رَهی نو

معرفی حمام قاضی ؛ گرمابه سنتی اصفهان | رهی نو

تعداد بازدید: ۵۷ ۱۸ فروردین ۱۴۰۳

حمام قاضی اصفهان با معماری سنتی و بی‌بدیل را می‌توان یکی از خاص‌ترین حمام‌های سنتی ایران دانست که روزگاری مکانی برای نظافت و بهداشت مردمان قدیم به‌حساب می‌آمد. حمام‌های سنتی ایرانی از دیرباز نقشی مهم در فرهنگ و زندگی ایرانیان داشته‌اند. این حمام‌ها نه‌تنها مکانی برای شستشو و نظافت بدن، بلکه محلی برای اجتماع و معاشرت مردم نیز بوده‌اند.
حمام‌های ایرانی ازنظر معماری دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند. این حمام‌ها معمولاً در فضایی بزرگ و با پلان‌های مختلف ساخته می‌شدند. آنها در بین فضاهای شهری و در میان بازار و در نزدیکی مسجدها و مدرسه‌ها قرار داشتند که عبور و مرور مردم آسان باشد. در این مقاله از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو، به معرفی کامل این حمام زیبا می‌پردازیم تا راهنمایی برای گردشگری و سفر شما در شهر نصف جهان باشد.

تاریخچه حمام قاضی اصفهان

این بنای زیبا درگذشته شاید در چند قرن اخیر به دستور حاکم شهر ساخته شد که مسئولیت ساخت آن را یک قاضی بر عهده گرفت. این حمام را می‌توانید در کنار مسجد و بازارچه به‌عنوان یک مجموعه بیابید که در محله شهشهان، یکی از محله‌های سرشناس اصفهان قدیم، قرار دارد.
در مجموعه قاضی می‌توانید علاوه بر حمام از حجره‌های بازار و معماری مسجد دیدن کنید. بازار قاضی بین حمام و مسجد قاضی قرار دارد. محل قرارگیری حمام تاریخی قاضی آن را یکی از حمام‌های سنتی فعال و پررونق زمان خود قرار داده بود که تا نیم‌قرن پیش مورداستفاده قرار می‌گرفت.
در زمان پهلوی به علت رعایت بهداشت استفاده از خزینه‌ها ممنوع می‌شود و بلدیه‌ها به‌عنوان مسئول نظارت بر بهداشت حمام‌ها گمارده می‌شوند. پس از ورود دوش‌ها به حمام‌ها، حمام قدیمی قاضی دستخوش تغییراتی قرار می‌گیرد که در فضای متناقض آسیب زیادی به معماری این بنای تاریخی وارد می‌شود.
این حمام که پس از انقلاب جمهوری اسلامی فعالیت داشته است توسط افراد سودجو آتش می‌گیرد که تخریبی اساسی به ساختمان وارد می‌شود. تاریخ دقیقی از زمان احداث این حمام وجود ندارد ولی در سال 1346 در دوران پهلوی این بنا به‌عنوان آثار ملی به ثبت رسید.
در سال 1396 مرمت و بازسازی حمام زیبای قاضی شروع می‌شود که در سال 1398 برای زنده نگه‌داشتن فرهنگ و تمدن ایرانی افتتاح شد. حمام سنتی قاضی اکنون خدمات مختلفی را ارائه می‌دهد که فضاهای مختلف آن برای آقایان و بانوان به‌صورت جداگانه و هم‌زمان قابل استفاده است.

تاریخچه حمام-قاضی-اصفهان

بازسازی حمام قدیمی قاضی

حمام سنتی قاضی را بخش خصوصی جهت کاربری حمام بازسازی کرد که می‌توان به‌عنوان اولین حمام بازسازی شده از آن یاد کرد. گرمابه‌های زیادی در شهر اصفهان قرار دارند اما بسیاری از آن‌ها حمام سنتی به‌حساب نمی‌آیند و صرفاً قدیمی هستند.
برای بازسازی این حمام از مصالح سنتی استفاده‌شده تا از بافت قدیمی خارج نشود و معماری تاریخی و سنتی آن حفظ شود. این موضوع کمک کرده که این حمام اصالت خود را داشته باشد. حمام‌های سنتی ایرانی و حتی حمام‌های ترکی امروزه خواهان بسیاری دارند. این حمام بخش‌های مختلفی چون گرمخانه، سربینه، خزینه و حوضچه دارد که همه آن‌ها همان‌طور که در ابتدای ساخت این بنا بوده مورد بازسازی قرار گرفته‌اند.
حمام تاریخی قاضی با معماری ایرانی و اسلامی با فرهنگ استحمام ایرانی‌ها درگذشته احیاشده است. آداب ‌و رسوم حمام رفتن مردم قدیم مانند لیف کشیدن، لنگ بستن، کیسه کشیدن و قدم زدن در خزینه مانند قبل توسط افرادی مجرب و حرفه‌ای انجام می‌شود.
پس‌ از آنکه حسابی این حمام عرقتان را درآورد می‌توانید نوشیدنی‌های گوارا و خنک بنوشید تا جانتان تازه شود. بخش‌های مختلف این حمام دیدنی است و از این ‌رو گردشگران خارجی و داخلی زیادی را به خود جذب می‌کند.

