رَهی نو

سفر به روستای واریان کرج ؛ تنها روستای آبی ایران

تعداد بازدید: ۲۶۰ ۶ دی ۱۴۰۲

آیا دوست دارید چند روزی را در مکانی بدور از اتومبیل و آلودگی‌های شهری زندگی کنید؟ احتمالاً از خود بپرسید که چطور چنین چیزی آن هم در دنیای امروزی امکان‌پذیر است؟ شاید شنیدن این جمله برای شما تعجب‌آور باشد که در استان البرز، روستایی است که هیچ ماشینی امکان ورود به آن را ندارد. روستای واریان کرج که به روستان آبی هم معروف است، یکی از معدودترین روستاهای ایران است که حتی یک خودرو هم در آنجا دیده نمی‌شود.  به‌نظر می‌رسد که دیدن این منطقه بسیار جذاب و شگفت‌انگیز باشد.  بیشتر تهرانی‌ها به‌دنبال این هستند که آخر هفته خود را در طبیعتی بکر و پر از آرامش بگذرانند. البته این موضوع هم برایشان مهم است که آن مکان، نزدیک به تهران باشد.  این دهکده با داشتن هوای پاک و دل‌پذیرش، همواره مورد توجه گردشگران بوده است. به‌همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم حتما سفری یکروزه به این منطقه داشته باشید.

معرفی روستای واریان کرج

معرفی.

در نزدیکی سد کرج ( سد امیرکبیر) روستایی به نام واریان قرار دارد که در بخش آسارا استان البرز واقع شده است. از آنجایی که هیچ راه خاکی و آسفالت برای ورود به این روستا وجود ندارد، فقط با استفاده از قایق می‌توان به این روستا وارد شد. همین امر باعث شده تا هوای این روستا بسیار پاک و بدور از آلودگی‌های شهری باشد.
به‌دلیل نزدیک بودن دهکده واریان به استان تهران، گردشگران زیادی این روستا را برای سفرهای یکروزه انتخاب می‌کنند. زبان مردم این منطقه، تاتی است و بیشتر آنها به شغل‌های کشاورزی، زنبورداری، گله داری و گیوه‌بافی مشغول هستند. از آنجایی که بیشتر این مشاغل سخت بود، اکثریت افراد این روستا کوچ کرده و وارد شهرهای بزرگ شدند، به‌همین جهت جمعیت این دهکده بسیار کم و نزدیک به 40 نفر است.

تاریخچه روستای واریان کرج

تاریخچه

در سال 1334 و قبل از احداث سد امیرکبیر، روستای واریان کرج، با داشتن جمعیت فراوان یکی از دهکده‌های بزرگ بود که ورود و خروج خودرو به آسانی انجام می‌شد. اما بعد از ساخت این سد، قسمت زیادی از روستای واریان به زیر آب رفت و مردمان آن به مناطق بالایی این روستا مهاجرت کردند. همین امر باعث شد که تنها راه ارتباطی‌شان با بیرون از روستا صرفاً از طریق قایق امکان‌پذیر باشد.
در گذشته و پیش از سال 1340 روستای واریان، محله‌های زیادی در خود داشت که شامل توکلان، کیان، عبادان، ساریان، آهنگران، ایسیوول، باغ محله، قیاسان، گریان، پسه ده، مسگران، میون سرا، شاگیان، قدمان آنطرف آب، دومالان، باغ خلیل و جیرین سران بودند. هرکدام از این محله‌ها به یک خان تعلق داشت که از معروف‌ترین آنها می‌توان به محله کیان که خاندان کیانی در آن زندگی می‌کردند، اشاره کرد.

روستای واریان کرج کجاست؟

روستای واریان کرج کجاست؟

برای ورود به روستای واریان باید  25 کیلومتر از جاده چالوس بگذرید و بعد به پلیس راه تهران – کرج برسید. بعد از ورود به آزادراه تهران – کرج و خروج از سمت راست پل فردیس، وارد جاده چالوس شوید. با طی یک مسافت 25 کیلومتری، سد امیرکبیر نمایان می‌شود که در اطراف آن قایق‌هایی قرار دارند. در همین محل، اتومبیل خود را پارک کرده و سپس با استفاده از قایق و دریافت مجوز، وارد روستای واریان شوید.

