشکوه با نام میدان امیر چخماق خودنمایی می‌کند. این میدان که در دوره تیموریان بنا شده، با معماری بی‌نظیر و تزیینات چشمگیر، به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم ایران شناخته می‌شود.
میدان امیر چخماق در قرن نهم هجری قمری به دستور امیر جلال‌الدین چخماق، از سرداران شاهرخ تیموری، ساخته شد. این میدان در ابتدا به‌عنوان محل برگزاری رژه‌ها و جشن‌های مختلف استفاده می‌شد.  میدان امیر چخماق با کاشی‌کاری، گچ‌بری و مقرنس‌کاری‌های ظریف تزئین شده است. این تزئینات، به زیبایی و عظمت میدان می‌افزایند و فضایی روحانی و معنوی ایجاد می‌کنند.

موزه آب یزد

در قلب کویر ایران، شهر یزد، موزه‌ای منحصر به فرد با نام موزه آب یزد خودنمایی می‌کند. این موزه که در خانه تاریخی کلاهدوزها واقع شده، به تاریخ و تمدن قنات و نحوه استفاده از آب در یزد می‌پردازد.  موزه آب یزد در سال ۱۳۷۹ همزمان با اولین همایش بین‌المللی قنات در خانه کلاهدوزها افتتاح شد. این خانه که قدمت آن به دوره قاجار می‌رسد، به دلیل معماری زیبا و اصیل یزدی، به عنوان محل موزه آب انتخاب شد.

موزه آب یزد

خانه لاری ها

خانه لاری ها در حدود 150 سال پیش به دستور محمد ابراهیم لاری، از ثروتمندان یزد، بنا شد. این خانه در طول تاریخ شاهد فراز و نشیب‌های بسیاری بوده و در حال حاضر به‌عنوان موزه مورد استفاده قرار می‌گیرد.  خانه لاری ها با مساحت 1700 متر مربع، یکی از بزرگترین خانه‌های یزد است. این خانه شامل سه حیاط، شش باب خانه و اندرونی است. معماری خانه لاری ها، نمونه‌ای بارز از معماری سنتی یزد است. 

میدان ساعت

این میدان که در دوره پهلوی اول بنا شده، با معماری بی‌نظیر و تزیینات چشمگیر، به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم ایران شناخته می‌شود.  میدان ساعت یزد در سال ۱۳۱۳ به دستور رضاشاه پهلوی و توسط معمار یزدی، "سید علی اصغر حکمی یزدی" بنا شد. این میدان در ابتدا به نام "میدان پهلوی" شناخته می‌شد و بعد از انقلاب اسلامی به "میدان ساعت" تغییر نام پیدا کرد. 
میدان ساعت یزد با مساحت 5000 متر مربع، یکی از بزرگترین میدان‌های یزد است. این میدان دارای چهار ورودی و چهار برج ساعت است. برج‌های میدان، 25 متر ارتفاع دارند و در هر ضلع میدان یک برج قرار دارد.  میدان ساعت یزد با کاشی‌کاری، گچ‌بری و نقاشی‌های ظریف تزئین شده است. این تزئینات، به زیبایی و عظمت میدان می‌افزایند و فضایی روحانی و معنوی ایجاد می‌کنند.

میدان ساعت

بقعه سید رکن الدین

بقعه سید رکن الدین در سال ۷۲۵ هجری قمری به دستور "امیر جلال الدین چخماق" و به منظور مدفن "سید رکن الدین محمد قاضی حسینی یزدی" از نوادگان امام حسن مجتبی (ع) و از عالمان و دانشمندان برجسته یزد بنا شد. گنبدخانه بقعه سید رکن الدین، فضایی مربع شکل با گنبدی فیروزه‌ای است. گنبد این بقعه با ارتفاع 24 متر، از زیباترین گنبدهای ایران محسوب می‌شود و از دور دست قابل مشاهده است.

زندان اسکندر

زندان اسکندر یکی از بناهای قدیمی شهر یزد است که تاریخ دقیق ساخت آن مشخص نیست. اما برخی منابع، زمان ساخت آن را به دوران زندیه و برخی دیگر به دوران قاجار نسبت می‌دهند. برخی معتقدند که این زندان به دستور اسکندر مقدونی ساخته شده است، اما برخی دیگر نام آن را به اسکندرخان، یکی از حاکمان یزد در دوره قاجار، نسبت می‌دهند. زندان اسکندر یزد از دو بخش اندرونی و بیرونی تشکیل شده است. بخش اندرونی شامل زندان، حیاط و برج‌های نگهبانی است. بخش بیرونی نیز شامل اصطبل، حمام و محل سکونت نگهبانان بوده است.

زندان  اسکندر

سخن پایانی

مسجد جامع نو، با معماری بی‌نظیر، تاریخ غنی و تزیینات چشمگیر، یکی از ارزشمندترین بناهای تاریخی ایران است. اگر به یزد سفر می‌کنید، بازدید از این مسجد را به هیچ عنوان از دست ندهید.  امیدواریم که این مقاله از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو در مورد مسجد جامع شهر یزد برای شما مفید بوده باشد. اگر سفری به این شهر تاریخی و پر جاذبه داشته‌اید، لطفا نظرات خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول  در مورد مسجد جامع یزد

ساعات بازدید از مسجد عتیق یزد چه زمانی است؟ 

مسجد جامع نو همه روزه از ساعت 8 صبح تا 12 ظهر و از ساعت 14 تا 18 عصر به روی گردشگران باز است. 

هزینه ورودی به مسجد چقدر است؟ 

ورودی مسجد برای ایرانیان 3000 تومان و برای اتباع خارجی 20000 تومان است.

چگونه می‌توان به مسجد جامع یزد دسترسی پیدا کرد؟ 

مسجد جامع یزد در مرکز شهر یزد واقع شده است و به راحتی می‌توانید با تاکسی، اتوبوس یا پیاده به آن دسترسی پیدا کنید.

چه امکاناتی در مسجد جمعه قدیم وجود دارد؟ 

در مسجد جامع نو یزد، امکاناتی مانند سرویس بهداشتی، وضوخانه و فروشگاه کتاب وجود دارد.
 

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...