معماری حمام تاریخی قاضی اصفهان

حمام زیبای قاضی مانند سایر مکان های دیدنی اصفهان مثل بازار قیصریه، مسجد شیخ لطف‌الله، کاخ هشت بهشت، مسجد امام، کلیسای وانک، سی و سه پل و غیره معماری ایرانی و بی‌بدیلی دارد. همان‌طور که گفته شد حمام باشکوه قاضی به‌عنوان یک حمام دوقلو به‌حساب می‌آید زیرا بانوان و آقایان به‌صورت جداگانه و هم‌زمان می‌توانند در این محیط سنتی استحمام کنند.
بخش سربینه حمام اولین فضایی است که پس از ورود به آن مشاهده می‌کنید. این بخش با گنبدی بلند و نورگیر، فضایی وسیع و خنک دارد. در سربینه، حوضی بزرگ با آب سرد قرار دارد که برای شستشوی اولیه و خنک شدن قبل از ورود به گرمخانه استفاده می‌شود.
گرمخانه فضایی گرم و مرطوب است که برای شستشوی اصلی بدن به کار می‌رود. در این بخش، خزینه‌های آب گرم و سرد، سکوهای شستشو و حجره‌های خصوصی برای استراحت و رختکن وجود دارد. حمام سنتی قاضی مخزن آب بزرگی دارد که آب آن در گذشته از طریق قنات تأمین می‌شده است. این مخزن در زیر گرمخانه قرار دارد و به گرم شدن آب خزینه‌ها کمک می‌کند.
در ساخت حمام از مصالح سنتی ایرانی مانند آجر، کاشی، گچ و سنگ استفاده ‌شده و با هنر کاشی کاری، گچ‌بری، نقاشی و آینه کاری طراحی شده است. این حمام با نورپردازی حرفه‌ای و رنگ کاری سفید و فیروزه‌ای فضایی منحصربه‌فرد خلق کرده است. کمدهای چوبی در این حمام برای قرار دادن وسایل شما تعبیه شده‌اند.
این حمام علاوه بر اینکه فضای درونی زیبایی دارد پشت‌بام بی‌نظیری نیز دارد که معماری آن خارق‌العاده است و می‌توانید قبل یا بعد از استحمام از آن دیدن کنید. گفتنی است در حمام زیبای قاضی از دوش‌های مدرن استفاده می‌شود. این دوش‌ها درگذشته وجود نداشته‌اند و برای راحتی حال مراجعه‌کنندگان در حمام تعبیه‌شده‌اند.

معماری-حمام-تاریخی-قاضی-اصفهان

خدمات حمام تماشایی قاضی اصفهان

شما می‌توانید در حمام سنتی قاضی خدمات مختلفی را دریافت کنید تا حس و حال تازه‌ای بیابید ولی این حمام دو خدمت جالب و متفاوت دارد. در ادامه این دو خدمات را شرح می‌دهیم.

خدمات عزیزالسلطنه

خدماتی که توسط عزیزالسلطنه ارائه می‌گردد علاوه بر کیسه، صابون و شامپو، شامل استفاده از چاله حوض یا همان استخر می‌شود. شما می‌توانید با دریافت این خدمات از خزینه یا جکوزی استفاده کنید. خدمات عزیزالسلطنه شامل پذیرایی هم می‌شود.

 خدمات انیس الدوله

خدماتی که توسط انیس الدوله ارائه می‌شود شامل کیسه چرک و کیسه کف می‌شود. همچنین در بدو ورود به شما کیسه، صابون و شامپو می‌دهند. شما می‌توانید از انیس الدوله خدمات چاله حوض یا همان استخر را بگیرید و از خزینه یا جکوزی بهره ببرید. در طی استفاده از حمام از شما پذیرایی خواهد شد.