هتل واریان

هتل واریان در اوایل زمان ساخت سد امیرکبیر در بخش غربی آن ساخته شد. این هتل امکاناتی از جمله قایق‌سواری و اسکی روی آب را برای مهمانان خود درنظر گرفته بود. هتل واریان که به هتل امیرکبیر هم معروف بود، بعدها به‌دلیل جلوگیری از آلودگی آب دریاچه مورد تخریب قرار گرفت. امروزه بجای هتل، فقط یک ساختمان قدیمی در کنار جاده چالوس به‌چشم می‌خورد.

جاذبه های دیدنی روستای واریان

جاهای دیدنی اطراف روستای واریان

باتوجه به کوهستانی بودن روستای واریان و طبیعت بکر و سرسبزش، جاهای دیدنی زیادی در اطراف آن وجود دارد. با دیدن این مناطق بی‌نظیر و چشم‌نواز، قطعا سفرتان بسیار خاطره‌انگیز و دلپذیر خواهد بود. در ادامه این مطلب از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو، جاهای دیدنی آن را به شما معرفی می‌کنیم.

طبیعت بکر روستای واریان

طبیعت بکر روستای واریان

به‌دلیل پر آب بودن دهکده واریان، درختان و گونه‌های مختلف گیاهی در اینجا روییده که در نهایت طبیعتی بکر و دست‌نیافتی به وجود آورده است. اگر به‌دنبال مکانی دنج و بدور از هیاهوی شهر هستید، طبیعت رویایی این منطقه را به‌هیج وجه از دست ندهید. درختان میوه و انواع گیاهان دارویی در کنار آبشارها و رودخانه‌های پر آبش، شکوه و عظمتی به این منطقه بخشیده که در کمتر جایی از تهران، نظیر آن را خواهید دید.

سد امیرکبیر

سد امیرکبیر

از بزرگ‌ترین سدهای جهان که در روستای واریان قرار دارد، می‌توان سد امیرکبیر را معرفی کرد. اگر اهل اسکی روی آب، قایق‌رانی، ماهیگیری و بازی‌های آبی هستید، دریاچه پشت این سد، بهترین مکان برای انجام این تفریحات است. گردشگران زیادی این روستا را به‌دلیل صحنه‌های چشم‌نواز، طبیعت دنج و آب و هوای مطبوعش برای گردشگری و سفرهای یکروزه خود انتخاب می‌کنند.

قله شاه دژ

قله شاه دژ

از دیگر جاهای دیدنی نزدیک روستای واریان می‌توان به قله شاه دژ اشاره کرد که یکی از کوهستان‌های زیبا و معروف این دهکده محسوب می‌شود. در روزهای مختلف سال، کوهنوردان زیادی این قله را برای صعود انتخاب می‌کنند.

بازی و آداب و رسوم مردم واریان

باتوجه به اینکه مردم این روستا در نزدیکی دریاچه امیرکبیر زندگی می‌کردند، بیشتر در بازی‌های آبی مانند شنا، اسکی روی آب، قایق‌رانی و ماهیگیری مهارت داشتند. البته در فصول پاییز و زمستان نیز به بازی‌های الک دلک، سنگ کنارو، آقا زنجیرباف و لی لی مشغول بودند.  از آنجایی که بیشتر مردم واریان به کرج مهاجرت کردند، با هر مناسبتی به حسینیه‌ واریان که توسط اهالی واریان در کرج ساخته شده، می‌روند و در آنجا مراسم خود را برگزار می‌کنند.
یکی از مراسمی که در جشن عروسی اهالی واریان وجود دارد، این است که خانواده عروس، دختر خود را سوار قایق کرده و او را به دریاچه می‌فرستند. در این میان خانواده داماد، با قایقی دیگر به‌دنبال عروس می‌روند. مهمانان هم بیرون از قایق و در اطراف دریاچه، جشن شادی و رقص و پایکوبی به‌راه می‌اندازند.
از دیگر آداب و رسوم اهالی واریان، دیدار از خانواده‌های تازه درگذشته در روز اول سال نو است. این رسم که تقریباً در تمام ایران جاری است، به نو عید شهرت دارد. در اولین روز عید، اقوام و آشنایان به عیادت خانواده‌هایی که سال گذشته عزیزان خود را از دست داده‌اند، می‌روند.