شرایط و قوانین حمام زیبای قاضی

قبل از رزرو و مراجعه به حمام قاضی، لطفاً به شرایط و قوانین زیر توجه کنید:
•    قبل از ورود به حمام، موهای خود را با شامپو بشویید.
•    ورود هر گونه خوراکی و نوشیدنی به داخل حمام ممنوع است.
•    ورود اشیاء قیمتی و مدارک مهم به داخل حمام ممنوع است.
•    عکس‌برداری و فیلم‌برداری بدون هماهنگی قبلی ممنوع است.
•    استعمال دخانیات در داخل حمام ممنوع است.
•    ایجاد مزاحمت برای سایر مراجعین ممنوع است.
•    امکان ورود کودکان زیر 5 سال به حمام سنتی قاضی وجود ندارد.
•    در صورت داشتن هر گونه بیماری پوستی یا عفونی، قبل از مراجعه به حمام با پزشک خود مشورت کنید.
•    از همراه داشتن لوازم اصلاحی و آرایشی مانند موبر، صدر، حنا، تیغ و… بپرهیزید.
•    حمام قاضی، فضایی برای آرامش و سکوت است. لطفاً از آوردن وسایلی که باعث ایجاد سروصدا می‌شوند خودداری کنید.

حمام دیدنی قاضی اصفهان کجاست؟

شما این حمام زیبا را می‌توانید در اصفهان، خیابان ابن‌سینا، کوچه شماره 37 (میر علاءالدین)، بازارچه قاضی بیابید. ورود و بازدید از حمام هزینه دارد که در ورودی بایستی بپردازید. برای رفتن به این حمام علاوه بر خودروی شخصی می‌توانید از مترو، اتوبوس و تاکسی شهری استفاده کنید. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به این حمام، ایستگاه شهدا است.

حمام-دیدنی-قاضی-اصفهان-کجاست

 جاهای دیدنی نزدیک به حمام سنتی قاضی

شما پس از استحمام در این حمام تاریخی می‌توانید از سایر جاذبه های گردشگری اصفهان دیدن کنید. جاذبه‌های تاریخی در این شهر با معماری و طراحی منحصربه‌فرد هرکسی را مجذوب خود می‌کند.

خانه تاریخی بخردی اصفهان

خانه بخردی یکی از خانه های تاریخی اصفهان در اواخر دوره قاجار توسط حاج محمدابراهیم بخردی، یکی از تجار ثروتمند اصفهانی، ساخته شد. این خانه در طول تاریخ خود کاربری‌های مختلفی داشته. در ابتدا به‌عنوان منزل مسکونی مورد استفاده قرار گرفته. سپس به ‌عنوان مدرسه علمیه و بعدها به‌عنوان انبار استفاده شد. این خانه در  خیابان شهدا، خیابان ابن‌سینا، پلاک ۵۶ قرار دارد.

مدرس ابن‌سینا

در قلب شهر اصفهان، در خیابان ابن‌سینا و کوچه پاکدشت، بنای کوچکی با گنبدی از خشت خودنمایی می‌کند. باوجود ظاهر ساده و ابعاد کوچک، این بنا، «مدرسه ابن‌سینا» نام دارد و از اهمیتی تاریخی و فرهنگی برخوردار است. مدرسه ابن‌سینا، به‌عنوان اولین مرکز تدریس طب در دنیا شناخته می‌شود و یادگاری از دوران حکمرانی سلاجقه در اصفهان است. بسیاری از صاحب‌نظران، این بنا را یکی از اولین مراکز آموزشی خارج از مسجد می‌دانند.

مسجد آقا نور

در خیابان ابن‌سینا، جایی که تاریخ و فرهنگ در هم می‌آمیزند، گنبدی فیروزه‌ای توجه هر رهگذری را به خود جلب می‌کند. این گنبد، متعلق به مسجدی از دوران پادشاهی شاه‌عباس صفوی است که در مقابل کوچه پاکدشت و در نزدیکی مدرسه ابن‌سینا واقع‌شده است.
ساخت این بنا در دوران پادشاهی شاه‌عباس اول آغاز شد، اما در اولین سال سلطنت شاه صفی به پایان رسید. به همین دلیل، نام هر دو پادشاه در کتیبه اصلی مسجد که در سر در شرقی آن قرار دارد، به چشم می‌خورد.

هتل های اصفهان نزدیک به حمام باشکوه قاضی

پس‌ از اینکه از بنای حمام سنتی قاضی دیدن کردید و با استحمام در آن جانی تازه کردید می‌توانید در یکی از هتل‌ها و اقامتگاه‌های این شهر اقامت کنید. هتل پنج ستاره عباسی به‌عنوان یک هتل سنتی و تاریخی از نظر فضا می‌تواند به حمام زیبای قاضی نزدیک باشد به همین دلیل می‌تواند گزینه خوبی برای استراحت و اسکان به‌حساب بیاید.
پشت هتل عباسی داستانی جذاب وجود دارد که گفتن آن خالی از لطف نیست. در سال 1106 شاه سلطان حسین صفوی دستور می‌دهد مدرسه‌ای بسازند که آن را به مادرش اهدا می‌کند. تا اینکه سال‌ها بعد در سال 1351 توسط بیمه ایران تبدیل به یک مهمانسرای دیدنی شد. پس می‌توان گفت هتل عباسی یک هتل تاریخی است.
این هتل در بافت قدیمی اصفهان در خیابان سنگ‌فرش شده چهارباغ عباسی قرار دارد که فاصله چندانی با جاهای دیدنی اصفهان مانند عالی‌قاپو، میدان نقش‌جهان، سی و سه پل، کاخ چهل‌ستون، پل خواجو، منارجنبان و ... ندارد. شما می‌توانید با رزرو یکی از 225 اتاق این هتل از امکاناتی چون صرافی، خدمات تور، فضای سبز، سالن ورزشی، خدمات پزشکی، کتابخانه، مرکز خرید، لاندری، اینترنت و غیره استفاده کنید.
اگر مقیم هتل نیستید هم می‌توانید در رستوران‌های بی‌نظیر آن غذا سفارش دهید و می‌توانید در رستوران چهل‌ستون که با تابلوهای نقاشی قاجاری و صفوی مزین شده است انواع غذای ایرانی، فرنگی و دریایی میل کنید. از طرفی در رستوران چشم‌انداز هتل عباسی اصفهان می‌توانید با نمایی 360 درجه از شهر تاریخی و گنبد فیروزه‌ای مدرسه چهارباغ دیدن کنید و غذاهایی با طعم اصیل و عطر دلپذیر صرف کنید. شما می‌توانید در سفره‌خانه سنتی هتل تاریخی عباسی در محوطه باغ و فضای باز انواع نوشیدنی‌های سنتی را نوش جان کنید.

هتل-عباسی-اصفهان

کلام پایانی

حمام تاریخی قاضی اصفهان یک بنای ساده نیست بلکه نمایانگر استعداد و توانایی‌های بی‌نظیر معماران و هنرمندان زمان خود است که با ذوق و هنر چنین اثری زیبا خلق کرده‌اند. یک شرکت خصوصی این حمام را که سال‌ها استفاده کاربری نداشت را موردبازسازی قرار داد.
اکنون شما می‌توانید با سفر به اصفهان این حمام را رزرو کنید و از خدمات جالب آن استفاده کنید. استحمام در این فضای سنتی نه ‌تنها هیجان دارد بلکه حسی سرشار از آرامش را به شما القا می‌کند. شما در این حمام می‌توانید به روش مردمان گذشته استحمام کنید.

سؤالات متداول درباره حمام قاضی اصفهان

حمام تاریخی قاضی کجاست؟

این حمام در شهر اصفهان، خیابان ابن‌سینا، کوچه حمام  زیبای قاضی واقع‌شده است.

معماری حمام سنتی قاضی چگونه است؟

حمام سنتی قاضی از بخش‌های مختلفی مانند سربینه، گرمخانه، خزینه و تون حمام تشکیل شده است. این حمام دارای تزئینات کاشی‌کاری، نقاشی و گچ‌بری‌های زیبایی است.

آیا می‌توانم در حمام زیبای قاضی اصفهان استحمام کنم؟

بله اکنون بانوان و آقایان می‌توانند در این حمام به‌طور هم‌زمان و جداگانه استحمام کنند. فقط کافی است از قبل به رزرو آن اقدام کنید.

فاصله هتل عباسی با حمام دیدنی قاضی چقدر است؟

هتل عباسی تا حمام فاصله‌ای حدود سه کیلومتر دارد که تقریباً 10 دقیقه رفتن به آنجا زمان می‌برد.


 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...