جاهای دیدنی اطراف دهکده واریان

جاهای دیدنی اطراف دهکده واریان

روستاهای زیادی در اطراف دهکده واریان قرار دارد.  روستای کندر، روستاهای خوزنکلا، روستای کلوان، روستای ارنگه و روستای پل خواب و مورود از جاهای دیدنی اطراف واریان هستند. چنانچه به روستاگردی و دیدن مناطق بکر علاقمندید، پیشنهاد می‌کنیم که در هنگام دیدن روستای واریان در کرج، از روستاهای مذکور هم بازدید کنید.

زمان سفر به دهکده واریان کرج

روستای واریان در یک منطقه کوهستانی قرار گرفته و قاعدتاً، آب و هوای آن سرد است. به‌همین دلیل توصیه می‌کنیم در فصول بهار و تابستان به این منطقه بروید تا بتوانید از تمامی جاذبه‌های دیدنی این روستای بکر بازدید داشته باشید. در این فصول، می‌توانید از تماشای آبشارهای فصلی و رودخانه‌های خروشان در کنار طبیعت بی‌نظیر آن لذت برده و سفری خاطره‌انگیز برای خود بسازید.

هتل های نزدیک روستای واریان کرج

روستای واریان بهترین انتخاب برای سفر یکروزه به‌شمار می‌آید. اگر به‌دنبال مکانی دنج و بدور از آلودگی‌ها و هیاهوی شهرنشینی هستید، پیشنهاد می‌کنیم بودن در این دهکده رویایی را برای یکبار هم که شده، تجربه کنید. همانطور که گفتیم در روستای واریان کرج، هیچ اقامتگاهی برای گردشگران وجود ندارد. اگر از شهرهای دور به این منطقه سفر می‌کنید، بهتر است که برای محل اقامت خود یکی از هتل‌های تهران مانند هتل آساره تهران را برای سکونت چند روزه خود انتخاب کنید.

سخن پایانی

روستای واریان کرج یکی از زیباترین و مرموزترین روستاهای ایران به‌شمار می‌رود که تنها راه ورود به آن فقط با قایق امکان‌پذیر است. این روستای آبی در قسمت شرقی سد امیرکبیر قرار دارد. روستای واریان که در فرهنگ دهخدا نیز  از آن یاد شده، نشان می‌دهد که چگونه مردم ایران به تاریخ و ادبیات خود افتخار می‌کنند و آن را به یاد می‌آورند. آب‌وهوای خنک و طبیعت سرسبزش باعث شده تا  انتخاب بسیار مناسبی برای سفرهای یکروزه باشد.

 

سوالات متداول در مورد روستای واریان کرج

روستای واریان در کجا قرار دارد؟

این روستا در استان البرز و در شرق سد کرج قرار دارد.

چگونه به روستای واریان کرج برویم؟

برای رفتن به روستای واریان، باید از جاده کرج – چالوس تا سد کرج بروید و سپس با قایق از دریاچه سد کرج عبور کنید.

چه زمانی به روستای واریان سفر کنیم؟

بهترین فصل برای رفتن به روستای واریان، بهار و تابستان است، چون در این فصول می‌توانید تنوع پوشش گیاهی و درختان پر میوه را در کنار لذت بردن از آب و هوای بی‌نظیرش تماشا کنید.

آیا امکان ورود به روستای واریان برای افراد متفرقه و غیرروستایی وجود دارد؟

افراد غیر روستایی در صورتی می‌توانند به این روستا وارد شوند که مجوز ورود به آن را داشته باشند.


 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...